Предисловие

Page 1

ПРЕДИСЛОВИЕ



„Завчера в неделя… се отреди ден, в който празнуваха тукашните жители тържествен празник за отварянето и нареждането на своето училище... училище, на което салонът се украсяваше от портретите... на приспопамятните Български кръстители Кирила и Методий, на които в името е посветено тукашното училище...“ В-к „Съветник”, 3 окт. 1864г

Килийното училище в Карнобат е открито през 30-те години на ХІХв. През следващото десетилетие просвещението на карнобатчани се свързва с името на поп Димитър Денков, родом от с. Подвис, който пише в приписките си че е „….свещеник и учител славяноболгарский“. През 1848г. обучението на децата поема Антон Енюв. Въпреки че той въвежда обучение по буквара на Петър Берон, училището запазва своя килиен характер. През втората половина на 50-те години на ХІХв. се създават условия за реформиране на образованието в града. Училището все повече придобива светски характер. За окончателното му реорганизиране са нужни някои чисто технически условия. Необходима е самостоятелна сграда, с класни стаи, пригодени за прилагането на взаимноучителния метод. Със средства на родолюбивите граждани вероятно през 1862г. е завършено строителството на сградата, намираща се в двора на църквата „Св. Йоан Богослов“, в север–северозападната му част. Според запазените описания то е двуетажно. На първия етаж има просторен салон и две стаи, а на горния са разположени трите класни стаи и канцеларията. В края на 1863г. общинарите на гр. Карнобат назначават за учител Димитър Т. Душанов, родом от Казанлък. С неговото идване „…се турят основите на трикласно училище“. Освещаването на новото светско училище става с тържествена литургия в църквата, отслужена от тримата градски свещеници на 14.ІХ.1864г.

Religious school in KARNOBAT was opened in the 30s of XIX century . Over the next decade of enlightenment ,people in Karnobat associated with the name of pop Dimitar Denkov , born in the village Podvis who wrote in his papers that he is " .... slavbulgarian priest and a teacher ." In 1848 children‟s education was taken up by Anton Enyuv . Although he used Petar Beron‟s ABC book in his teaching the school retained its religious character. During the second half of the 50s of the XIX century conditions for education reform in the city were established. The school got more secular character. For its final reorganization some purely technical terms were needed. The school needed a separate building with classrooms where the mutual-learning method could be introduced. A lot of patriotic citizens donated money for the new school building to be finished successfully.The school was located in the courtyard of the churh”St.John Theologian”. According to the reserved descriptions it was a two-floor school. The first floor had a spacious lounge and two rooms, and upstairs there were three classrooms and an office. At the end of 1863 Karnobat municipal councilors appointed Dimitar Dushanov for a teacher.He came from Kazanlak.At that time there were three classes .The inauguration of the new secular school was held on 14 Sept 1864 .There was a solemn liturgy in the church , served by three local priests . He initiated the opening of a girls' school in the city in the same year 1864 . The girls‟ teacher was called Rahila and she was Serb by origin. She was highly- educated woman whose work was continued by Stanka Karadjova Docheva . In the newly built school children learned Bulgarian grammar , Geography, History , French and Greek. Girls were taught basic literacy and needlework. In 1872 Petar Ivanov was appointed for a head teacher in the school.He was a famous poet and a revolutionary. On his initiative, the Day of Slavonic Alphabet and the holy Apostles Cyril and Methodius, was first celebrated on 11 May 1873 in Karnobat. During this period, girls were taught by Teofana Argirova .


Той е инициатор и за откриването на девическо училище в града, през същата 1864г., с учителка Рахила – по произход сръбкиня, високообразована за епохата жена, чието дело продължава Станка Караджова Дочева. В новопостроеното училище децата учат българска граматика, география, история, френски и гръцки език. Девойките са обучавани на елементарна грамотност и ръкоделие. През 1872г. в града е назначен за главен учител Петър Иванов – известен поет и революционер. По негова инициатива през 1873г. в гр. Карнобат за първи път се отбелязва 11 май – празникът на славянската писменост и на светите равноапостоли Кирил и Методий. В този период девойките се обучават от Теофана Аргирова. През 70-те години на ХІХв. новобългарското училище в Карнобат се превръща в център на духовния живот в града и околните села. Родолюбивите местни българи оказват пълна подкрепа на развитието на просветата. През 1872г. х. Георги Николов Кунев „от народно чувство подарява хана си и още два казана, на които от приходът да ся поддържат в училището бедните деца“. На следващата година Йордан Недялков „подарява на училищната каса доходите от кафене, изба и голям парцел земя“. До Освобождението с грижите за просветата и духовното възмогване на града се свързват имената на Иван Кънчев, Пенчо Черковски, Димитър Белов, Тодор Вълков, Иван Станчев, Станка хаджи Мина Попова, Рада Антоний Еневич и мн. др. След Руско-турската война от 1877-1878г. училището в гр. Карнобат е институализирано в рамките на Източна Румелия като Карнобатско общинско българско училище. През 1878г. се открива първи, през 1880г. – втори, през 1881г. – трети, а през 1886г. – четвърти прогимназиален клас. След Съединението на Княжество България с Източна Румелия, до края на ХІХв. се редуват периоди, през които класното училище е смесено – мъжко и девическо и периоди, в които съществуват отделно мъжкото и девическото. През 1906г. изгаря сградата на възрожденското училище. На 17. 07.1907г. е положен основният камък на сградата, в която днес се обучават учениците от І до ІV клас на СОУ „Св. св. Кирил и Методий“. Построена е от предприемача Белчо (Бельо) Дончев. В нея има „шест класни стаи и две за учителите“. От 1908г. до периода на войните в училището работят Данаил Дочев, Михайл Чомаков, Драгун Драгунчев, Стойка Аврамова, Недялка Дочева.

In the 70s years of XIX century the new Bulgarian school in Karnobat became a center of the spiritual life in the town and the surrounding villages. Local patriotic Bulgarians fully supported the development of education. In 1872 Georgi Nikolov Kunev gave the incomes from his inn for the poor children .The following year Jordan Nedialkov gave all his incomes from his café and land to the school. Till 1878 educational and spiritual growth of Karnobat is associated with the names of Ivan Georgiev , Pencho Cherkovski , Dimitar Belov , Todor Valkov , Ivan Stanchev , Stanka Hadji Mina Popova, Rada Anthony Enevich and many others. After the Russian- Turkish War ( 1877 – 1878) Karnobat remained within Eastern Rumelia.However, the Karnobat school reserved its Bulgarian and municipal character. In 1878 a first grade of the junior high school was opened , in 1880 the second grade was opened, in 1881the third and in 1886 the forth grade of the shool was opened.Till the end of XIX century there were periods when girls and boys studied together and periods when they studied separately. In 1906 there was a fire in the renaissance school and the building burnt. The school, where the students from first to forth grade study at present, was built in 1907. The man who helped the school to be built was called Belcho Donchev.There were six classrooms and two teacher rooms. Danail Dochev , Mihail Chomakov , Dragun Dragunchev , Stoika Avramova, Nedialka Docheva worked there. The school is constantly evolving . Atanas Ignatiev Karaivanov worked in the school from 1921 till 1927 as a teacher.In 1927 he became its headmaster . He was an extremely erudite person , with active participation in the spiritual life of the Municipality. On his initiative in 1921 an archaeological collection was started in the high school.The same year a Student Archaeological Society,called „‟Markeli”, was founded.During 1939-1940 school year under the leadership of Mr.Karaivanov, three 8 grade classes were opened.


Училището се развива непрекъснато. От 1921г., като учител, а от 1927г. като негов директор в училището работи Атанас Игнатиев Караиванов. Той е изключително ерудирана личност с ярко присъствие в духовния живот на Карнобат. По негова инициатива през 1921г. започва уреждането на археологическа сбирка в гимназията и се учредява ученическо археологическо дружество „Маркели“. През учебната 1939-1940г. под негово ръководство в гимназията се откриват три паралелки в осми клас, с което тя става пълна. От учебната 1952-1953г. училището се помещава в нова сграда. Съобразно промените в образователната структура на страната училището преминава през различни етапи основно, ЕСПУ, СОУ. През годините то се развива и утвърждава като изключително авторитетно с директори Христо Йовчев, Петко Генчев, Милка Кръстева, Руси Ташев, Елена Каравасилева. Неговите възпитаници са оставили диря в различни клонове на науката и обществения живот на България. И днес СОУ „Св. св. Кирил и Методий“, с директор Маргарита Караманова продължава да пише своята история… Училище е средищно. В него се обучават 774 ученици от 60 учители. От 15 години в него се обучават ученици в паралелка с интензивно изучаване на английски език, с прием след VІІ клас. Учениците се представят традиционно сред първите в областта на външните оценявания и държавните зрелостни изпити. Училището разполага с две сгради, пет компютърни кабинета, два мултимедийни центъра, училищно радио и телевизия, високоскоростен мобилен достъп до интернет на цялата територия на училището. Два физкултурни салона и 4 спортни площадки разположени в дворното пространство. Библиотека, лекарски кабинет, помощна сграда за извънкласни дейности са на разположение на учениците. Допълнителната сграда създава всички условия за целодневна организация на учебния процес. Тя включва 7 помещения, в които се разположени: мултимедиен център, репетиционна зала, 4 игротеки и кабинет за работа на педагог и психолог. Училището разполага с ученически стол. Много са спечелените и реализирани проекти. От началото на учебната 2013-2014 година ученици и учители работят по три европейски проекта и четири национални програми на МОН.

From the academic year 1952- 1953 the school is housed in a new building. According to the changes in the educational structure of the country, the school goes through various stages primary, ESPU , High School . Christo Iovchev ,Petko Genchev, Milka Kristeva , Rusi Tashev ,Elena Karavasileva were its headmasters throughout the years. His students have left a trace in various branches of science and the social life of Bulgaria . Today "St. St. Cyril and Methodius " school, with its headmaster Margarita Karamanova continues writing its story ... 60 teachers train 774 students. There has been an intensive English language class in the school for 15 years.Studens start their intensive English language training after they have successfully passed an exam . The school has two buildings , five computer labs , two multimedia centers , a school radio and television, high-speed mobile Internet access throughout the school. Two gyms are available in the school buildings and 4 playgrounds are located in the yard. A library,a medical center,a building for extracurricular activities are available to students.The additional building creates all conditions for the day organization of the learning process. There is a media centre, a practice room,4 playrooms with a lot of toys and games. The school has won and completed a lot of projects . Since the beginning of 2013/2014 school year, the students and the teachers have been working on three European projects and four national programs of Ministry of Education.


Шапки долу! Не за знамето, не за химна, не за герба.Шапки долу! Не за президента, не за министрите, не за президента. Шапки долу! Не за партиите, не за синдикатите, не за клубовете. Шапки долу! Не за армията, не за политиците, не за баретите. Шапки долу! Не за банките, не за фирмите, не за бизнеса. Шапки долу! Не за репресираните, не за реститутките, не за ликвидаторите. Шапки долу! Не за медиите, не за църквата, не за сектите. Шапки долу! Не за футбола, не за рока, не за модата. Шапки долу! Не за Европа, не за НАТО, не за Общността. Шапки долу! Не за долара, не за лирата. Шапки долу! Не за нас, не за тях, не за другите. Шапки долу! ЗА БЪЛГАРСКИЯ УЧИТЕЛ. За страдалеца. За човека, който създава човеци. Шапки долу! За твореца на знания. За онзи, който учи България да чете, да мисли, да търси. За нашият татко Песталоци. Шапки долу! За най-щедрия сред хората. И за един от най-бедните. За раздаващия себе си без отплата. Шапки долу! За носителя и пазителя на духа. За великия слуга на народа. За единствения вълшебник между нас. Шапки долу! За истинският родител на децата ни. За гладният,който ги храни. За добрия, не видял добро от никого. Шапки долу! За будителя без икона. За колегата на Славейков и Ботев. За вечно разпнатия между дълга и нуждата. Шапки долу! За патриота и общественика, притиснат от социалния кръст. Незачетен от онези, които е учил. Забравен и гонен от политици и кметове. Шапки долу! За онзи скромен но голям човек, без които сме немислими. Без които България би осиротяла. И би забравила словотo, което я въздига. Шапки долу! И поклон. БЪЛГАРСКИЯТ УЧИТЕЛ е нашата надежда. Не друг, а той ще ни остави във времето. Политиците, партиите, търговците ще идват и ще си отиват, но той ще остане, за да ни пази. Храмът е негов. Затова да му отдадем заслуженото. Като хора, като общество, като държава .Да го нахраним и облечем по-добре от другите. Да го спасим от дребните грижи. Болката му да стане и наша. Празникът и цветята, който го очакват за 24 май, са най-малкото, което можем да му дадем. Дължим му много повече, ако искаме да сме справедливи. Дължим му себе си и не бива да го залъгваме само с почести. Стефан Продев




Turn static files into dynamic content formats.

Create a flipbook
Issuu converts static files into: digital portfolios, online yearbooks, online catalogs, digital photo albums and more. Sign up and create your flipbook.