Swiss Medical Students' National Journal | Edition 16

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Edition 16 Mai 2020

SWISS NATIONAL JOURNAL

THE SWIMSA Journal SARS-CoV-2 Edition Focus | SARS-CoV-2

swimsa family | Updates from our members

International | all around the world

Learn about swimsa’s actions during the SARS-CoV-2 pandemic and read about what will happen at the next SMSC.

Check out our 14 projects presenting themselves and explain what they have been working on in the last semester.

Discover how medical students from all over the world try to change the world together: Swiss delegates tell about their experience at the last IFMSA General Assembly.


IMPRESSUM

CONTENU/ INHALT

Heads of Journal

Who is swimsa ?  3 Editorial 4 The swimsa executive board 5 The swimsa internals 6

Cédric Follonier | Vice president of communication 2019 - 2020 Michael Burkhardt | Journal Coordinator 2018-2020

Publisher Swiss Medical Students’ Association swimsa 3000 Bern www.swimsa.ch

Print & Production Onlineprinters | www.onlineprinters.ch

Circulation 1000 (limited edition due to SARS-CoV-2 pandemic)

Contacts General | contact@swimsa.ch Publications | vpc@swimsa.ch © Portions of the NJSMS may be reproduced for non-political and non-profit purposes mentioning the source provided. Notice | swimsa cannot accept any liability. The opinions expressed in this journal are those of the authors and do not necessarily reflect the views of swimsa. Some of the photos and graphics used in articles are property of the authors. We have taken every consideration not to violate their rights.

Focus: SARS-CoV-2 The next SMSC 11 What would have been a really extreme weekend 12 swimsa’s response to SARS-CoV-2 13 Let’s talk about SARS-CoV-2 18 Exchanges

A lab in Oslo - SCORE Report A month in Morroco - SCOPE Report Exchange the world

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Education How long will future doctors have to study?

29 Coach my Career 30 Swiss Youth Health Alliance 31 International

March Meeting Rwanda

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News from the swimsa family swimsa’s projects are the best

43 Where to turn to 52 swimsa’s actions for public health 54 Who cares about global health 58 SaMe - A new project in Geneva 61 Escolhares 62 Time to mind your mind 64 Health for future students 65 DV/AD Report of the 16.11.2019 66 A better health care for all - EROS 70 We have got a liver 72 Activities of the UAEM Switzerland 76 Quiz 82

AGENDA 11. - 31.05.2020 27.09.-01.10.2020 30.10.-01.11.2020 21.11.2020 2

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Call for substitutes for European Regional Meeting Delegation European Regional Meeting in Vilnius Lithuania Swiss Medical Students Convention in Zurich; Focus: Medicine Extreme DV/AD in Basel


WHAT IS SWIMSA ? The Swiss Medical Students’ Association (swimsa) commits itself to creating a sustainable, healthy society and motivates medical students through innovative engagement to become better doctors. It is the voice of over 8’000 medical students by the membership of all seven medical associations, which it represents on a national level via seats in healthorganisations such as the FMH, the BAG/OFSP and the WHO, as on a international level as a part of the International Federation of Medical Students’ Associations (IFMSA). With currently 14 associated projects, swimsa helps to shape public health – be it by teaching sex-ed in highschools, destigmatizing mental health or working in developing countries. Additionally, swimsa enables a variety of students to complete international exchanges in clinical as well as in research fields. With the commission on formation, swimsa plays an active role in the shaping of the medical education and occupies itself with national and international public health politics. Twice a year, swimsa organizes the Swiss Medical Students’ Convention (SMSC), which brings together over 400 Swiss medical students from all universities and allows them to network and bond over interesting subjects.

A B IG THANK YOU TO OUR PARTNERS AND SPONSORS

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EDITORIAL Salut à tout le monde, liebe Leser*innen, cari studenti It has been a crazy start to 2020 has it not? Not only for us medical students, but for the whole world as well. Everything is upside down, classes are held online and your grandparents know what things like “zoom” and “TWINT” are now. And while this crisis has apparently shaken the world to its core, it is still worth remebering that there is good coming out of every negative event, a sunny side to every shadow. In this version of the journal, which you’ll probably read online, seen how the SMSC of the spring semester has been cancelled, we wanted to show you what you can do and what we have been doing during the SARS-CoV-2 pandemic. Also, this edition features a lot of inputs from the swimsa family, to give you an opportunity to read and reflect about, and maybe even join the project(s), that appeal to you the most. Want to help children regain their sight in Brazil? Go for it! Maybe you prefer working towards a less discriminating, more open future in terms of sexual freedom or a healthier planet? Check out our projects on that topic then! Last but not least, this journal shows you all of the swimsa internals, the faces behind the scenes so to speak, who do amazing work all around the year and who help to keep our association running. Thank you very much for your awesome work! We hope you enjoy reading this journal and maybe even get inspired a little by the work of our projects, associations and internals. Hopefully, we’ll see you at the next SMSC. Until then, stay safe, take time for your studies and yourself, enjoy the summer and as yo all know: wash your hands and stay healthy. Greetings and have a great summer Lucas - President

Cédric - Vice-President for Communication

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Michael - Journal coordinator

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THE SWIMSA EXECUTIVE B OARD Communication

Exchanges

Cédric Follonier | Genève vpc@swimsa.ch

Felice Hess | Bern vpx@swimsa.ch

Education

Public relations

Geraldina Mottini | Lausanne vpa@swimsa.ch

Yi Zheng | Zurich ETH vppr@swimsa.ch

President Lucas Büsser | Zurich president@swimsa.ch

Finances

General Secetary

Mehdi Gadiri | Genève kassier@swimsa.ch

Rafaël Hauser | Lausanne gs@swimsa.ch

Global Affairs (Pilot project)

Internal Affairs

Nadja Morello | Zurich vpg@swimsa.ch

Gwendolin Felber | Bern vpi@swimsa.ch

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National Officers Stefan Leung, National Exchange Officer for outgoings (NEO out) coordinates all clinical exchanges for swiss medical students. “An exchange isn’t just a month in a life, it’s a life in a month!”

Céline Ueltschi, the National Exchange Officer for Incoming Students (NEO in) in swimsa exchanges, checks the applications of the students who want to do a professional exchange in Switzerland, distributes them to the cities and keeps the overview of the deadlines for sending or receiving documents.

Stephanie Hauser, National Officer on Sexual and Reproductive Health and Rights including HIV & AIDS (NORA), connects projects and members working on sexual health amongst each other with empowering international opportunities in this field.

Zuen Phai Nghiem, national officer for research exchange (NORE) ad interim since a few weeks, is facing a heavy start to his new job in swimsa SCORE. Coordinating Research Exchanges in this demanding time became more complicated and changes occur unpredictively. “I hope with every mail either to other NOREs, Local commitees or exchange students I contribute to a successful end of the exchange term.”

Benedict von Allmen, our legal Counsel, is tasked to help the EB with some legal advice where needed. But he’s also here for you as a student. If you need legal support in any way you are free to contact him anytime: legal@swimsa.ch

Luc Lutz, National officer for Public Health (NPO), occupies the newly created elected position as a pilot project that works closely with the EB. He works towards structuring, intensifying and coordinating all of swimsas effort in the Public Health domain, and, together with the EB and the commission on Medical Education (Ak/CoFo) reframed the starting point for the new Commission on Public Health, who aims to be active in and advocate Public Health in Switzerland.

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THE SWIMSA INTERNALS Thank you all for your amazing work!

The internals at the last christmas dinner, december 2019

Yannick Turdo and Dominic Schmid, our Supervising Council (SVC), oversee the Executive Board and make sure the bylaws are being adhered to.

Michael Burkhardt, Journal coordinator (and newly elected LO vsao/asmac), handles the content and design of the journal you are reading right now.

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Liaision Officers

Anja Moczko, Liaison Officer for the department of university education of the MEBEKO (Medizinalberufekommission/Commission des professions médicales) is involved in debates about the federal exam, the recognition of foreign health specialists and upcoming questions about medical education in order to ensure the quality of our health care system.

Lisa Alfare, Liaison Officer for the FMH, is responsible for establishing a contact with the FMH with all its important stakeholders in the health care system. The ÄK/Chambre médicale takes place twice per year and swimsa takes part in it, sitting first row, following closley to advocate for the interests of the medical students all over Switzerland. Abeelan Rasadurai, Liaison Officer BAG/OFSP, represents medical students in the commission “Zukunft ärztliche Bildung” of the Federal Office of Public Health. He is also involved in projects of swimsa where medical students can voice their opinion. Together with the VPA and some volunteers, Abeelan was just recently responsible for writing a statement about the health stategy 2020-2030 of the BAG/OFSP according to swimsa’s policy papers. Robin Walter, Liason officer vsao/asmac, is in touch with a partner organisation of swimsa, in my case the vsao/asmac. “During the work with vsao/asmac I learned a lot about working together in a committee as well as how the Swiss health care system works on a political level. I really enjoy the contact with those people a lot.”

Jakub Novotny, Liason officer at VSS/UNES, where representatives from almost every student association e.g. VSUZH, VSETH, skuba, SUB etc. meet and discuss problems and issues they are facing/having on a political level at their universities. Bea Albermann, Liaison Officer for Public Health & WHO (pilot project) “As this position is still in the making, I have the exciting opportunity to newly discover and create a global health network for students to engage in. I am currently working in collaboration with the Federal Office for Public Health on a youth delegate project, with the One Health Alliance Switzerland on climate change and together with the Swiss Youth Health Alliance on raising the voice of health care students in health politics.”

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Local Exchange Officers As a Local Exchange Officer (LEO) or Local Exchange Officer on Research Exchange (LORE) you organize the stay of incoming exchange students in your city. You are responsible for the organization of the internship and apartment as well as welcome the student in Switzerland. Together with the contact persons of your incomings and the other LEOs/LOREs from different cities you spent time together with the incomings showing them our beautiful country.

Rahel Laager, LEO in Basel for the last three years. “I love to coordinate incoming students and organize events like the smsc. In my free time, I’m a volunteer firefighter and like to spend time playing games with my friends.”

Monika Moser, LEO in Bern, studies in the fifth year in Bern. “It’s great to be part of a group of dedicated people that do great work enthusiastically.”

Valeria Scheiwiler, LEO in Zurich, “All big achievements are founded on one tiny common ground: a first step.”

Loris Fivaz and Vincent Kimpe, the two LEOs of Geneva, are currently having a university lockdown as everyone so they proposed their help to the hospital mainly for admin tasks.

Raffaella Gurini and Antonia Zucchelli, the two LEOs of Fribourg

Sophie Bataillard, LEO in Lausanne

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FOCUS: SARS-COV-2

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Die globale SARS-CoV-2 Pandemie beschäftigt die Bevölkerung unseres gesamten Planeten, so auch - und selbstverständlich - die Medizinstudierenden der Schweiz.

La pandémie globale de SARS-CoV-2 impacte tout le monde et plus particulièrement les étudiants de médecine.

Auf den nächsten Seiten findest du Informationen zur Ausführung des nächsten SMSC, wie auch Meinungen von Medizinstudierenden aus der gesamten Schweiz betreffend dieser, noch nie da gewesenen, Situation.

Dans cette section, tu trouveras plus informations concernant la prochaine SMSC - annulée pour cause d epandémie -, ainsi que l’opinion de quelques étudiant·e·s concernant la situation actuelle.

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focus: SARS-CoV-2

THE NEXT SMSC What to look forward to in fall 2020! Text: SMSC organizing comitee | University of Zurich and ETH Zurich

“What do you mean by ‘medicine extreme’?”

Some examples:

This year’s OC of the SMSC Zurich has been asked this question several times. And to be honest, we probably lost ourselves a few times while answering it. Back in October, when we had our first meeting, we had a wide range of topics to choose from. From neurology over geriatrics to environment and medicine.

What are the optimal ethical ramifications for our health care systems and how do we decide who receives how much support?

An important point in the decision making was that the SMSC should focus on topics which are not or only a very small part of our study program. In our usual lectures everything revolves around the frequent or probable. We expect ideal conditions.

How is trust and perfect functionality of emergency teams guaranteed?

‘Medicine extreme’ deals with the rare, the unusual, the complicated and the extraordinary. Or short: the extreme. While planning the program it became clear how versatile this subject really is. ‘Medicine extreme’ sounds like action, adventure and excitement. Rescue missions in glaciers by helicopter, operations in war zones or even medicine in space. But ‘medicine extreme’ is not only found far away from our local hospital, in foreign countries or in the mountains. Also, in our everyday life as doctors we are confronted with challenges that will push us to our limits. This side of ‘medicine-extreme’ should be illuminated at this SMSC, too.

What kind of psychiatric support do victims of severe burns require?

How do you react adequately in situations where a patient physically attacks you? And how do we deal with medical mistakes? ‘Medicine extreme’ is more than it seems at first glance. Challenges, extreme situations and the crossing of our own limits await us all in our future everyday life. One thing is clear: The weekend of the SMSC Zurich will be packed with a varied and exciting program!

Make sure you register in time!

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focus: d-19

SMSC ZURICH 2020 What would have been a really extreme weekend Text: SMSC organizing comitee | University of Zurich and ETH Zurich

We did not expect the weekend of the 3. – 5. April to become that extreme. Probably there was not enough space for that much “extreme”. Reality has caught up with us and we find ourselves in an extreme situation. Instead of hosting the SMSC in Zurich, members of the OC found themselves working in hospitals all over Switzerland, like many other medical students are doing it right now. Cancelling the SMSC even made our mascot cry.

We could not leave it at that. The program was set, the party-location was booked, sponsors were found, food, wine and beer were ordered, stickers were ready to be put in goodie-bags and you had already signed up! Many people have already put a lot of time into the organisation of this event. Therefore, we have decided to postpone the SMSC to October 2020 and hope to welcome you in Zurich for an unforgettable SMSC to learn more about extreme situations in medicine. But until then: Stay safe, stay home and stay healthy.

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focus: SARS-CoV-2

SWIMSA’S RESPONSE TO SARS-COV-2 Active engagement possibilities Text: Robin Walter | University of Bern Remember the moment when you realized it starts to spread nationally and things are actually getting bad? Some of us were in lectures or in the hospitals, in the laboratories when we started to see all these numbers and information coming about this new virus now surrounding us. Emails started to announce lectures being cancelled, exams being postponed and everything started slowly but clearly to get more uncertain day by day. What can swimsa give? As soon as the situation started to become a national threat, swimsa started to plan actions and asked for the needs of the students while allocating people to the best of their capacity. It was very important for swimsa to raise the voice of the healthcare students in Switzerland as experts in their own education, as well as make sure students are going through this situation in the best environment possible, with the most resources and are getting the best education. Response needed to be coordinated to join force - for this, swimsa worked together with other healthcare students and professionals, as well as collaborated with important stakeholders during this crisis such as the vsao/ asmac, the Swiss Medical Association (FMH), the Swiss family doctors and pediatricians (mfe), the Swiss association of medical assistants (SVA), the ETH/EPFZ Zürich amongst

Platform Care Now All around Switzerland, an outburst of solidarity started as students and healthcare professionals started to apply to hospitals. In order to bring light into the jungle of calls for applications, swimsa was at the heart of bringing big players in healthcare to one table and start the Care Now initiative. With www.carenow.ch, the ETH/EPF Zurich, Swiss Medical Association (FMH), Swiss pediatricians (KIS), Swiss family doctors and pediatricians (mfe), Swiss institute for postgraduate and continued medical education SIWF/ IFSM, the Swiss Dental Association (SSO), Swiss association of medical assistants (SVA), association of the Swiss residents and senior doctors (vsao/asmac) and swimsa came together and founded an online platform for the coordinated distribution of healthcare personnel. On Care Now, students, medical professionals of all fields as well as hospitals and institutions can set up a profile with their competence or respectively their needs. If a medical facility requires additional workforce, students and medical professionals will be contacted and distributed evenly to enable an effective and coordinated response to the SARS-CoV-2 crisis. In order for healthcare professionals to be taking care of others, we wanted to make sure they’re taking care of themselves too. This platform was an opportunity to gather all the resources of support available in Switzerland, mentally as well as administratively.

others.

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and respective gaps of different targets groups such as medical students, the healthcare professionals, local committees and general public. This will permit us to fill important gaps and avoid being redundant in this flood of news and information. We wish for engaged students and workforce in fighting this crisis to be able to increase the successful management of SARS-CoV-2 patients. Make sure to check out our content we prepared for you about scientific facts and background information on the task force’s platforms. General overview on the taskforce on SARS-CoV-2 Students all over Switzerland wanted to help somehow in this crisis and swimsa wanted to give them the possibility to be able to engage in helping and exchanging ideas, actions and concerns. This is why we called for a task force amongst medical and healthcare students and the response was huge with over 140 motivated registered students! This powerful response showed just how eager they were to help in this exceptional situation and the urge to clarify, represent and advocate during this crisis. Soon after, the students were split into five teams respective to their wish and where they could best contribute according to their best capacity: • • • • •

“Updates and scientific advisory” “Resources and Support”, “Education”, “Social Media and Public Relations”, “Local coordination”

Team Updates and Scientific advisory The WHO is not only worried about the pandemic but also about the infodemic - all the informations flooding our feeds each day, not only causing mental distress but also being misleading, overly simplified, unclear or just fake news. To help fight this tendency of misinformation the team “updates and scientific advisory” tries to shed some light in this chaos of information and present not everyday scientific facts and background information about all kinds of different aspects on SARS-CoV-2 and SARS-CoV-2. They work on gathering and sharing valuable evidence-based content on the task force’s platforms in order to allow some sort of overview and building the backbone of the action plan of the task force. To assess which kind of information could be useful and is missing for many they did a survey in four languages (d/f/i/e) to understand the knowledge 14

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Team Resources and Support Those challenging times during the official federal measures against SARS-CoV-2 is taking a strain on all of us and affects our daily life massively. This is why team “Resources and Support” is gathering, filtering and creating content to support and help people with some helpful tips and guidance in this probably long-lasting crisis. You’re feeling anxious or useless? You are not alone with this and you can get some ideas on how to cope with different emotions on our social media and our website. Or you are struggling in finding a daily rhythm? You don’t know what to do when the gyms are closed? We got you covered with different tips about physical and mental wellbeing, study and home office management. Our goal is to provide to students, the healthcare workforce and the public all relevant and high-quality resources and information to better manage and adapt to those exceptional situation. Team Education Healthcare students play a valuable role in this health crisis but are at the same time heavily affected by the way their studies changed. The team Education is in close contact with the Vice-President for Medical Education of swimsa as well as the existing commission on medical education (Ausbildungskommission (AK) - Commission de la formation (CoFo)) to raise the concerns of healthcare students around Switzerland as well as give them the best tools to be advocating for a high quality education on a local level.

www.swimsa.ch/covid19

@swimsa.covid19 @swimsa.covid19


A statement was written to ensure all aspects being affected in the students’ life are being taken into account by the decision makers. swimsa called upon clear communication between the decision makers and the students, as well as national coordination and the guarantee that students get equality of chances. It is absolutely necessary to advocate for the undelayed conclusion of our studies, by advocating for a fair continuation of them, as well as a guaranteed graduation through a federal exam, flexible teaching methods and exams conditions. Special situation should be considering such as students currently studying abroad in SEMP/Mobility out, being recruited to help within the military, the civil service or the civil protection, as well as for the future ones who should be taking their numerus clausus in July. Through this time of turmoil and uncertainty, it is very important for swimsa that the well-being of student is being guaranteed, which also goes through the financial support. swimsa is pushing strongly for alternative assessment and learning methods. On a more positive note, this crisis is an incredible opportunity for change to be happening within education - the podcasts and live classes that were asked for years finally were implemented in less than a week! Team Social Media and Public Relations (PR) In the initial survey we asked healthcare students how they would like to be informed and they clearly stated that having a specific platform such as a website and social media for all the SARS-CoV-2 content would be the best solution. So our team “Social media und Public Relations” makes sure all our targeted groups get access to the content we provide by our task force. Sharing knowledge, tips and updates to raise awareness is a crucial aspect and is an important part for the representation of the engaged students and the effort by swimsa. Besides creating and managing our platforms, we decided on publishing a special newsletter about SARS-CoV-2 regularly. In order to represent and promote all the efforts done by the taskforce, by the swimsa and students all around Switzerland the team also deals with media partners and collaborates with important stakeholders. To put all the work into the best light possible, the team is also responsible for designing and editing the content provided by both teams “Updates and Scientific advisory” as well as “Resources and Support”.

Visit our SARS-CoV-2 section on the swimsa website @ swimsa.ch to find important scientific updates as well as useful information for the daily life during times of social distancing and quarantine . Team Local Coordination With the pictures of the devastating situations in different countries affected by the pandemic, it was clear that the healthcare and community service sector will need additional help and this is where medical students and other healthcare students felt the obligation to help out in different hospitals and institutions. As one can imagine in such chaotic times the organization of those willing to help and the actors needing help was not an easy task. Many individual efforts were the starting ground for the all future initiatives. But it also got clear pretty quickly that we would need a nation-wide and coordinated approach also thinking of most efficiently distribution of motivated students and healthcare professionals ideally according to their location and need of health institutions. For this the team “local coordination” collaborates together with the students team launched by ETH Zurich and coordination the distribution of personnel of the two platforms students4hospitals and Care Now and make sure that the communication between the cantonal crisis management teams including the cantonal doctors and us is working and guaranteed whenever the situation should change. What to learn out of all of this? We think we should all be aware of our great privilege of having a well-funded and established education and health care system in Switzerland. Nevertheless swimsa sees this as a great opportunity to adapt our health system as well as the studies of the health professions and draw valuable lessons to learn from all of this. In fact, the current situation shows us clearly how crucial it is for us as future healthcare professionals to learn about the different dimensions of global and planetary health. In order to tackle the challenges of adequate patient care that we are currently facing, we need to understand the influences of environmental and economic factors (climate change, unemployment,..), the various determinants of health (such as occupation, income, nationality, gender) as well as the need for strong international solidarity and scientific collaboration.

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In the past months the world has come to realize the great importance of reacting to a health crisis as what it is: a crisis. We can only lessen the burden of future health crisis if we consider adaptive measures of unprecedented scale by politics and the global society. So, why not treat every health crisis as a crisis? Or even take it a step further: prevent future global health crises from happening? The SARS-CoV-2 pandemic highlights the need to address threats to nature rigorously.⁣ Considering the fact that SARS-CoV-2 has been transmitted from animals to humans and thus SARS-CoV-2 being a zoonosis, as many precedent infectious diseases, it’s time to think about reduction of factors increasing zoonosis emergence such as illegal and poorly regulated animal consumption, intensified animal agriculture, antimicrobial resistance, unlimited air travel and deforestation. Once more we would like to underline the fact that climate change and environmental pollution is considered the greatest health challenge of the 21st century. Seeing now the voice of health experts guiding the decision-making of politicians and policies should give us at least hope that we can better react in the future - and hereby it is our job as future doctors to advocate for health and base our opinions on the best science available. Now is the time to respond to the lessons learned from this and previous crises, so that we can gain a meaningful perspective to respect the damage, loss and suffering that this crisis has caused. Let’s help each other as much as possible, be kind to your mind and body and think ahead!

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Open letter from MedSICS to all medical students, engaged in one way or another in this crisis. In this time of tremendous change and turmoil, it is easy to get carried away in the flow of events and forget what’s important: you. You’re important for this to work. The need and urge to care for other in this situation is natural, but in order to care for other you need to care for yourself first. You may be experiencing difficult situations, unsettling, uncomfortable. You may feel useless and not able to work efficiently. Take some time for yourself, read a book, watch a movie, listen to your favorite album. And if you feel the need to talk help is always there, don’t hesitate to ask for it; a call with a friend, a group talk with other students, or an interview with a mental health professional. Caring for oneself is the first step towards caring for others. Take care, MedSICS


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focus: SARS-CoV-2

Seit Beginn der Pandemie sammelte die swimsa anonyme Statements und Meinungen von Medizinstudierenden aus der ganzen Schweiz rund um das Thema SARS-CoV-2. Hier eine Auswahl: Depuis le debut de la pandemie la swimsa a recolté des opinions anonymes d’étudiant·e·s en médecine de toute la Suisse sur le sujet du SARS-CoV-2. En voici quelques extraits:

Even though the SARS-CoV-2 pandemic has caused chaos in the world, it also brought some welcome changes too in my opinion. The surge of solidarity and friendliness - especially in the beginning of the special situation in Switzerland - left me speechless. A relative of mine is a patient at risk and living too far away for us to help him do his daily tasks. Thanks to help groups, we found someone to support him in no time.

COVID-19, or how everyone suddenly became an epidemiology expert. Where as in “normal times” epidemiology tends to be on the rather boring side of the spectrum of subjects in med-school and struggles to grasp the attention of the students, the development of the SARS-CoV-2 pandemic suddenly brought an obsession-like mindset to people, increasing the number of so called “experts” exponentially – almost as much as the number of patients infected.

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focus: SARS-CoV-2

LET’S TALK AB OUT SARS-COV-2 I hope that the aftermath of this extraordinary situation will not be too hard and that some of the things that we started doing (like regular washing of hands) will stick.

“ P o d c a s t s ” : a) according to the Oxford English Dictionary “a digital audio file of speech, music, broadcast material, etc., made available on the internet for downloading to a computer or portable media player; a series of such files, new instalments of which can be received by subscribers automatically.” b) Known to students as something they have been fighting for for years without success, until a 29’903 base long virus came along and suddenly “solved” the problem.

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EXCHANGES

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swimsa Exchanges bietet Medizinstudierenden die einmalige Möglichkeit, durch das weltweit grösste Aus- tauschprogramm ein Praktikum im Ausland zu machen:

swimsa Exchanges est une opportunité unique pour tout∙e étudiant∙e en médecine de partir en stage à l’étranger grâce au plus grand program d’échange du monde:

SCOPE – Standing Committee on Professional Exchange, klinischer Austausch und SCORE – Standing Committee on Research Exchange, Forschungsaustausch IFMSA – International Federation of Medical Students’ Associations.

SCOPE – Standing Committee on Professional Exchange (échange clinique), SCORE – Standing Committee on Research Exchange (échange de recherche) IFMSA – International Federation of Medical Students’ Associations.

swimsa Exchanges unterstützt sowohl dich bei der Organisation eines klinischen Praktikums, bzw. der Arbeit in einem Forschungslabor, als auch die ausländischen Studierenden, welche in die Schweiz kommen.

swimsa Exchange est l’organe de la swimsa qui s’occupe d’organiser les stages cliniques et de recherche pour les étudiant·e·s suisses, ainsi que du monde entier désirant venir en Suisse.

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exchanges

A LAB IN OSLO Studying cardiovascular reactions on hypovolemia - SCORE Report Text: Namu Bae | University of Geneva

I was honored to participate in the SCORE exchange program for one month between August and September 2019 at Oslo's Faculty of Medicine. I was assigned to the Department of Physiology within the CIRCON led by Assistant Professor Maja Elstad, who kindly welcomed me and three other exchange students. We studied the responses of the cardiovascular system to blood loss at varying rates. Our initial questions were: Which cardiovascular variables change during hypovolemia, and are they dependent on the rate at which blood leaves the circulatory system? We began by understanding the equipment used in the experiment, including the machine simulating blood loss and the measuring instruments like ECG and Doppler ultrasound. We then proceeded to analyse the data collected by the team beforehand, which allowed us to obtain graphical representations of our question of studies.

This data analysis was used to create a scientific poster in which we explained the purpose of the research project, the procedure of the experiments and the following conclusions. This poster, which was continually refined until the very last day, now hangs on the wall of the laboratory. We are very pleased to have established such a result, which is physically visible to all the lab workers and future students. While working in the lab has given me a rich experience that will help me in my future career as a physician-researcher, I can't do without appreciating moments that I have experienced outside the office. We were four exchange students sharing an apartment on the outskirts of the city, about 20 minutes by bus from the workplace. We established a very good relationship that allowed us to stay in a friendly atmosphere throughout the month, while doing most of the "extracurricular" activities together, such as visiting the city or swimming in the Nordic lakes. Though I spent a lot of pleasant time with my roommates, they are not the only students I had the pleasure of being with. The local medstudents, who called themselves "buddies", volunteered to organize various activities for us throughout the internship. Thanks to them, we felt welcome in the city, and this helped us integrate very quickly into university life. Finally, I would like to thank, through this brief report, all the people who contributed to improving my experience in Norway, especially the swimsa exchange officer who accompanied me and helped me during the whole application phase.

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A MONTH IN MOROCCO From the ER to the Sahara and back - SCOPE Report Text: Sarah Metzger | University of Zurich

It is the 1st of August 2019, Swiss national day, and start of my exchange adventure in Morocco. In the upcoming four weeks I was going to dive into a both fascinating and surprising culture, a country between modernity and tradition, wealth and poverty. Morocco fully embraced me with its culture and people from day one. Not even two days after my arrival, I was already eating tanjia on a bench in the middle of Jemaa-elFna, refusing what seemed a million offers to buy anything, dancing to traditional Gnawa music and making myself a way through the chaos of Marrakech nights. Back in Fès I started my internship in cardiovascular surgery. However, I had to learn soon that in cardiovascular surgery there is not much to do and not even to see. Everything depended on the professor being present which was very unpredictable during holiday season. Unfortunately, there was no fixed schedule for surgeries so that I could not attend one. I had some long talks instead with another Moroccan student (one of the few present, because Moroccan students were on strike) and the residents about their healthcare system, resources and the urge of a lot of students to leave the country to do their medical specialisation in Europe. I managed to change the department during my first week and spent the upcoming weeks rotating in the intermediate care unit, the operation room (OR) and the emergency room (ER). The emergency department was for us exchange students a shocking but also very instructive experience.

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The entrance of the ER was guarded by security limiting the number of patients getting in and somehow performing a “triage”. However especially during nightshifts we became aware of how necessary the security guards were, as doctors occasionally had to flee from fights. Not only in the ER but also in the OR doctors dealt with the problem of limited resources and showed us how to improvise the best they could. During the month it was so precious to have other incomings to share our experiences with and compare to our home hospitals.

On weekends and during some weekdays we explored the country with our Moroccan friends from the local and national committee. It was also the social program which made us realise how lucky we were to have been assigned to Fès even though it has been nobody’s first choice. We slept under the stars of the Sahara desert, got in a sandstorm with rain in August, rode on camels, explored Chefchaouen the blue city, hiked in the Atlas mountains, jumped from the rocks in the refreshing river, shaked hands with Atlas monkeys, learned about the roman site Volubilis, went on a boat trip, swam in the Atlantic Ocean and so much more.


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During our exchange we underwent the process of “moroccanization�. We ended up being able to catch a taxi like Moroccans, bargain for good prices in the Medina, find our way through the labyrinth of Fes Medina without getting scammed, had our own insider tips where to go for lunch and dinner and sometimes even walked around in traditional Moroccan clothing and got addressed in Arabic. We were best friends with one of the restaurant owners in the neighbourhood knowing his whole family. On the Eid (islamic holiday) we were invited by the dean of the medical faculty to attend the traditional festivities with the sacrifice of a sheep, followed by the traditional meal together with all the foreign students of the faculty.

How did I leave Morocco? With a whole bunch of new friends from all over the world, priceless experiences with a unique insight into a totally different culture, but also a deeper understanding for the people there and gratefulness for our resources and healthcare system in Switzerland. Always will I want to remember this exchange, when we complain about computer systems not working or not the perfect device being available ad hoc. Because I know there are so many doctors out there working with limited resources and improvising as they can in order to do the best job they can.

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EXCHANGE THE WORLD Your turn! A step-by-step guide Text: Felice Hess | University of Bern Cédric Follonier | University of Geneva

Each year, more than 15’000 medical students from more than 90 countries embark on a journey to explore health care delivery and health systems in different cultural and social settings. The aim of the exchange program is to develop cultural sensitivity and skills in research amongst future health professionals intent on shaping the world of science in the upcoming future. The Swiss Medical Students’ Association offers three types of exchanges through the exchange the world program of the International Federation of Medical Student’s Association: “professional”, “research” and “sexual & reproductive health & rights exchanges”. All exchanges last four weeks, some research exchanges can be prolonged to 8 weeks. The participants are offered a spot in the department or the research project of their choice , as well as accommodation and mostly a social program. Professional exchange is a full educational program offering clerkships abroad to future physicians. It gives you the possibility to integrate into a new culture and at the same time practice, the skills learned on the benches of the university. Swiss students can apply for it in their second year and going abroad after their finished 3rd year. Research exchange offers you the opportunity to get a glimpse into the world of research and deepen your knowledge in the specific area of their research interest while integrating into a lab or clinical research project abroad. Swiss medical or biomedical students can apply for it in their first year of studies.

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What it costs and what is included in an exchange There are two types of exchanges, bilateral and unilateral, which involve different costs. The bilateral exchange is the typical example of exchange: a Swiss student has the opportunity to go to one country and this country has the opportunity to send a student to Switzerland. In unilateral exchanges, no foreign students are welcomed back. Participating in the exchange program costs between 350 for bilateral exchange and 560 CHF for unilateral exchanges with an additional country-specific fee in the host country. However, you can receive a partial refund if you write a report at the end of the internship, if you volunteer in the exchanges program or if you travel by train or bus.

Choosing a country within Europe and choose a green travel will be rewarded! In return for this fee, a four-week internship is organized for you, you are provided with accommodation, one meal a day and the opportunity to take part in a social program with other exchange students that will allow you to discover the wonders of your host country and it’s culture. Communication swimsa is part of the worldwide IFMSA exchange program with all its terms and conditions. To secure an efficient communication and reduce the volunteer’s workload, strict international Communication guidelines were implemented. We are aware, that you are excited about your exchange and wish to get all possible information but please do not contact someone of your favourite country! swimsa’s LEO’s, NEO’s and NORE’s are happy to assist you and are in close contact with the officers worldwide.


exchanges

How to apply Doesn’t it sound convincing? Well, we think so, too! We offer a step-by-step guide to register for your next exchange.

Feeling cosy at home but want to know the world? You can become an exchange buddy!

2. Choose your three preferred countries amongst more than 65. You will find a complete list of participating countries on swimsa.ch/exchanges/outgoing.

Indeed, IFMSA’s huge exchange network is organized by local volunteer students. As an exchanges buddy, you will be the local contact person of a student and will be organizing his or her internship and place to live. If possible, you will pick up the newcomer at the train station, take him or her on a guided tour of your city and engage in other leisure activities. In this way, you can get a taste of the exchange experience in Switzerland and make friends worldwide.

3. Visit swimsa.ch/exchanges and exchange.ifmsa.org/ exchange/scope/explore/exchange-conditions

Extra: You will be reimboursed 30.- if you help out due to the local officers’ (LEO’s) conditions!

1. Choose your exchange Research exchange: registration from the first year Professional exchange: registration from the second year

and read the conditions of your favourite countries and check if you meet the requirements. If so, fill out the registration form March until June 30. After completing these few steps, you are registered within swimsa as an outgoing. Congratulations! The exchanges team will get in touch with the country of your choice and will possibly sign a contract during the IFMSA General Assembly in August. You will be informed if it is possible to participate in the program and in which country your exchange will take place by the end of September. Once you’ve been accepted, there are still a few steps left to register in your hostcountry within the set deadlines. 4. Pay the exchanges fee which will be used to provide you amongst other lodging and meals. 5. Upload the necessary documents on the IFMSA’s website with the login you have been provided and choose your favourite department and city of your assigned country.

If you have any question or would like to participate nationally or locally, don’t hesitate to get in touch with your national or local exchange teams. You will find further information on swimsa.ch/exchanges.

INTERESTED? NOW IT’S YOUR TURN For a research exchange: from 2nd year on For a professional exchange: from 3rd year on You can find more infos here: www.swimsa.ch/exchanges

6. Inform your NEO-out or NORE about your completed Application form.

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EDUCATION

Die Ausbildungskommission ist das demokratische Organ der swimsa, welches sich mit allen Fragen beschäftigt, welche die Ausbildung der Medizinstudierenden betreffen. Sie sorgt dafür, dass die Meinung der Schweizer Medizinstudierenden in die relevanten Gremien getragen wird und ist bestrebt, die Interessen der Studierenden überall dort zu vertreten, wo dies wünschenswert ist. Möchtest du mehr Informationen oder ebenfalls mitmachen? Kontaktiere unsere Vize-Präsitentin für Ausbildung (vpa@swimsa.ch) 28

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La commission de formation est l'organe de la swimsa qui s'occupe de toutes les questions concernant la formation des étudiant∙e∙s en médecine. Elle assure que l'opinion des étudiant∙e∙s en médecine dans les universités suisses est portée à la connaissance de tous les comités et s'efforce de représenter les intérêts des étudiant∙e∙s au mieux. Tu as besoin de plus d’informations ou tu veux participer? Alors contactes la vice-présidente pour l’éducation (vpa@swimsa.ch)


education

HOW LONG TO STUDY Survey on the shortening of medical studies Text: Charlotte Kull | University of Bern

In November 2019, the “Tages-Anzeiger” quoted Professor Steurer’s opinion on a shorter medical curriculum. Instead of having six years of general studies, he proposed a three year long general curriculum that would be followed by another three year period, consisting of knowledge depending on the chosen specialisation.

Given the current situation, swimsa welcomes a discussion about the present state of our medical education. We are

Since we as medical students would be directly affected by such a change, swimsa initiated a survey to gather the general attitude of the Swiss medical students towards this idea. More than 1’100 students answered the questions that is more than every 8th Swiss med student!

And further? The answers we gathered from the survey will even be of further used. First, we had the chance to discuss with a journalist of the “Tages-Anzeiger”. This discussion might even lead to an article about the students’ view on the subject! Secondly, the answers are one of the backbones for a policy paper on quality medical education, that is currently in production – if you feel like joining the group, that works on it, feel free to contact the vice-president for education at vpa@swimsa.ch!

in the midst of teaching everyday and are directly affected by any changes that take place. Therefore it is absolutely essential that the opinion of medical students is taken into account and that they are part of an active dialogue with the responsible stakeholders.

Survey: Generally, Professor Steurer’s idea was not well perceived. Nearly ¾ of the students opposed the plan to shorten the curriculum. The current duration is considered to be just long enough to teach the scope of knowledge a doctor is supposed to know on his/her first day of residency. A shorKehrseite tened curriculum would lead to a less founded decision reQueen erlebt neues Annus horribilis garding the chosen specialisation. The elective year plays a big role in the decision process towards a specialization, this possibility would probably no longer exist in the proposed restructuring and would surely be missed. Furthermore, an early specialisation could lead to less interdisciplinary and interprofessional comprehension, which itself would lead to worse patient care, as such a mindset is especially important in the care for critical patients. Nevertheless ⅔ of all students feel there is a need to change our curriculum. Especially, earlier and better teaching of practical skills would be widely appreciated. 16

Windsors Prinz Andrews Interview mit der BBC hat ein dermassen schlechtes Licht auf ihn geworfen, dass erstmals seit Jahrzehnten die Fähigkeit der Queen infrage gestellt wird, die «Firma» zu führen. Peter Nonnenmacher, London

Besorgt mustern die britischen Royals das Ausmass des «Car Crash», den Prinz Andrew am Wochenende anrichtete. Mit dem BBC-Interview zu seiner Freundschaft mit dem verurteilten Sexualstraftäter Jeffrey Epstein hat der zweitälteste Sohn der Queen sich und die königliche Familie in arge Schwierigkeiten gebracht. Am Montag wurde bereits die Forderung laut, der Prinz solle unter Eid beim FBI aussagen. Es ist gar von «Komplizenschaft» mit Epstein und von einem möglichen Auslieferungsverfahren die Rede. Die Blindheit, mit der der 59-jährige Andrew auf diese PRKarambolage zusteuerte, ist tatsächlich erstaunlich. Selbst nachträglich vermag Andrew offenbar nicht zu erkennen, was er angerichtet hat. Freunden gegenüber erklärte er, es sei bei der BBCSendung doch alles «ganz gut gelaufen». Der Königin soll er gesagt haben, er betrachte das Interview als echten «Erfolg».

Umstritten war gestern noch, ob sich der Prinz Erlaubnis «von oben» für sein BBC-Interview geholt hatte. Einige britische Blätter meldeten, Elizabeth II. habe es ihm erlaubt. Andere wollen in Erfahrung gebracht haben, dass Andrew gegen den Willen der Mutter vor die Kameras trat.

Eine Kinderschar versöhnte

Prinz Andrew (rechts) macht den Windsors zu schaffen.

In Wirklichkeit hat sich Andrew enorme Blössen gegeben. Dass der Prinz keine Reue über seine eigene Rolle in der Jeffrey-Epstein-Affäre und vor allem kein Mitleid mit den Opfern des pädophilen Straftäters zeigte, ist besonders negativ aufgefallen. «Total begriffsstutzig» sei er, war gestern überall zu hören.

Foto: Reuters

Fest steht, dass Andrew seine eigene Lage wesentlich verschlimmerte, statt einen Strich unter Vergangenes zu ziehen, wie er sich das wohl gedacht hatte. Mehr Fragen statt weniger prasseln nun auf ihn ein. Dabei hatten ihm Ratgeber aus dem Königshaus nahegelegt, sich lieber in Schweigen zu hüllen.

Einig waren sich Beobachter in London darin, dass «die Firma» (wie Prinz Philip den WindsorClan einmal genannt hat) gefährlich aus dem Ruder zu laufen droht. Die 93-jährige Königin, deren 98-jähriger Gatte sich in den Ruhestand verabschiedet hat, habe die royalen Geschäfte leider «nicht mehr richtig im Griff», drückte es die Londoner «Times» gestern aus. Etliche Jahre lang hatten frohe Ereignisse alle Krisen im Königshaus vergessen lassen. Die Hochzeiten von William, Harry und anderen Windsor-Sprossen und die Ankunft einer ganzen Schar von Kindern hatten Royalisten zuversichtlich und die

Flockig

Presse versöhnlich gestimmt. Erst als Prinz Philip im Januar nahe Schloss Sandringham seinen eigenen, realen Autounfall verursachte und es erst einmal nicht für nötig hielt, sich bei den Unfallopfern zu entschuldigen, zogen wieder Zweifel auf. Unruhe löste auch die Distanzierung Prinz Harrys von seinem Bruder Prinz William aus, und die «Kriegserklärung» Harrys und seiner Frau Meghan an eine Inselpresse, von der sie sich verfolgt fühlen. Und nun also Andrew. Manche Windsors befürchten schon eine Horrorphase fürs Königshaus wie die von 1992, als Charles und Diana sich trennten, die Ehe von Andrew und Fergie in die Brüche ging und Schloss Windsor in Flammen stand. Im Abenddämmer ihrer Zeit auf dem Thron muss die Queen erleben, dass ihre Familie zusehends den Zusammenhalt verliert und ihre eigene Autorität immer mehr schwindet. Turbulente Zeiten stehen nicht nur der britischen Politik, sondern auch der Krone bevor.

Todesopfer bei Brückeneinsturz

Toulouse Eine 15-Jährige und ein Lastwagenfahrer sind beim Einsturz einer Brücke in Südfrankreich ums Leben gekommen. Mindestens zwei Fahrzeuge seien ins Wasser gefallen, als die Brücke gestern um kurz nach acht Uhr zusammenbrach, teilte die Staatsanwaltschaft mit. Die Mutter des Mädchens konnte aus dem Wasser gerettet werden. Mindestens zwei Menschen schweben nach Feuerwehrangaben in Lebensgefahr. (sda)

Dienstag, 19. November 2019

Zürich Scheinwerfer Reality-TV-Star Kylie Jenner, die jüngste Selfmade-Milliardärin, hat 51 Prozent ihrer Kosmetikmarke für 600 Millionen Dollar an den Konzern Coty verkauft. Die Firma, zu der schon Max Factor und Bourjois Paris gehören, will damit jüngere Zielgruppen erschliessen. Die 22-jährige Schwester von Kim und Kourtney Kardashian hat Kylie Cosmetics 2015 gegründet. Diese wird demnach mit 1,2 Milliarden Dollar bewertet. (Reuters)

Foto: PD

US-Sängerin, Komponistin, Schauspielerin, Autorin, Regisseurin und Umweltschutzaktivistin Barbra Streisand schwört auf altbewährte Hausmittelchen. Ihrer Kollegin Ariana Grande (26), die wegen Schluckbeschwerden und Bronchienschmerzen ein Konzert abgesagt hatte, schickte die 77-Jährige per Twitter Genesungswünsche – und ein paar handfeste Tipps: «Trink einen starken Vitamin-CDrink mit Honig und natürlich Hühnerbrühe!» (red) Jason Momoa, auf Hawaii geborener US-Schauspieler, hat öffentlich seine Liebe erklärt. «Ich liebe dich, Feuerwehr von Los Angeles», schrieb der «Aquaman»-Darsteller auf Instagram.

Tödlicher Murgang

Bellwald Ein einsamer Fussgänger im frischen Schnee: So gesehen, ist derWinter ein durchaus schöner Anblick. Und in weniger als 3000 Stunden ist auch im Wallis wieder Frühling. Foto: Jean-Christophe Bott (Keystone)

Bub stirbt an Deodorant

Warschau Ein elf Jahre alter Knabe ist in Polen nach dem Inhalieren von Deospray gestorben. Der Junge und ein 13-jähriges Mädchen hätten am Samstag das Deo eingeatmet, um sich zu berauschen, teilte die Polizei in Jelenia Gora gestern mit. Wie das Portal «Wiadomosci.pl» schreibt, hatten die Kinder das Deospray in einem leer stehenden Haus inhaliert. Der Elfjährige sei auf den Hof hinausgelaufen und habe dort das Bewusstsein verloren. Dem Mädchen gehe es gut. (sda)

Kurz notiert

«Breaking Bad» in der Realität

Little Rock In den USA sollen zwei Chemieprofessoren an ihrer Hochschule die Droge Crystal Meth hergestellt haben. Die 40 und 45 Jahre alten Männer wurden Ende letzter Woche im USBundesstaat Arkansas festgenommen.

Mehr Wald vernichtet als letztes Jahr

Brasilia Zwischen August 2018 und Juli 2019 wurden gemäss dem brasilianischen Weltraum-

institut Inpe fast 10 000 Quadratkilometer Regenwald im Amazonasgebiet zerstört, das sind rund 30 Prozent mehr als im Vorjahreszeitraum. Dies sei der höchste Wert seit 2008.

Tödliche Schüsse vor einem Walmart

Duncan Bei einem Schusswaffenangriff vor einem Walmart im US-Bundesstaat Oklahoma sind mindestens drei Menschen getötet worden, darunter der Schütze. Erst im August hatte ein Mann in einem Walmart in Texas 22 Menschen erschossen. (sda)

Bad Kleinkirchheim In mehreren Regionen Österreichs sowie in Südtirol herrscht nach tagelangen heftigen Niederschlägen Chaos. In Kärnten starb ein 80-Jähriger, als ein Erdrutsch sein Haus zerstörte. Die Feuerwehren berichten ausserdem von Lawinen und Überflutungen. In Teilen Österreichs hat es im laufenden Monat bereits viermal so viel geregnet und geschneit wie sonst im gesamten November. Auch heute soll es wieder regnen und schneien. (sda)

Foto: Mario Anzuoni (Reuters)

Er sei so dankbar, dass die «Super Scoopers» die Waldbrände in Topanga in den Bergen von Santa Monica unter Kontrolle gebracht hätten, wo er mit Frau Lisa Bonet, den zwei Kindern Lola Iolani und Nakoa-Wolf Manakauapo Namakaeha, Esel, Hund und zwei Halbwölfen lebt. «Ihr habt meinen Tag gerettet», schrieb der 40-Jährige. (red)

Zwei rechte Schuhe geklaut – Dieb kehrt umgehend in den Laden zurück

Millionen Kinder ohne Freiheit

Kassel Mit einem besonders dreisten Dieb haben es die Mitarbeiter eines Schuhladens im deutschen Kassel zu tun bekommen. Wie die Polizei gestern mitteilte, griff der Unbekannte sich zunächst zwei rechte Schuhe und trat damit die Flucht an. Kurze Zeit später erschien er dann wieder im Geschäft und wollte einen der rechten in den dazugehörigen linken Schuh tauschen. Laut Polizei nahmen die erbosten Mitarbeiter des Ladens dem sichtlich betrunkenen Mann

Genf Etwa sieben Millionen Mädchen und Buben werden nach einer UNO-Studie weltweit ihrer Freiheit beraubt. Die Autoren nannten ihre Schätzung gestern in Genf vorsichtig. Gemäss Studie werden jährlich 410 000 Kinder in Haft genommen, eine Million sind demnach in Polizeigewahrsam. 330 000 Buben und Mädchen werden als Flüchtlinge festgehalten. Weitere 5,4 Millionen Minderjährige leben in Heimen, die ihnen keine Freiheit gewähren. (sda)

die gestohlenen Schuhe wieder ab. Jedoch gelang ihm in einem günstigen Moment erneut die Flucht, wobei er im Vorbeilaufen noch einen Rucksack von einem Verkaufsständer riss und mitnahm. Die Mitarbeiter alarmierten die Polizei, eine Sofortfahndung blieb am Freitag aber erfolglos. Bei seiner Flucht liess der Mann ein original verpacktes Parfüm zurück. Es sei «äusserst fraglich», ob er es rechtmässig erworben habe, schrieb die Polizei in ihrer Mitteilung. (sda)

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Dienstag, 19. November 2019

«Wir müssen keine weiteren Schönheitschirurgen ausbilden» Bildung Politiker fordern mehr Geld und Studienplätze im Kampf gegen den Fachärztemangel in der Schweiz. Der Zürcher Medizinprofessor und Ausbildungsexperte Johann Steurer schlägt eine radikalere Lösung vor. Marisa Eggli

Dem Kanton Zürich fehlen Fachärztinnen und -ärzte, viele wandern aus dem Ausland ein. Politiker verlangen mehr Geld für hiesige Studienplätze. Sie aber wollen lieber das Medizinstudium umkrempeln. Wieso? Mehr Geld können wir natürlich immer brauchen. Aber wir sollten auch überlegen, ob das Studium noch zeitgemäss ist. Grundsätz­ lich denke ich, wir könnten den Bedarf an Fachärztinnen und Fachärzten heute decken, wenn wir sie gezielter ausbilden wür­ den. Das Medizinstudium mit der weiteren Ausbildung zum Fach­ arzt dauert mit rund zwölf Jah­ ren unglaublich lange und kostet den Staat enorm viel Geld. Sechs Jahre davon investiert die ange­ hende Ärztin in die Grundausbil­ dung. Darin lernt sie einen Gross­ teil des Wissens nur für die Prü­ fungen. Sie wird es nie wieder brauchen. Das halte ich für falsch. Was ist Ihre Idee? Das Medizinstudium um einige Jahre zu kürzen. Die Studentin­ nen und Studenten sollten sich spätestens nach einem allgemei­ nen Grundstudium von drei Jah­ ren für eine Fachrichtung ent­ scheiden – wie Gynäkologie, In­ nere Medizin, Hausarzt. Um die Studienjahre zu kürzen, müsste man Fächer streichen. Was ist heute überflüssig? Es braucht die meisten Fächer. Aber nicht alle angehenden Ärz­ tinnen und Ärzte brauchen das­ selbe Wissen. Eine Gynäkologin muss sich mit Hormonen besser auskennen als ein Augenarzt. Deshalb müsste man die Fächer neu bündeln. Im dreijährigen Grundstudium würde man all­ gemein Wichtiges lernen, wie Anatomie, Grundlagen der Phy­ siologie oder den Umgang mit Patientinnen. In der späteren Fachausbildung, einem Master, käme dann das spezifische Wis­ sen hinzu. Mit einem radikal neuen Studium wäre es auch möglich, die Bedürfnisse der Ge­ sellschaft besser aufzufangen. Inwiefern? Man müsste und könnte vor­ schreiben, von welchen Fach­ spezialisten es wie viele braucht. So gäbe es in einem Jahr zum Beispiel zwei Dutzend Ausbil­ dungsplätze für Augenärzte und 400 für Allgemeinmediziner. Auf diese könnten sich alle mit einer abgeschlossenen Grundausbil­ dung bewerben. Die Gesellschaft könnte so steuern, wie viele Ärz­ te sie in welcher Fachrichtung braucht, um die medizinische Grundversorgung zu sichern. Was soll das bringen? In erster Linie wird so lediglich die Freiheit der angehenden Mediziner eingeschränkt. Wir brauchen nicht von allen Fachärzten mehr. Wir müssen zum Beispiel keine weiteren Schönheitschirurgen ausbilden. Ein Studium neu zu denken, dauert Jahre. Wieso ist diese Veränderung nötig?

Staatsanwalt fordert Pranger für Zuhälter Justiz Ein Ungar schleppt Frauen nach Zürich. Nun droht ihm ein Artikel in einer ungarischen Zeitung. Die Massnahme ist in der Schweiz höchst ungewöhnlich und taucht nur selten auf: Der Zürcher Staatsanwalt Andreas Popow fordert, dass das Urteil gegen einen 46­jährigen Ungarn «in einer auflagenstarken Zei­ tung in der Region Budapest» publiziert wird – mit dem vollen Namen des Beschuldigten, be­ stätigt Popow auf Anfrage. Dem Mann wird unter anderem vor­ geworfen, mehrere Frauen aus Ungarn in die Schweiz gebracht und sie zur Prostitution gezwun­ gen zu haben. Ausserdem wird er der mehrfachen gewerbsmäs­ sigen Erpressung, der mehr­ fachen sexuellen Nötigung, der Vergewaltigung und weiterer De­ likte beschuldigt. Popow fordert eine Freiheitsstrafe von sechs Jahren. Der Prozess findet am Mittwoch vor dem Bezirksgericht Zürich statt. Für den Ungarn gilt die Unschuldsvermutung. Staatsanwalt Popow bezieht sich in seiner Forderung auf das Strafgesetzbuch. Dieses hält unter Artikel 68 fest: «Ist die Ver­ öffentlichung eines Strafurteils im öffentlichen Interesse, im In­ teresse des Verletzten oder des Antragsberechtigten geboten, so ordnet sie das Gericht auf Kos­ ten des Verurteilten an.»

Veraltete Massnahme

Johann Steurer, Professor für Innere Medizin, macht sich für ein kürzeres Medizinstudium stark.

Im Grunde genommen bilden wir die Ärztinnen und Ärzte in Zü­ rich heute aus wie vor 100 Jah­ ren. Damals war die Medizin viel weniger spezialisiert. Ein Arzt musste ein allumfassendes Wis­ sen haben. Doch heute brauchen wir diese Superdoktoren nicht mehr. In der Schweiz gibt es in­ zwischen in der Medizin über 40 Fachrichtungen. Wäre es nicht einfacher, im Kanton Zürich den Numerus clausus aufzuheben und alle Medizin studieren zu lassen, die wollen? So gäbe es bald genügend Ärzte. In Zürich bewerben sich jährlich Tausende von Frauen und Män­

nern für die Numerus­clausus­ Prüfung. Wir brauchen aber nie und nimmer so viele Ärztin­ nen und Ärzte. Die Selektion muss sowieso stattfinden. Die Frage ist nun: Geschieht sie vor dem Studium mittels Prüfung wie im Kanton Zürich? Oder während der ersten Studien­ jahre wie in Lausanne? Persön­ lich bevorzuge ich den Numerus clausus. Wieso? In Kantonen, wo während der ersten zwei Jahre selektioniert wird, herrscht ein grosser Kon­ kurrenzdruck. Wir hingegen können uns mehr oder weniger auf die Ausbildung jener konzen­

Mehr ausländische Fachärzte

Zur Person

Der Kanton Zürich ist für ausländische Ärztinnen und Ärzte ein beliebter Arbeitsort geworden. Das zeigen aktuelle Zahlen, die der TA vor kurzem veröffentlicht hat. So haben sich die Zulassungen für Fachärzte aus dem Ausland seit 2010 um ein Vielfaches erhöht – von 330 auf 1400. Mediziner orten einen Grund dafür im hiesigen Ärztemangel. Politiker auf verschiedenen Ebenen fordern deshalb mehr Geld und Studienplätze für Ärztinnen und Ärzte in der Schweiz. Die Zürcher Gesundheitsdirektorin Natalie Rickli (SVP) denkt zudem über eine Zulassungsbeschränkung für ausgewählte Fachbereiche nach. (meg)

Johann Steurer (65) ist Professor für Innere Medizin an der Uni Zürich. Sein Spezialgebiet ist die praxisorientierte Forschung und der Wissenstransfer. Steurer stammt aus Österreich und lebt seit 40 Jahren in Zürich, wo er als junger Arzt am Universitätsspital eine Stelle bekam. Jahrelang leitete Steurer das Horten-Zentrum der Uni, ein Institut, das sich mit praxisnaher Forschung auseinandersetzt. Er gilt als einer der am besten vernetzten Professoren der Inneren Medizin. Er wirkte auch im Bildungsnetzwerk, an dem sich verschiedene Universitäten beteiligen, mit. Ende Januar 2020 wird Steurer pensioniert. (meg)

Foto: Urs Jaudas

«Nicht alle angehenden Ärztinnen und Ärzte brauchen dasselbe Wissen.» trieren, welche die hohe Ein­ stiegshürde geschafft haben. Die Anzahl ausländischer Mediziner im Kanton Zürich hat in den letzten Jahren markant zugenommen. Gesundheitsdirektorin Natalie Rickli denkt nun darüber nach, die Zulassung für bestimmte Fachgebiete zu beschränken. Was halten Sie davon? Der Kanton kann diese Zahl fest­ legen. Ob sie vor dem Gesetz be­ steht, wird sich zeigen. Aber es ist schon bedenklich, wie viele Fachleute wir in die Schweiz ho­ len, obwohl es hier genügend Ärzte gäbe. Von welchen Bereichen sprechen Sie? Zum Beispiel von der Schön­ heitschirurgie, der Orthopädie oder der Kardiologie. Psychiater hingegen kommen weniger. Werden die Ärztinnen und Ärzte im Ausland angeworben, oder kommen sie selbst her, weil die Bedingungen hier besser sind?

Beides ist der Fall. Wenn man Assistenten oder Oberärzte will, die man hier nicht findet, sucht man sie im Ausland. Aber für einige Mediziner ist es auch lu­ krativer, in der Schweiz zu arbei­ ten als in ihrer Heimat. Eine kürzlich veröffentlichte Studie besagt, dass jeder siebte Arzt, jede siebte Ärztin aus dem Beruf aussteigt. Häufige Gründe sind die Familienplanung und die langen Arbeitstage. Was könnte die Situation verbessern? Ein deutlich kürzeres Studium hätte diesbezüglich einen Vor­ teil; die angehenden Ärztinnen und Ärzte hätten ihre Ausbildung mit Ende 20 beendet, nicht erst wenn sie älter sind als 30. Das käme der Familiengründung ent­ gegen. Die anspruchsvollste Zeit als Assistenzarzt wäre bereits vor dem ersten Kind beendet. Mit Kosten bis zu einer halben Million Franken ist das Medizinstudium sehr teuer. Deshalb stand auch schon die Forderung im Raum, Ärzte, die den Beruf wechseln, sollen dem Staat einen Teil davon zurückzahlen. Was halten Sie davon? Die Forderung ist heikel. Sie be­ vorteilt vermögende Studieren­ de. Wer es sich finanziell leisten kann, lässt es allenfalls eher da­ rauf ankommen. Gymiabgänger mit weniger Geld würden aber wohl eher verzichten.

Der Artikel 68 wird auch als Prangerstrafe bezeichnet. Bis 1975 spielte die Bestimmung noch eine wichtige Rolle. Ver­ urteilungen wegen Fahrens in angetrunkenem Zustand muss­ ten bis dahin im Wiederholungs­ fall publiziert werden. Dabei ging es darum, das private Umfeld des Täters zu informieren. Seit Me­ dien regelmässig über Gerichts­ fälle berichten, hat die angeord­ nete Veröffentlichung an Bedeu­ tung verloren. Die Veröffentlichung in einer Zeitung oder dem Amtsblatt ver­ folge zwei grundsätzliche Wir­ kungen, sagt Regula Echle, die in Solothurn als Staatsanwältin arbeitet und sich im Basler Kom­ mentar mit dem Artikel 68 aus­ einandergesetzt hat. Einerseits soll ein Täter durch diese Mass­ nahme abgeschreckt werden, die Tat zu wiederholen. «Es hat aber auch eine generalpräventive Wir­ kung, wenn potenzielle Opfer durch die Publikation auf den Täter aufmerksam gemacht wer­ den.» Heute finde der Artikel al­ lerdings kaum noch Anwendung. Eine dieser Ausnahmen war ein Urteil des Kreisgerichts Alt­ stätten im Kanton St. Gallen. Auf Geheiss des Gerichts publizier­ ten 2013 mehrere regionale und nationale Zeitungen ein Urteil eines Mannes, der wegen ge­ werbsmässigen Betrugs, Urkun­ denfälschung und Geldwäsche­ rei zu einer Freiheitsstrafe von fünf Jahren verurteilt worden war. Genützt hatte es wenig. Der Mann sei kurz nach seiner be­ dingten Entlassung wieder mehr­ fach rückfällig geworden, berich­ tete das «St. Galler Tagblatt». Welche Zeitung in Budapest das Urteil in welchem Umfang publizieren würde, bestimmt ge­ mäss dem Strafgesetzbuch das Gericht. Die Kosten für das Zei­ tungsinserat würden dem Be­ schuldigten auferlegt. Corsin Zander

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education

COACH MY CAREER Get know-how from experiencend doctors Text: Florence Odermatt | University of Zurich

Coach my career is a mentoring program that started in 2018.

In addition to that, coach my career days and sessions are slowly introduced to the medical faculties of Switzerland.

Involved are the following associations: the FMH, the vsao/asmac, swimsa, VLSS/AMDHS, the mfe and the SIWF/ISFM.

There are already information session or days in Basel, Lausanne, Zurich and Berne directed at students in the clinical years on how to apply for the first residency spots, what to look out for and what you should expect during your first months after the federal exam.

The principle is simple – to use the know-how and network of experienced doctors to help medical students and residents navigate through the sea of medical education and career. Students in their final year as well a young residents and senior doctors may profit from coaching from both retired chief physicians or working doctors. For students this twohour career-planning talk only costs 50 CHF.

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Want to keep coach my career going at your university? Contact the vice-president for education at vpa@swimsa.ch


education

SWISS YOUTH HEALTH ALLIANCE A step towards interprofessionalism Text: Lucas Büsser | University of Zurich The idea of a Swiss Youth Health Alliance (SYHA) came up first in summer 2019, when members from asep (asso-

However, there is still a big potiential when it comes to advocating for more interdisciplinarity during health

ciation suisse des étudiant.e.s en pharmacie, the pendant to swimsa for pharmacy students) and swimsa met and discussed the existing lack in interprofessional knowledge and education within their studies.

care studies - one of the conclusions of swimsa’s survey on medical studies (conducted in December 2019, with 1137 participants). Reson enough for trying to establish with the SYHA a new joint effort.

The thought of establishing a broader collaboration on a students’ level across all disciplines of health care rose quickly and first ideas for projects were brought to paper.

After a first kick-off meeting with almost 30 student representatives from all fields of health care in January 2020, the SYHA has came together for a first concrete project: a statement commenting on the health care youth’s opinion on the external affairs strategy regarding health of the Swiss government 2019-2024.

Interdiscipliniarity has been an important topic for swimsa for quite some time now. A policy paper on this topic was introduced in 2015 (and will is being updated as this journal is published). Furthermore, interdisciplinary collaboration has been part of swimsa for a long time. This can be seen for example by asep being part of swimsa’s commission on education (AK/CoFo) and both organisations inviting each other to their respective congresses - asep has even held workshops at swimsa’s Swiss Medical Students’ Convention (SMSC) and so did swimsa at their National Pharmacy Students’ Weekend (NPSW).

At the moment the SYHA is trying to explore in which way it can have the best impact and at the same time write an inclusive policy paper on interdisciplinarity, summing up the opinion of all of its members on the matter. If you feel passionate about interdisciplinarity and are ready to tackle the obstacles that barricade the way to a more integrative medical education, please email interdiscipliniarity@swimsa.ch and we will make sure to find you a spot to initiate change!

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MEDISERVICE? INTERESSIERT MICH NICHT Text: Marc Schällebaum | Geschäftsführer MEDISERVICE VSAO-ASMAC MEDISERVICE VSAO-ASMAC? Sind das nicht die mit den Versicherungen und den Krankenkassen? Das interessiert mich nicht. Ich wohne noch zuhause. Meine Eltern bezahlen das alles, solange ich noch studiere. Sollten Sie so oder ähnlich denken, verstehen wir Sie. Versicherungen, Krankenkassen und ähnliches sind etwa so verführerisch wie Gebrauchsanweisungen für Staubsauger. Dennoch lohnt es sich auch für Studierende, MEDISERVICE etwas besser kennenzulernen. Die Dienstleistungsorganisation soll ihren Mitgliedern in allen Lebensphasen vor allem in Versicherungsfragen zur Seite stehen. Daneben bietet MEDIESERVICE eine weite Palette von andern Dienstleistungen an. Eine davon, das VSAO-Journal, haben Sie vielleicht schon in den Händen gehalten. Sie wohnen noch zuhause, ziehen aber bald aus? Ihre Eltern zahlen noch bis zum Ende des Studiums Ihre Krankenkasse, doch der Studienabschluss rückt näher? Höchste Zeit sich mit den leidigen Versicherungsfragen auseinanderzusetzen. Und höchste Zeit für MEDISERVICE. Das auf der Homepage von MEDISERVICE aufgeschaltete Lebensphasenmodell informiert Sie bei jeder privaten und/oder beruflichen Änderung, worauf Sie versicherungstechnisch achten müssen. Dank unseren Kollektivverträgen können wir Ihnen vorteilhafte Angebote bei verschiedenen Krankenkassen und weiteren Versicherungen (Haftpflicht, Mobiliar, Rechtsschutz, Fahrzeug etc.) unterbreiten. Da wir einzig unseren Mitgliedern verpflichtet sind, können wir Sie unabhängig beraten und die für Sie beste Lösung suchen. Als Dienstleistungsorganisation für Ärztinnen und Ärzte (angestellte und selbstständige) sowie Medizinstudierende, können wir das von uns erwirtschaftete Geld in verschiedenste Projekte zugunsten von VSAO und swimsa einfliessen lassen.

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Als Platinsponsor unterstützen wir die swimsa in diversen Bereichen und sind immer offen für neue Ideen, die wir zusammen umsetzen können. Gemeinsam mit dem VSAO organisieren wir alljährlich den Laufbahn-Kongress MEDIfuture, der sich insbesondere an angehende und junge Ärztinnen und Ärzte richtet. Unsere Online-Stellenvermittlungsportal www.jobmed.ch wird Ihnen vielleicht in Zukunft von Nutzen sein, wenn Sie eine Weiterbildungsstelle suchen. Auch auf Ihrem weiteren Berufsweg, z.B. beim Schritt in die Selbstständigkeit bis hin zur Pensionierung steht Ihnen MEDIESERVICE dereinst voraussichtlich wieder zur Seite. Sie sehen: Dienstleistungen in allen Lebensphasen. Von daher lohnt es sich wirklich, uns besser kennenzulernen. Als Medizinstudierende können Sie das übrigens ganz einfach: Werden Sie kostenlos Mitglied bei VSAO und bei MEDISERVICE und profitieren Sie von allen unseren Angeboten. Wir freuen uns darauf, Sie besser kennenzulernen! Kontaktieren Sie uns unter: MEDISERVICE VSAO-ASMAC Bollwerk 10 Postfach 3001 Bern Telefon 031 350 44 22 info@mediservice-vsao.ch Alle MEDISERVICE-Dienstleistungen online: www.mediservice-vsao.ch


Grâce à nos contrats collectifs, nous pouvons vous proposer des offres intéressantes auprès de diverses caisses-maladie et autres assurances (responsabilité civile, ménage, protection juridique, véhicule, etc.). Comme notre engagement est réservé à nos membres, nous vous conseillons en toute indépendance et cherchons la meilleure solution pour vous.

MEDISERVICE? CELA ME N’INTERESSE PAS Marc Marc Schällebaum | Directeur MEDISERVICE VSAO-ASMAC MEDISERVICE VSAO-ASMAC? Ce ne sont pas ceux des assurances et des caisses-maladie? Cela ne m’intéresse pas. J’habite encore chez mes parents. Tant que je suis aux études, ils paient tout. Si telle est votre attitude, nous vous comprenons. Les assurances, les caisses-maladie et ce genre de choses sont aussi attrayantes que des modes d’emploi d’aspirateurs. Pourtant, même pour les étudiants, il vaut la peine de s’intéresser d’un peu plus près à MEDISERVICE. L’organisation de services accompagne ses membres dans toutes les phases de vie, notamment pour les questions d’assurance. En plus de cela, MEDISERVICE propose une large palette d’autres services. Vous avez peut-être déjà tenu entre vos mains l’une de nos offres, le Journal ASMAC? Vous habitez encore chez vos parents, mais allez bientôt quitter le domicile familial? Vos parents paient encore votre caisse-maladie jusqu’à la fin de vos études, mais la fin de celles-ci approche? Il est donc temps de se pencher sur les désagréables questions d’assurance et de s’intéresser à MEDISERVICE. Le modèle des phases de vie présenté sur le site web de MEDISERVICE vous informe sur les points à observer en matière d’assurance lors de chaque changement de nature privée et/ou professionnelle.

En tant qu’organisation de services pour les médecins (employés et indépendants) et les étudiants en médecine, nous pouvons investir les recettes générées dans différents projets en faveur de l’ASMAC et de la swimsa. En tant que sponsor platine, nous soutenons la swimsa dans différents domaines et sommes toujours ouverts aux nouvelles idées que nous pouvons mettre en œuvre ensemble. En collaboration avec l’ASMAC, nous organisons chaque année le congrès de carrière MEDIfuture qui s’adresse notamment aux futurs et jeunes médecins. Notre plate-forme de l’emploi en ligne www.jobmed.ch vous sera peut-être utile à l’avenir lorsque vous serez à la recherche d’un poste de formation postgraduée. Pour la suite de votre parcours aussi, p. ex. lors de l’ouverture de votre propre cabinet et jusqu’à la retraite, MEDISERVICE sera probablement à nouveau à vos côtés. Vous voyez, ce sont des services pour toutes les étapes de vie. Il vaut donc vraiment la peine de mieux nous connaître. En tant qu’étudiant en médecine, vous le pouvez très facilement: adhérez gratuitement à l’ASMAC et à MEDISERVICE et profitez de toutes nos offres. Nous nous réjouissons de faire votre connaissance!

Contactez-nous à : MEDISERVICE VSAO-ASMAC Bollwerk 10 Case postale 3001 Berne Téléphone 031 350 44 22 info@mediservice-vsao.ch Toutes les prestations de MEDISERVICE en ligne : www.mediservice-asmac.ch

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INTERNATIONAL

Durch die Zugehörigkeit zur IFMSA bietet swimsa ihren Mitgliedern die Möglichkeit, an Kongressen teilzunehmen die Medizinstudierende aus aller Welt zusammenbringen. Durch die Teilnahme an Schulungen wie auch europäischen oder globalen Kongressen, kannst du den Einflussvon Medizinstudierende auf die öffentliche Gesundheit, den Austausch und die medizinische Ausbildung mitgestalten!

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De par son affiliation à l’IFMSA, la swimsa offre l’opportunité à ses membres de prendre part à des congrès réunissant des étudiant·e·s en médecine du monde entier. En prenant part à une formation, à un congrès européen ou mondial, tu peux façonner l’impact que les étudiant·e·s en médecine ont sur la santé puique, les échanges et l’éducation médicale !


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MARCH MEETING RWANDA Experiences of the swimsa delegation at this year’s General Assembly of the International Federation of Medical Sutdents’ Associations (IFMSA) in Kigali, Rwanda Text: Gwendolin Felber & Bea Albermann | Kigali, Rwanda The Executive Board of the Swiss Medical Students’ Association (swimsa) assembled fourteen motivated medical students to be part of the conference of medical students from all over the world. As one of the founding members of IFMSA in 1951, swimsa has never missed an opportunity to actively shape the impact that medical students have in the world of public health, professional exchange and medical education, just to name a few. The following achievements are listed to accredit the involvement of swimsa during the last General Assembly of the IFMSA: • swimsa engaged vividly with other National Member Organisations (NMO), initiating new solution-oriented mandates, creating new Task Forces and providing valuable input to several statements. • The high level of engagement of Swiss delegates during this assembly led to further engagement and many development ideas to bring back home • The sessions team as well as the plenary team benefited highly from the respective swimsa members that had applied. • swimsa maintained a high level of credibility throughout the whole General Assembly (GA) towards IFMSA as well as the National Member Organisations. Facing the global SARS-CoV-2 crisis this year’s General Assembly was held under several precautions. Despite these special circumstances and further challenges put on by logistical difficulties, the Swiss delegation proved to show great team spirit, mutual respect and active engagement whenever there was the opportunity. This report aims to give an insight into the incredible efforts of medical students worldwide as well as what happens when they assemble as one of the world’s largest and oldest student organisations. Yours sincerely Gwendolin Felber & Bea Albermann | Co-Heads of Delegation

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14 delegates from:

• 7 different universites • 6 different years • 6 Standing Committees 3 official statements about:

• Climate Change & Health • Mental Health • Sustainable Organizational Structures next GA: Cancelled due to SARS-CoV-2 (2.-8. August 2020 in Panama City, Panama)

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Testimonies

Valeria Scheiwiller | Zürich

Do you know what AWP stands for and what you can use it for? AWP stands for ‘annual working plan’ and sets actions for certain goals with a timeline for each action and mentions which official is responsible for which goal. Within an annual working plan, you want to answer the following questions: what change will happen, who will do it and by when is it done. In IFMSA most of the officials follow their annual working plan for their term in order to keep track of their goals. It is incredibly inspiring and motivational to attend a General Assembly of IFMSA. Nowhere in the world will you meet that many passionate, skilled and encouraging students in one place. These medical students want to be more than just a normal student and invest their energy in order to become for example an IFMSA trainer to teach other students about AWPs or take place at WHO-meetings to be the voice of medical students. Whenever I catch a glimpse of the IFMSA spirit it gives me the feeling of not being alone with my dreams and motivates me to push myself further to reach my goals.

Having the chance to take part in the IFMSA 2020 in Rwanda was an amazing experience. Experiencing a safe space, where all medical students from all over the world can meet, discuss and exchange freely, overcoming the barriers of the differences regarding gender, nationality, culture, language and learning from each other but also experiencing new cultures and a new country. It is a good challenge and a unique opportunity to invest in the student life with one common goal: making the world of medical students around the world a little better. One sentence could resume this event: acting locally and thinking globally! Thanks to organizations like swimsa, these kinds of events are possible. I would undoubtedly recommend to anyone to take part in the next General Assembly in Panama!.

Joel Perrin | Zürich

Tina Miholjcic | Genève

Ich sehe mich als Hörer, Sammler und Erzähler von Geschichten. Und eben diese machten das MM2020 für mich zu einem berührenden, inspirierenden Erlebnis. Allgemein Geschichten von Medizinstudierenden, die es schaffen, neben ihrem Studium in mehr als Vollzeitpensen für die Veränderungen einzustehen, wie sie der – der Medizin intrinsische – humanistische Grundgedanke fordert, der zu selten gehört wird. Geschichten von Studierenden, die sich in ihren Heimatländern für eine fundamentalste Form der (Sexual-)Aufklärung und deren Entstigmatisierung einsetzen, ja, einsetzen müssen; für einen einigermassen sicheren Zugang zu Abtreibung; für grundsätzlichste Züge einer zwischenmenschlichen Gleichstellung. Geschichten, schliesslich, von „Living Books“ – Geschichten über die Lebenssituation von transidenten Personen in Indien, Homosexualität in Tunesien oder der Umgang mit HIV und AIDS in Pakistan. Was bleibt ist, in der Reflektion, das Gefühl, nicht dort zu sein, wo wir sein wollen und sollten – nicht als Schweiz, nicht als Welt. Und der Ich sehe mich als Hörer, Sammler und Erzähler von Geschichten. Und eben diese machten das MM2020 für mich zu

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I was warned to sleep enough. I was told that I’d be overwhelmed. I was reminded that I will be going to a place like no other. All of these remarks were things that constantly stayed in my mind while attending this GA in Rwanda. This March Meeting, my first GA, really enabled me to finally grasp what exactly IFMSA is and what they’re doing. As a delegate for the Standing Committee for Medical Education (SCOME) I got to share my experience from studying in Switzerland and at a new medical faculty with people from all over the world, helping them while also being inspired by what others do. It also helped me see our situation from a new perspective. Moreover, I was able to make new friends with hopefully fruitful connections in the future. I am so glad I was able to be part of this delegation, GA and awesome experience overall. Murakoze!

Gaia Grigorov | Lausanne

Pendant le MM2020 j’ai eu beaucoup d’occasions pour apprendre comment les étudiant-e-s en médecine du monde entier s’engagent d’une façon locale autour de différents sujets. J’ai discuté des gros thèmes de santé publique (comme le changement climatique et la santé mentale) et j’ai essayé à comparer les expériences des autres à la mienne. J’ai découvert beaucoup de projets intéressants et les gens derrière, ce qui m’a inspiré à faire plus pour les choses qui me passionnent, parce que j’ai eu l’impression que chaque personne avec qui je parlais était en train d’activement créer du changement dans leur entourage, parmi les étudiant-e-s en médecine ou même dans une population plus vaste. Je me suis aussi sentie très engagée par le procès décisionnel qui est au coeur de l’AG, pendant les plenaires, et la possibilité d’exprimer son opinion et être écouté que chacun-e avait était une partie très enrichissante de cette expérience.

So being new to the IFMSA world, and also to the Swiss delegation I had told myself not to have expectations at all. Nevertheless, my expectations concerning teamwork were exceeded. Here’s an example: From the beginning of the MM20 onwards, time schedules were not easy to stick to (due to nature cutting off electricity or roads). The transportation from the airport, the social events but also the official parts of the event were affected. Most of all, I remember there being a particularly late plenary. Everybody had been sitting there for several hours and it was still going on and on. We spent the time sharing food, giving massages, rotating the people who had to vote and stay concentrated. I could feel how well we all worked together and took care of each other. The team work of my delegation impressed me.valeurs.

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Andi Gashi | Zürich ETH

Leona Hulbert | Fribourg


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Jeanne Kaufmann | Bern MA Psychologie

Die GA ist eine riesige Zusammenkunft von Studierenden, die eine scheinbar endlose Motivation haben. Es war unglaublich zu erleben, mit wie viel Leidenschaft ununterbrochen gearbeitet wurde, damit wir uns vernetzen, austauschen, lernen und Spass haben können. Ich habe mich an der GA vor allem mit Themen der sexuellen Gesundheit und Rechte befasst. Was meinen Horizont hierbei am meisten erweitert hat, waren die vielen unterschiedlichen Probleme, welche in diesem Themengebiet existieren und der Wille der Teilnehmenden, diese Probleme in ihren Ländern anzugehen. Obwohl mir vieles schon klar war, wurde mir durch den Kontakt mit Menschen aus den unterschiedlichsten Ländern dieser Welt wieder vor Augen geführt, wie viel es eigentlich noch zu tun gibt. Und die Studierenden bleiben unermüdlich daran, die Probleme anzugehen, auch wenn es schier unmöglich scheint. Dies alles hat mich persönlich motiviert. Es hat mich motiviert, auf lokaler Ebene in der Schweiz aktiv zu bleiben, aufzuklären, zu verändern und zu helfen; und danach auch weiter zu denken und mich zu vernetzen, um die Probleme dieser Welt gemeinsam anzugehen.

Die Generalversammlungen der IFMSA bieten Medizinstudierenden aus der ganzen Welt eine Plattform, um über Probleme im Gesundheitswesen zu diskutieren und gemeinsam Lösungen dafür zu finden. Ich durfte mit dem MM20 das erste Mal Erfahrungen an einer solchen Veranstaltung sammeln und habe eine unglaublich lehrreiche und faszinierende Woche hinter mir. In den SCORP Sessions (Standing Committee on Human Rights and Peace) wurde deutlich gemacht, dass jeder von uns das Potential hat, etwas zu bewirken und Ungerechtigkeiten aus der Welt zu schaffen. Die IFMSA gibt uns als Medizinstudierenden die Chance, dieses Potential auszuschöpfen und unsere Ideen in Taten umzusetzen. Die Menschen, welche ich an diesem Treffen kennengelernt habe und wirklich Beeindruckendes leisten, haben in mir den Wunsch geweckt, meine Ideen ebenfalls zu verwirklichen. Ich hoffe, dass dieser Tatendrang noch weitere Medizinstudierende in der Schweiz erreicht.möchte.

Dilana Kunz | Zürich ETH

Want to know more about the IFSMA GA? Just scan this QR-Code to get to the full report:

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LÖHNE STATT LEHRB UB EN 2020 feiert der vsao sein 75-jähriges Bestehen. Anstoss zur Gründung gab eine aus heutiger Sicht seltsame Frage. Text: Marcel Marti | Leiter Politik und Kommunikation / stv. Geschäftsführer vsao Muss man Assistenzärztinnen und -ärzte für ihre Arbeit bezahlen? Darüber hat man Ende des Zweiten Weltkriegs in der Schweiz erbittert gestritten. Denn damals herrschte Mangel an Assistentenstellen, was die Kliniken durch günstigere ärztliche Volontäre kompensierten. Wobei ein Gehalt auch so nicht sicher war.

Spezielle Beachtung verdienen dabei die Richtlinien zu Entlöhnung, Arbeits- und Ruhezeit, Ferien und Versicherung. Um zum Ausgangspunkt, den Löhnen, zurückzukehren: Neu galt nun im ersten Jahr als Assistenzarzt ein landesweiter Mindestlohn von 550 Franken, der sich stufenweise auf die Untergrenze von 750 Franken erhöhte.

Mehr zur Geschichte des vsao unter www.vsao.ch/vsao-jubilaeum-2020/

Dies liess die Geburtsstunde des VSA schlagen - noch ohne O, also Oberärzte. Eine Handvoll initiativer Assistenzärzte wollte, dass man die «Lehrbuben» - so Hans-Rudolf Christen, erster Zentralsekretär des Verbands - als notwendige Glieder des Spitalbetriebs anerkennt. Entsprechende politische Vorstösse waren zuvor im bernischen Kantonsparlament im Sand verlaufen. Die erste VSA-Sektion entstand daher Anfang 1945 in der Bundesstadt. Wenig später entwickelte sich daraus ein nationaler Vorstand mit Vertretern aus Bern, Basel, Lausanne, Zürich und Luzern. Lobbying und öffentlicher Druck führten dann zum Durchbruch: 1947 setzte die Berner Regierung einen Normalarbeitsvertrag für Assistenzärzte in Kraft, fast zeitgleich folgte ein solcher für die ganze Schweiz.

In der Gründungszeit war der damalige VSA am Bollwerk 15 in Bern zu finden - gegenüber dem Bahnhof und nur fünf Häuser weiter als heute. (Bild: Marcel Marti)

Normalarbeitsverträge gelten für alle Arbeitsverhältnisse der Branche, sofern Arbeitgeber und Arbeitnehmer nichts anderes vereinbart haben.

Discla

You may have noticed th gender neutrality. This is d seen as - at the tim professionals w

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SALARIÉ PLUTÔT QU’APPRENTI L’asmac fête ses 75 ans en 2020. Sa création repose sur une question qui peut paraître étrange au vu de la situation actuelle. Text: Marcel Marti | responsable politique et communication/directeur adjoint de l’asmac Faut-il payer les Médecins-assistant·e·s pour leur travail ? Cette question a suscité des disputes acharnées à la fin de la Deuxième Guerre mondiale en Suisse. A l’époque, il y avait une pénurie de place d’assistant reconnus. Les cliniques compensaient ce manque par des volontaires médicaux qui coûtaient moins cher. Cependant, même de cette manière, le salaire de ces dernières n’était pas garanti. Ces circonstances ont permis la naissance de l’ASMA, encore sans le C, qui a été rajouté par la suite pour chef de clinique. Un petit groupe de médecins-assistants proactifs ont exigé que les « apprentis » – comme le disait Hans-Rudolf Christen, avocat et premier secrétaire central de l’association – soient reconnus comme des maillons nécessaires de l’exploitation d’un hôpital.

En 1947, le Gouvernement bernois mit en vigueur un contrat type de travail pour les médecins-assistants et, presque simultanément, le Conseil fédéral prend la décision d’ouvrir la voie à un contract type de travail pour toute la Suisse. Les contrats types de travail s’appliquent à tous les rapports de travail de la branche, à moins que les employeurs et les employé(e)s en aient convenu autrement. Une considération particulière doit être accordée aux directives relatives à la rémunération, à la durée du travail et du repos, aux vacances et à l’assurance. Pour revenir au point de départ, aux salaires : Pendant la première année, un médecin-assistant avait droit à un salaire minimum de 550 francs qui augmentait ensuite progressivement à un minimum de 750 francs dans toute la Suisse.

Plus d’information sur l’origine et l’histoire de l’asmac sous : www.vsao.ch/fr/jubile-asmac-2020/

Les initiatives politiques correspondantes avaient auparavant été rejetées par le Parlement cantonal bernois. La première section de l’ASMA vit donc le jour au début de l’année 1945 à Berne. Quelques mois plus tard, elle créa un comité national, composé de représentants venant des cantons de Berne, Bâle, Lausanne, Zurich et Lucerne. L’association nouvellement fondée reconnut qu’il fallait d’une part un lobbying politique et d’autre part une pression publique pour obtenir des avancées. Ces deux n o u velles institutions conduisent à un double succès :

aimer:

hat this article is missing due to historical accuracy, me - female medical were very rare.

A l’époque de sa fondation, l’ASMA se trouvait au Bollwerk 15 à Berne, vis-à-vis de la gare et à seulement cinq bâtiments de l’adresse actuelle. (Image: Marcel Marti)

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NEWS FROM THE SWIMSA FAMILY

Die swimsa bietet engagierten Medizinstudierenden eine Plattform, sich auf nationaler und internationaler Ebene auszutauschen. Lokal initiierte Projekte können über die swimsa zu nationalen und internationalen Projekten weiterentwickelt werden.

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La swimsa offre la possibilité aux étudiant∙e∙s en médecine d’évoluer au niveau national et au niveau international. Ainsi, les projets initiés localement peuvent se développer, avec l’aide de la swimsa, en projets nationaux et internationaux.


news from the swimsa family

SWIMSA’S PROJECTS ARE THE B EST And we can prove it mathematically

Doctors and Death Ein jeder Arzt wird früher oder später in seinem Beruf mit dem Tod konfrontiert. Es ist eine wichtige Thematik für alle angehenden Mediziner, die aber leider im Curriculum viel zu oft übergangen wird. So haben die Studierenden während des Studiums wenig Gelegenheit, sich mit dem Thema des Todes und mit dem Umgang mit sterbenden Patienten auseinanderzusetzen und vertraut zu machen. Das Projekt Doctors and Death hat sich zum Ziel gesetzt, dies zu ändern. Unser Projekt will den Studierenden eine gewisse Sicherheit verschaffen, wie sie dereinst als Ärzte sterbenden Patienten begegnen sollen. Die Konfrontation mit dem Tod soll unbedingt bereits während des Studiums und nicht erst in der Assistenzzeit erfolgen, da gerade ein natürlicher Umgang und konstruktive Gespräche mit Sterbenden zu deren Lebensqualität und jener ihrer Angehörigen beitragen. Darüber hinaus sollen die Studierenden für Fachbereiche wie die Palliativmedizin, Forensik etc. und kontroverse Themen wie die Sterbehilfe sensibilisiert und informiert werden. Um unser Ziel zu erreichen, werden jedes Jahr an den Universitäten Bern, Fribourg und Lausanne Workshops und Praktika zu unterschiedlichen Themen in diesem Bereich organisiert. Ein weiterer Teil von Doctors and Death ist die alljährliche Einführung in den Sezierkurs in Anatomie. Hier geben Studierende der älteren Semester den jüngeren Tips und Tricks, wie sie während des obligatorischen Sezierkurses am besten mit dem Anblick und der Arbeit an den Leichen umgehen können.

EROS Education, Relation et Relation Sexuelles, is an association of medical students from Lausanne which was created after students realized there were no sexual health project in Romandie and an unacceptable lack of knowledge about seuxual and LGBTQI+ health exists within the medical students. Our goals are to raise awareness about sexual development, orientation and gender variations, sexual health in general and in the long term, provide better health/sexual care for all.

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M.E.T.I.S. The “Mouvement des Etudiant-e-s Travaillant contre les Inégalités d’accès à la Santé” was created in 2010 by medical students in Lausanne who envisioned a world in which everybody has equal access to healthcare. Working across 6 different projects (4 Swiss and 2 international) we target different populations who are all, in their own way, vulnerable to different forms of marginalization. Initially composed solely of medical students, M.E.T.I.S. has broadened its spectrum: Since 2015, our committee and members also include nursing students. We share the idea that our professions are complementary, and there is a need to collaborate and forge links in order to strengthen future interdisciplinary collaborations and improve patient care. For more information about our association and the different projects we nurture, head over to our website www.metislausanne.ch or do not hesitate to contact us via metis@swimsa.ch

MedSICS We are an association based in Lausanne, created in 2017 by medical students. We realised mental health was a subject touching many of us but which was, at the time, a mostly avoided subject in our studies. Every semester we invite different profetionals to either talk on a subject related to this issue (for example our last talk about « how to get ready to be an assistant »), or give students practical tools to deal or prevent stress, burnout, exhaustion (our regular minfulness worshops). We’re also a platform for students who need help, orienting them towards the appropriate direction in case of need.

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Action Santé Communautaire ASC is a swimsa project from Geneva, that focuses on main aspects of Global Health Centre la Roseraie: conversation skills workshops with migrants on specific topics such as Gender Identity, sexual health or climate change. SaMe (Santé Mentale): works on demystifying mental health issues within the medical students’ community and to promote mental and physical well-being. Read more on page: 61 Medsexplain, previously named « Projet Santé Sexuelle » organizes events around sexual health (including illnesses, sexual pleasure or gender identity) La Branche Santé-Climat-Environnement promotes knowledge about the links between climate change and our health.

Universities Allied for Essential Medicines (UAEM) Switzerland We are a network of students from all over the world divided into local chapters and our members are based in many different faculties : Law, Medicine, Pharmacy, Biology, International relations … We are part of the solution to the access to medicines crisis by promoting medical innovation in the public interest and ensuring that all people regardless of income have access to medicines and other health-related technologies. We are advocates within universities and regional and international communities. It means that we are taking action to create change by presenting evidence and arguments for how and why change should happen to the decision makers. We aim to empower students. As medical students, you have an important role to play and your actions have an impact. For more information, contact us at: UAEM Bern: uaembern@gmail.com UAEM Lausanne: lausanne.uaem@gmail.com UAEM Genève: uaemgeneve@gmail.com

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Projekt Organspende Zürich - Talk about it! This project was founded to educate and inform the general population of their choices in organ donation. A study of “Swisstransplant” showed that 90% of the swiss population would want to donate their organ. However only 30% of the available organs are in fact donated. Our goal is to minimize this discrepancy. Our projects include having a booth at the project fair, educating school classes and organizing other events, for example a gallery or poetry slams. Our cause would be fulfilled when every person in Switzerland is recorded in the transplantation registry.

SCS - Swiss Chiropractic Students Every year 20 chiropratic students start their academic journey at the University of Zürich. During our first four years of study, we are educated in the fundamentals of human medicine alongside the human medical students. In addition to the regular medical curriculum, we focus heavily on the musculoskeletal system with mainly an hands on approach. We learn by palpating bones, nerves (yes, they are palpable), tendons and muscles. When a dysfunction is identified and the cause conclusively analysed, different manual techniques like manipulation (impulse therapy), mobilisation, myofascial relaxation are used as treatment. When are chiropractors helpful? Lumbago, back pain during pregnancy as well as headache or vertigo are all within a chiropractors scope. Our goals as a student association are to represent the interests of the chiropractic students and to create a familiar atmosphere among our entire major.

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JSEMS Die SEMS (Sports and Exercise Medicine Switzerland) hat im Jahr 2017 eine Sektion für Studenten und Assistenzärzte gegründet mit dem Namen JSEMS (Junior SEMS). Körperliche Inaktivität ist der vierthäufigste Risikofaktor für frühzeitige Mortalität weltweit. Zur Förderung der Bewegung als bedeutendes Element der medizinischen Therapie setzen wir uns für die Einführung der Lehre der Sportund Bewegungsmedizin im Medizinstudium ein. Es ist uns ein Anliegen, die heranwachsende Generation von Ärztinnen und Ärzten möglichst früh an die Wichtigkeit eines gesunden Lebensstils heranzuführen. Neben Mentorings und internationaler Zusammenarbeit mit ähnlichen Europäischen Gesellschaften organisieren wir seit 2016 einmal jährlich den Students Day, an welchem wir unsere Disziplin den zukünftigen Ärzten näherbringen.

ASTiM „Assoziation der Medizinstudierenden aus dem Tessin“, so heißt unser Verband, der alle Tessiner Medizinstudierenden aus der Schweiz und Europa zusammenbringt. Für unsere Mitglieder organisieren wir interessante Aktivitäten wie zum Beispiel das Teddybär Spital und viele Workshops, um uns mit den verschiedenen Techniken wie Naht, Laparoskopie oder Ultraschall vertraut zu machen. Wir besuchen jedes Jahr alle das Gymnasium unserer Region, um die Jüngsten über unsere Fakultät zu informieren. Unser Verein hilft jedem unserer Mitglieder, sein Studium gut zu beginnen und abzuschließen. Außerdem halten wir den Kontakt zum Bereich des kantonalen Gesundheitsangebots aufrecht.

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Teddybärspital Ein Affe mit gebrochenem Arm, eine schwangere Giraffe, aber auch ein Bär mit «Gebrannten Mandeln»...Solche Diagnosen gehören für Dr. Teds in allen Schweizer TeddybärSpitälern zum Alltag. Jährlich verarzten schweizweit über 2’500 Kinder mit Hilfe eines Medizinstudierenden alias Dr.Ted ihre Plüschtiere. Ziel ist es, den Kindern spielerisch die Angst vor dem Besuch beim Arzt zu nehmen. Und dies mit grossem Erfolg! Inzwischen werden u.a. TeddybärSpitäler in Basel, Bern, Fribourg, Lausanne, Zürich, Genf, St. Gallen, Visp und Lugano organisiert. Vielen Dank an alle Medizinstudierenden, die dabei jedes Jahr motiviert mithelfen!

Aufklärung gegen Tabak AGT ist ein ehrenamtliches Rauchpräventionsprojekt von Medizinstudierenden für Schüler der 7. bis 9. Schulstufe. Das Konzept ist nach dem Vorbild des deutschen Projektes “Aufklärung gegen Tabak” gestaltet und wird seit September 2013 auch an Berner Schulen durgeführt. In der Schweiz rauchen bereits 36% der 15-24-jährigen, die meisten fangen mit dem Rauchen an, ohne sich der Konsequenzen bewusst zu sein. Wir, ein Team aus Medizinstudierenden der Universität Bern, haben es uns zum Ziel gesetzt Jugendliche über die Gefahren des Rauchens aufzuklären um ihnen eine eigenständige Entscheidung zu ermöglichen.

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Young Sonographers We are the Young Sonographers. Young Sonographers (YS) is a section of the SGUM/SSUM (= Swiss Society for Ultrasound in Medicine) and thus a group of students of human medicine, as well as assistant doctors* and interested specialists* who work hand in hand for a greater goal. This unique combination actively promotes peer ultrasound education in Switzerland. At present, the vast majority of our activities take place among students at universities. Our already well established locations are Fribourg, Bern, Basel and Zurich. Lausanne and Geneva are under construction and already quite well developed.

Marrow Every day, people are diagnosed with leukemia or another disease of the bone marrow. Often, the last chance for them is a stem cell transplantation. Unfortunately, yet it's not possible that every patient in need can get a transplantation. Therefore, the goal of Marrow is to raise awareness for the donation of blood stem cells. We give our best to gain new potential and well informed donors and raise money for our partner the Swiss Red Cross. In our opinion, you don’t need to wear a cape, to be a hero. Become a donor, be a match, safe a life!

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Escolhares Escolhares is a project by Swiss and Brazilian medicals students. Our goal is to provide eye exams and glasses to children in schools in underprivileged areas of Rio de Janeiro. We take care of every step, from training medical students, finding ophthalmologists and opticians, and contacting the schools that we will visit in order to guarantee access and quality of care. We also focus on data collection for research purposes, and health education. Every summer, a group of Swiss medical students travels to Rio de Janeiro to help the Brazilian volunteers, and gain experience in pediatrics, ophthalmology and inter-cultural exchange.

Achtung Liebe We’re a group of students providing sexual education to pupils from ages 11 to 18. Our goal is to educate children in a relaxed and comfortable environment. Achtung Liebe organises many events where we socialise and have a good time together. The semesterly workshops are always a highlight. It’s the place and time where new “Lieblers” are trained and experienced “Lieblers” meet. They enjoy an advanced training during an amazing long weekend. Achtung Liebe also tries to raise public awareness about topics such as Public Health or LGBTQIA+*-people, for example by informing people on the streets using a stand.

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GRUHU Möchtest du einen Teil deines Wahlstudienjahrs in einem Entwicklungsland verbringen? Deinen Horizont erweitern und spannende Erfahrungen sammeln? Bei GRUHU (Gruppe für UnterassistentInnen und medizinische Entwicklungszusammenarbeit) werden Studentinnen und Studenten bei der Realisierung ihrer Ziele unterstützt. Wir tun dies, indem wir Grundsätzliches und Konkretes über Entwicklungszusammenarbeit diskutieren und den Austausch zwischen zukünftigen Praktikanten, Rückkehrern und erfahrenen Entwicklungshelfern ermöglichen. Zudem unterstützen wir Dich finanziell, um die Lebenskosten in dem von dir ausgewählten Einsatzland teilweise zu decken. Wir organisieren pro Semester mehrere Vorträge und einen GRUHU-Day. Mehr Infos und Eindrücke findest du auf gruhu.ch oder auf Social Media (fb: gruhu, instagram: @guhu_uzh)

MedStache Eine Welt voller Schnurrbärte, in der Männer im Vergleich zu Frauen keine 5 Jahre kürzere Lebenserwartung haben, in der Männer ebenso viel medizinische Aufmerksamkeit erhalten, in der sie keine Angst haben, über Depressionen und Suchterkrankungen zu sprechen - was stellt man sich Schöneres vor? Medstache motiviert die Studenten, sich im Monat November einen Schnauz wachsen zu lassen mit dem Ziel, Spenden für die Forschung im Bereich des Prostatakarzinoms zu sammeln, Diskussionen um die männliche Gesundheit zu führen und Präventionsbemühungen zu unterstützen. Der erste Movember hat im Jahr 2003 in Australien stattgefunden und seitdem wird jedes Jahr in zahlreichen Ländern rund um die Welt gefeiert. Üblicherweise werden mindestens zwei Events veranstaltet: Ein Event, bei dem sich Leute neu auf movember.com registrieren und ein zweiter, um den erfolgreichen Monat mit den frisch gebackenen MoBros und MoSistas ausklingen zu lassen.

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WHERE TO TURN Meet your local student association

aemg - Geneva aemg@unige.ch aemg.unige.ch

mesa - Zurich ETH heat.vseth.ethz.ch vorstand@heat.ethz.ch

fvmed - Zurich UZH www.fvmed.ch info@fvmed.ch

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FAMBA - Basel praesidium@famba.ch www.famba.ch

FaMed - Fribourg fs-medizin@unifr.ch student.unifr.ch/med

fsmb - Bern Sekretariat@fsmb.ch www.fsmb.ch

FluMed (Fachverein Luzerner Medizinstudierenden) flumed.luzern@outlook.com

AEML - Lausanne aeml@unil.ch www.aeml.ch

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SWIMSA’S ACTIONS FOR PUB LIC HEALTH New Commission on Public Health & National Public Health officer Text: Luc Lutz | University of Basel The SARS-CoV-2 pandemic and the climate emergency is putting our health and health systems worldwide under enormous stress. Thus, the importance of Public Health is even more eminent than ever before. As future health professionals, it is our responsibility to take part in the global and local challenges opposing our health, in Switzerland and around the world. PROFILES (Principal Relevant Objectives and a Framework for Integrative Learning and Education in Switzerland) puts “Health Advocate” as one of the seven specific training objectives / competencies that the student must attain by the end of his undergraduate training. This is why Public Health efforts are one of IFMSA’s (International Federation of Medical Students’ associations) and swimsa’s main focus area. Based on that, swimsa envisions to empower all its members to advocate and involve themself in Public Health. We, as swimsa, want to give the necessary resources to you and to the whole population for a successful prevention and intervention - and promote health on an individual level, as well as on a global level. The important role of the youth is present in most SDGs (Sustainable Development Goals) and as stated in the Declaration by the UN for the Agenda 2030: “We can be the first generation to succeed in ending poverty; just as we may be the last to have a chance of saving the planet“. And this responsibility lays not only with ourselves but also with us, as future health care professionals in a certain health system.

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There are four main ways swimsa is active in Public Health:

1 We have wonderful projects which are associated members and are making big efforts addressing all different kind of problems in a variety of topics concerning Public Health such as mental health, organ donation, equality of access to health, sexual education and many other topics. Our members vote on a specific Public Health topic for each semester to be addressed on a local and national level. The idea is for the students to address the topic during the semester and also to launch a national Public Health campaign with different events and formats to advocate and inform the public, such as panel discussion, competitions, talks and many more.

2 In order to know the opinion of the Swiss medical students on a topic and to launch those campaigns, swimsa uses policy papers, which give the knowledge for any student to advocate on any topic and to call for specific actions to the relevant stakeholders. By letting you vote over those policy papers at the delegates’ assembly, we therefore officially present swimsa’s opinion on that matter. In the previous years, the chosen topics were: non-communicable diseases with a focus on diabetes, organ donation with a very successful campaign which ultimately ended in the national initiative for the opting-out solution and now ongoing the mental health. Of course, we didn’t miss to raise medical students’ voice on the Climate crisis as an ultimate Health threat in the 21st century.


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We supported the founding of the “Health for future” movement in Switzerland and were among the first association supporting the “One Health Alliance” (first called Allianz Gesundheitsberufe fürs Klima Schweiz - Alliance of healthcare professionals for the climate Switzerland). If you see the Climate change as a big health concern as well, then find your local group at your university or have a look on the website of the One Health alliance.

3 One of our main role as interested medical students is to advocate for health and that has to go through politics too. swimsa was involved in the making of the new tobacco law and the protection of the most vulnerable members of our society- children and teenagers. We also communicated with the Federal Department for Home Affairs and Department for Health for the paternal leave initiative and the organ donation initiative. swimsa is widely connected on a national level through the Liaison Officers, who are the link to many important partners and organisation such as the vsao/asmac who represents residents and senior physicians, FMH (Swiss medical association), the BAG/OFSP (Federal Office of Public Health) and even at WHO (World Health Organization). Recently, the new project of the Swiss Youth Health Alliance (SYHA) was launched, where students studying in all parts of health-related fields, such as pharmaceutical sciences, nursing, psychology, physiotherapie and many more, come together and exchange ideas, how to increase the interdisciplinary approach in our health system.

or how to manage successfully an action or a project. IFMSA also offers you the exciting possibility to be a delegate at the World Health Assembly in Geneva, which is the most important meeting in Global Health efforts. To structure, intensify and coordinate all of swimsa’s effort in the Public Health domain, the Executive Board together with the AK/Cofo (Commission on education) reframed and created the starting point for a new Commission on Public Health, whose aim it will be to advocate for and impact Public Health in Switzerland! To have a person being in charge of those efforts and to chair the new commission, the pilot project of a National Public Health Officer (NPO) has been launched. Recently elected in that position is Luc Lutz. If you want to shape the future of Public Health in swimsa together with the NPO and the commission, don’t hesitate to write Luc an email to npo@swimsa.ch. We hope you can see that a whole world full of possibilities opens up - just waiting for you to play your role for a healthier future. We know that Public Health is contagious, so if any topic or project has catched your attention don’t hesitate to make the first step.

4 Many medical students around the world advocate and act on the same topics as medical students in Switzerland. The IFMSA (the International Federation of Medical students’ association) connects us all around the world and gives you the possibility on knowing what other students in other countries are doing, as well as representing students in international commissions. In case you’re interested in knowing what is going on internationally, we highly encourage you to apply to be part of the Swiss delegation to attend a General Assembly of the IFMSA, which happens in March and in August, to witness this amazing experience. To build up your own capacity to engage yourself in Public Health projects, there are many other IFMSA events such as Sub-regional trainings (SRT), where you could learn for example a lot about global health, about how to advocate

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PUB LIC HEALTH A guide through the confusing terminology All those concepts and framing must be understood as a continuum and evolved out of historical necessities. One can imagine it to be like a ”Matryoshka doll”, with Public Health at its core.

[1] doi.org/10.7892/boris.15853 | downloaded: 4.3.2020 [2] Mc Kenzie et al.: An introduction to community health. Jones and Bartlett, Boston 2011, S. 7. [3] Introductory Chapter: What Is Global Health? By David M. Claborn, Published: November 5th 2018 [4] https://klima-gesundheit.ch/was-bedeutet-one-health/ & https://www.swisstph.ch/fr/about/eph/human-and-animal-health/one-health/ [5] https://doi.org/10.1016/S0140-6736(09)60332-9 | downloaded: 4.3.2020 [6] DOI:https://doi.org/10.1016/S0140-6736(15)60901-1 & Dtsch Arztebl 2018; 115 (40): A 1751–2 | downloaded: 4.3.2020

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Ist dir bewusst, dass du bei einer eintretenden Invalidität während deiner Studienzeit lediglich mit einer monatlichen IV-Rente von CHF 1'250.– rechnen kannst? Unser Tipp : Verzichte alle 3 Tage auf einen Kaffee und du sicherst dir mit einer Prämie von CHF 1.30 pro Tag ein Ersatzeinkommen von CHF 2,3 Mio. bei Invalidität durch Unfall oder Krankheit! Übrigens: 8 von 10 Unfällen mit dauernder Invalidität sind die Folge von Sportunfällen! Also sprich mit deinen Eltern und fordere noch heute dein persönliches Angebot an: info@saekk.ch Mehr Infos auf www.saekk.ch

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WHO CARES AB OUT GLOB AL HEALTH? First hand global health impressions from the World Health Organization Text: Bea Albermann | University of Zurich During the past weeks of the global SARS-CoV-2 pandemic there has been quite some talk about the World Health Organization (WHO). A bunch of people in the media seem to have a strong opinion about this agency of the United Nations (UN) specialized on international public health. As Switzerland’s Youth Delegate to the WHO, I deem it important for medical students as future health professionals to build their own opinion on global health and international collaboration, which is why I would like to give an insight into this complex organization by telling you some impressions from my week at the WHO in full action during the very beginning of the SARS-CoV-2-crisis. In the beginning of February 2020, the 146th Session of the WHO Executive Board took place in Geneva – and I was right in the middle of it. The WHO had just announced the spread of SARS-CoV-2 as a public health emergency of international concern (PHEIC) three days before the start of the meeting. The main functions of the Executive Board are to give effect to the decisions and policies of the World Health Assembly, to advise it and generally to facilitate its work. During this multi-day meeting, delegations from almost all member states, usually lead by the health ministry of the respective country, as well as so-called ‘non-state actors’, NGOs such as Médecins Sans Frontières, the World Medical Association and even the IFMSA, participate and discuss through a long extensive list of reports, decisions and resolutions on various key health issues.

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(from left to right) Dr. Tedros Adhanom, Director General of the WHO, Nora Kronig Romero, Vice-Director of the FOPH and Bea Albermann, Swiss Youth Delegate to the WHO

A resolution is a written motion which gets adopted by the supreme-decision making body of the WHO, the World Health Assembly and is then valid for all member states. The Swiss delegation was composed of eight people and was lead by the Swiss Ambassador Nora Kronig Romero, the Vice-Director of the Federal Office for Public Health (BAG/OFSP), who impressed with her exquisite diplomacy skills and eager will to work towards health for all. Our schedule was stuffed with consultations, discussions on specific resolutions, the plenary, bilateral meetings with delegates from other countries and side-events.


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Being a complete newbie to the world of multilateralism, I was awestruck by the complexity of this governing body, the diplomatic etiquette, but also by the way how the different countries juggle between health, political and economic interests. To give an example: It was the first week after the official Brexit and the United Kingdom didn’t miss a chance to prove their new-gained independence in doing separate statements from the EU, which usually tries to do joint statements. There was no other member state having brought a youth delegate to the meeting besides Switzerland, which shows that the WHO still has to go a long way towards meaningful youth engagement. In order for this to happen, not only do member states need to include young people, but it is also our responsibility to step up and raise our voices. As preparation to the meeting, we had, together with the Swiss Youth Health Alliance, written a statement on the Swiss foreign health policy, which I used during the discussion to bring in the ideas and demands of Swiss health care students. During the plenary, I even had the unique opportunity to give an official statement on the importance of trans-generational dialogue when it comes to healthy ageing and stressed the importance of the climate crisis as the greatest threat to the health of future generations.

The WHO has proven in the past that international collaboration and honest solidarity across borders can result in big steps towards health for all: the eradication of the small pox in 1980 or the development of the Ebola vaccine in only five years were only some of many pivotal milestones. The current state of the world, facing the COVID19-crisis as well as the climate crisis, requires more solidarity than ever in order to prevent future zoonotic diseases and other global health risks from emerging. We, as young health professionals living in Switzerland not only have the possibility to raise our voices for health across the globe, it is also our responsibility to tell our government that we want policies that protect the health of future generations. Patient care also means caring about greenhouse gas emissions and about investments in fossil fuels. We need to start caring about global health emergencies that await us in the future if we fail to act now. All this would be possible, if only health professionals all across Switzerland would collaborate, show solidarity and raise their voice. But who cares, right?

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As-tu mis 2’298’000.– CHF de côté si jamais quelque chose de grave t’arrivait ?

As-tu conscience que tu ne pourras compter que sur le versement d’une rente mensuelle AI de 1’250.– CHF durant tes études si tu deviens invalide? Notre conseil : Economise un café tous les 3 jours car avec une prime de 1.30 CHF par jour, tu peux t’assurer une compensation de la perte de revenu de 2,3 mio. CHF en cas d’invalidité pour cause d’accident ou de maladie ! Au fait : 8 accidents sur 10 à l’origine d’une invalidité permanente sont dus au sport ! Parles-en avec tes parents et exige aujourd’hui encore ton offre personnalisée à : info@cmms.ch Plus d’infomations sur www.cmms.ch

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NEW PROJECT IN GENEVA Mental health for students Text: Catherine Belley | University of Geneva

We’ve created this year, a new project in Geneva called SaMe, which stands for SAntÊ MEntale (mental health). This initiative is part of the swimsa affiliated association Action SantÊ Communautaire (ASC) and of AEMG. Our aim is to demystify mental health issues within the medical student community and to promote mental and physical well-being. We are composed of a dozen of active members who lead specific projects. For instance, we organize talks by young doctors so that they can share their experience with us. We are also very active on social media, like with our instagram page (@samegeneva), on which we share advice on mental well-being and healthy lifestyle, memes that relate to our daily experience as medical students and some testimonies about mental health within the community (from first year medical students to young doctors).

We plan to further organize events within the medical school library during revision periods in order to offer students a privileged place to speak of their stress. We are in close collaboration with the faculty of medicine of Geneva and will have the opportunity to integrate interventions within different programs that already exist (mindfulness, pedagogy skills course). Finally, we are also documenting the mental health of medical student through questionnaires in order to target the issue in the most precise manner!

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ESCOLHARES Giving children the chance to see Text: Gaia Grigorov, Berivan Tas | University of Lausanne

What is Escolhares We are Swiss and Brazilian medicals students. Our mission is to offer eye exams and glasses to schoolchildren in disadvantaged areas of Rio de Janeiro, Brazil, where access to ophthalmic care is difficult. Waiting times for consultations can be up to 18 months, and the costs of glasses and public transport are often another obstacle. Eyesight can have a big impact on the development of the children, as well as on their education, and early detection is crucial. In 2019 we screened 2250 children in 3 school and gave 200 pairs of glasses. Our goal for 2020 is 3000 children in 5 schools and 300 pairs of glasses.

How does it work? Here are the steps we take. Everything takes place in the schools in order to maximize efficiency: 1. Train volunteers in Switzerland and Brazil 2. Volunteers screen children in the schools over multiple days 3. Ophthalmologists come to the schools to examine children with a decreased visual acuity 4. Children who need them can choose the frame for their glasses 5. The glasses are made by collaborating opticians in Rio de Janeiro 6. When the glasses are ready to be delivered, we organize an event at the school. Teachers and parents are also invited. 7. Every two years we come back to the schools to discuss with the teachers, evaluate our impact and to guarantee a follow-up

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What’s new this year? As well as our usual activities, starting this summer we will be partnering up with a research institute in Brazil, in order to gather data about our activities and eventually be able to advocate for improving access to pediatric ophthalmology in Rio de Janeiro (and hopefully all of Brazil?). We will also be improving the “access to health education” part of our project, which means we will focus on empowering parents and teachers on spotting children with eyesight deficits, how vision and glasses work and their importance for the development of the children.

Want to get involved? We are always looking for people to join us. Here’s some ways you can help: •

Become a member! You will have no obligations, no responsibilities, but will get updates on our activities and you can choose to help at the events we organize. Send us your ideas! Maybe you know someone who can help us, or you want to add something cool to our project, or your aunt would love to have some of our flyers to give to her friends, please tell us! Organize a fundraising! It could be a bake sale, a trivia night, a crowdfunding or anything else, we can help you plan an activity to raise money to support our work. Join our executive board! We will soon hold elections, so if you want to learn more about how to manage a project, working in a team and more, you are more than welcome!

Raise awareness! Talk to people around you about Escolhares, pediatric ophthalmology or the importance of early detection and how to spot a child who doesn’t see well. Did you know? In some cantons in Switzerland children still do not get systematically screened until they’re in elementary school, which is too late for treating serious problems like amblyopia. Not sure what to say? We can send you educational material like flyers, in multiple languages. Get involved in other activities! Escolhares has participated in multiple SMSCs, we have made eyeglasses for stuffed animals in Teddybear hospitals in Ticino and Lausanne, we were sponsored by the Saturnales in Geneva and trained medical students from Fribourg. Apply to join our next trip to Brazil! Want to experience in person what it’s like to do what we do? Want to learn more about pediatrics, ophthalmology, and/or Brazil? Every summer, a team of trained Swiss medical students get the opportunity to go to Rio de Janeiro and help our Brazilian volunteers in all parts of the process

At the moment our activities are mostly based in Lausanne and Rio de Janeiro, but it does not have to stay that way. If you’re motivated, we appreciate members who can be active in other universities in Switzerland and abroad. In a not-too-distant future, we would love to be able to expand our project to other cities and maybe even other countries, but in order to do that we need more people! Receiving something as simple as a pair of glasses can have a big, long-lasting impact on children all over the world, and after 3 years of experiences we believe that our system can be translated and applied in other places as well.

How to contact us esco@swimsa.ch www.escolhares.com www.facebook.com/escolhares www.instagram.com/escolhares

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TIME TO MIND YOUR MIND! Student Minds Project Text: Bea Albermann | University of Zurich

The student minds project aims to collect data on the mental health of students in Switzerland to propose concrete measures to improve well-being. A national survey on the mental health of students at Swiss universities will be carried out in October 2020. This national campaign for students' mental health is undertaken jointly by Mind-Map Basel, the Swiss Students’ Union (VSS/ UNES/USU) and swimsa. We are happy to see that also Swiss newspapers have started reporting on this interdisciplinary initiative and are talking more openly students’ mental health!

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The campaign is publishing various mental health tips on social media and organizing mental health awareness weeks in different Swiss universities.

For more information, scan this code:


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HEALTH FOR FUTURE STUDENTS Future generations depend on us! Text: Bea Albermann | University of Zurich

As future doctors we have the responsibility to advocate for the health of our patients and science proves: healthy people need a healthy planet.

And for this we need YOU! In order to prevent our planet from developing acute fever, we need as much health professionals as possible talking about this!

Together with the One Health Alliance Switzerland, we have started the initiative Health For Future in order to raise awareness about the greatest global health challenge of the 21st century: climate change. All over Switzerland medical students have become active to discuss the impacts of climate change on our health and local groups have been popping up over the past months in Geneva, Lausanne, Bern, Basel and Zurich!

Want to give a hand and become active in Health For Future? Please contact publichealth@swimsa.ch – we can’t wait to hear from you!

For example in Lausanne students organised a round table discussion at the university hospital CHUV and discussed possible actions for health professionals on the protection of the climate and our environment. In our national working group we are gathering ideas on how medical students can bring this eminently important topic into the medical curriculum, into the hospitals and into national politics.

Learn more here:

And follow us on Instagram and Facebook: @Health for Future Switzerland

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SWIMSA HAT KLARE ÜB ERZEUGUNGEN swimsa Delegiertenversammlung, 16. November 2019 Text: Felice Hess | Universität Bern Mitte November strömten über 65 Medizinstudierende aus der ganzen Schweiz zur Delegiertenversammlung nach Zürich, um dort die neue Ausrichtung der swimsa und deren Meinungen zu definieren. swimsa steht für «Swiss Medical Students’ Association» und repräsentiert über 8'000 Medizinstudierende an aktuell sieben Schweizer Universitäten. Die swimsa wollte endlich wieder eine Vision haben, welche einen Leitfaden für ihre zukünftigen Handlungen und Wirkungsweisen bietet. In sorgfältiger Arbeit wurde vom neuen Vorstand ein Entwurf angefertigt, welcher von weiteren Gremien überarbeitet und am 16.11.2019 von den Mitgliedern der swimsa angenommen wurde. Wir sind sehr stolz, die Vision der swimsa präsentieren zu dürfen: “Unsere Vision ist eine Gesellschaft, in der Schweizer Medizinstudierende auf einer nationalen und globalen Ebene vernetzt sind und sich befähigt und ermutigt fühlen für hochwertige Ausbildung und Public Health einzustehen”

Positionspapiere: Auch neben der Vision wurde fleissig gearbeitet und von Mitgliedern sowie Einzelpersonen die Chance genutzt, die Meinungen der swimsa mittels Positionspapieren zu stärken:

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Mentale Gesundheit Die swimsa hält fest, dass ihre Mitglieder als Medizinstudierende und später als Assistentsärzt*innen zu einer Bevölkerungsgruppe gehören, die laut einer 2019 veröffentlichten Schweizer Studie besonders gefährdet ist, Depressionen und Angststörungen zu entwickeln. Wir fordern die Universitäten und zukünftigen Arbeitgeber zu entsprechenden Massnahmen auf: Psychische Erkrankungen entstigmatisieren, Unterstützungsangebote aufbauen und die Arbeitsbedingungen zum Beispiel durch weniger Administration verbessern. Vom Bund erwarten wird, dass die 2014 formulierte nationale Strategie zur «Mentalen Gesundheit der Schweiz» möglichst bald umgesetzt wird. Darin sollen weitere Schritte zur Sensibilisierung, Information der Bevölkerung getroffen werden und die Prävention und Erforschung von psychischen Erkrankungen gefördert werden. Sport- und Bewegungsmedizin Körperliche Inaktivität ist der vierthäufigste Risikofaktor für frühzeitige Mortalität weltweit und es wird mittlerweile von einer Pandemie gesprochen. Regelmässige Bewegung gilt hierfür entsprechend als eine der kostengünstigsten und effektivsten Präventions- und Therapiemassnahmen. Leider ist das Wissen unter praktizierenden Ärzt*innen und Medizinstudierenden dazu noch immer sehr gering und trotz dem neuen Lernzielkatalog «PROFILES» nur ungenügend in Aus- und Weiterbildung berücksichtigt. Die swimsa verpflichtet sich dazu, Sport- und Bewegungsmedizin aktiv zu fördern und sich an den Universitäten für eine flächendeckende Ausbildung in diesem Bereich einzusetzen.


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Klimawandel und Gesundheit swimsa erkennt den Klimawandel als existierende und zunehmende Bedrohung an und sieht damit die direkten (Hitze, Luftverschmutzung) und indirekten (wirtschaftlicher und sozialer Art) Gefahren für die Gesundheit. Wir fordern, dass die Schweiz den Klima-Notstand ausruft und die Abkommen und Ziele der internationalen Gemeinschaft als Vorbild umsetzt. swimsa verlangt eine Eingliederung der entsprechenden Thematik ins medizinische Curriculum, sowie Unterstützung von Forschungsprojekten mit Bezug zu Klimawandel und Gesundheit. Organspende swimsa hat ab 2017 die Initiative «Organspende fördern – Leben retten» mit Unterschriften-Aktionen und einem veröffentlichten Video aktiv unterstützt. Dies reicht aber noch nicht aus und wir fordern weiterhin eine Ausgestaltung der Widerspruchslösung, die den mutmasslichen Willen der verstorbenen Person ins Zentrum stellt und die Angehörigen konsultativ miteinbezieht. swimsa strebt nach ausreichender Informierung der Bevölkerung zum Thema und des Fachpersonals: Hirntod und Organspende sollen im Curriculum enthalten sein und angehende Ärzt*innen für die zukünftige Herausforderung und entsprechende Kommunikation schulen.

Nach einem diskussionsfreudigen und erfolgreichen Tag begaben sich die Anwesenden in ein naheliegendes Vereinslokal, um auf die neuen Errungenschaften der “Swiss Medical Students’ Association” anzustossen. Neben der Vision und den Positionspapieren wurden auch das Budget des Folgejahres, sowie die Semesterberichte der Vorstandsmitglieder präsentiert und bestätigt. Die Delegierten wählten den “Vice-President for Communication”, womit nun alle neun Positionen des nationalen swimsa Vorstands in ihrem Amt bestätigt wurden. Zu guter letzt wurde eine neue nationale Position als “national officer on Sexual and Reproductive Health and Rights including HIV and AIDS” ernannt, welche die aktuellen (und zukünftigen) Projekte im Bereich von Geschlechterfragen, sexueller Gesundheit und Aufklärung koordinieren wird. Dieser Tag zeigte einmal mehr: swimsa besteht aus vielen jungen Leuten, die in allen Bereichen für eine bessere Gesundheit kämpfen und in deren Namen noch Einiges bewirken werden.

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LA SWIMSA A DE SOLIDES CONVICTIONS Assemblée des delegués du 16. Novembre 2019 Texte: Felice Hess | Université de Bern A la mi-novembre, près de 70 étudiant·e·s en médecine de toute la Suisse se sont retrouvé·e·s à Zurich pour y définir l’orientation future de la swimsa. swimsa est l’abréviation de «Swiss Medical Students’ Association». Elle représente plus de 8’000 étudiant·e·s en médecine dans sept universités suisses. La swimsa voulait enfin rétablir une vision qui lui servirait de fil conducteur pour ses futures actions et son fonctionnement. Le nouveau comité en a élaboré une ébauche dans le cadre d’un travail minutieux. Celle-ci a été remaniée par d’autres organes et ensuite adoptée le 16 novembre 2019 par les membres de la swimsa à l’occasion de l’assemblée des délégué·e·s. Nous sommes très fier·ère·s de présenter la vision de la swimsa: «Nous aspirons à une société dans laquelle les étudiant·e·s en médecine suisses sont connecté·e·s dans un réseau national et international et se sentent soutenu·e·s et habilité·e·s à plaider en faveur de la santé publique et d’une formation de qualité.»

Prises de position: Outre la vision, les travaux ont également permis à certain·e·s membres de renforcer les opinions de la swimsa au moyen de prises de position:

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Santé mentale La swimsa précise que, d’après une étude publiée en Suisse en 2019, ses membres en tant qu’étudiant·e·s en médecine et plus tard médecins assistant·e·s, comptent parmi un groupe de personnes susceptibles de développer des dépressions et troubles anxieux. Nous exigeons que les universités et futur·e·s employeur·e·s prennent des mesures en conséquence: la déstigmatisation des maladies psychiques, la mise en place d’offres de soutien et l’amélioration des conditions de travail, par exemple par la réduction des tâches administratives. Nous attendons de la Confédération que la stratégie nationale sur la «santé mentale en Suisse» formulée en 2014 soit mise en œuvre dès que possible. Il s’agit en effet de prendre de nouvelles mesures pour sensibiliser et informer la population et encourager la prévention et la recherche sur les maladies psychiques. Médecine du sport et de l’activité physique L’inactivité physique est le quatrième facteur de risque de mortalité prématurée dans le monde. Entre temps, on parle même d’une pandémie. L’activité physique régulière compte donc parmi les mesures de prévention et de traitement les plus avantageuses et efficaces. Les connaissances sur le sujet parmi les médecins praticien·ne·s et les étudiant·e·s en médecine restent hélas très limitées et malgré le nouveau catalogue des objectifs d’apprentissage «PROFILES», il n’en est pas suffisamment tenu compte dans la formation pré- et postgraduée. La swimsa s’engage à promouvoir activement la médecine du sport et de l’activité physique et son intégration dans la formation uni-


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Changement climatique et santé La swimsa considère le changement climatique comme une menace réelle et croissante et y voit des dangers directs (chaleur, pollution de l’air) et indirects (de nature économique et sociale) pour la santé. Nous exigeons que la Suisse déclare l’état d’urgence climatique et mette en œuvre les accords et objectifs de la communauté internationale à titre d’exemple. La swimsa demande une intégration de la thématique dans le curriculum des études de médecine et un appui pour les projets de recherche en lien avec le changement climatique et la santé. Dons d’organes Depuis 2017, la swimsa a activement soutenu l’initiative «Pour sauver des vies en favorisant le don d’organes» avec des actions de collecte de signatures et une vidéo. Cela ne suffit cependant pas et nous exigeons la mise en œuvre du principe du consentement présumé qui place la volonté présumée du·de la défunt·e au centre et implique les proches dans le processus de décision. La swimsa vise une information suffisante de la population et du personnel spécialisé: la mort cérébrale et le don d’organes doivent être intégrés dans le curriculum; les futur·e·s médecins doivent être formé·e·s pour ce futur défi et la communication correspondante.

L’assemblée des délégué·e·s n’a pas seulement été l’occasion de définir la vision et des prises de position, mais a aussi intégré la présentation et l’approbation du budget pour la nouvelle année et les rapports semestriels des membres du comité. Les délégué·e·s ont élu le «vice-président chargé de la communication». Les neuf membres du comité national de la swimsa ont ainsi été confirmés dans leur fonction. Pour finir, une nouvelle position de «national officer on Sexual and Reproductive Health and Rights including HIV and AIDS» a été établie. Elle sera chargée de coordonner les projets actuels (et futurs) pour les questions de genre, la santé sexuelle et l’information. Après une journée animée et couronnée de succès, les délégué·e·s se sont rendu·e·s dans un local à proximité pour trinquer aux nouveaux acquis de la Swiss Medical Students’ Association. Cette journée l’a une fois de plus confirmé: la swimsa est composée de beaucoup de jeunes qui se battent dans tous les domaines pour une meilleure santé et qui feront encore bouger bien des choses à l’avenir.

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A B ETTER HEALTH CARE FOR ALL EROS – Education, Relation et Orientation Sexuelles Texte: Michaella Florent | University of Lausanne EROS is an association of medical students dedicated to sexual health. The association’s goals are to educate future health professionals and the general population about LGBTQI+’s health and variations of sexual development, sexual orientation and of genderism. It all started in 2017, when medical students of Lausanne realized there were no sexual health projects in Romandie and most of all, that there was, within the medical students and other future health professionals, an unacceptable lack of knowledge in the medical care when it comes to sexuality and LGBTQI+’s care. Philosophy As future medical care providers, we should not discriminate and should work with equity. But how can we, future professionals, accomplish this when we live in a society in which minorities are reduced to silence? How can we learn better when the first people concerned cannot say what is better for themselves? Our work, as medical students, is not to tell others how to act. But to be a way for the silenced to speak and teach to each of us their actual needs, the do’s and don’ts. We want to give access to a better sexual education and liberty to talk about sexuality. What do we do? These past years, EROS has done a lot of work to impact people’s mind and raise awareness for the cause. We have organized numerous conferences such as “La zone grise” about sexual consent, “Sexe et Handicap” about sexuality

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within people with all kind of disabilities, and also movie night projection like “Ni d’Eve, ni d’Adam” about variations of sexual development. Also, this year, we have launched the 1st edition of the Week of Sexuality and Genderism. This big project was brought up to, of course, raise awareness and promote sexual education, but also to push people to talk about sexuality during the week. We proposed three different conferences: the first about endometriosis, the second about menstruations and transidentity and the last one about toxic masculinity. The week is closed with a party, named SPECTRE, to promote integration of the LGBTQI+ community. This project was a huge success and our goals were accomplished.


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We also have the unique opportunity to give a 20 minutes class about trans* health care to the 1st year medical students of Lausanne, which is done only within our association. Knowing the fact that they represent more than 750 students, this project gives us the chance to touch a lot of people at once. EROS has the chance to be supported by professors dedicated to the cause who give us their teaching time.

Specially this year, the AEML gave us the opportunity to hold a stand in Planète SantÊ Live, the biggest health convention of Romandie where we could educate the population and point out the problem of the lack of knowledge in the society. It was an amazing experience to share with people who wanted to learn more about sexual health.

Of course, EROS took part last year, and will again this year, in the Geneva Pride Parade which was a way for us to directly show our support, as health students to the LGBTQI+ community. Again, our work is to raise their voices and not speak for them, and it is important for us to hear and understand their messages.

For every project, EROS never works without including people concerned by the cause or dedicated to it. We need to collaborate in order to learn, exchange and grow. Understand that nobody but you can talk about yourself or for yourself. And you should never silence someone nor steal their voice and speak for them. Everybody should have the chance to live freely, to speak freely and to live in respect of others. And it is the duty of each one of us to stick together and pull each other up to the top. Love, health and safety for all, EROS committee swimsa

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WIR HAB EN EINE LEB ER Organspenden werden kontrovers diskutiert. Deshalb haben Studierende zwei Expertinnen eingeladen. Text: Benedikt Meyer | Universität Fribourg

Das Telefon klingelte in der Werbepause. Es war ein Sonntagabend im Oktober 2013 und Lara Beekman sass gerade mit ihrer Familie vor dem Fernseher, als die Nachricht aus dem Inselspital eintraf: «Wir haben eine Leber für Sie». Freiburg, Ende Februar 2020. Gemeinsam mit Lucienne Christen – Koordinatorin für Organspende und Transplantation am Berner Inselspital – ist Lara Beekman Gast von «Doctors & Death», einer Gruppe der Fachschaft Medizin. Die Studierenden haben es sich zu Ziel gesetzt, Dinge zu thematisieren, die im Studium zu kurz kommen. Deshalb haben sie die zwei Frauen zu einem Themenabend über Organspenden eingeladen. Der Saal ist gut gefüllt. «Meine Krankheit begann unscheinbar» erzählt Beekman. «Als junge Frau hustete ich Blut. Hauptsache, die Leber ist in Ordnung, hiess es damals.» Knapp drei Jahrzehnte später überkamen sie heftige Schmerzen im Bauch. Jetzt war der Befund schlimmer: ein Lebertumor. Beziehungsweise: sehr viele gutartige Lebertumore. Das Organ war in einem desolaten Zustand. Und nicht operierbar. Ein Jahr warten auf die neue Leber Beekman erzählt einfach, unaufgeregt und authentisch, erzählt ihre sehr private Geschichte. Über ein ziemlich gewöhnliches Leben mit einer ziemlich kaputten Leber. Einem Leben, das jedermanns Leben sein könnte. Genau deshalb hängen Zuhörerinnen und Zuhörer an ihren Lippen. «Ich wusste, dass ich an den Tumoren verbluten kann. Trotzdem entschied ich mich, möglichst normal weiterzuleben». Sie arbeitete und zog ihre Kinder gross. «Und ich merkte: Wenn’s das plötzlich war, dann habe ich ein gutes Leben gehabt».

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«Natürlich habe ich mir in dem Jahr, in dem ich auf eine Spenderleber gewartet habe, oft vorgestellt, wie es sein wird, wenn eines Tages das Telefon klingelt. Als es dann soweit war, war es aber recht unspektakulär». Sie packte ihren längst gepackten Koffer, sagte ihren Kindern Gute Nacht und ihr Mann fuhr sie ins Spital. Lange Listen, professionelle Prozesse An der Berner Insel ist Lucienne Christen als Koordinatorin für die Organspenden zuständig. Als zweite Referentin ergänzt sie Beekmanns Bericht mit Einblicken hinter die Kulissen. Dort geschieht viel: Potenzielle Empfänger werden nach Dringlichkeit, Alter und weiteren Faktoren gelistet. Via die Stiftung «Swisstransplant» werden schweizweit für passende Organe passende Empfänger gesucht. Und selbstverständlich wird minutiös festgestellt, dass die Spender tatsächlich tot sind. An sechs Schweizer Spitälern werden derzeit Organe transplantiert. Und um das beste Resultat zu erzielen, werden sie auch zwischen den Standorten getauscht. «Was passiert eigentlich, wenn jemand einen Organspenderausweis hat, aber seine Familie ist gegen die Organentnahme?» meldete sich plötzlich jemand aus dem Saal. «Rein juristisch betrachtet, hätte der Wille des Verstorbenen Vorrang», erklärt Christen. «De facto aber können und wollen wir uns nicht über den Willen einer Familie hinwegsetzen, die gerade jemanden verloren hat.» Christen spricht differenziert, eindringlich und gut dokumentiert. Für jeden Schritt gibt es ein präzis definiertes


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Vorgehen. Die Abläufe sind hoch professionell. Was aber fast noch wichtiger ist: Christen verwendet Worte wie «Demut» oder erzählt, wie ruhig, respektvoll und konzentriert eine Organentnahme geschieht. Oder wie wichtig es ihr ist, die Anonymität der Beteiligten zu wahren. Social Media als Problem «Social Media ist für uns ein grosses Problem» führt die Koordinatorin aus. «Und da müssen wir unsere Empfänger in die Pflicht nehmen. Ich verstehe, dass sie sofort allen erzählen wollen: Heute habe ich meine neue Niere bekommen!. Aber in der Schweiz kennen wir uns alle über zwei Ecken. Und für die Angehörigen, die gerade jemanden verloren haben, kann es extrem belastend sein, solche Dinge zu lesen und nicht zu wissen: War diese Niere etwa von unserer Tochter?» 157 Personen haben in der Schweiz 2019 Organe gespendet. 1’415 waren auf der Warteliste für ein Organ. 582 haben eines erhalten. Und fünf Jahre nach der Operation sind im Schnitt 85% der Empfängerinnen und Empfänger noch immer am Leben. «Habe ich eigentlich dieselben Chancen auf ein Organ wie ein gleichaltriger Raucher?», meldet sich eine weitere Stimme aus dem Saal «Ja.» «Und welche Kriterien müssen erfüllt sein, damit eine Transplantation gelingt?» «Gute Frage! Das wissen wir auch nicht immer. Manchmal scheint alles zu stimmen und es klappt trotzdem nicht». Bei Lara Beekman hat alles geklappt. Von der Operation erholte sie sich gut, die Zahl der Tabletten konnte sie bald auf eine pro Tag reduzieren. Ihre neue Leber funktioniert. In den letzten Jahren hat Beekman neue Menschen kennengelernt, sie tauscht sich mit anderen Betroffenen aus, ist Ansprechpartnerin für Wartende und Spenderfamilien. Sogar an einer Art «Paralympics» der Transplantierten hat sie mitgemacht - einem Event, bei dem dabei sein tatsächlich fast schon gewinnen ist.

Dass wir um das Leben von jemandem mit Organspendeausweis gar nicht richtig kämpfen würden, weil wir ja die Organe wollten. Alles hanebüchener Unfug.» «Natürlich kann man gegen die Spende sein», sagt die Koordinatorin der Insel. «Aber das ist sehr viel leichter, wenn man kein Organ braucht. Steckt man in Frau Beekmanns Schuhen, sieht die Sache plötzlich ganz anders aus. Sehen Sie, ich bin jetzt seit 12 Jahren dabei – und ich kann an einer Hand abzählen, wie oft jemand, der ein Organ gebraucht hätte, keines wollte. Alle andern wollen auf die Warteliste. Sogar die grossen Weltreligionen befürworten alle die Organspende! Denn wenn’s ernst wird, wollen wir alle auf die Liste.» Dankbarkeit und ein neuer Alltag Lara Beekman hat der Familie ihrer Spenderin einen Brief geschrieben. Das ist möglich – anonym. «Ich war froh, meine Gefühle zu Papier bringen zu können» sagt sie, «auch wenn man es nie so richtig in Worte fassen kann». Ein Jahr lang hörte sie nichts, dann meldete sich eine Tochter der Spenderin. Sie war – wie Beekmann selbst – Mutter dreier Kinder gewesen. Heute hat Beekman wieder einen normalen Alltag. Sie schützt sich besser vor der Sonne (die Immunsuppression erhöht das Hautkrebsrisiko) und sie macht Home-Office, wenn im Büro alle husten. Und manchmal vergisst sie auch ganz einfach, dass sie transplantiert ist. «Meine Leber ist ein unglaubliches Geschenk» strahlt sie. Seit sieben Jahren geht alles gut. Garantien gibt es nicht, aber Beekman hat gelernt, damit umzugehen. «Das Leben findet jetzt statt». Erstmals publiziert in Alma&Georges, dem Online-Magazin der Universität Freiburg

Fakten gegen Fakes Noch lang nicht gewonnen ist hingegen der Kampf um die Öffentlichkeit. «Es ist wirklich unglaublich, was alles an Lügen kursiert», ärgert sich Christen. «Dass die Leute noch gar nicht richtig tot seien.

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NOUS AVONS UN FOIE Les dons d’organes font l’objet de discussions animées. C’est pourquoi les étudiants ont invité deux expertes. Texte: Benedikt Meyer | Université de Fribourg

Le téléphone a sonné pendant la pause publicitaire. C'était un dimanche soir d'octobre 2013 et Lara Beekman était assise devant la télévision avec sa famille lorsque le message de l'hôpital de l'Île est arrivé : "Nous avons un foie pour vous".

“Je savais que je pouvais saigner des tumeurs et en mourir. Néanmoins, j’ai décidé de mener une vie aussi normale que possible”. Elle a travaillé et élevé ses enfants. “Et j’ai réalisé : si de devait soudain être fini, alors j’ai eu une bonne vie”.

Fribourg, fin février 2020 : ensemble avec Lucienne Christen - coordinatrice pour le don et la transplantation d'organes à l'Inselspital de Berne - Lara Beekman est l'invitée de "Doctors & Death", un groupe de l’association des étudiant·e·s en médecine. Les étudiant·e·s se sont fixés pour objectif de traiter des questions qui ne sont pas ou trop peu abordées durant leurs études. C'est pourquoi ils ont invité les deux femmes à une soirée thématique sur le don d'organes. La salle est bien remplie.

“Bien sûr, durant l’année où j’attendais un foie de donneur, j’imaginais souvent ce que ce serait quand le téléphone sonnerait un jour. Mais quand il l’a fait, c’était assez peu spectaculaire”. Elle a fait sa valise, qui était déjà faite depuis longtemps, a dit bonne nuit à ses enfants et son mari l’a conduit à l’hôpital.

"Ma maladie a commencé discrètement", dit Lara Beekman. "Quand j'étais jeune, je crachais du sang. L’essentiel est que le foie soit en bonne santé, disaient les médecins ". Près de trois décennies plus tard, elle a commencé à ressentir de fortes douleurs abdominales. Le diagnostic était pire : une tumeur du foie. Ou plutôt, beaucoup de tumeurs bénignes du foie. L'organe était dans un état déplorable. Et inopérable. Attendre un an pour un nouveau foie Beekman raconte son histoire très personnelle de façon simple, calme et authentique. A propos d’une vie assez ordinaire avec un foie cassé. Une vie qui pourrait être celle de n’importe qui. C’est pourquoi les auditeurs s’accrochent à chacun de ses mots.

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Listes longues, processus professionnels À l’hôpital de l’île de Berne, Lucienne Christen est la coordinatrice des dons d’organes. En tant que deuxième oratrice, elle complète les dires de Lara Beekmann avec des aperçus dans les coulisses. Il s’y passe beaucoup de choses : les bénéficiaires potentiels sont répertoriés en fonction de l’urgence, de l’âge et d’autres facteurs. La Fondation suisse pour les transplantations « Swisstransplant » recherche dans toute la Suisse des receveurs d’organes adaptés. Et, bien sûr, il est minutieusement vérifié que les donneurs soient bien morts. Les transplantations d’organes se font actuellement dans six hôpitaux suisses. Et afin d’obtenir les meilleurs résultats, ils sont également échangés entre les sites. “Que se passe-t-il réellement si quelqu’un a une carte de donneur d’organes, mais que sa famille est contre le prélèvement d’organes ?” a soudain demandé quelqu’un dans la salle.


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"D'un point de vue purement juridique, la volonté du défunt prime", a expliqué Mme Christen. "De facto, cependant, nous ne pouvons pas et ne voulons pas passer outre la volonté d'une famille qui vient de perdre quelqu'un". Mme Christen s'exprime de manière distinguée, énergique et bien documentée. Pour chaque étape, il existe une procédure définie avec précision. Les procédures sont très professionnelles. Mais ce qui est presque plus important : Mme Christen utilise des mots comme "humilité" ou raconte avec quel calme, respect et concentration un prélèvement d'organe est effectué. Ou à quel point il est important pour elle de préserver l'anonymat des personnes concernées. Les réseaux sociaux en tant que problème "Les réseaux sociaux sont un gros problème pour nous", déclare la coordinatrice. " Et nous devons tenir nos receveurs responsables. Je comprends que vous vouliez le dire à tout le monde immédiatement "Aujourd'hui, j'ai reçu mon nouveau rein ! Mais en Suisse, nous nous connaissons tous plus ou moins directement. Et pour les proches qui viennent de perdre quelqu'un, il peut être extrêmement difficile de lire de telles choses et de ne pas savoir : Ce rein était-il celui de notre fille ? » 157 personnes ont fait un don d’organe en Suisse en 2019. 1’415 étaient sur la liste d’attente pour un organe. 582 en ont reçu un. Et cinq ans après l’opération, en moyenne 85% des bénéficiaires sont toujours en vie. “Ai-je vraiment les mêmes chances d’obtenir un organe qu’un fumeur du même âge ?”, dit une autre voix de la salle. “Oui”. “Et quels sont les critères pour qu’une transplantation réussisse ?” “Bonne question. Nous ne le savons pas toujours non plus. Parfois, tout semble aller bien et ça ne fonctionne quand même pas”. Tout a fonctionné pour Lara Beekman. Elle s’est bien remise de l’opération et a rapidement pu réduire le nombre de comprimés à un seul par jour. Son nouveau foie fonctionne. Ces dernières années, Lara Beekman a rencontré de nouvelles personnes, elle échange avec d’autres patients et est une personne de contact pour les patients en attente et les familles de donneurs.

Elle a même participé à une sorte de “jeux paralympiques” pour les patients transplantés - un événement où le seul fait d’en faire partie est presque déjà une victoire. Facts contre les fakes Cependant, la bataille pour l’opinion publique est encore loin d’être gagnée. “Il est vraiment incroyable de voir les mensonges qui circulent”, dit Mme Christen agacée. “Que les gens ne sont pas encore vraiment morts. Que nous ne nous battions pas vraiment pour la vie d’une personne ayant une carte de donneur d’organes parce que nous voudrions ses organes. Toutes ces absurdités sont scandaleuses”. “Bien sûr, vous pouvez être opposé au don”, dit la coordinatrice. “Mais c’est beaucoup plus facile si vous n’avez pas besoin d’un organe. Lorsque vous êtes à la place de Lara Beekmann, les choses paraissent soudain très différentes. Vous voyez, je suis dans l’équipe depuis 12 ans maintenant - et je peux compter sur les doigts d’une main le nombre de fois où quelqu’un ayant besoin d’un organe n’en voulait pas. Tous les autres veulent être inscrits sur la liste d’attente. Même les grandes religions mondiales sont favorables au don d’organes ! Parce que quand les choses se corsent, nous voulons tous être sur la liste”. La gratitude et un nouveau quotidien Lara Beekman a écrit une lettre à la famille de son donneur. C’est possible de manière anonyme uniquement. “J’étais heureuse de pouvoir exprimer mes sentiments par écrit”, dit-elle, “même si on ne peut jamais vraiment trouver les mots pour les exprimer”. Elle n’a rien entendu pendant un an, puis une fille du donneur m’a contacté. Comme Lara Beekmann elle-même, elle est la mère de trois enfants. Aujourd’hui, Mme Beekman a retrouvé une vie quotidienne normale. Elle se protège mieux du soleil (l’immunosuppression augmente le risque de cancer de la peau) et elle travaille à domicile lorsque tout le monde au bureau tousse. Et parfois, elle oublie tout simplement qu’elle a été transplantée. “Mon foie est un cadeau incroyable”, dit-elle. Tout va bien depuis sept ans. Il n’y a pas de garantie, mais Mme Beekman a appris à y faire face. “La vie continue”. Publié à l’origine dans le magazine en ligne de l’Université de Fribourg Alma&Georges.

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LES ACTIVITÉS DE UAEM SUISSE L’empowerment et l’advocacy sont au cœur des activités de UAEM. Termes difficilement traduisible en français, vous les comprendrez mieux en lisant ce texte. Texte: Tristan Kaufmann | Université de Genève Empowerment / Autonomisation En entrant à UAEM, on découvre un réseau d'étudiants de différentes facultés qui ont déjà une expérience en santé globale. D’abord on apprend d’eux et d’autres professionnels puis on fait ses propres recherches et on commence à apprendre aux autres. Nous devenons alors plus expert dans les sujets liés à l'accès aux médicaments et aux technologies médicales.

A partir de notre travail, nous partageons nos questions et nos préoccupations avec le public - principalement les étudiants - en organisant des événements. Par exemple, nous avons organisé un débat sur la place des industries pharmaceutiques dans les études de médecine, une conférence sur les défis et la réglementation du prix des médicaments et plusieurs ateliers sur des sujets divers, tels que la relation entre les industries pharmaceutiques et les médecins et la manière dont les prix des médicaments sont fixés en Suisse. Nous avons également organisé des projections de films en relation avec l'accès aux médicaments.

Ce mélange de formation interne à UAEM et de transmission de connaissances relève de l’empowerment. C’est à dire responsabiliser en donnant le pouvoir d’agir. Advocacy / Plaidoyer HAI1 définit l’advocacy comme étant “une tentative organisée de changer les politiques, les pratiques et/ou les attitudes en présentant des preuves et des arguments pour expliquer comment et pourquoi le changement devrait se produire”. Pour mieux comprendre, voici un exemple de la manière dont nous plaidoyons (advocate) pour une plus grande transparence clinique. Les hôpitaux universitaires disposent d'une unité d'essais cliniques (Clinical Trial Unit: CTU) qui effectue des recherches cliniques pour fonder notre evidence-based medicine. Les différentes institutions suisses suivent les recommandations internationales et reconnaissent la nécessité de publier les résultats de manière aussi transparente que possible. Malheureusement, un grand nombre de résultats font défaut et les méta-analyses sont donc faussées. C'est ce qu'on appelle le biais de publication. Il entraîne des conséquences néfastes pour les patients, un gaspillage de ressources et une surestimation des effets des médicaments. Afin de rendre notre université plus transparente, nous avons rencontré les responsables de la recherche clinique à Genève, nous leur avons souligné ce biais de publication et leur avons proposé quelques solutions.

1Health action international

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Nous avons réussi à attirer l'attention des médias et une partie de nos travaux a été diffusée dans le program télévisé "Puls", sur la SRF (émission du 11.02.2019). Nous avons ensuite sensibilisé les chercheurs, les étudiants et les principaux décideurs en organisant une table ronde sur ce sujet puis nous avons invité un membre de l’OMS à donner un atelier aux chercheurs de Genève. Enfin, nous publierons bientôt un rapport sur la situation en Suisse. Si vous souhaitez vous joindre à notre cause, vous êtes les bienvenus. Tout le monde peut aider et tout le monde apprendra quelque chose en étant dans UAEM.

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DIE AKTIVITÄTEN DER UAEM Empowerment und Advocacy sind die Kernstücke von UAEMs Aktivitäten. Diese zwei scheinbar komplexen Begriffe möchten wir euch nun auf eine verständliche Art und Weise näherbringen. Text: Tristan Kaufmann | Universität Genf Empowerment UAEM besteht aus einem Studierendennetzwerk diverser Fakultäten, die unterschiedlichste Erfahrungen im Bereich Global Health haben. Bei einem UAEM-Beitritt lernst du zuerst von anderen Studierenden und Fachpersonen, dann beginnst du selber Informationen zu suchen und dein Wissen weiterzugeben. Im Laufe der Zeit wirst du dann immer wie mehr zu einem Experten in Themen, die mit Medizin und Global Health zu tun haben.

Unsere Arbeit, Fragen und Anliegen teilen wir mit der Öffentlichkeit - vor allem mit Studierenden durch das Organisieren von Veranstaltungen. So veranstalteten wir beispielsweise eine Debatte über die Stellung der Pharmaindustrie im Medizinstudium, eine Konferenz über die Herausforderungen und Gesetze der Medikamentenpreise und mehrere Workshops zu Themen allerart, wie z.B. über die Beziehung zwischen der Pharmaindustrie und Ärzten und über die Festsetzung der Arzneimittelpreise in der Schweiz.

Diese beiden Aktivitäten zielen darauf ab, Studierende zu befähigen und ihnen die Möglichkeit zu geben, Massnahmen zu ergreifen. Advocacy HAI1 definiert Advocacy als: “ein organisierter Versuch, Politik, Praxis und/oder Einstellungen zu ändern, indem Beweise und Argumente dafür vorgelegt werden, wie und warum ein Wandel stattfinden sollte”. Um ein besseres Verständnis zu erhalten, hier ein Beispiel dafür, wie wir uns für eine bessere klinische Transparenz einsetzen. Universitätskliniken haben eine Clinical Trial Unit (CTU), die klinische Forschung betreibt, um evidenzbasierte Medizin zu begründen. Die verschiedenen Schweizer Institutionen folgen den internationalen Empfehlungen und erkennen die Notwendigkeit, die Ergebnisse so offen wie möglich zu veröffentlichen. Leider fehlen viele Ergebnisse, die die Meta-Analyse verzerren - dies bezeichnet man als “publication bias”. Dieser führt zu schädlichen Folgen für die Patienten, zu einer Ressourcenverschwendung und zu einer Fehlschätzung der Medikamentenauswirkungen. Um unsere Universität transparenter zu machen, haben wir uns mit den Verantwortlichen der klinischen Forschung in Genf getroffen, auf diese Publikationsverzerrungen hingewiesen und ihnen einige Lösungen angeboten. Es gelang uns, die Aufmerksamkeit der Medien zu erlangen, und ein Teil unserer Arbeit wurde in der Fernsehsendung “Puls” auf SRF gezeigt (Medizinskandal - Viele Studien werden nie veröffentlicht, 11.02.2019).

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Dann haben wir die Forscher, Studierenden und Entscheidungsträger durch die Organisation eines runden Tisches zu diesem Thema sensibilisiert und darauf einen Workshop mitorganisiert, den jemand von der WHO für die CTU gehalten hat. Schliesslich werden wir demnächst einen Bericht über die aktuelle Situation in der Schweiz veröffentlichen.

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PLÄDOYER FÜR MEHR EMPATHIE IN DER MEDIZIN Auch die Schweiz war an der 70-igsten Jahresversammlung der World Medical Association vom 25. Oktober 2019 in Tiflis in Georgien vertreten. Für die Ärzteschaft wegweisende Deklarationen und Stellungnahmen konnten vor Ort verabschiedet werden. In Erinnerung bleiben wird aber auch die beeindruckende Antritts- und Eröffnungsrede von Dr. Miguel R. Jorge, dem 70. Präsidenten des Weltärztebundes. «Viele Faktoren beeinflussen, wie gut Ärztinnen und Ärzte anderen Menschen bei der Genesung und bei der Erhaltung ihrer Lebensqualität helfen können. Dazu gehören eine gute und kontinuierliche medizinische Ausbildung, angemessene Ressourcen und Arbeitsbedingungen – insbesondere genügend Zeit für jeden Patienten –, ein ausgewogenes berufliches und soziales Leben und – ebenso wichtig – das Sorgetragen zur eigenen körperlichen und psychischen Gesundheit.» Dies sagte Dr. Miguel R. Jorge in Tiflis. Die meisten Medizinstudierenden begännen ihr Studium, weil sie Menschen helfen wollen, die krankheitsbedingt leiden, so Jorge vor den zahlreichen Delegierten aus 112 Nationen. Allerdings scheine dann – während des Medizinstudiums – etwas Erstaunliches zu geschehen. Studien würden zeigen, dass Medizinstudentinnen und Medizinstudenten nach dem Studium in der Regel weniger sensibel auf die Bedürfnisse der Patientinnen und Patienten reagierten als zu Beginn ihres Studiums. Es stelle sich also die Frage: «Was ist in der Zwischenzeit geschehen?». Einen möglichen Grund ortet Jorge darin, dass sich die Studentinnen und Studenten in ihrer medizinischen Ausbildung mehr mit der biologischen Natur von Krankheiten auseinandersetzten, als mit den Patientinnen und Patienten selber. Medizinstudierende würden während ihres Studiums offenbar zu wenig darauf aufmerksam gemacht, die emotionalen Aspekte derjenigen zu 80

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Dr méd. Jürg Schlup président de la FMH/ Präsident der FMH

«Neben fachlicher Kompetenz sind auch Humanität, Empathie und Geduld in anspruchsvollen Situationen Voraussetzung für die Arbeit mit Patienten.» berücksichtigen, die sie betreuten. Die Studentinnen und Studenten – aber auch Ärztinnen und Ärzte – würden zunehmend so sehr mit der Wissenschaft der Medizin konfrontiert, dass sie die emotionalen Bedürfnisse ihrer Patientinnen und Patienten vergessen, so Jorge. Er ist überzeugt, dass ein guter Arzt und eine gute Ärztin in der Lage sein müssen, sich in die Situation ihrer Patientinnen und Patienten hineinzuversetzen. Nur so seien sie fähig, die Gefühle der Erkrankten nachzuempfinden, deren Bedürfnisse zu verstehen und angemessen zu handeln. Ein kompetenter Arzt sei nicht nur ein guter ‹Mechaniker› des menschlichen Körpers, sondern jemand, der gleichermassen technische Exzellenz mit der Nähe zu seinen Patientinnen Patienten verbindet, ihre Würde respektiert und ihnen Einfühlungsvermögen und Mitgefühl entgegenbringt. Nach dem Bachelorabschluss können Medizinstudierende der FMH gebührenfrei beitreten: Die Studierenden-Mitgliedschaft ist unter anderem verbunden mit einem kostenlosen Abonnement der Weiterbildungszeitschrift Swiss Medical Forum und der Schweizerischen Ärztezeitung. Anmeldung: www.fmh.ch


PLAIDOYER POUR DAVANTAGE D’EMPATHIE EN MÉDECINE « Aux côtés des compétences spécialisées, l’humanité, l’empathie et la patience dans les situations difficiles sont une condition sine qua non pour le travail avec les patients. »

La Suisse était elle aussi présente à la 70e assemblée générale de l’Association médicale mondiale (AMM) à Tbilissi (Géorgie) le 25 octobre 2019. Cette édition a vu adopter plusieurs déclarations et prises de position décisives pour le corps médical, mais on se souviendra avant tout du remarquable discours de bienvenue donné par le Dr Miguel R. Jorge, 70e président de l’AMM. « Un grand nombre de facteurs interviennent dans la façon dont un médecin parvient à aider des personnes à guérir et à conserver leur qualité de vie. Parmi ces facteurs, une formation médicale de qualité sur toute la durée de son parcours, des ressources et des conditions de travail adéquates – en particulier le temps pouvant être consacré aux patients –, un bon équilibre entre vie professionnelle et vie privée et, last but not least, le souci de son propre bien être psychique et physique », a-t-il déclaré en ouverture à Tbilissi. Son objectif prioritaire, durant son mandat de président, est d’insister sur un aspect essentiel de la pratique médicale, à savoir l’immense valeur de la relation entre le médecin et ses patients. « La grande majorité des jeunes qui choisissent la médecine le font dans l’idée de soulager les souffrances des malades », explique-t-il aux délégués de 112 nations présents à Tbilissi. Pourtant, durant ces études, il arrive quelque chose de surprenant. Divers travaux ont

montré que les étudiants se montrent en règle générale moins sensibles aux besoins des patients une fois leur diplôme en poche qu’à leur entrée en faculté. Une question s’impose, dès lors : « Mais que leur arrive-t-il en route ? » Une explication possible, à son sens, est que durant leur parcours en faculté, ils sont davantage en prise avec les aspects biologiques de la maladie qu’avec les patients en tant que tels avec leur contexte social et l’évolution de la maladie qui caractérise chaque cas individuel. Visiblement, les formateurs n’insistent pas suffisamment sur la nécessité de prendre en compte la composante émotionnelle, les aspects scientifiques prennent tellement de place que l’on en vient à oublier l’humain et ses affects. Le Dr Jorge est convaincu qu’un bon médecin doit savoir se mettre à la place de ses patients. Ce n’est qu’ainsi qu’il peut parvenir à s’identifier avec leur ressenti, à comprendre leurs besoins et à agir de manière appropriée. À son avis, l’empathie est tout aussi importante que les compétences purement médicales. Un médecin compétent est ainsi bien plus qu’un « mécanicien » du corps humain. Il ou elle allie l’excellence technique à l’aptitude à rester proche de ses patients, et respecte leur dignité et leur témoigne empathie et compassion.

Les étudiants en médecine peuvent s’affilier gratuitement à la FMH après le bachelor : www.fmh.ch > Adhésion > Devenir membre > Etudiants, et bénéficier entre autres d’un abonnement gratuit au Swiss Medical Forum et au Bulletin des médecins suisses.

WWW.FMH.CH | INFO@FMH.CH | +41 31 359 11 11 81 swimsa


quiz

SO YOU READ THE JOURNAL? Let’s test your knowledge on what has been happening in the last semester

What was not one of the positionpapers discussed at swimsa’s DV/AD in November 2019?

a) b) c) d)

Mental health SARS-CoV-2 Organ donations Climate change

What will the SMSC in Zurich be about?

a) Extreme medecine b) Geriatrics c) Neurology d) Has not been decided yet

Where did this semesters IFSMA general assembly take place?

a) b) c) d)

Kinazi, Rwanda Ouagadougu, Burkina Faso Kigali, Rwanda Capetown, South africa

What’s the first step to take if you want to apply for and exchange internship?

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a) Call our vice president of exchanges and ask, how to apply b) Choose the country you want to go c) Save money because exchanges cost more than 2’000.d) Choose between research and clinical exchange

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quiz

Who is swimsa’s new National Public Health Officer?

a) Luc Lutz b) Bea Albermann c) Lucas Büsser d) Rick Sanchez

Where is Escolhares active?

a) Panama b) Brazil c) Argentina d) South america in general

How many people donated an organ in Switzerland in 2019? How many needed one?

a) b) c) d)

200; 3’500 34; 246 411; 657 157, 1’415

What can you do if you want to participate in the exchanges program of swimsa, but don’t want to leave Switzerland?

a) Nothing except eat ice cream and dream of warm places b) Become an exchange buddy c) Become a cab driver and pick up exchange students at the airport d) Read all the reports of successfull exchanges

Got all the answers? Good! Fill out the form below and - with a little luck - win a swimsa bottle

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SWIMSA IN PICTURES

Have you ordered your swimsa Socks and Shirt yet?

The organization-comittee of last fall’s SMSC in Geneva. Thanks again for the awesome work guys! swimsa delegate assembly in Zurich 16.11.2019

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#exchangetheworld

MarchMeeting Rwanda

swimsa holding a workshop at asep’s national annual congress

Exchanges students in Basel

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