European Journal of Mental Health 9 2014/2

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European Journal of Mental Health Individual, Family, Community and Society VOLUME 9, NUMBER 2, DECEMBER 2014 Editors-in-Chief / Leitende Herausgeber Prof. Norbert Mette, Universität Dortmund (Germany) Prof. Teodóra Tomcsányi, Semmelweis Egyetem, Budapest (Hungary)

Editorial Board / Beratende Herausgeber Prof. Jerzy Aleksandrowicz, Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (Poland) Prof. Jacob A. Belzen, Universiteit van Amsterdam (Netherlands) Prof. Jozef Corveleyn, Katholieke Universiteit Leuven (Belgium) Prof. Beáta Dávid, Semmelweis Egyetem, Budapest (Hungary) Prof. Valerie DeMarinis, Uppsala universitet (Sweden) Dr. Rita Fóris-Ferenczi, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca (Rumania) Prof. Skaidrīte Gūtmane, Latvijas Kristīgā akadēmija, Jūrmala (Latvia) Prof. Katalin Horváth-Szabó, Semmelweis Egyetem, Budapest (Hungary) Dr. Gábor Ittzés, Semmelweis Egyetem, Budapest (Hungary) Dr. habil. Pavlína Janošová, Akademie věd ČR, Praha (Czech Republic) Prof. Martin Jäggle, Universität Wien (Austria) Prof. Paavo Kettunen, Joensuun yliopisto (Finland) Dir. Em. Michael Manderscheid, Fortbildungs-Akademie des DCV, Freiburg i.Br. (Germany) Dr. habil. Ilona Pataky, Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Piliscsaba (Hungary) Dr. Regina Polak, Universität Wien (Austria) Dr. habil. Igor Škodáček, Univerzita Komenského v Bratislave (Slovakia) Prof. László Tamás Szabó, Debreceni Egyetem (Hungary) Dr. habil. Péter Török, Semmelweis Egyetem, Budapest (Hungary) Prof. András Vargha, Károli Gáspár Református Egyetem, Budapest (Hungary) Prof. Andreas Wittrahm, Caritasverband für das Bistum Aachen (Germany) Prof. Siniša Zrinščak, Sveučilište u Zagrebu (Croatia)

INSTITUTE OF MENTAL HEALTH Faculty of Health and Public Services Semmelweis University, Budapest


Advisory Board / Wissenschaftlicher Beirat Dr. Fruzsina Albert, Károli Gáspár Református Egyetem, Budapest (Hungary) Dr. Imre Fenyő, Debreceni Egyetem, Debrecen (Hungary) Dr. János Harmatta, Semmelweis Egyetem, Budapest (Hungary) Dr. Péter Osváth, Pécsi Tudományegyetem, Pécs (Hungary) Dr. Gergely Rosta, Westfälische Wilhelms-Universität, Münster (Germany) Dr. Gyöngyvér Salavecz, Semmelweis Egyetem, Budapest (Hungary) Árpád Sebestyén, BM OKF Krízis-intervenciós Csoport, Budapest (Hungary) Prof. Stjepan Staničić, Sveučilište u Rijeci, Rijeka (Croatia) Ágnes Sztankovics, Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság, Budapest (Hungary) Judith Teszáry, Stockholm (Sweden) Dr. Michael Utsch, Evangelische Zentralstelle für Weltanschauungsfragen, Berlin (Germany)

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Frontcover: The view of Delphoi (sanctuary, theater, and stadium) Titelblatt: Sicht auf Delphoi (Tempel, Theater und Stadion)


CONTENTS / INHALT STUDIES / STUDIEN Research Papers / Wissenschaftliche Arbeiten Judith Könemann: Bildung zur Solidarität: Welchen Beitrag leistet die christliche Religion? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143 Anna Maria Penkalla & Stefan Kohler: Urbanicity and Mental Health in Europe: A Systematic Review . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Judit Herpainé Lakó: The Issues of the Relationship of Grandparents and Grandchildren in the Light of Physical Activity. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Common Past / Gemeinsame Vergangenheit Miklós Heltai: Sándor Karácsony’s Impact on General Scientific and Pedagogical Thinking in the Second Half of the 20th Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Short Communication / Kurzmitteilung György Csepeli & Richárd Nagyfi: Facebook Diagnostics: Detection of Mental Health Problems Based on Online Traces . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .220 BOOK REVIEWS / REZENSIONEN Helene Guschakowski & Andreas Wittrahm: Die Folgen des demografischen Wandels bewältigen: Problemstellungen und Lösungsideen in den Visegrad-Staaten (Széman, Zs., ed. (2013) Challenges of Ageing Societies in the Visegrad Countries). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .233 ABSTRACTS / ZUSAMMENFASSUNGEN (Croatian, Czech, English, German, Hungarian, Polish, Rumanian, Russian, and Slovakian Abstracts / Kroatische, Tschechische, Englische, Deutsche, Ungarische, Polnische, Rumänische, Russische und Slowakische Zusammenfassungen) Apstrakti (245), Abstrakty (248), Abstracts (251), Zusammenfassungen (254), Összefoglalók (257), Abstrakty (260), Abstracte (263), Резюме (266), Abstrakty (269) Contributors to This Issue / Autoren dieses Heftes. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 CONTENTS OF VOLS. 7–9 / GESAMTINHALT, BDE. 7–9. By Author / Nach Verfasser . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273 By Section / Nach Rubrik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .277



STUDIES / STUDIEN



European Journal of Mental Health 9 (2014) 143–162 DOI: 10.5708/EJMH.9.2014.2.1

Judith Könemann*

BILDUNG ZUR SOLIDARITÄT Welchen Beitrag leistet die christliche Religion? (Erhalten: 23. März 2013; angenommen: 24. April 2013)

Der Begriff „Solidarität“ hat Hochkonjunktur, er findet sich heute in nahezu allen Bereichen gesellschaftlichen Miteinanders; vielfach als Forderung nach (mehr) Solidarität, aber er spiegelt sich auch in den aktuellen Debatten um den Zusammenhalt in der modernen Gesellschaft. Neben der inflationären Benutzung dieses Wortes geraten jedoch zwei zentrale Fragen in den Hintergrund. 1. Was verbirgt sich genau hinter dem Begriff der Solidarität? 2. Inwieweit können Menschen von sich aus solidarisch sein, und lässt sich Solidarität durch Bildungs- und Lernprozesse aneignen und weiterentwickeln? Beide Fragen werden in diesem Aufsatz erörtert. Insbesondere wird dabei auf den Zusammenhang von solidarischem Handeln und religiösen Haltungen und Überzeugungen fokussiert und der Beitrag der christlichen Religion zu einem Solidaritätslernen ausgelotet. Die Hauptthese des Aufsatzes in diesem Zusammenhang lautet: Religion ist keine Voraussetzung für die Fähigkeit zu Solidarität, aber sie kann aufgrund des engen Konnexes von christlicher Religion und Solidarität ein wesentliches Movens für solidarisches Verhalten und Handeln sein. Nach einer umfassenden Begriffsklärung konzentrieren sich die Überlegungen im Besonderen auf die Form der Solidarität, die sich auf die Interessen anderer richtet, auf die so genannte Pro-Solidarität. Anschließend wird das Verhältnis von Solidarität und christlicher Religion im Rückgriff auf biblische Befunde ausführlich beleuchtet und Solidarität als religiös-moralische Verpflichtung aus dem vorausgehenden Barmherzigkeitsprinzip identifiziert. Nach dieser theologischen Herleitung werden abschließend praktische Perspektiven des Solidaritätslernens aufgezeigt und begründet, warum die christliche Religion, wenngleich sie kein notwendiges Existential für die Ausbildung und Einübung einer solidarischen Haltung ist, dennoch über ein erhebliches verbürgtes Potential verfügt, mit dem sie zentrale Beiträge für Bildungs- und Lernprozesse zur Solidarität leisten kann. Schlüsselbegriffe: prosoziales Verhalten, altruistische Motivation, Reziprozitätsnorm, Barmherzigkeit, Bildungs- und Lernprozesse, Perspektivübernahme, Anerkennungspraxen

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��������������������������������������������������������������������������������������������������������� Judith Könemann, Westfälische Wilhelms-Universität, Katholisch-Theologische Fakultät, Institut für Katholische Theologie und ihre Didaktik, Religionspädagogik und Bildungsforschung, Hüfferstraße 27, D-48149, Münster, Deutschland; j.koenemann@uni-muenster.de.

ISSN 1788-4934 © 2014 Semmelweis University Institute of Mental Health, Budapest


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Solidarity Education: How the Christian Religion Can Contribute to It?: Solidarity is a fashionable term nowadays. It can be encountered in almost all areas of social coexistence; mostly in contexts where (more) solidarity is being called for or in discussions about cohesion in modern society. While this has led to some devaluation in the meaning of the word, there are two under­ lying questions to be answered: 1. What is exactly behind the term ‘solidarity’? 2. To what extent are individuals able to display solidarity by themselves and can solidarity be taught with the help of training and educational processes? The present paper discusses both questions. The main focus will be placed on the connections between acts of solidarity and religious attitude or conviction and on pointing out how religion contributes to the learning process of solidarity. In this respect the thesis statement of the present study is as follows: religion is not a prerequisite for the ability of solidarity; nevertheless, due to the strong relationship between Christianity and solidarity, it can provide an important source of motivation. Following an extensive review of terminology, the study goes on to discuss pro-solidarity, which is a special form of solidarity aimed at the interest of others. In the next section a number of biblical examples are analysed in order to examine the relationship between solidarity and the Christian religion in detail and to identify solidarity as a religious and moral duty based on the principle of mercy. After these introductory theological considerations we will turn to presenting some practical perspectives in learning solidarity and argue for the unparalleled credibility and potential that Christianity has in teaching and consolidating soli­ darity. Although the Christian religion is not an indispensable medium of teaching such patterns of behaviour, it can make a significant contribution to the training and educational processes involved. Keywords: pro-social behaviour, altruistic motivation, mutuality, mercy, training and educational processes, perspective taking, practices of recognition

1. Einleitung Solidarität wird in unseren modernen Gesellschaften in den letzten Jahren viel beschworen, in ganz unterschiedlichen Kontexten wird an die Solidarität der Bevölkerung appelliert, Bürger und Bürgerinnen sollen solidarisch mit dem Sozialstaat sein, wenn dieser nicht mehr in der Lage ist, die Sozialleistungen aufrechtzuerhalten, sie sollen als Mitglieder ihrer Krankenkasse solidarisch mit den anderen Mitgliedern sein, Arbeitnehmer und Arbeitnehmerinnen sollen solidarisch mit den Arbeitgebern sein und aus Solidarität mit dem Gesamtunternehmen ihren eigenen Lohnkürzungen zustimmen, Menschen sollen mittels Spenden solidarisch mit denen sein, die in dieser Gesellschaft benachteiligt und kaum noch in der Lage sind, ihren Lebensunterhalt eigenständig zu sichern. Unter dem Begriff Sozialkapital wird in den Sozialwissenschaften seit einigen Jahren die Frage diskutiert, wie viel sozialer Vernetzung eine Gesellschaft bedarf, damit ihr Zusammenhalt gesichert ist, und wie dieser Zusammenhalt, diese Solidarität gesichert werden kann. In diesem Kontext erhält die Debatte um Ehrenamt, Freiwilligenarbeit und bürgerschaftliches Engagement hohe Aufmerksamkeit. Solidarität wird – als Begriff ausgesprochen oder nicht – zu einem Amalgam, das – fast könnte man sagen – unsere Gesellschaft zusammenhält oder mindestens zusammenhalten soll.1 1

I n den 80er und 90er Jahren des 20. Jh. hat sich die Diskussion um die Solidarität als gesellschaftsintegrierende Kraft angesichts erneuter Modernisierungsschübe erneut deutlich belebt. Insbesondere die Frage nach

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Bei allen Diskussionen um ihre Notwendigkeit und angesichts ihrer Bedeutung für die Gesellschaft sowie wachsender Bedarfe von Solidarität im Kontext weltweiten Zusammenlebens treten vielfach zwei Fragen in den Hintergrund: Zum einen die Frage, was genau unter Solidarität zu verstehen ist, inwiefern die Solidarität mit dem hinkenden Sozialstaat die gleiche Solidarität ist wie die mit dem eigenen Arbeitnehmerkollegen im Kampf um die Arbeitnehmerrechte oder inwiefern dies auch die gleiche Solidarität ist wie die der Mitarbeiterin einer Tafel mit demjenigen, der zur Sicherung seines Lebensunterhalts seine Lebensmittel im Sozialkaufhaus erwerben oder eine Tafel nutzen muss. Zum anderen stellt sich die Frage, inwieweit der Mensch von sich aus solidarisch ist. „Können“ wir Menschen Solidarität von Natur aus oder wird die Fähigkeit zur Solidarität erworben und kann in Lernprozessen weiterentwickelt werden? Wie verhalten sich Vorgabe und Vermittlung zueinander, und was bedeutet dies für zu initiierende Lernprozesse? Die erste Frage erfordert eine Klärung zum Begriff Solidarität, die zweite eine Auseinandersetzung mit dem sozialpsychologischen Feld des prosozialen Verhaltens, um dann drittens die Möglichkeit des Lernens von Solidarität zu erörtern. In diesem Zusammenhang kommt auch die Frage nach dem Bezug von Solidarität, Religion und religiösen Bildungsprozessen auf: Inwiefern hängt die Fähigkeit zu solidarischem Handeln von religiösen Haltungen und Überzeugungen ab oder gerade nicht? Sind religiöse Menschen in höherem Maße zu Solidarität fähig als nichtreligiöse, und wenn Solidarität erlernt werden kann, gehört dann das Solidaritätslernen zu den zentralen Aufgaben religiöser Bildung, und wenn ja, in welcher Form? Welches Spezifikum kann Religion zum Solidaritätslernen beitragen? Die hier zugrunde liegende These lautet: Religion ist keine Voraussetzung für die Fähigkeit zu Solidarität, aber sie kann aufgrund des engen Konnexes von christlicher Religion und Solidarität ein wesentliches Movens für solidarisches Verhalten und Handeln sein. Deshalb haben auch Prozesse religiösen Lernens keinen Exklusivitätsanspruch auf die Möglichkeiten eines Solidaritätslernens, legen diese aber gerade aufgrund des Konnexes von christlicher Religion und Solidarität in besonderer Weise nahe und haben aus der religiösen Begründung heraus einen Auftrag zum Solidaritätslernen. Lernprozesse von Solidarität sind im Übrigen nicht auf die primäre und sekundäre Bildung beschränkt, sondern umfassen ebenso erwachsenenbildnerische Lernprozesse. 2. Klärungen zum Begriff der Solidarität Der Begriff der Solidarität ist bis heute schillernd, oftmals ist er mit einem politischen, aber auch vielfach einem ethischen Anspruch aufgeladen, der mindestens mehrere Bedeutungsebenen enthält. Vermutlich macht ihn gerade seine mehrdeutige Semantik so modern und attraktiv für vielfältige unterschiedliche Inhalte und der Sicherung der sozialmoralischen Grundlagen der Gesellschaft im Zuge der Globalisierungsprozesse hat sie erneut virulent werden lassen und führte zu den gegenwärtigen Diskussionen um das für eine Gesellschaft notwendige soziale Kapital wie die Fragen nach bürgerschaftlichem Engagement usw.

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Engagements. Bei aller Vielschichtigkeit kristallisieren sich doch verschiedene Gemeinsamkeiten heraus. Die Wurzeln des Begriffs reichen in das Römische Recht, ohne dass der Begriff Solidarität dort schon existiert hätte. Mit der so genannten „obligatio in solidum“ wurde eine spezifische Form der Haftung in einem doppelten Sinne bezeichnet: a) als Haftung oder auch Übernahme einer Bürgschaft eines jeden Mitglieds einer Gemeinschaft für die Gesamtheit der Schulden der Gemeinschaft und b) auch als Haftung der gesamten Gemeinschaft für die Schulden des einzelnen Mitglieds der Gemeinschaft (Bayertz 1998a). Die semantische Bedeutung des „Füreinander Einstehens“, die im alltäglichen Gebrauch mit dem Begriff verbunden wird, zeichnet sich hier bereits ab. Erst gegen Ende des 18. Jh. löste sich der Begriff aus diesem schuldenrechtlichen Kontext und bezeichnete nun immer häufiger „das Bestehen einer wechselseitigen moralischen Verpflichtung zwischen Individuum und Gemeinschaft“ (Bayertz 1998a, 11).2 Grundlegend wurde der Begriff im 19. Jh. im Kontext der französischen Philosophie entfaltet, unmittelbar verbunden ist er in dieser Zeit in normativer Hinsicht auch mit der Arbeiterbewegung des 19. Jh. (Wildt 1998, 202–06). Die Veränderung des Bedeutungsgehalts weist schon darauf hin, dass der Begriff der Solidarität – trotz der historischen Wurzel – ein zutiefst mit der Moderne verbundener Begriff ist, insofern das, was er beschreibt, in dieser Weise erst in der Moderne aufkommt. Denn ein wesentliches Kennzeichen der Moderne ist die Veränderung der Sozialzusammenhänge, die im Aufkommen von nicht mehr ausschließlich an die familialen Bezüge und Beziehungen gebundene soziale Beziehungen besteht. Dies wirft die Frage nach dem sozialen Zusammenhalt, der bis dahin selbstverständlich über die Familie gewährleistet wurde, überhaupt erst auf. Solidarität beschreibt so immer mehr „das Bestehen einer wechselseitigen moralischen Verpflichtung zwischen Individuum und Gemeinschaft“ (Bayertz 1998a, 11) und wird zu einem Suchraster „für Formen, Chancen und Grenzen sozialer Verbundenheit unter den Bedingungen von Modernität“ (Kaufmann 2008, 747). Mit dieser Bedeutung von Solidarität ist jedoch nur eine Bedeutung bzw. Verwendungsweise angedeutet, die deskriptive, auf die sich auch alle Appelle an Solidarität im Sinne der Herstellung oder Bewahrung sozialen Zusammenhangs beziehen.3 Folgt man dem alltagssprachlichen Gebrauch des Begriffs, dann wird dieser häufig nicht nur deskriptiv verwendet, sondern vielfach emphatisch normativ aufgeladen als eine Formel für gelingendes menschliches Zusammenleben, als Unterstützung 2

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I m Hintergrund dieser deskriptiven Verwendungsweise des Begriffs stehen Comte und vor allem Durkheim, für den Solidarität eine soziale Tatsache gesellschaftlichen Lebens aufgrund der zunehmenden Differenzierungsprozesse moderner Gesellschaften ist. Denn es stellt sich die Frage, ob Gesellschaft überhaupt ohne bestimmte Solidaritätsformen im Sinne einer integrierenden Kraft gedacht werden kann. Dieser Zusammenhang wird vielfach auch als Zusammenhalt angegeben, vgl. z.B. Wildt 1995. Der Bedeutungsgehalt wird entsprechend der Tradition Comtes und Durkheims als ein deskriptiver gefasst, allerdings kann das rein deskriptive auch angefragt werden, denn der Feststellung der Notwendigkeit gesellschaftlichen Zusammenhalts wohnt insofern ein deskriptiver Gehalt inne als Gesellschaft sonst nicht existieren kann, man kann aber auch von einem normativen Moment sprechen, insofern Zusammenhalt in sich schon einen Anspruch an eine Qualität von Zusammenleben stellt.

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für die Anderen, für die, die in Not sind. Solidarität, so formuliert das Historische Wörterbuch der Philosophie, bedeutet dementsprechend d ie Bereitschaft, sich für gemeinsame Ziele oder für Ziele anderer einzusetzen, die man als bedroht und gleichzeitig als wertvoll und legitim ansieht, besonders die engagierte Unterstützung eines Kampfes gegen Gefährdungen, vor allem gegen Unrecht . . . Solidarität meint im engeren umgangssprachlichen Sinne immer ein praktisches oder jedenfalls emotionales Engagement für gemeinsame meistens kooperative Ziele, vor allem im Kampf gegen Unrecht. (Wildt 1995, 1003)

In diese Bestimmung ist die politische Dimension, die einem normativen Solidaritätsverständnis vielfach innewohnt, eingeschlossen. Ein Spezifikum von Solidarität ist in diesem Zusammenhang auch, dass es ihr immer um die/den Andere/n geht, um eine Hin- und Zuwendung zum Anderen, die aber nicht an persönliche Beziehungen geknüpft sein muss. So liegt eines ihrer genuin modernen Kennzeichen darin, dass sie gerade nicht auf die nächsten und vertrauten familialen Sozialzusammenhänge beschränkt ist, sondern auch zur Solidarität unter Fremden wird, zu einer Solidarität unter Fremden, die nach Habermas, „auf Gewalt verzichten und die sich, bei der kooperativen Regelung ihres Zusammenlebens, auch das Recht zugestehen, für einander Fremde zu bleiben“ (Habermas 1992, 374). Neben der normativen und deskriptiven Bedeutung wird auch zwischen einer symmetrischen und einer asymmetrischen Solidarität unterschieden. In diese Unterscheidung ist bereits die zentrale Frage der machtförmigen Beziehungen im Kontext eines Solidaritätshandelns oder solidarischen Verhaltens eingeschrieben. Mit Solidarität als Kampf um Interessen, vor allem als Verfolgung gemeinsamer Interessen von den gleichen Umständen oder Missständen Betroffener ist eine symmetrische Solidarität angesprochen. Es handelt sich hier sozusagen um eine nach innen, auf die Gruppe bzw. Interessengemeinschaft selbst ausgerichtete Solidarität (PrüllerJagenteufel 2005, 197). Von dieser symmetrischen Con-Solidarität, die sich auf die Gleichen richtet und sich in ihrem Bedeutungsgehalt des wechselseitigen Zusammenhalts mit der deskriptiven Bedeutung überschneidet, unterscheidet sich die asymmetrische Solidarität, die auch als „stellvertretende Solidarität“ oder Pro-Solidarität bezeichnet wird (Prüller-Jagenteufel 2005, 201). Hier geht es nicht um die Verfolgung der eigenen Interessen, sondern um die solidarische Unterstützung der Interessen anderer Menschen, die selbst nicht oder nicht genügend in der Lage sind, ihre Interessen selbst zu verfolgen. Eine letzte Unterscheidung, die einzuführen ist, ist die zwischen einer partikularen und einer universalen Solidarität. Unter einer partikularen Solidarität wird dem Begriff entsprechend eine Beschränkung auf die Durchsetzung der jeweiligen gruppenspezifischen Interessen verstanden, wobei zu berücksichtigen ist, dass die Schwierigkeiten des immer notwendigen Interessensausgleichs steigen, je mehr Interessen in einer Gruppe, die sich gleichzeitig als Solidargemeinschaft betrachtet, vertreten sind. Partikulare Solidarität birgt in sich selbst die Schwierigkeit der in Konkurrenz zueinander tretenden Solidaritäten, die in einem System vermittelt und ausbalanciert werden müssen. Dieser partikularen Solidarität steht die universale SoEJMH 9:2, December 2014


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lidarität gegenüber, die auf der Personwürde gründet und die gesamte Menschheit zum Horizont hat. Die Unterscheidung zwischen partikularer und universaler Solidarität macht sehr deutlich, wie sehr die einzelnen Bestimmungen von Solidarität auch in Spannungen zueinander treten können. Nicht nur die Con-Solidarität kann parteigängerisch universale oder andere partikulare Solidaritäten aus dem Blick verlieren, auch eine asymmetrische Pro-Solidarität wird dort konfliktiv, wo sie den Status quo ändern will und damit die Interessen anderer meist konfliktiv berührt (vgl. näher dazu Prüller-Jagenteufel 2005, 200–01). Die folgenden Überlegungen konzentrieren sich vor allem auf die Form der Solidarität, die sich auf die Interessen anderer richtet, auf die sogenannte Pro-Solidarität. Wenn es also um die Frage geht, inwieweit und wie Solidarität gelernt werden kann, dann steht die Frage nach dem Lernen einer Solidarität, die sich um das Wohl des/der Anderen sorgt, im Vordergrund. Solcherart ist der Begriff der Solidarität eng verbunden mit dem, was in der Sozialpsychologie unter Hilfehandeln oder prosozialem Verhalten verstanden wird. 3. Solidarität und prosoziales Verhalten Ungeachtet der politischen und ethischen Implikationen, die der Begriff und das Verständnis von Solidarität mit sich führen, steht Solidarität als Haltung und Handlungsmotivation, als Hin- und Zuwendung zum Anderen in enger Verbindung mit prosozialem Verhalten. Solidarität, insbesondere die auf den Anderen gerichtete, könne – so Hans W. Bierhoff – zu prosozialem Verhalten führen (Bierhoff & Küpper 1998, 264), insofern prosoziales Verhalten als im weitesten Sinne Hilfehandeln auf eine Verbesserung der Situation des Hilfeempfängers und vor allem auf Personen im Unterschied zu Organisationen und Institutionen ausgerichtet ist (Bierhoff 2010, 15). Und so kann Solidarität, insbesondere die Pro-Solidarität, als Hilfe und Unterstützung in einer Art Notlage des Adressaten verstanden werden, mit dem sich der solidarisch Empfindende und Handelnde in irgendeiner Weise durch Gefühle verbunden weiß, dessen Notlage er als moralisches Problem erkennt und zu deren Lösung beizutragen er sich selbst moralisch verpflichtet fühlt.4 Wesentliches Element der Solidarität – und das macht im Grunde den Kern, das Besondere und das Faszinierende der (Pro-) Solidarität aus – ist die mit dem solidarischen Handeln verbundene altruistische Motivation. Solidarität ist mindestens teilweise altruistisch, so Andreas Wildt (1998, 212). Altruismus wird in der Regel und in der Tradition von Auguste Comte, der diesen Begriff als erster benutzte, als Gegenbegriff zu Egoismus verwandt (Maurer 1971, 200). Sozialpsychologisch wird er als Teilbereich des prosozialen Verhaltens beschrieben und in der Regel als der (selbstlose) Einsatz für den anderen verstanden (Bierhoff 2010, 15), als ein Verhalten, das unter Absehung von eigenen Interessen auf die Verbesserung des Wohls des Anderen ausgerichtet. Dabei 4

Hier wurden verschiedene Definitionsmerkmale von Wildt (1998, 212) aufgenommen.

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kann die Absehung von der eigenen Person über die Inkaufnahme von Nachteilen für die eigene Person bis hin zur (solidarischen) Gefährdung der eigenen Person gehen. Als Paradebeispiel für einen selbstlosen Altruismus wird vielfach die biblische Erzählung vom „Barmherzigen Samariter“ (Lk 10:25–37) angeführt. Allerdings wird in der Soziobiologie und der Evolutionspsychologie unter Altruismus nicht nur ein so genannter selbstloser Altruismus verstanden, vielmehr wird aus diesen Disziplinen die Frage gestellt, inwieweit ein solcher überhaupt existiert und möglich ist. In soziobiologischer Sicht wird vor allem darauf hingewiesen, dass letztlich jede Form von Kooperation und Altruismus immer der so genannten „genetischen Fitness“, d.h. der Arterhaltung, -verbreitung und -anpassung dient, auch wenn die Anpassungsmechanismen so weit gehen, dass die Genome auch Merkmale beeinflussen, die sich außerhalb des jeweiligen Genträgers befinden und somit andere mitbeeinflussen.5 Ein selbstloser Altruismus wird in der Soziobiologie oder auch Evolutionspsychologie nicht oder kaum angenommen,6 meist wird dann von einem reziproken Altruismus ausgegangen (Waal 1989). Allerdings wird deshalb nicht jede biologische Grundierung eines prosozialen Verhaltens verneint; diese werde neben dem Verwandtenaltruismus auch im reziproken Altruismus deutlich (vgl. zu diesen Altruismusformen ausführlich Buss 2004, ferner Miller 2001). Ein solcher reziproker Altruismus wird auch in der Soziologie und Sozialpsychologie unter dem Topos der Reziprozitätsnorm diskutiert (Vgl. den berühmten Aufsatz von Gouldner 1960; Trivers 1971),7 worunter ein Altruismus verstanden wird, der kurz- oder langfristig, individuell oder generalisiert darauf setzt, in irgendeiner Form eine Entschädigungsleistung für die eigene Hilfeleistung zu erhalten. So könne z.B. eine Hilfeleistung darauf setzen, dass auch der Helfende in eine Situation der Hilfsbedürftigkeit kommen könne und der Unterstützung bedürftig sein könne. Dann habe man, alltagssprachlich formuliert, „noch mal etwas gut“ (Thome 1998, 251). Dabei wird davon ausgegangen, es könne ein „rein“ nur auf das Wohl des anderen ausgerichtetes Verhalten gar nicht geben, denn immer habe das Handeln eine Rückwirkung auf den Helfenden, da dieser in irgendeiner Form eine Belohnung erhalte, z.B. durch Abbau von Schuldgefühlen, Vermeidung eines schlechten Gewissens, Dankbarkeitsbezeugungen des Hilfeempfängers, ein gesteigertes Selbstwertgefühl usw. So haben z.B. Forschungen zum moralischen Urteil gezeigt, dass auf der intrapsychischen Ebene das Empfinden einer existenziellen Schuld eine wesentliche Motivation für den Einsatz für andere darstellt, das durch das Hilfehandeln gemindert oder mindestens kurzfristig ausgesetzt würde, dabei sei es nicht notwendig, dass ein direkter Zusam5

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An dieser Stelle kann nicht ausführlich auf die diesbezügliche Diskussion in der Soziobiologie eingegangen werden, vgl. dazu die einschlägige Literatur. Exemplarisch sei hier genannt: Voland 2000; Voland 1998; Hamilton 1964; Dawkins 1978. Man könnte evtl. die Forschungen von Dawkins zum „erweiterten Phänotyp“ in diese Richtung interpretieren, vgl. Dawkins 1982. Innerhalb der Soziobiologie und Evolutionspsychologie bedeutet der Begriff „Reziprozität“ anders als z.B. in philosophischen Anerkennungstheorien keine wechselseitige Beziehung einander Gleicher, sondern vor allem Tauschbeziehungen entsprechend dem Gedanken von Gabe und Gegengabe.

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menhang zwischen dem solidarisch Handelnden und dem Empfänger der Solidarität besteht (Hoffmann 1976). Auch Bierhoff führt auf der intrapsychischen Ebene sowohl die existenzielle Schuld als auch Gefühle der moralischen Empörung als Gründe für ein auf den Anderen ausgerichtetes solidarisches Verhalten an (Bierhoff & Küpper 1998, 271–72). Rechnet man diese Motive und Gründe zu den reziprok erfolgenden „Belohnungen“, so existiert unter dieser Maßgabe kaum ein genuiner Altruismus in der Form einer gänzlichen Absehung von (psychischen) Rückwirkungen auf die eigene Person. Nun haben gerade die jüngeren Forschungen zum Engagementverhalten und zum Ehrenamt deutlich herausgestellt, dass gerade die Kategorie der Sinnstiftung unter den gegenwärtigen modernen Bedingungen wesentliche Motivationsfaktoren für Menschen sind, sich zu engagieren. Gewendet auf solidarisches Handeln bedeutet dies: Insofern Solidarität zum Moment der eigenen Persönlichkeit wird, leistet sie auch einen wichtigen Beitrag zur Sinn- und Identitätskonstruktion des Individuums. Solidaritätshandeln wird gerade dann als sinnvoll erfahren, wenn das Handeln für den Einzelnen sinnhaft ist, nicht nur in der Sache des Engagements, sondern auch mit Blick auf die eigene Person (Leggewie 1991). Inzwischen wird diese enge Fassung eines hedonistischen Erklärungsansatzes, der „Belohnungen“ auch auf die oben genannte intrapsychische Dimensionierung zurückführt, nicht mehr vertreten (Bierhoff 2006, 117). Eher kann mit James Coleman zwischen „inter­est relations“, womit Coleman Beziehungen bezeichnet, in denen B lediglich das Mittel für einen von A gesetzten Zweck ist, und „object relations“, in denen B ein von A anerkannter Zweck in sich selbst ist, unterschieden werden,8 bzw. kann als Kriterium die Unterscheidung von Bierhoff dienen, wonach bei der egoistisch motivierten Hilfeleistung das Endziel der Handlung auf eine Steigerung des eigenen Wohlbefindens ausgerichtet ist und bei der altruistisch ausgerichteten Hilfeleistung das Endziel in der Steigerung des Wohlergehens des Anderen liegt (Bierhoff 2010, 215). Betrachtet man beide nah beieinander liegende Unterscheidungen von Bierhoff und Bateson, wird deutlich, dass es bei der solidarischen Haltung und einem solidarischen Handeln nicht um Selbstverleugnung und Selbstaufopferung geht, wie sie in der christlichen Tradition lange Zeit vorherrschend war, sondern um die Frage nach dem höheren Gut, das das entscheidende Kriterium darstellt, nach dem die Entscheidung über selbstlosen Altruismus als einem wesentlichen Bestandteil solidarischen Handelns getroffen wird. Inzwischen liegen innerhalb der Sozialpsychologie recht gesicherte Erkenntnisse vor, dass der so genannte selbstlose oder auch intrinsische Altruismus, eben jener Altruismus, der nicht auf einen Ausgleich setzt, sehr eng mit der Fähigkeit zur Empathie verbunden ist (z.B. Hoffmann 2002; Bateson 1995). Darüber hinaus stellt Bateson fest:

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iese Unterscheidung von Coleman wird hier übernommen in der Beschreibung von Thome 1998, 251, vgl. D aber auch Coleman 1986, 121.

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Mit Empathie meine ich auf andere orientierte Gefühle, die mit dem wahrgenommenen Wohlergehen der anderen Person kongruent sind. Wenn die andere Person als in Not befindlich wahrgenommen wird, schließt Empathie Gefühle der Sympathie, des Mitgefühls, der Güte und ähnliches ein. (zitiert nach Bierhoff & Küpper 1998, 277)

Empathie ist die Fähigkeit eines Menschen, die eigenen wie auch die Emotionen seines Gegenüber präzise und differenziert wahrzunehmen, diese jedoch nicht nur kognitiv wahrzunehmen und einzuordnen, sondern sich auch emotional in den Zustand des anderen hineinzuversetzen. Es geht um ein Verstehen des emotionalen Zustandes des Gegenübers, der ähnlich zu dem ist, was das Gegenüber fühlt oder erwartungsgemäß in einer solchen Situation fühlen würde (Steins 2009, 723).9 Die Empathie-Altruismus-Hypothese von Bateson hat deutlich gemacht, dass die Fähigkeit zum Mitfühlen und zum Mitleiden und die weitere Fähigkeit der Perspektivübernahme, als diejenige Fähigkeit, sich in den anderen hineinzuversetzen, wesentliche Bedingungen für ein Hilfeverhalten sind. Dabei muss allerdings die Perspektivübernahme an die Fähigkeit des Mitfühlens und Mitleidens gekoppelt sein, damit sie nicht in einem instrumentalisierten Sinn missbraucht wird.10 Ein weiterer Einflussfaktor für die Entwicklung von Empathie, aus der solidarisches Verhalten folgen kann, ist die Attribuierung des Gegenübers; so begünstigen ähnliche Eigenschaften und Attribute die Ausbildung von Empathie und altruistischer Haltung (Bateson 1995; Bierhoff & Küpper 1998). Ob daraus allerdings, wie Bierhoff dies tut, der Schluss zu ziehen ist, dass der Bereich des Altruismus und weitergehend der Solidarität sehr begrenzt sei, da sich die mit dem Altruismus eng verbundene Empathie auf den Nahbereich beschränke, da sich Empathie zum einen auf einzelne Individuen konzentriert und zum anderen an Nähe und Ähnlichkeit gebunden sei, ist hier anzuzweifeln, denn dadurch würde die Fähigkeit zur Solidarität auf die Ähnlichkeit beschränkt und ein Mitleiden mit dem Unähnlichen verunmöglicht, damit würde Solidarität aber auch deutlich auf eine Nah-Solidarität beschränkt.11 Diese These macht aber darauf aufmerksam, dass Solidarität nicht allein von einem empathischen Gefühl des Mitfühlens oder -leidens lebt, sondern eben auch an eine kognitive Leistung gebunden ist, die in der Fähigkeit liegt, ein Problem, eine Notlage überhaupt als solche zu erkennen und diese Notlage dann auch als ein moralisches Problem einordnen zu können, dem dann im dritten Schritt das Empfinden einer moralischen Verpflichtung folgt. In diesem Sinne ist Solidarität mehr als eine Haltung, die dadurch charakterisiert ist, dass sie über ein unmittelbares empathisches Empfinden und ein „sich betreffen lassen“ hinausgeht. Vielmehr wird Solidarität durch das kognitive Moment und den die kognitive wie affektive Ebene betreffenden moralischen 9

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11

V gl. zu Kompetenz der Empathie auch den Ansatz der Gesprächspsychotherapie nach Carl Rogers, in dem diese Fähigkeit eine der Grundvoraussetzungen therapeutischen Prozesses und Grundkompetenzen des Begleiters darstellt: Rogers 1972; 1983; 1991. Die Perspektivübernahme ist als solche noch nicht mit Empathie und noch weniger mit Solidarität verbunden, denn die Fähigkeit kann auch ausschließlich zur Verfolgung eigener Interessen genutzt werden. Bierhoff und Küpper (1998, 277) schreiben: „Der Bereich altruistischen Verhaltens wird sehr begrenzt sein, da es auf einzelne Individuen konzentriert ist, die Empathie auslösen. Personen empfinden keine Gefühle der Empathie mit Menschen im Allgemeinen oder Frauen im Allgemeinen oder auch mit der Gruppe der Besitzer von kleinen Kaffeeplantagen in Mittelamerika.“

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Impuls und Anspruch in die Lage versetzt, über eine kleinräumige Nah-Attribuierung hinauszugehen und neben der Nah-Solidarität auch eine Fern-Solidarität auszubilden. Allerdings ist eine solche Haltung nicht einfach gegeben, sondern bedarf des Lernens und der Einübung. Es liegt auf der Hand, dass eine solche solidarische Grundhaltung, aus der dann solidarisches Engagement und Handeln erfolgen können, ohne religiösen Hintergrund ausgebildet werden kann, so wie auch der Solidaritätsbegriff als solcher sich zunächst in einem gänzlich antireligiösen, vor allem antichristlichen Umfeld entwickelt hat. Dennoch bietet die christliche Religion durchaus große Ressourcen für die Ausbildung und Unterstützung einer solidarischen Haltung. Religion ist in diesem Sinne für die Ausbildung und Einübung einer solidarischen Haltung zwar kein notwendiges Existenzial, aber doch ein deutliches Potenzial. 4. Solidarität und christliche Religion Auch die Religionen kennen den reziproken Altruismus, vermutlich ist er die nach wie vor meist verbreitete Form der Motivation für ein Hilfehandeln, entwicklungspsychologisch stellt das „do ut des“ Prinzip eine der unteren Stufen in der Entwicklung einer reifen Religiosität dar (Oser & Gmünder 1984). Die Motivation für ein gottesfürchtiges Leben, das die Sorge um die Armen und Bedürftigen einschließt, durchzieht die ganze Kirchengeschichte. Mit dieser Sorge für die Armen ist allerdings auch vielfach die Hoffnung auf einen Lohn oder eine gewisse Entschädigung mindestens im Himmelreich verbunden. So weisen beispielsweise die Kirchengeschichtler Arnold Angenendt und Hubertus Lutterbach darauf hin, dass im Mittelalter – und man kann dies mit guten Gründen für die gesamte Geschichte des Christentums annehmen – eine wesentliche Motivation der Armenfürsorge auf der individuellen Ebene in der Seelenrettung des Helfenden lag. So hält Lutterbach fest, dass zwar die „Armen die Adressaten der karitativen Hilfe waren, allerdings die Motivation für derartige Unterstützung in der Seelenrettung der Spender begründet lag“ (2011, 77). Und Angenendt schreibt in seiner Geschichte der Religiosität im Mittelalter: „Mit Almosen Reinigung und Gnade erlangen zu können, verschaffte den Armen einen Heilswert für die Reichen, was als heilsamer Austausch verstanden wurde. Die Reichen gaben Almosen und die Armen vergalten mit ihrem Gebet“ (2005, 592–93, zitiert nach Lutterbach 2011, 78). Die Ausführungen zur Empathie haben bereits deutlich gemacht, dass jenseits jeder Reziprozitätserwartung auch ein unmittelbares Einfühlen, Mitgefühl, Mitleiden, „Compassion“, existiert.12 Ein weniger psychologischer und auch weniger moderner Begriff für diese Haltung ist der religiös konnotierte Begriff der Barmherzigkeit. Weder der Begriff noch 12

Aus dem englischsprachigen Raum wurde das Wort Compassion auch in den deutschen Sprachraum eingeführt, denn dieser Begriff wird nicht mit den im Deutschen mit dem Wort Mitleid verbundenen vielfach negativen Assoziationen verbunden.

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das damit Bezeichnete sind auf den ersten Blick durch eine explizite Religiosität gekennzeichnet, dennoch – betrachtet man die Begriffsgeschichte – ist Barmherzigkeit stark religiös konnotiert und verfügt innerhalb der jüdisch-christlichen Religion über eine reiche Tradition.13 Barmherzigkeit ist nun m.E. ein sehr geeigneter Begriff, um auf der persönlich-individuellen Ebene einen Teilbereich dessen, was Solidarität ausmacht, zu erfassen, und er ermöglicht es ferner, die Möglichkeit einer unmittelbaren Hin- und Zuwendung zum Anderen ohne die Erwartung eines irgendwie gearteten Ausgleichs zu beschreiben; nicht zuletzt kann zum dritten aufgrund des religiösen und biblischen Verständnisses von Barmherzigkeit gezeigt werden, wie sehr die christliche Religion mit dem Solidaritätsgedanken verbunden ist. Der deutsche Begriff Barmherzigkeit besagt in der Lehnübersetzung des lateinischen misericordia, „bei den Armen sein Herz zu haben“ (Bayern 1998, 1:1119), womit die klare Option der Hin- und Zuwendung zu den Armen deutlich wird. Insbesondere in den biblischen Schriften hat die Barmherzigkeit eine lange und reiche Tradition, wobei der neutestamentliche Gebrauch unmittelbar an den alttestamentlichen anschließt und auf diesem aufruht. Die Barmherzigkeit umschreibt „die herzliche Sorge Gottes für die Menschen, aus der sich für diese der Auftrag eines beherzten Einsatzes zugunsten der Mitmenschen ergibt“ (Lutterbach 2011, 61). Barmherzigkeit ist das leidenschaftliche Interesse Gottes an seinen Geschöpfen, die Sorge für jede/n einzelnen verbunden – so die biblische Tradition – mit dem eigenen Schmerz über das Leiden der Geschöpfe.14 Sie ist „eine allgemein menschliche Regung, die sich des Betroffenen bemächtigt und ihn zum Handeln drängt“ (Morgenthaler 2005, 37). So bezeichnet der dänische Philosoph und Ethiker Knud Logstrup die Barmherzigkeit auch als eine unmittelbare „souveräne Daseinsäußerung“15, die den Menschen überwältigt und unmittelbar ergreift und jeder Wahl und ethischen Entscheidung vorausliegt. Wie Løgstrup in seinem Buch Norm og spontaneiter (1972) schreibt: „Das Moralische in unserem Leben liegt vor aller Moral“ (zitiert nach ­Wingren 1980, 5:234). Als unmittelbare Daseinsäußerung ist Barmherzigkeit mehr als Gefühl; im unmittelbaren Ergriffensein von der Not des Anderen ist sie Gefühl und eben grundlegende Daseinsäußerung und in dieser Unmittelbarkeit nicht von irgendwelchen Tauschlogiken geprägt. In dieser unvermittelten Form macht sie einen wesentlichen Teil einer solidarischen Grundhaltung im Menschen aus. Barmherzigkeit als das von 13

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Vgl. dazu die Erläuterungen zur ‘Barmherzigkeit’ (s.v.) in den Artikeln der einschlägigen Lexika: TRE 5:215–38; LThK 2:13–17 und RGG 1:1116–20. So bezeichnet Lutterbach die Barmherzigkeit als Ursache für den eigentlichen Erfolg des Christentums: „Das Christentum verdankt seinen Erfolg als Sekte einer genialen, kollektiven Erfindung: Die unendliche Barmherzigkeit Gottes, der leidenschaftlich am Los der Menschheit interessiert ist, – ja mehr noch, am Los jeder einzelnen Seele, und nicht bloß am Schicksal der Königreiche, der Imperien oder der Menschheit im Allgemeinen“ (2011, 60). Unter „souveräne unmittelbaren Daseinsäußerungen“ versteht Løgstrup laut Wingren eine Gruppe von Erscheinungen wie z.B. Zutrauen oder Liebe, denen gemeinsam ist, dass sie „sich des Menschen bemächtigen und somit nicht auf ethischen Erwägungen beruhen, in denen verschiedene Handlungsmöglichkeiten miteinander vergleichen werden und eine von ihnen als die moralisch richtige ausgewählt wird“ (1980, 5:233).

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der Not des Anderen unmittelbare Angesprochensein (Morgenthaler 2005, 37) verbindet sich nun mit der Empathie als der Fähigkeit des Einfühlens in den Anderen, sie geht aber auch über die Empathie hinaus, insofern die Barmherzigkeit nicht beim Empfinden stehen bleibt, sondern eine menschliche Regung ist, der es genuin inhärent ist, dass sie zur Tat drängt und auch in dieser Hinsicht nicht nur als reines Gefühl bzw. Empfinden existiert, wie dies bei der Empathie der Fall sein kann. Indem sich Barmherzigkeit und Empathie verbinden, ermöglichen sie etwas für eine solidarische Grundhaltung Unabdingbares und Konstitutives: das Empfinden der Mitbetroffenheit, das Empfinden der Com-Passion (vgl. zum Begriff der Compassion Metz et al. 2000; Steinkamp 2008). Dies macht sowohl die Barmherzigkeit als auch die Empathie zu Grundkonstitutiva einer solidarischen Haltung, die eben nicht bei einer irgendwie gearteten solidarischen Stimmung oder einem Gefühl stehen bleibt, sondern Handeln nach sich zieht. Auf diese Weise sind auch solidarische Grundhaltung und solidarisches Handeln aufeinander bezogen. Nun liegt Barmherzigkeit als Daseinsäußerung jeglicher Moralität voraus, gleichwohl – so wurde auch weiter oben bereits herausgearbeitet – ist auch das Wissen um die moralische Dimension der Notlage als Ursprung einer moralischen Verpflichtung wesentliches Moment eines Solidaritätshandelns und geht also solches mit einer solidarischen Haltung einher. In einer solidarischen Haltung mit den daraus hervorgehenden moralischen Handlungen verbindet sich also die Fähigkeit zur Barmherzigkeit als einem unmittelbar Angesprochensein mit der durch Sozialisationsprozesse und Bildung erworbenen Moralität, erst durch diese Verbindung von Unmittelbarkeit und freiwilligem moralischem Verpflichtungsgefühl wird Solidarität als Grundhaltung ermöglicht und beschränkt sich nicht auf einzelne spontane Aktionen. Die biblischen Befunde zur Barmherzigkeit machen im Kontext der Frage von Solidarität noch auf ein weiteres wichtiges Moment aufmerksam, denn dort verbindet sich die barmherzige Zuwendung zu den Menschen, vor allem zu den Armen und Benachteiligten, mit dem Gerechtigkeitsgedanken, was dazu führt, dass die Armen und Benachteiligten nicht nur Empfänger subjektiver Barmherzigkeit sind, sondern einen rechtlich verbürgten Anspruch auf Unterstützung und Hilfe genießen.16 In diesem Verständnishorizont sind die Texte der Propheten zu verstehen, wenn sie in eindrücklicher Weise die Prozesse der Verarmung und deren Ursachen kritisieren. Explizit wird das Recht der Armen, worunter im Alten Testament neben in der Regel materiell Armen immer auch die Witwen und Waisen wie auch die Fremden gefasst werden, in der Tora (Ex 23:6) formuliert: „Denn zu den faszinierendsten Aussagen der Hebräischen Bibel gehört es, dass sie ein eigenständiges ‘Recht der Armen’ kennt“ (Kessler 2011, 30). Im Hintergrund steht laut Reiner Kessler ein Gottesbild der Tora, das von der Größe und Stärke JHWH gekennzeichnet ist, dem es im Unterschied zu den anderen Göttern möglich ist, den Armen Recht zu verschaffen. Damit erweist er sich als der eigentliche Gott: 16

Vgl. hier die einschlägigen biblischen Befunde in der Prophetie, der Tora, insbesondere im Heiligkeitsgesetz, vgl. dazu auch Kessler 2011; ferner Rüegger & Sigrist 2011, 45–86.

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„Gott kann nur sein, wer die Geringsten und Armen rettet“ (Kessler 2011, 30– 31).17 Dieses Gottesbild des Retters und Befreiers verbindet sich mit demjenigen von der Barmherzigkeit und Liebe Gottes zu seinen Geschöpfen: „Das Eingreifen Gottes auf den Schrei der Enteigneten hin, wird ausdrücklich mit der Güte Gottes begründet: ‘denn ich bin gnädig’. Es ist die Güte Gottes, die sich den Ärmsten zuwendet. Mit der die Täter als Strafe rechnen müssen“ (Crüsemann 2008, 79). Die Zuwendung Gottes greift jedoch über das eigene Volk hinaus und erstreckt sich nicht ‘nur’ auf die Armen, sondern auch auf die Fremden, die ebenfalls zu der Gruppe der prinzipiell Bedrohten in der Hebräischen Bibel gehören, auf die, denen Unrecht widerfährt. Den Fremden gilt es genauso zu lieben wie sich selbst, so die Aussage im Heiligkeitsgesetz.18 Die Liebe zu den Fremden gründet in der Befreiungstat Gottes, das Volk aus der Ägypten zu befreien, allerdings liegt der besondere Akzent darauf, dass es eine Befreiung aus der Sklaverei war; der Fokus liegt also nicht vor allem auf dem Fremdsein, sondern auf der Unterdrückung, auf der Beendigung eines Unrechtszustandes (Crüsemann 2008, 80–81). Solidarität und Solidaritätshandeln stehen somit in biblischer Perspektive gerade nicht im Belieben des einzelnen, sondern Solidarität wird zur religiös-moralischen Verpflichtung aus der vorausgehenden Barmherzigkeit heraus. So verbindet sich in der Solidarität die subjektive Hin- und Zuwendung zum Anderen der Barmherzigkeit mit dem Rechtsanspruch der Gerechtigkeit und führt so zur unabdingbar politischen Dimension von Solidarität. Deshalb kann Solidarität auch die Aufspaltung zwischen Barmherzigkeit und Gerechtigkeit, verstanden vor allem als distributive Gerechtigkeit, überwinden. Als Paradebeispiel einer christlich motivierten Solidarität wie auch der Barmherzigkeit gilt nach wie vor das Gleichnis vom barmherzigen Samariter (Lk 10:25–36), diese Erzählung kann zum einen unter dem Aspekt des Verhältnisses von menschlicher und christlicher Hilfsmotivation gelesen werden und zum anderen macht sie auf einen entscheidenden Perspektivwechsel aufmerksam (Theissen 2008, 94). Vielfach wird gerade die Erzählung vom barmherzigen Samariter herangezogen, um ein spezifisches Proprium christlicher Diakonie und Solidarität zu begründen. Bei genauer Betrachtung zeigt sich jedoch, dass sie eine solche Begründung nicht leistet; vielmehr kann sie gerade dahin gehend verstanden werden, dass Nächstenliebe auch von Menschen ausgeübt werden kann, die keine expliziten religiösen Motive haben (Theissen 2008, 95). In dem Gleichnis geht es schlicht um notwendige Hilfe, es wird nicht von Gott oder Jesus gespro17

18

Ausführlicher formuliert Kessler: „Die Tora ist geradezu die Anleitung dazu, wie jeder und jede Einzelne sich verhalten soll, damit das, was vom König und von Gott erwartet wird, in Israel Wirklichkeit wird. Es ist eben so, wie es Deut 10:18–19 sagt: ‘Gott liebt den Fremden . . . Ihr solltet den Fremden lieben.’ Anders drückt es das Heiligkeitsgesetz aus: ‘Ihr sollt heilig sein, denn ich, JHWH, euer Gott, bin heilig’ (Lev 19:2). Und auch hier folgt, ganz entsprechend Deut 10, das Gebot der Fremdenliebe: ‘Du sollst den Fremden lieben, wie dich selbst, denn ihr seid Fremde im Land Ägypten gewesen’ (Lev 19,34)“ (2011, 31). Lev 19:33–34: „Und wenn ein Fremder bei dir weilt, in eurem Land, sollt ihr ihn nicht bedrücken. Wie ein Einheimischer von euch soll der Fremde gelten, der bei euch weilt. Und du sollst ihn lieben, wie dich selbst, denn ihr wart Fremde im Lande Ägypten. Ich JHWH, euer Gott.“

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chen, es gibt keinerlei religiöse Handlungen, auch über religiöse Motivationen oder Bemühungen wird nichts gesagt. Diese schlichte Hilfeleistung des Samariters ist die Antwort auf die Frage des Schriftgelehrten, was er tun müsse, um das ewige Leben zu erhalten. Man könnte fast sagen, die Antwort lautet: Nicht beten, sondern helfen. So definiert das Samaritergleichnis die theologische Orthodoxie als diakonische Orthopraxie (Haslinger 2009, 251). Die Erzählung verweist aber auch auf einen grundlegenden Perspektivwechsel von Helfendem und Hilfeempfänger. Im Hintergrund steht die Frage der Machtförmigkeit asymmetrischer (Hilfe-) Beziehungen. Gerd Theissen (2008, 99–100) macht darauf aufmerksam, dass bereits im Alten Testament „wie sich selbst lieben“ die Bedeutung hat, jemandem als statusgleich zu behandeln. „Der Nächste ist jemand, der prinzipiell auf gleicher Ebene steht“ (Theissen 2008, 99). Der biblischen Tradition fehle also das asymmetrische Moment, vielmehr gäbe es ein eindeutig egalitäres Moment. Dieses zeige sich auch im dritten Teil der Samariterperikope, indem dort Nächstenliebe nicht durch eine asymmetrische Barmherzigkeit gedeutet würde, sondern die Barmherzigkeit als symmetrisch verstandene Nächstenliebe interpretiert wird. Dafür spricht, laut Theißen, zum einen, dass der Nächste hier nicht mehr der Adressat der Hilfeleistung ist, sondern ihr Subjekt. „Wer von diesen dreien, meinst du, ist dem der Nächste geworden, der unter die Räuber gefallen war?“ (Lk 10:36). Zum anderen spräche der marginale Status des Samariters dafür, so hilft also einer, „der aufgrund seiner sozialen Rolle Außenseiter ist, einem anderem Außenseiter, der es durch ein böses Geschick wurde. Hilfe ist hier ein Geschehen zwischen zwei Menschen, die beide marginalisiert wurden“ (Theissen 2008, 101). Mit einem solchen Perspektivwechsel wird so auch die jedem solidarischen und Hilfehandeln inneliegenden Gefahr der Machtförmigkeit gebrochen, denn wenn der andere in den Mittelpunkt rückt, wird nicht die asymmetrische Beziehung, die durch die Notlage initiiert ist, unmittelbar aufgelöst, dies aber ändert nichts an der prinzipiellen Anerkennung des Anderen als gleichberechtigten Anderen. Unter Rekurs auf die Samaritererzählung kann man auch sagen, dass sich in der Solidarität nicht nur die Barmherzigkeit mit der Empathie verbindet, sondern sich beide auch mit der Liebe zum Nächsten als dem grundlegend gleichberechtigten Anderen verbinden, auch wenn dieser sich gerade in einer Notlage befindet, die seine Handlungsspielräume einschränkt. In der allem vorausliegenden Würde jedes Menschen begründet sich die prinzipielle Anerkennung des Anderen als Gleichen. Entscheidend ist aber auch, dass Anerkennung und Wertschätzung einer anderen Person unabhängig von deren Leistung oder deren Charakter erfolgen und auch unabhängig von einer persönlichen Beziehung zu dieser Person. Erst dies ermöglicht das, was wir Fernsolidarität nennen und über die Einschränkung von Bierhoff, der Solidarität aufgrund des Charakteristikums der Empathie auf den Nah-Bereich beschränkt, hinausgeht: Um mit einem anderen solidarisch zu sein, muss er/sie weder etwas leisten, etwas für mich oder andere tun oder lassen, noch muss ich ihn mögen, lieben, sympathisch finden oder umgekehrt er/sie mich mögen. Es geht um wechselseitigen Respekt, nicht aber um eine gefühlsmäßige Bindung, die über EJMH 9:2, December 2014


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ein allgemeines Anerkennungs- und Achtungsgefühl dem Anderen gegenüber hinausgeht. Wohl aber muss ich dazu fähig sein, Achtung gegenüber dem anderen, gewissermaßen eine Liebe zum Menschen als solchem zu empfinden, um andere anerkennen zu können (Honneth 1994). Inwieweit können aus diesen bisherigen Überlegungen Folgerungen für religiöse Lernprozesse abgeleitet werden? 5. Solidarität lernen? Nun machen gerade die sozialpsychologischen Erkenntnisse zur Solidarität deutlich, wie sehr die Möglichkeiten und Notwendigkeiten zur Ausbildung der Fähigkeit zur Solidarität an eine möglichst gelingende Persönlichkeitsentwicklung gebunden sind, die die Ausbildung der Fähigkeit, sich berühren zu lassen, empathiefähig zu werden, mit einschließt. [ Die] Ausbildung einer ich-starken und gerade so wirklich beziehungsfähigen Identität [erweist] sich als unabdingbare Voraussetzung für solidarisches Handeln – eine Identität, die bereit und fähig ist, sich je neu von anderen herausfordern und in Frage stellen zu lassen und so in einem ständigen – alles andere als konfliktfreien Lernprozess begriffen ist. . . . persönliche Reife, gesundes Selbstwertgefühl, Offenheit, Angstfreiheit, Dialog- und Konfliktbereitschaft, Bereitschaft zum Teilen und zum Verzicht u.ä.m. [sind] zentrale Merkmale eines zu solidarischem Engagement fähigen und bereiten Persönlichkeitstyps. (Mette 2008, 144).

Nun liegt es auf der Hand, dass formelle wie informelle Lernprozesse in schulischen wie außerschulischen Feldern nicht allein und vermutlich auch nicht maßgeblich die Ausbildung solcher ich-starken Persönlichkeiten leisten können, zu viele dieser Kompetenzen werden in der frühen Sozialisation grundgelegt. Sie machen aber auch deutlich, dass Lernprozesse vor allem zunächst einmal bei den Erwachsenen ansetzen und in hohem Maße mit einer Sensibilisierung für die Bedeutung der sozialisatorischen Prozesse einhergehen. Damit geht beispielsweise einher, welche Bedeutung einer Familienbildung und in diesem Sinne auch einer Fortbildung von Eltern zukommt. Auf die hohe Bedeutung einer Reflexion des Eltern-Kind-Verhältnisses hat Ursula Peukert eindringlich aufmerksam gemacht: ie Beziehung zwischen Kind und Erwachsenem ist deswegen so prekär, weil der ErwachseD ne dominant ist, mit einem nicht einholbaren Vorsprung an Wissen und Können ausgestattet, und weil er sich nicht nur mit seinen Möglichkeiten, sondern auch mit seinen Grenzen und Beschädigungen auf die Beziehung zum Kind einlassen muss. Im Versuch des Erwachsenen, diese Asymmetrie gegenüber dem Kind zu reflektieren und in seine ‘intergenerationelle Reziprozität’ zu verwandeln, wird das Kind als Partner im gleichen Recht anerkannt und damit die kommunikative Voraussetzung für eine Entwicklung geschaffen, in der das Kind seinerseits lernen kann, andere als andere zu erkennen. . . . Erst eine so strukturierte Solidarität mit der nächsten Generation eröffnet die Möglichkeit, in humane Formen des Zusammenlebens hineinzuwachsen und sie sich anzueignen. (1998, 166–67, zitiert nach Mette 2008, 144)

In diesem Sinne Bewusstseinsbildung für Eltern zu ermöglichen, ist eine zentrale Aufgabe der Familienbildung. EJMH 9:2, December 2014


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Die oben angesprochenen Anforderungen oder Fähigkeiten zur Ermöglichung einer solidarischen Grundhaltung als auch die sozialpsychologischen Erkenntnisse verweisen aber auch auf die Möglichkeit von Lernprozessen jenseits der in der frühen Sozialisation grundgelegten Bedingungen. So gehören die Ausbildung von Dialog- und Konfliktfähigkeit, die Auseinandersetzung mit dem Fremden und die Arbeit an den eigenen Befürchtungen und Ängsten im Kontext von Anderssein und Fremdheit zu den absolut notwendigen, gleichwohl inzwischen auch mindestens im Feld der Schule in manchen Fällen zwar erst bewusst gewordenen Notwendigkeiten, in anderen Fällen aber auch inzwischen mit eigenen didaktischen Konzepten ausgestatteten Lernfeldern. Dass hier den Eltern mindestens die gleiche Aufmerksamkeit zukommen muss, wird jedoch in unserem Bildungssystem viel zu wenig gesehen und bedürfte dringend einer noch stärkeren Bewusstseinsbildung. Solidaritätszusammenhänge haben sich in der Moderne deutlich verändert, wie alles haben auch diese sich pluralisiert und individualisiert, und sie finden in einer in den letzten zwanzig Jahren von starken Globalisierungsprozessen geprägten Gesellschaften statt.19 Dies führt nicht unbedingt zu weniger Solidarität, aber zu einer Bedrohung der Solidarität durch neoliberale Marktmechanismen sowie zu Veränderungen in der Motivation für Solidaritätshandeln, das in einer Verschiebung von einer Pflichtorientierung hin zu einer stärker für das Individuum sinnstiftenden Orientierung besteht. Für die Gestaltung von Bildungs- und Lernprozessen bedeutet dies, dass die Wahrnehmung dieser Veränderung wie auch die Wahrnehmung und Analyse der Situation im Vorfeld der Gestaltung von Lernprozessen von entscheidender Bedeutung sind. Damit sind in erster Linie Anforderungen an diejenigen formuliert, die Bildungs- und Lernprozesse gestalten und verantworten, denn dieser Zusammenhang bedeutet auch, dass es bei einem Solidaritätslernen nicht darum geht, nur eine individuelle Haltung im Sinne einer Tugend auszubilden, sondern auch darum, dass Solidarität immer rückgebunden ist an gesellschaftliche Verhältnisse, insbesondere Unrechtsverhältnisse. Lernprozesse sind von daher mit Blick auf das Individuum und seine personalen Fähigkeiten (z.B. Empathiefähigkeit, Unterstützung der Ausbildung der Perspektivübernahme) zu gestalten, indem z.B. innerhalb von Lernprozessen der Prozessreflexion zu diesen Aspekten ein hoher Stellenwert und Raum eingeräumt wird, sie sind aber eben auch mit Blick auf eine Auseinandersetzung mit den gesellschaftlichen Entwicklungen zu gestalten. .[ildung] heißt also, den gesell.[schaftlichen] Widerspruch von eingeforderter SelbststänB digkeit u.[nd] aufgeherrschtem Zwang aufzunehmen und auszutragen, B.[ildung] als eine Macht im Geschehen zu begreifen, mit der es möglich wird, den blinden Leerlauf gesell. [schaftlicher] Verwertungsprozesse zu überschreiten. (Pongratz 2007, 196)

Dass die Kompetenz, solche Lernprozesse zu gestalten, neben der inhaltlichfachlichen Kompetenz auch Kenntnisse und Kompetenzen im Feld der Individualpsychologie und im Bereich der Sozial- und Gruppenpsychologie voraussetzt, zeigt 19

ieser Zusammenhang kann hier nicht ausführlich dargestellt und erläutert werden, vgl. dazu Gabriel et D al. 1997.

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sich deutlich, wird aber in den Lehramtsausbildungen der Universitäten wie auch im Vorbereitungsdienst sowie in der Qualifikation für erwachsenenbildnerische Tätigkeiten deutlich zu wenig berücksichtigt. Religion bzw. religiöse Lernprozesse wurden nun weiter oben als eine Ressource, als ein Potential mit Blick auf ein Lernen von Solidarität vorgestellt. Dem ist abschließend noch etwas nachzugehen. Christlich religiöse Bildung trägt den Anspruch in sich, einen Beitrag zum Solidaritätslernen zu leisten. Dabei begründet die christliche Religion nicht die Solidarität, denn sie ist durchaus z.B. mit Verweis auf Immanuel Kants kategorischen Imperativ autonom begründbar, auch die (Begriffs-) Geschichte macht das autonome Aufkommen der Solidarität deutlich, doch kann Solidarität durch den Glauben ein motivationales Moment erhalten, eben weil der christlichen Religion aufgrund ihrer spezifischen materialen Gehalte eine Ausrichtung auf Solidarität hin schon genuin zu eigen ist. So kann am Beispiel des in den biblischen Schriften verankerten christlichen Solidaritätshandelns etwas über die religiösen Motivationen und Begründungen für Solidaritätshandeln gelernt werden. In Auseinandersetzung mit den alttestamentlichen Texten kann etwas über Gerechtigkeit, verschiedene Gerechtigkeitsverständnisse und den Zusammenhang von Gerechtigkeit, Barmherzigkeit und Nächstenliebe gelernt werden. In der Auseinandersetzung mit den Biblischen Texten, die mehr als zweitausend Jahre alt sind und völlig andere Lebenskontexte beschreiben, kann in der Auseinandersetzung mit den Figuren und den in den Texten beschriebenen Lebenswirklichkeiten so etwas wie Perspektivübernahme eingeübt werden. Am Beispiel des jesuanischen Handelns schließlich, der Art und Weise, wie Jesus anderen Menschen gegenübertritt, kann etwas über Anerkennungspraxen des Anderen gelernt werden. Neben den Biblischen Texten stellt auch die Tradition genuin an die christliche Religion gebundene Lernmöglichkeiten zur Solidarität zur Verfügung. So ermöglicht die ethische Tradition des Christentums mit ihren theologisch elaborierten Konzeptionen von Ethik mit Blick auf das Lernfeld Solidarität z.B. die Auseinandersetzung mit an Religion rückgebundenen ethischen Konzeptionen, die einem Solidaritätshandeln zugrunde liegen und die verdeutlichen, dass neben Barmherzigkeit auch die Notwendigkeit der an das Gewissen gebundenen moralischen Verpflichtung, Verpflichtung hier verstanden als ein „Du wirst“ und weniger als ein „Du sollst“, zu einer Haltung der Solidarität und einem solidarischen Handeln gehört. Solidarität lernen beruht auf affektiven wie kognitiven Lernprozessen, für beide wesentlichen Komponenten des Lernens bieten religiöse Lernprozesse auf der Ebene der „Lerngegenstände“ wie auch in der Möglichkeit der didaktischen Gestaltung von Lernprozessen und der Reflexion derselben eine Fülle an Möglichkeiten. Und nicht zuletzt ist es ein Spezifikum des Christentums, dass es eine genuine Hoffnungsperspektive zur Verfügung stellt, die Hoffnung, dass solidarisches Handeln letztlich nicht vergeblich und absurd ist, dass die Solidarität nicht einfach mit dem Tod aufhört und ausgelöscht wird, sondern dass auch die im und durch Unrecht zu Tode Gekommenen eingebunden bleiben in der anamnetischen Solidarität der christlichen Solidargemeinschaft (Peukert 2005). Für den gläubigen Menschen sind die EJMH 9:2, December 2014


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materialen Gehalte dabei das religiöse Fundament seines Handelns, auf dem oder von dem die Frage nach einem Solidaritätslernen angegangen wird, für den nicht-religiösen Menschen stellen die materialen Gehalte der christlichen Religion vielleicht die Zeugnisse einer anthropologisch und kulturgeschichtlich mit der eigenen Kultur eng verwobenen Tradition dar, deren Bedeutung auch jenseits einer individuellen Religiosität gewürdigt werden kann. In diesem Sinne ist die christliche Religion für das Lernen von Solidarität kein notwendiges Existential, aber ein großes Potential für das Lernen von Solidarität. Referenzen Abkürzungen HWPh

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BILDUNG ZUR SOLIDARITÄT

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European Journal of Mental Health 9 (2014) 163–177 DOI: 10.5708/EJMH.9.2014.2.2

Anna Maria Penkalla & Stefan Kohler*

URBANICITY AND MENTAL HEALTH IN EUROPE A Systematic Review (Received: 3 September 2013; accepted: 20 November 2013)

Urbanicity has been described as a risk factor for mental disorders. Findings differ across countries and psychiatric outcomes. Our aim was to systematically review quantitative studies of the relationship between urbanicity and prevalent mental disorders in Europe. EBSCOhost and PubMed databases were searched for epidemiological studies of European populations, published in English between January 2002 and October 2012, using the combination of keywords (urban* OR environment*) AND (mental health OR mental disorder OR psych*). The eleven studies included in the review used different measures of urbanicity. The types of mental disorders most often examined, on which we focus in the review, were mood and anxiety disorders, psychosis, and substance use disorders. Seven out of nine studies reported more mood and anxiety disorders in some of the urban areas compared to rural areas. Two out of three studies indicated higher rates of psychosis in some more urbanised areas. Four out of six studies found more substance abuse with increased urbanicity. The same studies neither found any evidence for a relationship between urbanicity and mental disorders in several instances, and a lower prevalence of anxiety disorders in Belgian medium-sized cities compared to rural areas. Living in European cities can be a risk factor for mood and anxiety disorders, psychotic disorders, and substance abuse. More research is needed to understand which urban environment characteristics cause mental disorders. Keywords: anxiety disorder, Europe, mental disorder, mental health, mood disorder, psychosis, substance abuse, systematic review, urbanicity, urbanisation Urbanisierung und psychische Gesundheit in Europa: Eine systematische Übersichtsarbeit: Urbanisierung ist als Risikofaktor für psychische Störungen beschrieben worden. Die Forschungsergebnisse sind je nach Land und psychiatrischen Folgen unterschiedlich. Unsere Zielsetzung war, einen systematischen Überblick über quantitative Studien zum Zusammenhang zwischen Verstädterung und häufigen psychischen Störungen in Europa zu geben. Die Datenbanken EBSCOhost und PubMed wurden nach epidemiologischen Studien in der europäischen Bevölkerung durchsucht, Corresponding author: Stefan Kohler, Institute for Social Medicine, Epidemiology and Health Economics, Charité University Medical Center, Luisenstraße 57, D-10117 Berlin, Germany; stefan.kohler@charite.de.

*

ISSN 1788-4934 © 2014 Semmelweis University Institute of Mental Health, Budapest


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welche zwischen Januar 2002 und Oktober 2012 in englischer Sprache veröffentlicht worden sind. Es wurde die Verknüpfung der Schlüsselwörter (urban* OR environment*) AND (mental health OR mental disorder OR psych*) benutzt. Die elf in die Übersichtsarbeit einbezogenen Studien wandten unterschiedliche Messgrößen für Urbanisierung an. Die am häufigsten untersuchten Arten von psychischen Störungen, auf die wir uns in der Übersichtsarbeit konzentrieren, waren affektive Störungen und Angststörungen, Psychosen und Suchterkrankungen. Sieben von neun Studien berichteten ein höheres Ausmaß an affektiven Störungen und Angststörungen in einigen stärker verstädterten Gebieten, welche mit ländlichen Gebieten verglichen wurden. Zwei von drei Studien zeigten höhere Raten von Psychosen in manchen städtischen Gebieten. Vier von sechs Studien fanden mit zunehmender Verstädterung mehr Substanzmissbrauch. Dieselben Studien fanden auch mehrfach keine Anhaltspunkte für eine Beziehung zwischen Urbanisierung und psychischen Störungen, sowie eine geringere Prävalenz von Angststörungen in mittelgroßen belgischen Städten im Vergleich zu ländlichen Gebieten. In europäischen Städten zu leben kann ein Risikofaktor für affektive Störungen und Angststörungen, psychotische Störungen und Substanzmissbrauch sein. Weitere Forschung ist notwendig, um zu verstehen, welche Eigenschaften eines städtischen Umfeldes psychische Störungen verursachen. Schlüsselwörter: Angststörung, Europa, psychische Störung, psychische Gesundheit, affektive Störung, Psychose, Substanzmissbrauch, systematische Übersichtsarbeit, Urbanisierung, Verstädterung

1. Introduction The United Nations predict that the vast majority of the human population will live in urban rather than rural areas by 2030, which is already the case in Europe and North and Latin America (UN-HABITAT 2010). The consequences of urbanisation go beyond the demographic shift from villages and small towns to cities. They affect the society, the economy, politics, human individuals, and their health (Galea & Vlahov 2005). Living in a city is associated with both health advantages and disadvantages (Eckert & Kohler 2013; Matuschke & Kohler 2014). It has been considered a risk factor in regard to mental health (March et al. 2008; Weeke et al. 1975; Vassos et al. 2012; Heinz et al. 2013). Air pollution, traffic noise, deprived neighbourhoods, criminality, and poor social ties can negatively influence mental well-being (Vlahov & Galea 2002). Experiments with magnetic resonance revealed that city dwellers show an increased activity of the amygdala when processing social stress connected to an urban environment. People raised in the city presented an altered activity of the perigenual anterior cingulate cortex which regulates the amygdala region, negative emotions and stress (Lederbogen et al. 2011). However, it is difficult to identify which urban environmental characteristics are more likely to cause mental disorders (Mair et al. 2008). Few studies have systematically reviewed research on urbanicity and mental health. A meta-analysis of ten studies on schizophrenia and urbanicity found ele­ vated schizophrenia rates in urban environments (Krabbendam & Os 2005). An-

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URBANICITY AND MENTAL HEALTH IN EUROPE

165

other meta-analysis of urban-rural differences in psychiatric disorders included 20 studies (Peen et al. 2010). It reported an increased risk of mood disorders and anxiety in urban populations based on pooled odds ratios. No significant difference between urban and rural areas was found for substance use. This article systematically reviews studies of urbanicity and mental disorders in European populations. Urbanisation refers to increases in the size, density and heterogeneity of cities. Urbanicity is a complementary term to urbanisation that describes the impact of living in an urban area at a given time. It refers to the presence of conditions that are particular to urban areas or present to a much greater extent than in non-urban areas (Vlahov & Galea 2002). The terms urbanisation and urbanicity are both used in the studies reviewed. We adopt the original terminology when possible and use the term urbanicity in our synthesis. 2. Methods We searched EBSCOhost and PubMed for studies of urbanicity and mental disorders that were published in English between 1 January 2002 and 11 October 2012, using the combination of keywords (urban* OR environment*) AND (mental health OR mental disorder OR psych*). The time frame includes disease classifications according to the DSM-IV and ICD 10 classifications (American Psychiatric Association 1994; World Health Organization 1992). We included those studies in our review which, firstly, report the incidence, prevalence or severity of mental disorders; secondly, contain urbanicity as an environmental risk factor or examined mental morbidity in an urban-rural catchment area; and, thirdly, were epidemiological, prospective or retrospective studies of a European population. We also searched the references of included studies. We excluded studies in which subjects represented a special population, such as members of one class in high school, prisoners or patients sharing a physical condition (Figure 1). We discuss the three main and most often studied types of mental disorders in the review, namely, mood and anxiety disorders, psychosis and substance abuse. When more than two categories of urbanicity were studied, we describe merely the difference between the most rural and the most urban category or a summary measure in the text. The tables include additional information. Psychiatric morbidity or healthcare utilisation, studied in some articles, are not reviewed.

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• No incidence, prevalence, or severity of mental disorders (n = 570) • No urbanicity as a variable or urban-rural catchment (n = 510) • No European context (n = 103)

Records excluded (n = 1080)

Figure 1 Flow diagram of study selection

Studies included in qualitative synthesis (n = 11)

Full-text articles assessed for eligibility (n = 73)

Records screened (n = 1260)

• Insufficient prevalence data (n = 5) • Insufficient mental health examination (n = 4) • Insufficient examination of urbanicity (n = 14) • No epidemiological study (n = 29) • Overlapping study (n = 4) • Small sample size or special population (n = 6)

Full-text articles excluded (n = 62 )

Additional records identified through references (n = 2)

Records after duplicates removed (n = 1260)

Records identified through database searching (n = 1490)

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URBANICITY AND MENTAL HEALTH IN EUROPE

167

3. Results The search identified 1,490 studies, 11 of which met the inclusion criteria. All ­studies but one were conducted within one European country. The European Study of the Epidemiology of Mental Disorders (ESEMeD) studied six European countries. Table 1 provides an overview of the studies reviewed and their characteristics, including the definition of urbanicity and control variables used. Table 2 summarises the associations between urbanicity and mental disorders reported.

3.1. Mood and anxiety disorder Nine studies examined the association between urbanicity and unipolar mood dis­ orders, six additionally included anxiety disorders and one focused on bipolar mood disorders. In the Ukraine, neither the prevalence of mood nor the prevalence of anx­iety disorders varied with the degree of urbanicity assessed. The comorbidity among lifetime mood disorders and anxiety disorders was significant in men and in women (OR = 4.77, 95% CI: 2.76–8.23 and OR = 3.56, 95% CI: 2.69–4.70, respectively). The study also described significant regional differences in the prevalence of mood and anxiety disorders. The regional differences for mood disorders in comparison to the Western region were significant in the Kyiv metropolitan area (OR = 2.07, 95% CI: 1.57–2.74) and in the Eastern region (OR = 1.50, 95% CI: 1.11–2.01). The corresponding regional differences for anxiety disorders were significant in the central region without Kyiv (OR = 2.06, 95% CI: 1.28–3.33), in the Kyiv metropolitan area (OR = 2.90, 95% CI: 1.86–4.54) and in the Eastern region (OR = 2.46, 95% CI: 1.69–3.59) (Bromet et al. 2005). In Sweden, neither the depression nor the anxiety prevalence differed between the urban and the rural population. However, women from the Skaraborg area had the highest depression rates in the youngest group, aged 20–34, whereas the distribution of depression in the female population of Stockholm was more even (Dahlberg et al. 2007). In another Swedish study, inhabitants of the most densely popu­lated area were 1.43 (95% CI: 1.32–1.55) times more likely to suffer from depression. A slightly lower hazard ratio remained significant after adjusting for marital status, attained level of education and immigrant status (HR = 1.2, 95% CI: 1.11–1.30), and a man living in the most urbanised quantile had a 12% higher chance of developing depression than one living in the least urbanised area (Sundquist et al. 2004). In Germany, the prevalence of mood disorders (OR = 1.36, 95% CI: 1.14–1.64) and the prevalence of anxiety disorders (OR = 1.41, 95% CI: 1.15–1.73) were significantly higher in urbanised areas (Dekker et al. 2008). A study of bipolar disorders in the Netherlands found that urbanicity influenced the cognitive but not the affective component of the illness. The rate of bipolar dis­

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EJMH 9:2, December 2014

Sample from the counties of Stockholm and Skaraborg, 1998–2003

German Health Interview and Examination Survey subsample, 1998

Netherlands Mental Health Survey and Incidence Study baseline data, 1996

European Study of the Epidemiology of Mental Disorders, 2001–2003

Sample from two very different French regions, NA

IMS Health’s longitudinal prescription database, 2008–2009

Danish Civil Registration System, Danish Psychiatric Central Register, Danish address and road database, 1956–2001

Netherlands Mental Health Survey and Incidence Study, 1996

Entire Swedish population, 1996

First two waves of the British Household Panel Survey, 1991–1992

Dahlberg et al. 2007

Dekker et al. 2008

Kaymaz et al. 2006

Kovess-M. et al. 2005a

Kovess-M. et al. 2005b

Leue et al. 2012

Pedersen et al. 2006

Peen et al. 2007

Sundquist et al. 2004

Weich et al. 2006 GHQ

Register, admission for psychosis or depression

CIDI

Register, central psychiatric register

Prescription data, analgesics potency and escalation

Simplified CIDI

CIDI, SF-12

CIDI

M-CIDI

MDI, SP-RAS, AUDIT

WMH-CIDI

Diagnostic instrument

ICD 9–10, DSM-IV

DSM-III-R

ICD 8–10

Modified WHO analgesic ladder

DSM-IV

DSM-IV, ICD 10

DSM-III-R

DSM-IV

DSM-IV

Classification

Population density of electoral wards divided into quartiles

Population density divided into quintiles

Addresses per km2 in an area classified as < 500, 500–999, 1,000–1,499, 1,500–2,499 and ≥ 2,500

Capital, capital suburb, provincial city (> 100,000 inhabitants), provincial town (> 10,000 inhabitants), rural areas; distance to the nearest major road

Addresses per km2 in an area classified as < 500, 500–999, 1,000–1,499, 1,500–2,499 and ≥ 2,500; NIVEL’s neighbourhood deprivation index with a cut-off of 5.5%, i.e., 885,000 people

Official urbanicity index based on population density; type of dwelling

Metropolis (> 100,000 inhabitants), medium-sized city (10,000–100,000 inhabitants), rural (< 10,000 inhabitants)

Addresses per km2 in an area classified as < 500, 500–999, 1,000–1,499, 1,500–2,499 and ≥ 2,500

Very rural municipalities (< 5,000 inhabitants), rural (5,000–20,000 inhabitants), urban-I (municipalities with 20,000–100,000 inhabitants and the suburbs of the municipalities with 100,000–500,000 inhabitants), urbanII (centres of the municipalities with 100,000–500,000 inhabitants and the suburbs of the municipalities > 500,000), urban-III (centres of the municipalities > 500,000 inhabitants).

Stockholm versus County of Skaraborg

Rural, mid-sized urban areas with towns up to 200,000 population, large urban

Measure of urbanicity

Note: AUDIT: Alcohol Use Disorders Identification Test; CIDI: Composite International Diagnostic Interview; DSM: Diagnostic and Statis­ tical Manual of Mental Disorders; GHQ: General Health Questionnaire; ICD: International Classification of Diseases; NA: Not available; NIVEL: Netherlands Institute of Research in Healthcare; M-CIDI: Munich CIDI; MDI: Major Depression Inventory; SF-12: 12-Item Short Form Survey from the RAND Medical Outcomes Study; SP-RAS: Sheehan Patient Rated Anxiety Scale; WMH: World Mental Health, WHO ladder. The linear trend measures the summary increase in risk, expressed as odds ratio, associated with one unit change in the fivelevel exposure.

Epidemiologic study, 2002

Data source, study year

Bromet et al. 2005

Study

Table 1 Study characteristics

Age, car access, education, employment status, ethnicity, financial strain, gender, household income, housing tenure, household type, marital status, number of current physical health problems, overcrowding, social class, structural housing problems

Age, education, immigrant status, marital status

Age, education, gender, household composition, household income, social and occupational status

Age and its interaction with gender, calendar year of diagnosis, mental illness in a parent or sibling; geographical distance to nearest major road at the 15th birthday, degree of urbanisation at the 15th birthday

Age, analgesics, deprived neighbourhood, gender, urbanisation, and antidepressants, antipsychotics, mood stabilisers, sedatives, migraine medication, cardiovascular drugs, or other somatic drugs intake

Age, event before the age of 12 years, marital status, provoking agent for the episode, sex

Age, marital status

Age, cannabis use, education, sex

Age, gender, marriage, social class, and their interactions

None

Age, education completed, employment status, financial status, language, marital status, region, sex

Control variables

16–74

25–64

18–64

≥ 15

15–85

18–102

≥ 18

18–64

18–65

20–64

≥ 18

Age of study population

168 A.M. PENKALLA & S. KOHLER


URBANICITY AND MENTAL HEALTH IN EUROPE

169

orders with narrowly and broadly defined symptoms was progressively higher in more urbanised areas (OR = 1.18, 95% CI: 1.09–1.42). Furthermore, mania was ­comorbid with psychotic symptoms and strongly positively influenced by the degree of urbanicity. The higher the degree of psychotic comorbidity, the larger the effect of urbanicity for three-symptom mania (OR = 1.22, 95% CI: 1.11–1.34), as well as for five-symptom mania (OR = 1.34, 95% CI: 1.18–1.53). No association with urbanicity was found for mania without psychotic symptoms. Hence, the environment might affect affective and psychotic symptoms differently (Kaymaz et al. 2006). In another Dutch study which adjusted for differences in sex, age, education, household income, occupational status, and household composition, the high urbanicity categories had significantly higher odds of mood disorders (OR = 1.75, 95% CI: 1.25–2.45) and anxiety disorders (OR = 1.47, 95% CI: 1.13–1.91). The psychiatric comorbidity rates also showed a positive relation with urbanicity as the fraction of cases detected with two or more diagnoses was highest in the most urbanised categories (Peen et al. 2007). In the ESEMeD study, the overall OR for mood disorders in urban population, after adjustment for socio-demographic variables, was 1.08 (95% CI: 0.73–1.59), and was not significantly different from one. In Germany and France, where urbanrural differences were significantly larger, an additional category of urbanicity was introduced (medium-sized town). Contrary to the expectations of the researchers, the highest prevalence of mood disorders in France and Germany was found in mediumsized towns with 7.39% and 4.04%, respectively. Slightly higher urban-rural differences in the prevalence of anxiety disorders were more related to age and marital status than to urbanicity. In Belgium, the urban environment appeared to be a protective factor for psychiatric morbidity in medium-size cities (OR = 0.57, 95% CI: 0.32–0.99) (Kovess-Masféty et al. 2005a). In France, the prevalence of experiencing a severe major depressive episode in the next 6 to 12 months increased significantly with the degree of urbanicity, as measured by the official urbanicity index or by the type of dwelling inhabited (p > 0.01). This association was less pronounced and less significant for a major depressive episode not considered severe (p > 0.05). The associations between the lifetime prevalence of not severe and of severe major depressive episodes and urbanicity were insignificant, except for the association between the lifetime frequency of severe major depressive episodes and the type of housing (p > 0.01) (Kovess-Masféty et al. 2005b). In the United Kingdom, common mental disorders, understood in the study as a dimension including comorbid symptoms of mood disorders and anxiety, showed insignificantly higher rates in the non-rural group (episode onset OR = 1.24, 95% CI: 0.99–1.57; episode maintenance OR = 1.17, 95% CI: 0.90–1.53) (Weich et al. 2006).

EJMH 9:2, December 2014


170

A.M. PENKALLA & S. KOHLER

3.2. Psychosis Three studies investigated the relationship between urbanicity and psychosis. Another study focused on schizophrenia. In Germany, the one-year prevalence of psychosis in the urban setting was not significantly higher in urbanised areas after adjusting for socio-economic variables (Dekker et al. 2008). Traffic exposure as a candidate risk factor related to an urban environment was examined in Denmark. The distance to a major road showed an effect in the population sample of children. The highest relative risk RR = 1.30 (95% CI: 1.17–1.44) of schizophrenia was found in children who lived 500–1000 metres from the nearest major road at the time of their 15th birthday. When adjusting for the degree of urbanisation, the geographical distance to the nearest major road had no significant effect. A higher degree of urbanisation was consistently associated with a higher risk of schizophrenia. Living in the capital, for instance, was associated with a risk of schizophrenia twice as great as with living in a rural area (RR = 2.09, 95% CI: 1.96–2.22). Urban-rural differences in schizophrenia may therefore be more closely related to the degree of urbanisation than to the geographical distance to the nearest major road (Pedersen & Mortensen 2006). In Sweden, the hazard ratio for psychosis in the fifth highest quantile of urban­ isation was 2.66 (95% CI: 2.36–2.99) compared to the lowest quantile when adjusting for age, and 1.77 (95% CI: 1.56–1.99) when adjusting also for marital status, attained level of education and immigrant status. A man (woman) living in the most urbanised quantile had a 68% (77%) higher chance of developing depression than one living in the least urbanised area (Sundquist et al. 2004). 3.3. Substance abuse Six studies examined alcohol abuse, two of which additionally examined drug abuse. In the Ukraine, there were no significant urban-rural differences in alcohol abuse and dependency. There were no regional differences between the Western Region, Central Region, Kyiv metropolitan area, and the Eastern Region. The other control variables: sex, age, language, marital status, education, employment, and financial status, correlated significantly with alcohol abuse and dependence (Bromet et al. 2005). In Sweden, the rate of substance abuse was higher in the urban area for both sexes. Harmful alcohol use (AUDIT ≥ 11) was more prevalent in Stockholm County compared to the former County of Skaraborg for women (3.6% vs. 1.5%, p ≤ 0.00) and men (11.8% vs. 8.6%, p ≤ 0.00). A similar urban-rural difference was described for illicit drug use. Higher proportions of women (1.8% vs. 0.5%, p ≤ 0.00) and men (3.6% vs. 1.1%, p ≤ 0.00) consumed illicit drugs in Stockholm County during the last 12 months compared to the former County of Skaraborg. The use of prescribed EJMH 9:2, December 2014


Rural Mid-sized urban Large urban

Town size in the area 0.93 1 F 0.03

15.9

15.0

L1 (low) L2 L3 L4 L5 (high) Unadjusted model Adjusted model

Population density

Linear trend

Kaymaz et al. 2006

Extremely Very urban Urban Rural Very rural Urbanisation Netherlands (N ≤ 7076)

Stockholm Skaraborg Stockholm Skaraborg Germany (N = 4181)

Population density, centre and suburban area

Dekker et al. 2008

Men

Women

7.25

4.94

0.84

0.19

p

(1.16–1.39) (1.11–1.34)

1.22

1.27

95% CI 15.2 12.4 10.6 9.8 9.3 1 1.36 (1.14–1.64) At least 3 manic symptoms %w OR 95% CI 2.8 2.7 3.8 5.0 6.1

p ≥ 0.05

(0.37–1.21)

95% CI (0.37–1.94)

0.52

0.48

P

0.00

0.00

P

1.4 0.9 2.1 2.9 4.0

1.34

1.43

(1.18–1.53)

(1.26–1.62)

95% CI 16.9 12.6 14.8 14.3 12 1 1.41 (1.15–1.73) At least 5 manic symptoms %w 95% CI OR

Any symptoms

% 2 1.8 1.5 1.3

Social phobic symptoms

1 F 0.17

0.66

OR 0.85

% 17.2 0.00 13.2 20.2 0.00 15.4 Anxiety disorders %w OR

p

% 1.8 0.5 3.6 1.1

Illicit drugs last 12 months

% 1.6 1.2 1.1 1

% p 3.6 0.00 1.5 11.8 0.00 8.6 Mood disorders %w OR

Agoraphobic symptoms

p ≥ 0.05

(0.53–1.63)

% 6.20

Anxiety disorders

Harmful alcohol use

95% CI (0.60–1.85)

OR 1.05

% 16.6

Mood disorders

Symptoms of panic Dahlberg et Sweden al. 2007 (N = 13,979) p % Stockholm 4.7 Women 0.89 Skaraborg 4.7 Stockholm 2.8 Men 0.27 Skaraborg 2.3

Trend test

Ukraine (N = 4725)

Bromet et al. 2005

1.07

OR 1

1.3 1.2 2.2 2.1 2.8

1.18

1.24

1 NA Bipolar disorder %w OR

5.1 3.7 3.6 4.9 5.1

1 F 0.01 Obsess.-compulsive disorder symptoms p % 6.5 0.00 4.4 5.5 0.07 4.3 Any symptoms (excl. substance abuse) % p 13.7 0.05 11.9 9.7 0.22 8.6 Abuse disorders %w OR

13.2

14.0

% 13.2

Alcohol disorders

Table 2 Associations between urbanicity and mental disorders

4.27

(1.03–1.35)

(1.09–1.42)

95% CI

NS

95% CI

% 6.6 6.9 4.1 4.4

0.93

% OR 3.77 0.82

p

0.50

0.66

NA

1 NA

Psychosis % w OR

4.58 1 F 0.78

NS

95% CI

p ≥ 0.05

(0.59–1.47)

95% CI (0.51–1.31)

Intermittent explosive disorders

Depressive symptoms

p ≥ 0.05

(0.83–1.37)

95% CI (0.65–1.52)

URBANICITY AND MENTAL HEALTH IN EUROPE

171

EJMH 9:2, December 2014


EJMH 9:2, December 2014

France (N=2638)

Rural Urban Detached house House in allotment Flat Flat in large building area

Kovess-M. et al. 2005b

Population density

Address density (for L1 (high) patient’s pharmacy) L2 L3 L4 L5 (low) Yes Deprived neighbourhood No

Leue et al. 2012

Type of dwelling

Spain

Netherlands

Italy

Germany

Netherlands (N = 449,410)

Rural Urban Medium cities Metropolis Rural Urban Medium cities Metropolis Rural Urban Medium cities Metropolis Rural Urban Rural Urban Rural Urban

Population density Belgium

France

6 EU countries (N ≤ 21,425)

Kovess-M. et al. 2005a

> 0.01

NS

p

95% CI (3.7–11.5) (5.3–8.8) (2.4–6.4) (4.0–10.9) (3.7–9.7) (7.2–15.2)

(0.68–1.34)

(0.65–2.97)

(0.67–1.21)

(0.81–1.60)

(0.95–1.84)

(0.51–1.97)

27.3 30.3 18.7 17.0 6.7 7.5 92.5

1

(1.02–1.11)

1 1.07

95% CI (1.18–1.30) (1.11–1.22) (1.06–1.17) (1.02–1.13)

OR 1.24 1.16 1.11 1.07

27.7 29.9 18.0 17.1 7.3 7.7 92.3

1

1 1.04

OR 1.18 1.14 1.08 1.05

(1.01–1.08)

95% CI (1.14–1.23) (1.10–1.17) (1.04–1.12) (1.01–1.09)

%p

6.6 6.9 3.9 6.6 6.0 10.6

%w

Lifetime severe MDE

1.00 1 1.33 NA NA 1 1.14 NA NA 1 0.90 1 1.39 1 0.95

(0.36–1.06) (0.32–0.99)

95% CI

Group continuing analgesics

95% CI (7.9–16.0) (9.5–13.7) (6.7–13.4) (7.4–15.1) (7.7–15.0) (10.3–18.9)

9.07 7.41 10.14 10.02 10.37 5.79 6.79 6.47 7.13 5.01 4.53 5.75 7.81 5.22 5.16

Anxiety disorders % OR 9.06 1 5.80 0.62 0.57 5.38

%p

NS

NS

p

(0.82–1.73)

(0.59–5.07)

(0.94–2.00)

(0.82–2.79)

(0.99–2.97) (1.08–1.46)

(0.84–1.76)

(0.43–1.35)

95% CI

Group starting analgesics

%w 11.3 11.4 9.5 10.6 10.8 14.0

1.52 1 1.37 1 1.61 1 1.19

Lifetime MDE

3.68 2.68 3.64 3.27 5.15 3.86 4.55

Mood disorders % OR 6.38 1 4.96 0.76 4.84 NA 5.88 NA 5.45 1 7.23 1.22 7.39 NA 6.92 NA 2.08 1 3.87 1.72 1.93 4.04

Table 2 (continued)

1 1.5 1 1.38 1 0.77

3.4 5.8 3.6 3.3 5.5 8.7

%w

> 0.05

> 0.05

p

6-12 months MDE

0.13 0.19 1.43 1.97 0.70 0.66

Alcohol disorders % OR 2.85 1 1.60 0.56 1.61 NA 2.53 NA 1.05 1 1.47 1.09 1.43 NA 1.56 NA 0.65 1 1.39 2.06 0.93 1.45 2.69 1.80

95% CI (2.4–5.0) (4.4–7.7) (1.9–6.7) (1.8–6.0) (3.4–8.9) (5.8–13.0)

(0.28–2.17)

(0.30–6.38)

(0.29–7.79)

(0.93–4.60) (0.59–3.60) (1.16–6.23)

(0.49–2.43)

(0.22–1.38)

95% CI

1 1.07 1 1.27 1 0.74

1 1.27 NA 1.72

(0.56–0.98)

(0.66–2.42)

(0.83–1.39)

(1.27–2.34)

(0.95–1.70)

(1.09–1.85) (1.10–2.02) (0.91–2.00)

(0.39–0.91) (0.38–0.87) (0.47–1.40)

95% CI

1.9 4.1 1.7 2.2 3.9 7.0

%w

> 0.01

> 0.01

p

95% CI (1.2–2.9) (3.0–5.8) (0.8–3.5) (1.0–4.7) (2.1–7.3) (4.3–11.2)

6-12 months severe MDE

7.58 9.73 9.00 10.51 6.54 7.01 9.95 12.27 7.75 8.73

Any disorder % OR 15.93 1 10.22 0.6 9.82 0.57 13.38 0.81 11.13 1 1.42 16.18 1.49 16.35 1.35 15.85

172 A.M. PENKALLA & S. KOHLER


EJMH 9:2, December 2014

Q1 (low) Q2 Q3 Q4 (high) Rural group Non-rural group

United Kingdom (N=7659)

Q1 (low) Q2 Q3 Q4 Q5 (high) Q1 (low) Q2 Q3 Q4 Q5 (high)

Sweden (N = 4.4 million)

Mood disorder % OR 1.75 10.4 1.66 8.9 7.3 1.32 6.2 1.30 5.3 1 Psychosis Age-adjusted model I HR 3.0 1 3.4 1.12 1.29 4.0 1.83 5.6 2.66 8.4 3.2 1 3.1 0.96 1.17 3.8 1.63 5.3 2.25 7.5 Episode onset Unadjusted model % OR 1 1.07 1.02 NA 1.10 1 1.25

(1.04–1.30) (1.11–1.40) (1.13–1.38) (1.15–1.40) (1.17–1.44) (1.01–1.27)

1.16 1.25 1.25 1.27 1.30 1.13 1 2.10 1.48 1.34 1.13 1

(1.00–1.57)

(0.84–1.36) (0.80–1.29) (0.87–1.39)

95% CI

(0.84–1.09) (1.03–1.33) (1.45–1.84) (2.01–2.52)

(0.98–1.29) (1.14–1.48) (1.62–2.07) (2.36–2.99)

95% CI

95% CI (1.25–2.45) (1.20–2.31) (0.94–1.85) (0.93–1.82)

(1.98–2.24) (1.40–1.56) (1.25–1.43) (1.07–1.19)

95% CI

RR

Netherlands (N = 7076) Very highly urbanised Highly urbanised Moderately urbanised Not very urbanised Not urbanised

3.08 3.37 3.38 3.47 3.52 2.95 2.57 6.53 4.07 3.49 2.96 2.56

0–50 m 50–100 m 100–250 m 250–500 m 500–1000 m 1000–2000 m > 2000 m Capital Capital suburb Provincial city Provincial town Rural area

I

1.05 1.08 1.07 1.05 1.06 1.02 1 2.09 1.47 1.32 1.12 1

RR

Adjusted model OR 1 1.05 1.02 1.08 1 1.24

Fully adjusted model HR 1 1.10 1.22 1.48 1.77 1 1.07 1.31 1.53 1.68

Anxiety disorder % OR 1.47 14.4 1.41 13.7 11.5 1.13 11.4 1.22 10.8 1

(0.99–1.57)

(0.83–1.34) (0.80–1.30) (0.85–1.38)

95% CI

(0.93–1.22) (1.15–1.49) (1.36–1.73) (1.50–1.89)

(0.96–1.26) (1.07–1.39) (1.31–1.68) (1.56–1.99)

95% CI

95% CI (1.13–1.91) (1.10–1.81) (0.87–1.46) (0.95–1.57)

(1.96–2.22) (1.38–1.56) (1.23–1.42) (1.06–1.18)

(0.94–1.18) (0.96–1.21) (0.96–1.18) (0.94–1.16) (0.96–1.18) (0.91–1.14)

95% CI

Incidence of schizophrenia per 10,000 person-years at risk Adjusted model Fully adjusted model

Substance abuse disorders OR % 95% CI 1.74 (1.23–2.47) 5.8 1.49 (1.05–2.11) 6.0 1.78 (1.26–2.50) 6.1 2.8 1.10 (0.77–1.58) 3.5 1 Depression Age-adjusted model HR I 95% CI 8.4 1 8.7 1.03 (0.95–1.12) 9.0 1.07 (0.99–1.17) 1.27 (1.17–1.37) 10.7 1.43 (1.32–1.55) 12.2 6.7 1 6.6 0.97 (0.89–1.07) 6.6 0.98 (0.89–1.07) 7.1 1.06 (0.97–1.16) (1.17–1.39) 8.7 1.27 Episode maintenance Unadjusted model OR % 95% CI 1 1.39 (1.07–1.79) 1.39 (1.07–1.81) NA 1.35 (1.05–1.73) 1 1.22 (0.95–1.57)

Adjusted model OR 1 1.38 1.32 1.30 1 1.17

Fully adjusted model HR 1 1.03 1.06 1.17 1.20 1 1.02 1.03 1.04 1.12

(0.90–1.53)

(1.06–1.80) (1.01–1.73) (0.99–1.70)

95% CI

(0.93–1.12) (0.94–1.13) (0.95–1.14) (1.03–1.23)

(0.95–1.12) (0.97–1.15) (1.08–1.26) (1.11–1.30)

95% CI

One or more DSM-III-R diagnoses % OR 95% CI 1.56 (1.27–1.93) 28.0 1.40 (1.15–1.73) 24.5 1.31 (1.07–1.60) 24.2 1.25 (1.02–1.53) 20.5 18.6 1

Note: CI: Confidence interval; I: incidence rate per 10,000 person-years; L: level of urbanicity; MDE: major depressive episode; NA: not available; NS: not significant; HR: hazard ratio; OR: odds ratio; p: p value of Chi square test; RR: relative risk; Q: degree of urbanicity quartile or quintile; %: prevalence; %w: weighted prevalence; %p: percentage of patients. Leue et al. 2012 predicted associations with escalation in pharmacological pain treatment. Results significant at the 5% level are emphasised.

Rurality

Population density

Weich et al. 2006

Men

Population density Women

Sundquist et al. 2004

Address density

Peen et al. 2007

Degree of urbanisation at 15th birthday

Geographical distance to nearest major road at 15th birthday

Denmark Pedersen et al. 2006 (N = 1.89 million)

Table 2 (continued)

URBANICITY AND MENTAL HEALTH IN EUROPE

173


174

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medication by men was higher in rural than in urban areas (30% vs. 25%). This difference disappeared when stratifying for age groups (Dahlberg et al. 2007). In the ESMeD study, an increased prevalence of alcohol-related disorders was measured in metropolitan areas in Germany (OR = 2.69, 95% CI: 1.16–6.23) (Kovess-Masféty et al. 2005a). In another study in Germany, the prevalence of substance abuse was similar in urban areas when adjusting for socio-economic ruralurban differences (Dekker et al. 2008). In the Netherlands, analgesic escalation was associated with aspects of urban­ isation (OR = 1.24, 95% CI: 1.18–1.30), neighbourhood deprivation (OR = 1.07, 95% CI: 1.02–1.11), and use of somatic and stronger psychotropic comedication (Leue et al. 2012). In another study in the Netherlands, alcohol and drug abuse as well as alcohol and drug dependence (including sedatives, hypnotics and anxiolytics) were more prevalent in more urban settings (p < 0.001 for trend). After adjusting for socio-demographic variables, the OR for the one-year prevalence for a very highly urbanised area was 1.74 (95% CI: 1.23–2.47) (Peen et al. 2007). 4. Discussion Of the eleven studies reviewed, nine examined mood and anxiety disorders, three examined psychotic disorders, and six examined substance abuse. Two studies assessed the relationship of mental disorders with the distribution of the population, as well as with other environmental conditions that change through urbanisation, such as living close to a major road or in a deprived neighbourhood. All studies but one reported one or more mental health disadvantages of an urban environment. Seven out of nine studies reported a significantly higher burden of mood and anxiety disorders in some more urban areas. Two out of three studies indicated that psychosis can be more frequent in more urbanised areas. The authors of the German study, which did not find a rural-urban difference in the one-year prevalence of psychosis, reconciled the discrepancy of their result with other findings by noting that the absolute number of psychotic patients in their population survey may have been too small to find an association between psychosis and urbanicity. Findings of other studies published after our systematic literature search also suggest that increasing population density does not reduce psychotic disorders. Transition from health to psychotic disorder was not significantly associated with urban birth in the Netherlands and in Dutch-speaking Belgium (OR = 3.7, 95% CI: 0.9–15.4) (Nierop et al. 2013). Within rural areas in Germany, the admission rates of people with schizophrenia (p > 0.062) and affective disorders (p > 0.000) increased with population density (Losert et al. 2012). With respect to substance abuse, including alcohol, illicit drugs and analgesics, urbanicity was considered a risk factor by four out of six studies. An urban health advantage was described only in one instance. Anxiety disorders were significantly lower in medium-sized cities in Belgium. The studies reviewed were cross-sectional. All but one controlled for a number EJMH 9:2, December 2014


URBANICITY AND MENTAL HEALTH IN EUROPE

175

of factors that can confound the effect of urbanicity on mental disorders. The frequently used control variables were age, sex, marital status, and education. As no reviewed study plausibly excluded all possible confounders, the likelihood that the estimated conditional correlations present biased estimates of the impact of urban­ icity on mental health remains high. Therefore, this systematic review that summar­ ises complementary findings of independent studies in Europe provides low-level evidence for a causal relationship of urbanicity and mental health. Furthermore, the urban environment definition varied across the studies reviewed, but researchers argue that ‘there is an urgent need for studies to standardise measures of urbanicity’ (Cyril et al. 2013, 10). The majority of studies characterised the degree of urbanicity through the population density in an area. View studies categorised the level of urbanicity of a settlement based on its population size. One study distinguished urban and rural areas by the number of jobs offered and type of dwelling in the area. 5. Conclusion The emerging evidence is that living in an urban environment in Europe can be a risk factor for mood and anxiety disorders, for psychotic disorders, as well as for substance abuse. Urbanisation was not associated with mental health in several instances, and it is unlikely to be a protective factor. The associations between urbanicity and mental health reviewed are unsuitable to assess which urban environment characteristics cause mental disorders. References American Psychiatric Association (1994) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders DSM-IV-TR (4th ed.;Washington, D.C.: Author). Bromet, E.J., S.F. Gluzman, V.I. Paniotto, Ch.P.M. Webb, N.L. Tintle, V. Zakhozha, J.M. Havenaar, Z. Gutkovich, S. Kostyuchenko & J.E. Schwartz (2005) ‘Epidemiology of Psychiatric and Alcohol Disorders in Ukraine: Findings from the Ukraine World Mental Health Survey’, Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology 40, 681–90. Cyril, S., J.C. Oldroyd & A. Renzaho (2013) ‘Urbanisation, Urbanicity, and Health: A Systematic Review of the Reliability and Validity of Urbanicity Scales’, BMC Public Health 13, No. 513 (DOI: 10.1186/1471-2458-13-513). Dahlberg, K., Y. Forsell, K. Damström-Thakker & B. Runeson (2007) ‘Mental Health Problems and Healthcare Contacts in an Urban and a Rural Area: Comparisons of Two Swedish Counties’, Nordic Journal of Psychiatry 61, 40–46. Dekker, J., J. Peen, J. Koelen, F. Smit & R. Schoevers (2008) ‘Psychiatric Disorders and Urbanization in Germany’, BMC Public Health 8, No. 17 (DOI: 10.1186/1471-2458-8-17). Eckert, S. & S. Kohler (2014) ‘Urbanization and Health in Developing Countries: A Systematic Review’, World Health & Population 15, 7–20.

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A.M. PENKALLA & S. KOHLER

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European Journal of Mental Health 9 (2014) 178–194 DOI: 10.5708/EJMH.9.2014.2.3

Judit Herpainé Lakó*

THE ISSUES OF THE RELATIONSHIP OF GRANDPARENTS AND GRANDCHILDREN IN THE LIGHT OF PHYSICAL ACTIVITY (Received: 22 July 2013; accepted: 20 November 2013)

This study focuses on the role of certain factors responsible for physical and mental health, paying particular attention to the relationship between the family – particularly the grandparents – and physical education. Nowadays, the involvement of grandparents into the education of grandchildren is of high importance for the families. Our research shows that today, when parents’ work leads to a difficult and tough situation, the role of grandparents is very important in the life of the family. Our study clearly shows that the relationship of grandparents and grandchildren depends primarily on the quality of time spent together, i.e. on its content and emotional values. Keywords: family, prevention, physical and mental health, value mediation, generations, protect­ ive factor Aspekte der Großeltern-Enkel-Beziehung im Spiegel körperlicher Aktivität: Im Mittelpunkt unserer Studie stehen Schutzfaktoren für die körperlich-seelische Gesundheit, insbesondere der Zusammenhang zwischen der Familie – v.a. den Großeltern – und dem Sport. Die Einbeziehung der Großeltern in die Erziehung der Enkel ist heute für Familien von besonderer Bedeutung. Im Rahmen unserer Untersuchung konnte nachgewiesen werden, dass die Unterstützung durch die Großeltern im Leben der Familien eine wichtige Rolle spielt, da sich berufstätige Eltern heute in einer komplizierten und schwierigen Situation befinden. Unsere Ergebnisse belegen eindeutig, dass aus Sicht der Befragten der Schwerpunkt der Großeltern-Enkel-Beziehung auf der Qualität der gemeinsam verbrachten Zeit, d.h. auf inhaltlichen, emotionalen Werten liegt. Schlüsselbegriffe: Familie, Vorbeugung, körperlich-seelische Gesundheit, Wertevermittlung, Generationen, Schutzfaktor

*

J udit Herpainé Lakó, Faculty of Teacher Training and Knowledge Technology, Department of Andragogy and General Education, Eszterházy Károly College, Eszterházy tér 1., H-3300 Eger, Hungary; lako@ektf.hu.

ISSN 1788-4934 © 2014 Semmelweis University Institute of Mental Health, Budapest


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1. Introduction This study focuses on the role of certain factors responsible for physical and mental health, paying particular attention to the issues of physical exercise and body culture. During the theoretical and practical research of the topic we tried to map physical training and sport-related activities, characteristic features of the way of thinking, and the causal factors influencing these in the case of 509 families, including three generations, with the help of an empirical study. Throughout the study, special attention was given to the exemplary and value-forming role of different generations within the family. The examination of the connection between grandchildren and grandparents from the above-mentioned aspect was also important as this kind of connection has a lot of new content and formal specialities due to changes in our time. Below we provide a brief overview of this study, emphasising some experience and results from the empirical research that we deem noteworthy. The topic was chosen because it concerns a less studied subject, not to mention the changes in grandparents’ roles as a result of recent changes in our way of life and the characteristics of this modern age. Life expectancy becomes higher due to higher average age, and a more active grandparental age is becoming more common, which makes it possible for grandparents to spend a growing amount of time usefully with their grandchildren. 2. Life potentials and limits: contradictions of civilisation Because of the accomplishments – and of the indisputable risks and hazards – of our modern age, the issue of preserving physical and mental health has different foci of interest in these days than in earlier times. Due to the achievements of civilisation, the limits of active life have been extended, life expectancy has become higher, thus creating an encouraging reality for everyone. Besides the results and possibilities, we have to live together with the harmful effects of modern age, including the factors threatening our lives and health in many ways. New epidemics, diseases and pathogens, the menacing results of environment protection constitute only one group of the factors indicating danger. The way of life of the man of our time, often having a distorted ideal of man and life, the dead ends while escaping from a life full of stress and challenges can rush the realisation of their biological potentials into danger. It is a tragic fact that such harm and negative effects appear very often as early as in childhood and adolescence; more and more youngsters are concerned by the delicate off-balance of physical and mental health. We have statistics about the health state of the adult age group, showing rather alarming symptoms as well, thus jeopardising the possibility of a healthily lived old age and the realisation of one’s biological potential. Fortunately, science can help us to orientate in the multi-factorial cause group EJMH 9:2, December 2014


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which defines health, life expectancy and the quality of life, to be able to see more clearly the joint impact system of our genetic, social, environmental, and lifestyle characteristics, thus the relationships of our individual possibilities and responsibility. Modern technology and mass media have a significant role in this kind of orientation and in applying the available possibilities. 3. Health as a main value and physical education as the basic element of health-conscious behaviour The making of conscious choices and the protection of health as a main value can be realised only in a coordinated system of tasks, both on an individual and social level. Politics and economy, health politics, education and social politics, families, schools, cultural transmission and mass media institutions can only achieve real results together, sharing the same views and values. Besides the genetic, environmental and social factors defining our health, our way of life has also a significant impact on our general state. The health-related style and way of life represent the ways and patterns of the health behaviour based on the choices made by the individuals between their life potentials and life situations (Benkő 2000). The controversial effects of the micro- and macro-environments can be problematic when they extinguish the positive effects and aspirations of each other. This must be emphasised since health-conscious life and behaviour mean a really complex system of behavioural forms, related closely to each other. To meet these requirements, a fixed system of values, motivation and ambition is necessary, not to mention the personality traits to achieve the aims (self-discipline, persistence etc.). Due to content reasons, this study details only one of the most important factors typical of the individual’s lifestyle and of health-conscious behaviour: the import­ ance of regular exercise and sports and their physical and mental functions. It has been stated in several studies that physical activity correlates positively with certain health indicators (psychic general well-being index, self-assessment of health state, life satisfaction, frequency of depressive and psychosomatic symptom formation) (Aarino et al. 2002; Biddle et al. 2000, 3–35; Kull 2002; Okango 2003; Pikó 2002; Sacker 2006; Steptoe & Butler 1996). Studies verify that sport can increase confidence, and prevent depression. The curative effects of regular physical training can be seen during risk behaviours and symptom formation as well (Bowker 2006; Burke et al. 1997; Gleeson 2007; Pál et al. 2005; Pastor et al. 2003; Robert & Franklin 2002). In addition to this, doing sports can save us from the harmful effects of mental stress, and it helps preserve and maintain mental health (Petruzzello et al. 1991; North et al. 1990). Other studies prove that physical activity is especially efficient in preserving and generating health in any age, but mostly among the old and the young (Biddle et al. 2004; Gémes 2008; Salbe et al. 2002; Twisk et al. 2002; Pluhár et al. 2003). EJMH 9:2, December 2014


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It is regrettable that despite the above-mentioned advantages more and more people choose a sedentary lifestyle, although the young people who regularly do some kind of sport report a sense of greater well-being and fewer psychosomatic symptoms (Pluhár et al. 2003). We have a lot of knowledge and experience in connection with the preventive, developmental and rehabilitative functions of sports and physical activities. The preventive function of the preceding problems has been in the foreground for a time. In the case of physical activities, there might be differences in the priorities. It is the joint effect of several factors that reveal the most important decision- and action-making motivations (peer groups, values, ideals of given age groups, families, etc.). In the combined ‘battle’ of objective and subjective factors it becomes manifest what sportand exercise-related aims are targeted: external ones (physical, aesthetic, appearance, fashion-like) and those inner or personality values which can be measured and developed with the help of sport and physical exercises related to physical and mental health (self-discipline, success, stamina, ability to fight, willpower, attention, etc.). The formal and informal impact systems must be especially highlighted since with their direct and indirect effects they educate, form, and direct the evolution of the individual’s values in different fields of socialisation (family, nursery school, school, workplace, smaller communities). The family is the main place of education, and informal learning has a strong influence on the emergence of the child’s healthconscious behaviour and on the attitude towards physical culture, physical exercise. 4. The role of the family in the educational process related to body culture, physical culture The family as a definitive community in transmitting values has a decisive role in creating and forming a health-conscious lifestyle as well. Undoubtedly, the family is a biological, social and emotional community uniting several generations, and it provides examples and patterns whose effects are difficult to complement or cannot be corrected at all. Despite the negative changes, the smallest community of society still plays a basic role in the formation of habits, ways of life and values. The behavioural, consumption and lifestyle habits experienced in the family have a decisive influence on the sensitivity, the attitude to the world and the value judgement of the children brought up there. The family has several psychic and physical health-preserving functions in the forming of youngsters’ attitude to health. The family has a primary role in helping to make choices as it provides a spiritual, moral, mental and physical environment for our body, soul and spirit to be able to develop both in short and long terms. Recently, the role of the family has undergone major changes which affect not only the operation of the family but also its values (Kuijsten 1996; Rácz 2005; Szretykó 2002). The transformation of the family has an impact on the individual’s relationship to the family, its strength, EJMH 9:2, December 2014


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intensity, socialisation, sense of security, and social support (Kopp & Skrabski 2001; Poortinga 2006). The quality of our life depends largely on the relationship with ourselves and others and on our connection with the environment. Knowledge brought from home, the unperceived, hidden way of acquisition and learning without teaching forms most of our adult knowledge, the significant part of which is acquired outside institutional learning places. Parental social support and the quality of the relationship with parents can change in adolescence, yet the importance of bonding remains. The acceptance of the values represented by parents can be a measure of family cohesion, which can also contribute to the successful social adaptation, apparent in the attitude to healthy and harmful addictions (Pampel & Aguilar 2008; Unger et al. 2002). The motiv­ ation for regular physical activity can evolve as a result of attractive family patterns and proper school education at a rather early stage in life. It is mostly the family and the school that decide where we can find the healthy lifestyle and physical activity in the values of the child. The child can acquire different behavioural forms during the social learning started within the family, with the help of the educational activity of parents or other relations, or by miming them (Földesiné et al. 2010, 36–37). This way the child can learn, acquire the elements of those activities and lifestyle which are necessary for a healthy physical and mental life. These health-preserving factors can stay with the child throughout their life. Such healthcare activity is, among others, regular physical training, doing some kind of sport, very often taken up because of family examples. According to Földesiné, sport socialisation is very often not a one-way process, the child may also be the one who involves the parents – in some cases even the grandparents – in sporting activities. This way can be gradual, starting from the adult’s role of escort through common support and may lead to the sporting activity being done together. It can happen that the above-mentioned activities appear simultaneously in the life of the family. Above, we emphasised that health-conscious behaviour can only evolve as a coordinated result of different formal and informal impact systems. The family has a primary, prioritised role in this educational progress too. The significance and role of grandparents – whose educational activity we must not ignore – must be mentioned here. In every field of educational activity – such as in the fields of values related to a healthy lifestyle and body culture as well – there is a grandparent in the background who has a totally different relationship with the grandchildren, thus being able to form them in a completely different way. Education within the family is definitely not a one-way process, although the upbringing of children is in the centre. Yet grandchildren also shape the views, attitudes, and personalities of parents and grandparents, thus their attitude to body culture. In our empirical study, some partial results of which will be shown in the last part of this essay, special attention was paid to the role of grandparents within the family, the effects of the grandparents’ body culture and sport-related values on the parents and grandchildren. EJMH 9:2, December 2014


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Higher average age also results in the grandparents’ being active workers for a longer period of time. The disadvantage of this is that on account of their work activities, grandparents can provide less help for their children and grandchildren. The advantage at the same time is that besides mental and physical help, grandparents can also contribute financially to the younger generation’s starting of life (Hablicsek 1997). The changes in the structure and position of the family have created new challenges for grandparents. Nowadays women’s position in the labour market has also changed; achieving professional success and building a career have become a priority for many. Others have taken over the role of the breadwinner as very often husbands cannot find any employment. The number of single-parent families is increasing year by year, which results in a lot of single mothers and fathers needing help and support. The instability of families, the increasing number of divorces, the uncertainty of cohabitation and unemployment altogether raise insecurity. The role of grandparents is appreciated in these hard times, as besides giving mental aid, they can support their children and grandchildren in everyday problems, they represent a safe background in their lives. In today’s accelerated world, in the everyday rush they provide great help as they can be mobilised, activated; grandparents are always there to help, they can be relied on. Grandparents help out in situations when there is a need to pick up grandchildren from kindergarten or school, they also help with the housework, and in some less fortunate situations, they even have to play some elements of the role of the mother, unburdening their children by doing so. Nowadays, besides the physical and mental help, families need the grandparents’ financial support as well, as numerous families live below the poverty line. There are almost 500,000 unemployed in Hungary, many of whom have families, sometimes with three or more children (Központi Statisztikai Hivatal 2013). Those families where both parents work cannot be totally secure either, as in most cases workplace requirements can be met only by doing unpaid overtime, which again happens at the expense of family life. Grandparents perform these tasks to help and support their children and grandchildren, not because they are forced to do so. They think it is their duty. Being useful and important gives their everyday life a kind of prospect and sense to forget about their problems, hardships and illnesses. The joy of altruistic help and the fact that they can be present actively in their children’s and grandchildren’s life gives them new strength in everyday life. Grandchildren can gain special experience during the common activities, programmes and conversations with their grandparents. Parents would not be able to provide them with these because of their age, the different educational role they play in their children’s lives, and even because of their philosophy of life. The changes in the structure, function, and roles of the family, the syndromes of the crisis and its reasons are one of the most important and complex questions in the fields of sociology, education, religion, and other disciplines, as they concern the whole society, each generation. Problems in the operation of the family can have consequences which are not easy to rectify. A more detailed analysis of this issue was EJMH 9:2, December 2014


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elaborated as a part of our empirical study, focusing on the relationship of grandparents and grandchildren. To study the interrelationship of grandparents and grandchildren, forming each other, is an exciting task: in every field of education and value mediation, and also regarding all aspects of a healthy lifestyle. Being teachers of physical education and culture mediators ourselves, the issues related to sport and physical activity are especially important and inspiring for us. 5. Characteristics of the way of thinking related to physical activity of grandparents and grandchildren in the light of an empirical study 5.1. Objectives of the study The importance of a healthy lifestyle, body culture, recreation and sport should be a basic need for a civilised, cultivated person throughout his life. The objective of our study is to reveal those characteristics and tendencies which appear in the lifestyles of families, paying particular attention to body culture, including sports. In addition, we studied how different generations affect each other with their behaviour and attitude, what values they mediate, how they influence each other’s views in connection with a healthy lifestyle and physical exercise. We wanted to answer the question how the formal and informal possibilities of life-long learning appear in the life of the family members, what main motives it has, what knowledge and values children, parents and grandparents transmit to each other in the field of body culture. 5.2. Sample and method The study was carried out in Hungary, in the North Hungarian region, among 10 to 14-year-old children, their parents and grandparents. There was a questionnaire survey for 509 children, 509–509 parents (mothers and fathers) and 509 grandparents. 50 children, 50 parents and 50 grandparents were interviewed in structured forms. We found it important to know the family connections in the questionnaires of the three generations, to be able to reveal the correlations, thus the coherent questionnaires were given the same number when coding, and the four interviewees were distinguished by different letters. The lifestyle, values, characteristics of way of life, leisure activities, the relation of children, parents and grandparents to physical training, the affecting factors of environment and education were examined with the questionnaire survey. Within the framework of structured interviews, we had the possibility of completing the above-mentioned aspects with personal opinions, views and thoughts. Since the study concerned a lot of fields and issues, in this particular essay we wish to intro-

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duce only a part of the research, detailing the issues of the relationship of two generations: that of grandparents and grandchildren. 5.3. Results The age distribution of the responding grandparents is the following (sorted according to gender): 1.3% of grandmothers (5 out of 371 persons) are between 40 and 49, 18.6% of them (69 persons) are between 50 and 59, 52.6% (195 persons) between 60 and 69, 25.1% of them (93 persons) are between 70 and 79, while 2.4% of them (9 persons) are over 80. This means that more than half of the grandmothers are in their sixties, and more than a quarter of the sample is made up by grandmothers older than 70. In the case of grandfathers (115 persons), the age distribution is as follows: 11.7% of them (32 persons) are between 50 and 59, 47.9% (45 persons) between 60 and 69, 37.2% (35 persons) are between 70 and 79, and 3.2% (3 persons) are over 80 years old. It can be stated that almost 50% of them are sexagenarians and more than 40% of them are older. 23 persons did not answer the question (Figure 1).

2.4

3.2

100%

80%

25.1

37.2 Over 80 70 to 79

60%

60 to 69

52.6.1 40%

47.9

50 to 59 40 to 49

20% 18.6

11.7

0% Grandmothers

Grandfathers

Figure 1 Age distribution of grandmothers and grandfathers (%)

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58.3% of the interviewed grandchildren are girls (294) and 41.7% of them are boys (210). 5 persons did not answer the question. The responding grandchildren are primary school pupils between 5th and 8th grade. 12.6% of them are 10 years old, 14.5% are 11, 24.8% are 12 years old, while 23.4% of them are 13 and 24.8% are 14-year-old pupils (Figure 2). 12.6

24.8

14.5

23.4

24.8

10 years old

11 years old

13 years old

14 years old

12 years old

Figure 2 Age distribution of grandchildren (%)

16.6% of grandmothers, i.e. 61 persons do a certain type of physical training or hobby requiring regular physical activity while the same is true of almost every third grandfather (26.9%; 25 persons). A similar tendency can be observed in the case of grandfathers, as most of those who do regular physical activity now did some kind of sport when they were at school (83.3%; 15 persons). This ratio is 71.4% (10 persons) among those who do physical activity only occasionally, yet 41.4% (12 persons) among those not pursuing any kind of sport. In the case of grandfathers doing regular physical activity, there is significant correlation between their doing sports in their school days or not and the persons for whom they consider it important to do exercise (p < 0.05) (Figure 3). 55.2% of those not doing sport, 28.6% of those doing sport occasionally (4 persons), and 16.7% of those doing sport regularly (3 persons) did not pursue any sport at school. Those who did sport at school yet now do not do regular physical activity are four times as many (12 persons) as those who did not pursue any sport at school yet now do some kind of physical activity (3 persons). These figures point to the fact that it is more characteristic to change a way of life rich in physical exercise established in childhood to a less active lifestyle than the other way around. EJMH 9:2, December 2014


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40 35

2

2 No

30 25 Person

15

Yes, for my grandchildren

2

20 34

6 Yes, for my children and

10 5 0

grandchildren

14 1 Did sport at school

Did not do sport at school

1

Not known if did sport

Yes, for every family member, including me, too

Figure 3 Sports habits of grandfathers and the way they judge the importance of physical training (%)

In the light of the results, the hypothesis that the number of all our habits created and activities pursued during our lifetime does not increase in old age, on the contrary, in most cases, certain activities are done less frequently, has been proven. Such occurrences as serious illnesses in the life of the individual may help to realise what health-protecting activities had been neglected earlier in life. This realisation can generate a change in our lifestyle, even in old age. The significance of the habits we developed in our child- and adulthood can be appreciated and it explains why those who had not done regular physical activity in their former periods of life find it difficult to change the old habits and take up something new. However, it is good news that there are a few among the respondents who have changed their habits of child- and adulthood and integrated regular physical activity into their way of life. They justified it with the following: ‘I did not do a lot of sport in my childhood since family circumstances did not allow me to do so. But later, at the age of 25, after a recovery from an accident, I realised the beneficial effect of swimming and I have come to like it by now and do it whenever I have time for it’ (grandfather respondent 257/D). ‘I grew up in the country, where we ran, played, rode our bicycles in the fields, sometimes even instead of learning, which was fun, really. Then I got married and we had our children, I spent a lot of time doing the housework rather than doing any sport, I watched sports on TV at most. When the children started school, I started to work EJMH 9:2, December 2014


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because we needed the money for the children’s education and we started building our house. The people I was working with at the time got me to go with them to the swimming pool. First I did not want to go, but then I talked to my GP and he suggested it, too. As I always did office work, very soon I had problems with my back and spine, I developed scoliosis. This is how I started swimming. I tried doing yoga as well, but I did not like it so I gave it up soon. Because of my build it is rather exhausting for me to do exercise. After my husband’s death I exchanged the flat and moved to Miskolc. I did not give up swimming, I go to the swimming pool with my friends several times a week, it is not so far. Besides, when my grandchildren come to me for the weekend and the weather is nice, we often go hiking to the Bükk mountains’ (grandmother respondent 391/D). From the data shown above it can be seen that in the case of the interviewed older family members, regular physical or sporting activities have not been incorp­ orated into their lives, for even 50 to 60 years ago, in their childhood, they were not preferred activities. Furthermore, the economic, social and technological changes that have occurred since then have generated the possibility of complementing a sedentary way of life with physical training. It does not mean that the elderly would not need regular physical activity, as it can be a significant factor of improving the quality of their lives, starting at any age, but it is a lot more difficult for them to create a kind of inner demand since among the activities of their childhood and youth, regular physical training had a less dominant role. On the other hand, grandchildren do regular physical training not only within the framework of everyday PE lessons but they can also choose from several leisure and competitive sport activities. Nowadays, as a result of our sedentary way of life, pursuing sports has become more appreciated. We use a certain type of technical equipment for almost every task, which makes it easier to complete it but at the same time we can lose the possibility of activating our body using our physical strength. The issue of physical inactivity is one of the most problematic ones and it is difficult to cure since the sedentary way of life has a negative influence on other factors of our quality of life, besides the physical-mental problems. 22.3% (113 persons) of the interviewed grandchildren of our survey claimed not to do any regular physical training, yet 77.7% of the respondents (396 persons) go to sports clubs to do some sports as members or with their families and friends. Concerning the frequency of the activity, it can be stated that only 204 persons (40%) do regular exercise (at least three times a week) of those declaring themselves to be sportsmen. It is welcome that nearly 78% of the respondents do exercise on a weekly basis, but on the other hand, it is a bit disappointing that only 40% of them do sport activities regularly enough. If one does exercise every day, later it may become a fundamental part of their lifestyle. Yet if physical activity is not regular and intensive enough in childhood, there is not much to expect when getting older. The frequency of children, parents, and grandparents doing sport was examined by a three-dimensional cross table. Respondents were divided into three categories on the basis of the frequency of doing sport (both for mothers and fathers) and the data of more than 400 families were compared this way. EJMH 9:2, December 2014


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Regarding the three generations, it can be stated that in the case of 10 children out of 443 the mother and the respondent grandparent do physical exercise regularly. Examining the responses of fathers, this number is 9 out of 405. Significant correlation can be found only in the case of parents not doing sport, as among them the number of grandparents and children not doing regular or occasional exercise is significantly higher. ‘Doing sports in the family definitely strengthens the feeling of belonging in children. Common experience is necessary for each child, as they spend most of their day apart from their family. Children are at school or in kindergarten, and their parents work’ (grandmother respondent 172/D). ‘I think our body and mind needs sport, mostly regular sport. I don’t know how my daughter thinks about it, she says doing sport is simply about vanity. Rubbish! It is crucial and vital for our life. If we want to live a healthy, active life for a long time, we should exercise’ (grandmother respondent 320/D). ‘When I’m at my grandparents’ in the summer, we often go to the fields by bike, and very often we compete with granddad. He taught me how to swim, and we walk a lot in the village. He knows everybody there and proudly tells people how good I am at volleyball. I really like that, and I have shown him several times how to use the volleyball itself’ (12-year-old girl respondent 538/A). Our study focuses on the relationship of grandparents and grandchildren to sport and what value-transmitting role it can have for them. The question might arise how those grandparents think about the role and place of sport and the function it has in the lives of their families, their children and grandchildren and in their own who are inactive in terms of physical training. Similarly to parents, there is significant difference in the case of grandparents in terms of how regularly they do sport and for whom they find doing regular exercise to be important: for each family member, children and grandchildren, only grandchildren or none of them. Among grandmothers and grandfathers, the highest rate is of those who consider regular physical exercise crucial for all three generations. However, among grandmothers, those who think that doing sport is necessary only for their children and grandchildren represent a higher ratio. We also wanted to answer the question how sport influenced the grandchildren’s performance and characteristics according to grandparents involved in the survey. In the categories of healthy lifestyle (77.7%), performance, achievement, respect of work (69.9%), honesty and respectability (68.4%), confidence, proper selfassessment (68.4%), nearly 70% of the respondents said that the sport activity had a significant or very strong effect on their grandchildren. When examining the influence of sports on cooperation with peers (67.7%), values (64.3%), and behaviour (62.8%), the ratio of such respondents is over 60%. According to more than half of the respondents, the diligence of their grandchildren in learning (53.1%) and their time management (52.5%) were significantly or very strongly influenced by sport (Figure 4). EJMH 9:2, December 2014


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29.5

Honesty, respectability

38.9 38.9

41.5

Values

45 45

32.7

Healthy lifestyle

Performance, achievement, respect

30.7

of work

22.8 22.8

39.2 39.2

Had no influence Had a minor influence

Self-confidence, proper selfassessment

34.8

33.6 33.6

Had a moderate influence Had a significant influence

37.2

Time management

15.3 15.3

Behaviour

36.5

26.3 26.3

Examining cooperation with peers

43.4

24.3 24.3

Diligence in learning

36.2

0%

20%

40% 60%

Had a very strong influence

16.9 16.9

80% 100%

Figure 4 The effect of sport on grandchildren’s performance according to grandparents

In the light of the results it can be stated that most grandparents attribute a distinguished role to their grandchildren’s relationship to sport, and even if they cannot do sports together with their grandchildren, they can give verbal support and behave in a supportive, affectionate way. ‘Though we couldn’t do sport together with them, in other fields of life we have always tried to encourage them to be honest, to respect work and behave properly’ (grandmother respondent 53/D). EJMH 9:2, December 2014


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‘I don’t interfere in my grandchildren’s lives or sport activities any longer. If they do it with pleasure and I can see how much they enjoy dancing, I am as happy as they are. We are zealous to clap for them. I think it’s mostly the parents who have the possibility to interfere’ (grandmother respondent 308/D). ‘I think that besides material well-being they need the sense of achievement to become healthy and satisfied adults. The struggle for achievements and success can teach children really well how to respect work’ (grandmother respondent 172/D). ‘I think everybody should pursue a sport as long as they are able to do it and like it. To my mind it can be really difficult for adults to find time for regular exercise besides their work. My grandmother says she has pain all over her body, she finds it good if she doesn’t have to do any exercise, but she always encourages me to do sports as often as I can, so that I wouldn’t be like her’ (12-year-old girl respondent 391/A). Another form of sport-related support from grandparents is when they cheer at grandchildren’s competitions or help the parents to go with grandchildren to trainings. This kind of assistance can provide several opportunities for grandparents to help form their grandchildren’s personality, talk about the events of everyday life, pass on the values of their own life. Most often it is the grandmother (the mother of the child’s mother) who goes with the grandchild to the trainings and competitions (40.5%, 60 persons), with grannies from the father’s side this ratio is 16.2% (24 persons). From the aspect of the interaction of value mediation it is a crucial factor. 14.2% (21 persons) of the learners doing sport regularly or occasionally are escorted by the parents of their mother, whereas 10.8% (16 persons) by the parents of their father. The number of grand­ fathers from the mother’s side who escort their grandchildren to trainings or competitions is 18 persons (12.2%), from the father’s side, 7 persons (4.7%). Two respondents (1.4%) marked other answers, i.e., they are escorted by maternal and paternal grandparents together. It can be stated that this kind of assistance of the grandparents is a communications area, a certain interaction necessary for both parties which can strengthen the commitment to physical exercise. ‘The most important would be to live closer to my grandchildren. Then I could take part in their everyday life more actively. For example, I could go with them to trainings, competitions to have more shared experience’ (grandmother respondent 172/D). ‘I think the personal example that grandmother does regular physical exercise and whenever they ask her she’s ready to be in Eger within the shortest time to be there when she’s needed, that can be an example to be followed’ (grandmother respondent 308/D). ‘My grandfather is rather old now, he is not able to do sport, but we go together to the trainings, whenever he can, he comes with me. I like it because this is the time we can talk about sport, friends, school. It’s good to be with him’ (10-year-old boy respondent 511/A).

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6. Summary The novelty of the study is that the assistance and role of grandparents in education has not been examined before. We were able to prove an impact system according to which grandparents have a crucial role in today’s Hungarian family structure and in the complicated and difficult employment scheme of the parents. Our study proves it evidently that according to the respondents in the relationship of grandparents and grandchildren, the stress is on the quality of time spent together, i.e. on its content and emotional values. The key drivers of their relationship are love and respect. Besides being together, the activities and games done together, the grandparents can pass on a lot of activities and thoughts to their grandchildren, ones they may not encounter at home or at school. The child can become familiar with the past, the family events and the lives of the elders genuinely only from this source. On the basis of these activities they can create a strong spiritual connection which is a real support for both of them. Setting an example is important in almost every field of life, including the ­issues of a healthy lifestyle and the attitude to physical training. Our study reveals that supportive grandparental behaviour can be the basis of activity and activating. If the members of the old generation do not pursue sport any longer, the revival of old memories, family sport activities or escorting grandchildren to trainings and competitions can be supportive for the child, too. The leisure activities done together – hiking, cycling, swimming – can become an unforgettable experience for the younger generation, the aim of which is not only to maintain the body but also to form the soul. Today’s younger generations also need the unconditional love given only by grandparents to their grandchildren. References Aarnio, M., T. Winter, U. Kujala & J. Kaprio (2002) ‘Associations of Health Related Behaviour, Social Relationships, and Health Status with Persistent Physical Activity and Inactivity: A Study of Finnish Adolescent Twins’, British Journal of Sports Medicine 36, 360–64. Benkő, Zs. (2000) ‘A családok életmódját meghatározó tényezők’, Szenvedélybetegségek 8:1 (Jan) 54–57. Biddle, S.H., K.R. Fox & S.H. Boutcher, eds. (2000) Physical Activity and Psychological Wellbeing (London: Routledge). Biddle, S.J.H., T. Gorely & D.J. Stensel (2004) ‘Health-Enhancing Physical Activity and Sedentary Behaviour in Children and Adolescents’, Journal of Sports Sciences 22, 679–701. Bowker, A. (2006) ‘The Relationship between Sports Participation and Self-Esteem During ­Early Adolescence’, Canadian Journal of Behavioural Science 38:3 (July) 214–29. Burke, V., R.A.K. Milligan, L.J. Beilin, D. Dunbar, M. Spencer, E. Balde & M.P. Gracey (1997) ‘Clustering of Health-Related Behaviors Among 18-Year-Old Australians’, Prevent­ ive Medicine 26, 724–33.

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European Journal of Mental Health 9 (2014) 195–219 DOI: 10.5708/EJMH.9.2014.2.4

Miklós Heltai*

SÁNDOR KARÁCSONY’S IMPACT ON GENERAL SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL THINKING IN THE SECOND HALF OF THE 20th CENTURY (Received: 9 July 2013; accepted: 20 November 2013)

Sándor Karácsony (1891–1952) was an original, creative and influential representative of ­Hungarian pedagogical, linguistic and philosophical thinking. As a secondary school teacher and a university professor he established a new school of thought with a lasting impact. The principle underlying his philosophy was that in education, in scientific research, and in all areas of life ‘the other person’ must be taken into account if we are to achieve valid results. In the 1970s and 1980s his former disciples and co-workers achieved significant results in various fields of science and education, such as mathematics, biology, linguistics, psychology and ethnography by applying and further developing his ideas, and many of them have also been responsible for new schools of scientific thought. Karácsony’s pedagogical thinking is very much alive even today. Representatives of the third and fourth generations of teachers who are familiar with Karácsony’s ideas believe that education takes place as a joint achievement of teacher and student if the two partners have respect for each other’s autonomy, and on this basis they relate to the ideals and values of the school. After 1990 his disciples and their co-workers created several social organisations dedicated to the task of making his work known again to those concerned. A part of this work was re-editing his ten-volume educational theory based on interpersonal logic and interpersonal psychology, and in the past 23 years holding conferences to present his pedagogical principles, which continue to be valid even today, to teachers, students and parents. Keywords: pedagogy, Hungary, communism, dictatorship, history, retrospect, helping profession, education, autonomy, impact Der Einfluss von Sándor Karácsony auf das allgemeinwissenschaftliche und pädagogische Denken in der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts: Sándor Karácsony (1891–1952) war ein außerordentlicher, schöpferischer und einflussreicher Repräsentant ungarischen pädagogischen, linguistischen und philosophischen Denkens. Als Lehrer und als Universitätsdozent etablierte er *

Miklós Heltai, Csökmei Circle, Korányi u. 14., H-2119, Pécel, Hungary; heltai.miklos@digikabel.hu

ISSN 1788-4934 © 2014 Semmelweis University Institute of Mental Health, Budapest


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eine neue Denkrichtung, deren Einflüsse bis heute spürbar sind. Seinen Grundgedanken formulierte er während seiner Zeit als Lehrer: In der Erziehung, in der wissenschaftlichen Arbeit und eigentlich in allen Lebensbereichen können wirkliche Erfolge immer nur durch die Berücksichtigung “des Anderen” erreicht werden. Seine ehemaligen Schüler und Mitarbeiter entwickelten seine Ideen weiter und erzielten in den 1970er und 1980er Jahren in den Bereichen Mathematik, Biologie, Linguistik, Psychologie und Volkskunde bedeutende Ergebnisse; einige von ihnen begründeten noch heute bestehende wissenschaftliche Schulen. Besonders lebendig sind heute noch seine pädagogischen Gedanken. Zahlreiche Pädagogen der mittlerweile bereits dritten oder vierten Generation sind der Ansicht, dass Erziehung dann als gemeinsame Leistung von Schüler und Lehrer zustande kommt, wenn die Partner die Autonomie des jeweils Anderen respektieren und sich auf dieser Basis mit den ideellen Werten der Schule identifizieren. Nach 1990 gründeten die Schüler Karácsonys und deren Mitarbeiter mehrere gesellschaftliche Organisationen, um sein Werk wieder der Öffentlichkeit bekannt zu machen. In diesem Rahmen wurde sein zehnbändiges erziehungswissenschaftliches Grundlagenwerk zu Soziallogik und Sozialpsychologie neu aufgelegt, außerdem werden seit 23 Jahren gut besuchte Konferenzen für Pädagogen, Schüler und Eltern veranstaltet, auf denen man sich über die noch heute aktuellen und gültigen Prinzipien Karácsonys informieren kann. Schlüsselbegriffe: Pädagogik, Ungarn, Kommunismus, Diktatur, Geschichte, Rückblick, helfende Berufe, Erziehung, Autonomie, Einfluss

1. Introduction When assessing the impact of great creative intellects, one must reckon with the fact that any impact, under the laws of nature, will be dampened over time. Yet the ideas put forward by great thinkers will remain valid, will be remembered and will revive, as shown by the afterlife of Sándor Karácsony’s oeuvre. 1.1. His life and works From his biography we can easily reconstruct his personality: he was an extremely well-educated person who was active, and highly creative, in several fields of intellectual pursuit. He was born in Földes in 1891 and was educated in the College of the Reformed Church in Debrecen. He conducted university studies in Budapest, and visited the universities of Geneva, Munich, and Vienna. He started his career as a grammar school teacher, and then worked for the dictionary project of the Hungarian Academy of Sciences. Subsequently he was appointed professor of the Department of Pedagogy of Debrecen University. He also played an important role in the renewal of the spiritual life of the Hungarian Reformed Church. He played a leading role in the religious youth movements of the time and filled leading positions in KIE, the correspondent of YMCA, the Boy Scouts’ Association and in the Evangelical Christian Union of Hungarian Students. Due to his work in these movements and his publica-

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tions, his editing of student newspapers and his books on education that began to appear in 1938, he was one of the best-known scholars of his age and was especially popular among university students. When the Communist Party seized control of the country’s political and social life, he was ousted from public life, deprived of his university department, forced into early retirement, and even his pension was withdrawn later on. He died in Budapest in 1952. He expounded his educational theory in ten large volumes, published by Exodus (a publishing house founded by his disciples) between 1938 and 1947. They were republished between 2002 and 2011 by Széphalom Könyvműhely, supported by Csökmei Kör1 (Csökmei Circle), a society formed by his disciples and the des­ cendants of his disciples. 1.2. The distinctive features of Karácsony’s thinking Perhaps the most distinctive feature of Karácsony’s thinking on pedagogy is the discovery of ‘the other person’ (our trans.)2 in the pupil. hildren are not of equal standing to teachers, but he has equal rights. They are not imperC fect, undeveloped adults, but well-developed and perfect young children, growing children and adolescents. They have full rights and full autonomy to lead a life corresponding to their respective stage of development. (Karácsony 2011, 31, our trans.)3

Unlike reform pedagogy, Karácsony does not narrow down the concept of education to issues of teaching methodology. Neither does he confine it to the framework (place and time) of formal education, as is usual in the science of pedagogy. He proposes that a fundamental precondition of education is the autonomy of both sides, and he maintains that at the very heart of every pedagogical interaction there is a meeting of the educator’s personality with the curiosity of the child (adolescent, youth). From a social psychological point of view, this can best be achieved in a milieu of familiarity, in which the social and pedagogical traditions of Hungary are rooted. From this view it follows that the relationship between teacher and pupil must be continuously reformulated depending on the given situation and the status of the participants. In his theoretical works he examines the basic categories of pedagogical relationships from a legal, aesthetic, logical, ethical, and confessional point of view, always bearing in mind that autonomy can only be ensured if the two partners are cocoordinated and not super- and subordinated, and that it is up to the personality of the 1

2

3

arácsony used the pen name Sándor Csökmei in his volume of poetry. The name refers to the place from K where his family came from. For more on Csökmei Kör, see Section 7.2. ‘The other person’ is a key term in Karácsony’s pedagogical, linguistic and philosophical thinking. From a pedagogical point of view, the best summary is found in 2002, 379. Original text: ‘Nem velünk egyenrangú fél a gyermek, hanem velünk egyenjogú fél. Nem tökéletlen és fejletlen felnőtt, hanem fejlett, tehát tökéletes kisgyerek, növő gyerek, serdülő és adoleszcens. Teljes joga és tökéletes autonómiája van a kisgyerek, növő gyerek, serdülő és adoleszcens életre.’

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educator to ensure the cultural standard of the interaction. In this way he identifies education with existential relations unbounded in space and time, a human activity best approximating the transcendental sphere. Acknowledging the existence of the partner, in Karácsony’s words, ‘the other person’, is manifested in verbal communication through the use of clear, intelli­ gible language. In aesthetic relations the same is manifested in the sincerity of emotions; in social relations, it is the atmosphere of freedom; in religious relations, the security of faith; and in legal relations, the unchallengeability of security. From a psychologic­al point of view, then, interaction (in Karácsony’s terminology, relation) is the process through which education may take place, and it is interaction that is the common denominator of general human (legal, artistic, linguistic, social, and religious) situations. It is these considerations that led him to call the psychological foundations of his pedagogy interpersonal psychology. Karácsony studied not only the formal psychological aspects of educational interactions, but also their content and logical aspects. All forms of interaction are verbal; this is why Karácsony says that all education is linguistic education. The logical content of psychological forms, in his view, is the sign, and it is the sign that will grow into symbol in artistic interactions, into act in social inter­actions, into principle in legal, and into confession in religious interactions. The fact that his scientific views were well in advance of his age is shown by the fact that social psychology, politology, and communication theory recognised the connection between social acts and linguistic signs only much later. The sign as content is the common denominator of the content aspects of general human interpersonal interactions, including educational ones. The logical content is also a function of interpersonal interactions: a sign means something only if it is adjustable to the partner’s sign system, and a symbol is successful only if the audience can identify with it; an act can be tolerated if the partner can freely decide whether to accept it or not. Karácsony studied the relations between sign and meaning mainly from a linguistic point of view, although he also extended his investigations to the problems of meaning related to symbols and acts. He believed that the sign has meaning only if it is associated with an image that will also be activated in the process of comprehension. It is the image that we encode as a sign, and in decoding, the sign is converted into an image; messages and thoughts without images are senseless. In his view, meaning is a secret related to the transcendent (but senselessness and unintelligibility is not identical with transcendence). By linking meaning to mental images, he constructed a framework in which art, literature, natural and social sciences found their place. This was recognised only much later by various scientific disciplines such as linguistics, mathematics, nat­ural science, aesthetics (communication theory, mathematical logic, modern hermen­ eutics, generative linguistics). In Karácsony’s interpersonal psychology the term religion does not refer to any organised religion, and religious education does not mean the teaching of knowledge about religion or of religious ethics but an interpersonal psychologic­ EJMH 9:2, December 2014


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al relation in which one party confesses his/her faith, and the other party accepts this as authentic. Obviously, education is impossible without faith: since socialisation in the most general sense of the word is aimed at getting children and young ­people to accept universal human ethical values, those who intend to educate young ­people must believe in these values and must profess their faith in them. Karácsony himself was deeply religious. He derived his ethical values from his faith and the traditions of the Reformed Church, and he professed his faith in these values to his disciples. However, he avoided the temptation to cite religious arguments in support of his scientific theories. As a scholar he demonstrated that for children and young people only those values are acceptable in which the educator has a firm and sincere faith. He confessed his own security of faith, deriving from Christianity, without excluding the possibility that others may have security of faith based on other sources. All this, together with his deep respect for the autonomy of other people, explains why and how the communities that sprang up around him were able to attract believers and non-believers, Christians and Jews, Hungarians and other nationalities. 1.3. Communities founded – widespread impact Sándor Karácsony saw a parallel between the fate of Hungary, struck to the ground by the injustice of the Trianon Treaty, and the Jews’ liberation from slavery in Egypt: he thought that an Exodus, a leaving behind of the past may lead to a spiritual revival and may promise a new homeland – on a territory that we can ‘fill with culture’. This idea lay in the background of his choice of a name for the community4 and the Bible circle that started to form around him from the early 1920s on, comprising members from youth movements within the Reformed Church, his former students and colleagues. He maintained that reviving our own sense of cultural identity and, at the same time, obtaining better knowledge of the culture of the nations living around us and reconciliation with them may create a unity among the peoples of the Carpathian Basin and even the Danube Basin that may protect us from the economic, political and cultural expansion of the great powers. The members of the Exodus community developed many other communities which have throughout the years adhered to Karácsony’s legacy. The seminars of educational science he held at the University of Debrecen led to the formation of another community, joined by scientists. Kará­csony’s impact can best be demonstrated by presenting these communities and listing, without claiming to be complete, outstanding representatives of Hungarian cultural and scientific life, who were connected to him in one way or another, and whose thinking and activities may be shown to have been impacted by him: 4

ere and in the following, the word community will be used to translate munkaközösség (ʻwork community’), H a term suggesting that the main objective of the community is to work together.

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˗ educational psychology: Endre Gyökössy, Mária Székácsné Vida,

Mátyás Durkó, Dezső Boros, Ferenc Pataki, László Vekerdi;

˗ linguistics:

J ános Lotz, Géza Sebestyén, Ferenc Fabricius-Kovács, György Szépe;

˗ literary studies: Gyula Földessy, Ákos Kocogh,

Dénes Kövendi, Balázs Vargha;

˗ mathematics: Tamás Varga, László Kalmár, Péter Rózsa, János Surányi, Tibor Szele, Imre Lakatos;

˗ philosophy: Imre Kondor; ˗ public education: György Kontra, Miklós Heltai Sr. (1909–

1989),5 Ilona Kozma (Mrs György Kontra), Lajos Szathmáry, Gyula Pataki;

˗ ˗ ˗ ˗ ˗ ˗

medicine:

György Kardos, Andor Oláh (folk medicine);

ethnography:

Gábor Lükő, Péter Morvay;

musicology:

József Ujfalussy;

classical studies:

Árpád Szabó, Gyula Muraközy;

church life:

Bálint Kovács, István Hegyi Füstös;

youth movement, dance house movement:

Sándor Jánosi, Jolán Borbély;

˗ church music: Béla Árokháti; ˗ literature: Sándor Gellért, Géza Képes, Tibor Szobotka, Domokos Varga, Gyula Fábián.

It is striking that Sándor Karácsony, who had a degree and teaching qualifications in Hungarian and German language and literature and a doctorate in philosophy, pedagogy and Hungarian linguistics, was able to impact people working in various fields of culture and science. In this paper there is scope for presenting only those people whose work clearly shows the distinctive marks of the Karácsony school and whose work generated further ripple effects. We shall also provide an overview of the civilian organisations that were formed after 1990 and set themselves the aim of reintroducing Karácsony’s ­ideas into present-day scientific and pedagogical thinking. For further information, the reader is referred to György Kontra’s book about Sándor Karácsony (Kontra 2003). 5

Miklós Heltai Sr. was the father of the present author.

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2. Influence on Hungarian educational theory and practice in the second half of the 20th century Sándor Karácsony was first and foremost a teacher and an educationist. The impact of his ideas was felt in public education for a long time. Up to the 1980s there were many schoolteachers both in Budapest and in other parts of the country whose work was inspired by his ideas. Before 1990, however, his pedagogy was strongly disapproved of and suppressed by the official educational authorities, since its transcendental aspects were inconsistent with prevailing Marxist doctrines. By pro­ mulgating Karácsony’s ideas, those in the teaching profession were bound to expose themselves to existential risks. For this reason, many of his followers tried to find possibilities for pedagogical innovation in areas that were ideologically neutral or where there was some degree of tolerance for dissent, as in the area of methodology. It is perhaps this that explains why in the 1960s to 1980s there were so many methodological innovations in public education (introducing subject rooms, group work, foreign language and art education projects), and why extracurricular activities involving both teachers and pupils were so popular (study circles, local history circles, folk song groups, student research projects). Teachers and educators who followed Karácsony’s ideas played a significant role in all this. 2.1. A dedicated teacher: Miklós Heltai Sr. A good example for methodological innovations and out-of-school education is provided by the educational work done by the late Miklós Heltai Sr. Karácsony was his form master at secondary school, and he became a teacher due to Karácsony’s influence. He maintained his ties with him even in the most repressive years of the Communist dictatorship. Like other disciples of Karácsony, he made a conscious decision when he chose to work in provincial schools. He spent the longest time (from the early 1950s to the late 1970s) in Gödöllő. In these years the linguistic handicap that children from peasant and working-class families had (the difference between school language and the dialect they spoke at home) was still acutely felt, and he made conscious efforts to solve this problem. He devoted an enormous amount of time (far exceeding official school hours) to bridging this gap. One of his methods was joint reading of the Hungarian classics to help students learn the language of school subjects (not only that of the arts subjects, but also the science subjects). He pointed out that the Latin and Greek words occurring in Jókai’s novels are the same words that are used as international terms in biology or geometry. Although he was a teacher of history and Latin, he helped pupils in studying the science subjects, too. If he found that he himself was not up to it, he asked other students (who were good at the given subject) to help, and eventually he invited knowledgeable members of the Exodus community to talk to the students. If there was no room for out-of-school discussions at school, EJMH 9:2, December 2014


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he invited the students to his home, so there were no spatial constraints on building a community. His own children were also often involved in this type of out-of-school classes, implementing the principle of familiarity in a natural way. He felt that it was natural for him to devote all his time and energy to his students, and he also felt that it was natural to ask them to help when he needed help in his school or public education activities. When a movement for studying local history was started, he founded a school museum, which later developed into an exhibition of local history and then the Town Museum of Gödöllő. Collecting objects and arranging them in the stands of the school museum proved to be an activity very well suited to the age-related features of young adolescents. In the sixties this was naturally complemented by another joint enterprise, i.e. the creation of the history room of the school. When he retired, he continued to work for the Exhibition of Local History and formed a community from visitors interested in local history. Subsequently, relying on this community, secondary school students, and his former disciples, he transformed the Chronicle-Writing Movement, initiated by the so-called People’s Patriotic Front, into a local history research group. His history study circle continued for three decades, and within it, every participant found an opportunity to develop their creative potential according to their abilities and interests. His students with a literary bent dramatised short stories by Móra and Mikszáth, and those who were interested in theatre acting performed these plays at the end-of-semester sessions. Those who were interested in folklore took an active part in collecting folk art objects and other relics of the material and spiritual culture of a receding world, the life of peasants and craftsmen. An endeavour close to his heart was to learn more about the culture of the ethnic minorities living among Hungarians. Some of his disciples who were attracted by this cause collected the folk traditions of adjacent villages (Nagytarcsa, Csömör), inhabited partly by Slovaks, and presented them to other members of the circle. He regularly took the circle to popular scientific lectures and exhibitions, such as the exhibition of the history of technology or the Museum of the History of Transport. He was opposed to all kinds of narrow specialisation, and in this way his study circle had a broad range of interests and allowed development in many directions. Several members of this study circle were to become university professors (of literature, chemistry and biology), many of them were to become teachers (of various subjects), and others were to become engineers or agriculturists. Their working styles and their ability to relate to other people are a hallmark of the community in which they were raised. The former disciples of Miklós Heltai still constitute a living community, and together with other followers of Karácsony they play an important role in maintaining the Csökmei Kör, an association created to foster Sándor Karácsony’s spiritual and intellectual heritage. Many of them have formed study circles from their secondary school or university students in Szeged, Gödöllő, and Budapest, helping the members find their path to creative work in linguistics, literature, pedagogy, or natural sciences.

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2.2. György Kontra’s pedagogical activities and his role in shaping educational policies György Kontra6 (1925–2007), as a scientist and a teacher, carried on and developed the traditions of Sándor Karácsony’s spiritual workshop. As a secondary school student he joined the Magyar Evangéliumi Keresztyén Diákszövetség (Hungarian Evangelical Christian Student Union) (MEKDSZ) and subsequently he became its general secretary, working with Karácsony, then president of the union. He obtained a degree in medicine, but he also conducted studies in philosophy, psychology, and pedagogy, and obtained teaching qualifications. He remained an active member of the Exodus community during his whole life, although in the period between 1948 and 1989 this was a serious disadvantage for all those who worked in education. However, even in the years of ‘existing socialism’, ideological limitations were less severe in the field of natural sciences, since the ‘theoretical foundations’ of the Marxist system were claimed to be ‘scientific’. In this way, due to his wide-ranging scientific and pedagogical knowledge he was able to reach a position where he could influence the methodology of teaching biology: he became head of department and later Deputy Director in the Central Teacher In-Service Training Institute in 1958 and its successor, the National Pedagogical Institute. Although his ideas often received hostile reception, in the 1960s and 1970s he introduced successful innovations into the curriculum of biology and took part, directly or indirectly, in the writing of six biology textbooks for secondary schools and five for primary schools. György Kontra developed a new type of subject pedagogy for biology based on Sándor Karácsony’s developmental psychology. Biology as a school subject in­ herited a descriptive approach from the 19th century, enshrined in the curricula at both primary and secondary level. In modifying the curricula, György Kontra followed Karácsony’s fundamental educational principle: in determining the requirements and the material to be acquired, children, adolescents, and young people should be treated as partners having full rights as children, adolescents, and young people. He claimed that ‘the child’s stages of development and the research methods used in biology can be very well coordinated’ (Kontra 1963a, 6, our trans.).7 Accordingly, the 1963 curricula for the primary school subject ‘Living World’ and biology introduced so called do-it education, and the 1965 secondary school biology curriculum introduced student experiment classes. In this way, adjusted to the psychological traits of students in different stages of development, in primary school it was observation, description, and comparison that were focused on, while in secondary school it was experimenting that was emphasised, in keeping with the psychological traits of adolescents. In the upper classes this was followed by increased emphasis on 6

7

or information on Kontra’s work on subject methodology I am indebted to István Franyó, his former colF league. Original text: ‘a gyermek fejlődési szakaszai és a biológiatudomány kutató módszerei jól párhuzamba állíthatók’.

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leading students to recognise evolutional regularities and problems through practical work related to the content of the course. In setting the requirements laid down in the curriculum, he insisted that one can check, test and evaluate knowledge only if the student, ‘the other person’, understands what s/he is required to know. He was convinced that a satisfactory curriculum and textbook must contain material based on requirements determined with the help of scientific methods. He asked the following question: ‘Is it possible to determine the requirements using scientific methods?’ (Kontra 1972, 189, our trans.)8 In contrast to prevailing pedagogical opinion he held that it was possible, and he also showed how. The perform­ ance of the students must be measured with objective methods. One method is multiple choice testing where the distractors are based on the false choices made by the test takers. As he says, ‘we have given up inventing distractors for several reasons. Instead, based on interpersonal-psychological considerations, we choose the distractors based on the incorrect choices of the students’ (Kontra 1972, 191–92, our trans.).9 In a series of tests he showed that multiple-choice tests make it possible to evaluate the students’ performance ‘from the most primitive reproductive memory performance to the most complicated applications or inferencing ability’ (Kontra 1972, 190, our trans.).10 He had the opportunity to do this because, as a professor of the Biology Department of the National Pedagogical Institute, he maintained close contacts with all the schools. He constantly reminded his co-workers that this kind of evaluation can be carried out only with standardised tests based on a nationwide sampling process. However, later on he also insisted that this method was unsuitable for one-off measurements of individual performance. He was always of the opinion that this method was best for measuring perform­ ance on a nation-wide representative sample. his type of performance evaluation . . . may be used to obtain information that can help us T find out whether the curricular requirements are reasonable . . . this information can be used as baseline data if the requirements are to be changed. The data obtained represent values that can be compared and can have scientific and practical significance only if they are compared to values obtained with the same method. (Kontra 1972, 199, our trans.)11

This shows how Kontra approached problems as a teacher and as a scientist, proving that it is possible to determine curricular requirements with scientific 8 9

10

11

Original text: ‘Lehet-e tudományos módszerekkel megállapítani a tantervi követelményeket?’ Original text: Több okból ‘mondtunk le arról, hogy a téves választási lehetőségeket mi találjuk ki. Ehelyett társaslélektani meggondolásainkból kiindulva a tanulók téves visszajelentéseiből válogattuk ki a többé-kevésbé helytelen alternatívákat.’ Original text: ‘hogy a legprimitívebb reproduktív emlékezeti teljesítménytől a legbonyolultabb alkalmazási vagy következtetési képességig értékeljük a tanulók produkcióját.’ Original text: ‘A teljesítményértékelésnek ez a fajtája . . . arra való, hogy a tantervi követelmények realitását mérlegelni tudjuk . . . amelyhez a tantervi követelmények változtatása esetén mérni lehet az újabb adatokat. A nyert adat tehát a viszonyítás alapjául szolgáló érték, amelynek csak akkor van igazán tudományos és gyakorlati jelentősége, ha teljesen azonos módszerrel kapott értékekhez viszonyítjuk.’

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­ ethods. ‘When we define the requirements, and try to make them consistent with m scientific development, we must measure the impact with the most objective, most rigorous techniques and adjust the requirements accordingly’ (Kontra 1972, 212, our trans.).12 He put forward these methodological requirements in 1969, and the same requirements were applied even in 1978 when the curricular requirements for biology and the new experimental textbooks were determined. In his efforts to renew textbooks and curricula, György Kontra implemented the principles that followed from Sándor Karácsony’s thinking on logic and linguistics. Going beyond merely adopting the general psychological and linguistic principles of Karácsony’s educational theories, he applied them in practice in determining the content of the school subject Biology and the grading of the material, taking into consideration the students’ stage of development. He also investigated the problems that hinder comprehension in learning the linguistic terms used in science subjects. e are happy to see that learners can acquire the concepts of science, and consequently W the laws and theories much more successfully than a decade ago. It is time, however, to call attention to another alarming phenomenon: often the words denoting concepts are not associated with an image: they remain empty words. Such verbal knowledge is not worth a thing. . . . If the word does not arouse the primary stimulus . . . it will lose its meaning. . . . Unfortunately, there is too much evidence to show that our students often learn in a parrot-like fashion, memorise terms, and cannot recall the image associated with the word. (Kontra 1972, 128–29, our trans.)13

In analysing a task containing a term and a figure, he finds that some of our students know all the terms, but cannot identify anything in a figure, and

some can recognise things in a figure, but do not know any of the terms. In traditional evaluation, the former student gets an excellent and the latter a fail mark. In reality neither has adequate knowledge, but their knowledge is equally inadequate . . . we must enable them to acquire concepts so that they are always associated with an underlying ­image . . . since if students learn in an imageless way, their knowledge will not be viable. (Kontra 1972, 132, our trans.)14 12

13

14

Original text: ‘Amikor mi a követelményeket meghatározzuk, és azokat igyekszünk a tudományok fejlődéséhez igazítani, akkor állandóan a legkönyörtelenebb objektivitással kell mérnünk a hatást és ennek megfelelően korrigálnunk a követelményrendszert.’ Original text: ‘Örömmel állapíthatjuk meg, hogy sokkal eredményesebben sajátítják el a tanulók a fogalmakat (és ezek alapján a törvényeket, elméleteket is), mint egy évtizede. Ideje azonban, hogy felhívjuk a figyelmet egy másik aggasztó jelenségre: a fogalmakat jelölő szavak mögül gyakran hiányzik a reális kép, olykor a szavak mögött semmiféle kép nincs. Vagyis a szóban reprodukált ismeret sokszor fabatkát sem ér. . . . Ha a szó nem idézi fel az elsődleges ingert . . . , akkor elveszti jelentését. . . . Sajnos túlontúl sok olyan adat áll rendelkezésünkre, mely azt bizonyítja, hogy tanítványaink igen sokszor csak szajkóznak, bevágják a neveket, és nem tudják felidézni a szóhoz tartozó képet.’ Original text: ‘van olyan tanulónk, aki minden nevet tud, de egyetlen képet sem, és van olyan, aki minden képet jól jelöl, de egyetlen nevet sem reprodukál. A szokványos feleltetés során az első tanuló jelest kap, a második elégtelent. Valójában egyiknek a tudása sem megfelelő, de egyformán nem megfelelő . . . érjük el, hogy a tanulás munkája közben a fogalmakat jelölő szavak mögött mindig ott legyen a kép . . . mert ha képtelen módon tanulnak a gyerekek, tudásuk csak életképtelen lehet.’

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‘We have already heard opinions that it is an unalterable natural law that children can always talk better than they can see, and that most words will never conjure up images’ (Kontra 1972, 139, our trans.).15 This situation was changed by the workbooks accompanying the Living World textbooks. The authors, following the instructions of Kontra, compiled workbooks so that at the expense of traditional rote learning there should be an increased proportion of knowledge acquisition associated with visual experience and drawing. As a result, the efficiency of learning the subject increased in a measurable way. In secondary schools, efficiency was increased by introducing the book Kis Növényhatározó (Small Botanical Guide) (Simon–Csapodi 1966). Better results were obtained not only by cutting down on the amount of encyclopedic material to be memorised and increasing the amount of activities, but also because i dentifying plants starts with visual experience, it requires the students to compare real plants to schematic representations and colour pictures of the plant or plant part. The morphological traits are designated in the Guide with the appropriate terms, and the process of identification requires the learner to make new decisions and draw new conclusions . . . the act of identifying and the related visual operations will yield significant results even within one school year. (Kontra 1972, 141, our trans.)16

Based on the success of the botanical guide, the book Kis Állathatározó (Small Animal Guide) (Móczár 1975) was introduced, and then the even more effective supplementary textbook Állatismeret (Knowledge of Animals) (Varga 1981). György Kontra undertook to revise a textbook only if he could inspect not only the text but all the pictures, figures, and explanatory drawings in the book. He paid special attention to harmony between the words and the pictures, to ensure that the picture afforded a good schematic drawing or a true likeness of reality but did not contain anything unnecessary or distracting. Forming a meaningful mental image is greatly helped by literary accounts of natural phenomena. Kontra himself often used such literary descriptions to make his lectures or writings more colourful. He wanted to apply this principle in the teaching of school subjects too. He was instrumental in compiling a reader presenting wildlife in Hungary that contained Hungarian folk songs, images of folk art, poems and prose extracts selected from the best works of Hungarian literature in order to help link the scientific descriptions of the textbook with artistic presentation and to show the unity of the ‘two cultures’. He also had a plan to have the scientific text of schoolbooks ‘translated’ by lit15

16

Original text: ‘Hallottunk már olyan véleményt, mely szerint megváltoztathatatlan természeti törvénynek kell tekinteni, hogy a gyerekek mindig jobban tudnak beszélni, mint látni, hogy a szavak nagy része sohasem fog képet felidézni.’ Original text: ‘[a] határozási tevékenység a vizuális élményből indul ki, megköveteli a valóságos növénynek, a vázlatrajznak és a növénnyel vagy növényi résszel azonos nagyságú színes festmények egybevetését. A határozókulcs a morfológiai bélyegeket adekvát szakkifejezésekkel jelöli, és a határozás menete ezek alapján új meg új döntésre, ítéletalkotásra készteti a tanulót . . . a határozási tevékenység és a vele szükségszerűen együtt járó vizuális műveletek eredményei már egy tanév után is, szignifikáns módon megmutatkoztak.’

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erary authors. This was not realised, although Móra and Wagner’s Természetrajz (Nature) (1909) textbook might have been an example. However, he had Sándor Török, a well-known writer, write introductions to the various chapters in the book Az emberi test (The Human Body) (Kontra 1958), which started out as a Teacher’s Book, but was later used more extensively. The book, which he wrote and edited himself, had six editions after 1958. Its secret was, among others, that it reflected ­Kontra’s endeavor to provide comprehensible input by linking image, sign, and meaning. In his book entitled A fejlődő gyermek (The Developing Child) (Kontra 1963b), which has become a classic, he employed the same principle in a popular scientific context. Kontra did not believe that he was an original pedagogical thinker, but thinking over and applying Karácsony’s ideas to his own field he became one. Kontra adopted Karácsony’s idea that science education could only be successful if it was not only a dialogue between humans but also between humans and nature. The latter type of dialogue can be realised through experiments. As Pavlov put it, an experiment is a question addressed to nature, to which nature will provide an answer. Kontra extended this idea: nature is autonomous, and we must respect the autonomy of nature if we are to study God’s world according to its own laws. In a somewhat joking manner he added that the time had passed when a biologist first killed an animal s/he wanted to study. Modern biologists will observe animals in vivo, in their natural habitat, and create opportunities for their students to do so. In this way, he became one of the pi­ oneers of environment-conscious thinking in Hungary. We can thank him for the fact that environmental education has had a place in school education for the last 50 years. In recent years the rather disheartening results of the PISA17 survey in several school subjects have stirred many controversies. The survey found that the know­ ledge of the 14 to 15 age group in natural science lagged far behind compared to previous years: Hungarian students were placed 14th to 17th among 31 countries. We should note that a similar survey by IEA18 in 1983 showed a different picture: the same age group showed an outstanding performance, sharing first place with Japan. (In the ’80s, the surveys of natural science included mathematics, and Hungarian students were excellent at this subject too.) Can it be a coincidence that in the years when Hungarian students scored high in international comparisons of achievement in natural sciences, the writing of textbooks and in-service training for teachers were in the hands of two former disciples of Sándor Karácsony? (The other one was Tamás Varga, the excellent mathematician.) During his whole career, György Kontra worked assiduously for the purpose of keeping Karácsony’s heritage alive and transmitting his pedagogical ideas. Elemér Kerékgyártó, head of the Department of Marxism and Leninism in the Ministry of Education and deputy head of the Department of Dialectic Materialism of Eötvös Loránd University, carrying out a commission by the Communist party (MDP, Party 17 18

Programme for International Student Assessment. International Association for the Evaluation of Educational Achievement.

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of Hungarian Workers), submitted a dissertation entitled A karácsonyista ideológia bírálatához (A Critique of Karácsony’s Ideology) (the manuscript has disappeared, its summary can be read in Kerékgyártó 1955). Using vulgar-materialistic and Stalinist slogans, he tried to discredit Karácsony. Karácsony’s disciples attended the public defence of the dissertation, and citing facts, they refuted its theses. The doctoral committee had no choice – it had to reject the dissertation. György Kontra was the chief organiser behind this joint action, and his bold, closely argued, scien­ tifically well-grounded criticism played a decisive role in the rejection. Later on, as the grip of dictatorship loosened, he spoke out publicly for Kará­ csony’s scientific rehabilitation. He made references to his master in several articles and lectures, although Karácsony was still persona non grata in official educational science. Kontra was a motivator of objective research on Karácsony and played an important role in getting one of his fundamental works, A magyar észjárás19 (The Hungarian Way of Thinking) published even before the transition, in 1985. He gave important support to those who were willing to ignore the vulgar-materialistic evalu­ ations of Karácsony and adopted an unbiased scientific approach. From the late seventies, Ferenc L. Lendvai (1993) and Gusztáv Lányi (2000) published papers attempting to evaluate Karácsony’s work objectively, and after the transition they both wrote book-length studies on Karácsony (2003). After 1990 Kontra was instrumental in the reedition of Karácsony’s books. Together with other disciples he was a co-founder and for seventeen years one of the leaders of Csökmei Kör. In 1992 he wrote an authoritative analysis on Karácsony (Kontra 1992), and his last work was a revised and expanded edition of the same book (Kontra 2003). György Kontra continued to build communities in all his social and family relations along the lines proposed by Karácsony. Under his guidance and with his support, the Biology Department of the National Pedagogical Institute, the Biology Section of the Society for the Dissemination of Scientific Knowledge, and the Didactics Section of the Hungarian Biology Society developed into creative workshops, in which innovation became possible in spite of all the constraints imposed by official ideology. In these communities people with different political views and different world views, preserving their autonomy, were able to cooperate and carry on creative activities (Franyó 2008). It was due to his ability to relate to different people, a characteristic feature of the Karácsony school, and his professional authority that during the curriculum development project of 1973–1978, as an advisor to the Education Committee of the Hungarian Academy of Sciences, he was able to implement some important scientific and pedagogical principles from Karácsony’s legacy, primarily in biology education and in determining the structure of so-called ‘fields of education’, i.e. groups of allied subjects. He regarded it as evident that school subjects are didactic­ ally presented science. At that time it was possible to have the decision-makers ac19

The publication of the book is due to Ferenc L. Lendvai who was responsible for editing and preparing the material for print, but György Kontra was the initiator, assisting the editor throughout.

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cept this principle. They piloted any proposed changes (including the introduction of optional specialisation courses at secondary school) at least for one study cycle. Sándor Karácsony’s pedagogical ideas were reflected in defining the conception of somatic-mental hygienic education, which won recognition as part of a UNESCO project. This was also inspired by Kontra (Spiró 2008). György Kontra’s wife, Ilona Kozma was a teacher of Hungarian and Latin, and following Karácsony’s ideal of community-building she formed permanent circles among her disciples, which were later associated with the then informal Exodus community. These circles were formed to disseminate Karácsony’s ideas, but they had a very open spirit, and attracted people, including professionals and scientists, with very different worldviews, religious and political views, who were nevertheless united in one thing advocated in these meetings, namely, in recognising the autonomy of ‘the other person’ and having a familiar, coordinative relationship with other people. 3. Karácsony’s impact on Gábor Lükő’s approach to ethnography Gábor Lükő, the ethnographer and social psychologist (1909–2001) was Kará­ csony’s disciple at Miklós Zrínyi Grammar School in Budapest and then at the University of Debrecen. His habilitation dissertation was supervised by Kará­ csony, and he joined his professor’s Társaslélektani Intézet (Institute of Interpersonal Psychology). In his seminal early works (Lükő 1936; 1942), the impact of which lasts even today, he set forth the main lines of his scientific research agenda: he wanted to explore the system of symbols in Hungarian folk culture, and to prove that it was closely related to the system of symbols in classical Hungarian literature, extending his investigations to the similarities among the cultures of the Danube Basin. He was appointed professor of the University of Debrecen in 1945, but when Sándor Karácsony was forced out of his position, Lükő’s academic career also came to an end. After 1950 he worked as a museum director in Gyula, Baja, and Kiskunfélegyháza, but he continued his ethnographic research among the Szekler from Bukovina relocated to Transdanubia, and among gypsies. Later he extended the scope of his research and studied folk music, especially the use of the pentatonic scale among the peoples related to Hungarians, the Finno-Ugric and Turkic peoples. I n the field of folk music research, Gábor Lükő continued the work of Bartók and Kodály, adding some fine detail especially in his investigations of the pentatonic scale. By studying the art, outlook on the world, language philosophy, and inter-ethnic interactions of Finno-Ugric and Turkic peoples, he revealed the distinctive patterns of a peculiar, oriental language of forms and philosophy, which is basically different from those of the IndoEuropean peoples. Lükő investigated Hungarian culture at the time of the Hungarian conquest of the Carpathian Basin (cca. 896) as part of a wider oriental (mainly Finno-Ugric and Turkic) culture, and he demonstrated that oriental elements survived in the symbol

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M. HELTAI system of folk poems and folk art as well as other areas of traditional peasant culture even in the 19th century. (Pozsgai 1999, 27, our trans.)20

Gábor Lükő maintained his ties with the Exodus community until the end of his life. After retirement, he continued his work, and a large circle of disciples gathered around him. They arranged for his later studies on the topics mentioned above to be published in the series Gyökereink (Our Roots) (issues 1–7) and his comprehensive book to be published, even if only posthumously (Lükő 2003). His work was inspired by Karácsony’s ideas: preserving our national identity and remembering our connections with a wider oriental cultural zone must go hand in hand with recognising our common heritage with the peoples of the Danube Basin – this is ‘the other person’ on a national level. Maintaining folk art and folk culture does not divide but unites us with other peoples. 4. Karácsony’s impact on Hungarian linguistics Sándor Karácsony’s ideas about language played a decisive role in introducing a new approach to research on Hungarian grammar. When he left his job at secondary school, he held seminars in the framework of the Hungarian Evangelical Student ­Union in Budapest for trainee teachers. These seminars were attended, among others, by János Lotz and Géza Sebestyén, who did not share all of Karácsony’s ideas, but their work was significantly influenced by his innovative spirit, and this is reflected in their works (Lotz 1939; Sebestyén 1939). Ferenc Fabricius-Kovács and György Szépe attended Karácsony’s lectures at the University of Debrecen. The former was also a junior lecturer in Karácsony’s department. György Szépe recognised the originality of Karácsony’s views on language, and he had a major role in propagating it in Hungarian linguistic science. Ferenc Fabricius-Kovács seized every opportunity to disseminate Karácsony’s innovative linguistic ideas that were well in advance of his age in recognising that languages are used for communication. It is due to him that Hungarian linguistics today accepts this as an evident fact (Fabricius-Kovács 1969, 1980).

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Original text: ‘Lükő Gábor a népzenekutatás területén Bartók és Kodály eredményeit finomította tovább, különösen figyelemreméltóak a pentaton hangrendszerre irányuló vizsgálatai. A finnugor és török népek művészetének, világképének, nyelvfilozófiájának tanulmányozásával, interetnikus kölcsönhatásaik felkutatásával egy sajátos, keleti formanyelv és filozófia alapvető – az indoeurópai népekétől alapvetően eltérő – jellegzetességeit mutatta ki. Lükő a honfoglaló magyarság ősműveltségét is egy tágabb keleti (elsősorban finnugor és török) műveltség részeként vizsgálta, és a magyar kultúra e keleti elemeit, a népköltészeti szimbólumok és a díszítő motívumok továbbélését, átalakulását kimutatta a 19. századi népművészetben és a paraszti kultúra egyéb megjelenési formáiban is.’

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5. Sándor Jánosi and his circle: the role of Karácsony’s disciples in the folk song and folk dance movement Karácsony regarded scouting as a lifestyle that suits adolescents very well and is an excellent pedagogical device for their socialisation. Young adolescents growing out of childhood and desiring independence can find in the scout group a natural community that is organically related to the family. In the camps and excursions they can learn that independence means self-subsistence and taking responsibility for themselves and other people. As a co-chairman of the Boy Scouts’ Alliance, Karácsony reinterpreted Baden Powell’s principles in that he encouraged adolescents looking for artistic ideals to turn towards folk culture. Together with Lajos Bárdos and Károly Mathia he edited a collection of 101 magyar népdal (101 Hungarian folksongs) (Bárdos 1939). He also initiated regöscserkészet, a form of scouting that turned the former city-village relationship around, and did not want to ‘teach’ the village but wanted to learn about peasant culture which was still quite widespread at that time, and certain parts of it were almost intact. He also pointed out that this was not an end in itself: folk culture may serve as a foundation stone for high culture in the same way as the Hungarian folk song became a cornerstone of Bartók’s and Kodály’s music. Sándor Jánosi (1911–1985) was attracted to Sándor Karácsony’s ideas in the Young Men’s Christian Association. He educated himself through self-teaching and attained a high level of education this way. He became Karácsony’s disciple, his colleague, and one of the outstanding leaders of the regöscserkész movement. Between 1945 and 1948 the two of them together tried to save it, but in 1948, after Karácsony resigned as chairman, Jánosi was also forced out of his leading position in the Hungarian Boy Scouts’ Alliance. Never again was he allowed a role in youth movements (scouting groups were disbanded), and he had difficulty finding a livelihood. He did temporary physical and clerical work and was finally employed by the Museum of Transport as a joiner. He was also an indefatigable organiser, and for a long time, he provided single-handedly otherwise unavailable scouting experience for the adolescent children of other members of the community, organising camps and excursions for them and their friends. Many people found their way to the Exodus community in this way during the years of repression when such activities were ‘illegal’. He transmitted his love of folk music to his sons and their friends, and the Jánosi ensemble (led by one of his sons) is now among the best-known Hungarian folk bands. Hungarian folklore had a revival in the 1970s when after a television folk singing contest called Röpülj, páva! (Fly Peacock, the opening words of a Hungarian folk song), a folk song and dance house movement sprang up. These movements were partly fostered by former regös scouts and some researchers who were connected with Karácsony and his disciples (Jolán Borbély, György Martin). In this way, Jánosi could justly regard himself as the spiritual father of all this. His activities were of immeasurable value in finding and maintaining national identity while at the same time he always showed respect for other peoples and cultures, the ideas inspired by Sándor Karácsony. EJMH 9:2, December 2014


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Thanks to one of his former scouts, Iván Vitányi, who was then director of the Institute for Popular Education, and another co-worker of the Institute, Tamás Deme, in the late seventies it was possible to publish his works summarising his practical pedagogical experience in scouting. Taking advantage of these experiences remains a task in the education of young people (Jánosi 1977, 1978, 1979, 1981). 6. The after-life of the mathematicians’ circle The thought-provoking and liberating influence of Karácsony’s ideas is very well demonstrated by the fact that at the University of Debrecen a whole group of outstanding mathematicians joined his scientific workshop. According to Kontra, this was due to the novel character of his linguistic logic, which was a revelation for those who were interested in mathematical logic (Kontra 2003). The members of the group were László Kalmár (1905–1976), who was to become a member of the Hungarian Academy of Sciences, Tibor Szele (1918–1955), then junior lecturer, Péter Rózsa (1905–1977), who was also to become a member of the Hungarian Academy of Sciences, János Surányi (1918–2006), Tamás Varga (1919–1987), and Imre Lakatos (1922–1974), professors, the latter at the London School of Economics. Several of them maintained their scientific contacts with the others even after 1948, in the second half of the 20th century, and Karácsony’s influence can be traced in their work. Dezső Gurka’s book gives a very incisive analysis of all this: I t is probably not unrelated to Karácsony’s influence that among Hungarian mathematicians it was László Kalmár who was the most susceptible to linguistic problems. As a professor of Szeged University, Kalmár – using the theoretical foundations of Chomsky’s generative grammar – became a founder of mathematical linguistics in Hungary. From 1964 on he held seminar classes on this topic for students of mathematics and linguistics, and published a study called Mathematics and Linguistic Structures. The relationship between empirical observation and abstraction, even though in a different form, and outside linguistic philosophy, surfaced in the historical approach of several disciples of Karácsony. (2004, 264–65, our trans.)21

László Kalmár did some pioneering work in the ’60s and ’70s in the field of computer science and cybernetics too. The influence of the Karácsony school can be directly shown in the work of 21

Original text: ‘Valószínűleg nem független Karácsony hatásától az a tény sem, hogy a hazai matematikusok közül éppen Kalmár László bizonyult fogékonynak a nyelvészeti problémák iránt. A szegedi professzor Kalmár – Chomsky generatív grammatikájának elméleti alapjait felhasználva – a magyarországi matematikai nyelvészet egyik megalapítójává vált. 1964-től matematikus- és nyelvészhallgatóknak tartott szemináriumokat e témában, s ugyanekkor jelent meg a Matematika és nyelvészeti struktúrák című hosszabb tanulmánya is. Az empirikus tartalom és az absztrakció viszonya, mesterükétől eltérő tartalommal és a nyelvfilozófián túlmenő érvénnyel ugyan, de több Karácsony-tanítvány történeti megközelítésű gondolatmenetében is felbukkant.’

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Tamás Varga of the National Pedagogical Institute who developed a comprehensive system for the teaching of mathematics. Starting from Karácsony’s insistence on the unity of science, the teaching of arithmetic and geometry was integrated, and the teaching material was adjusted to the children’s stage of development (Varga 1974). His principles were integrated into the curricula introduced in 1978, too, and were internationally recognised. 7. Civil organisations for rediscovering Karácsony’s ouvre after 1990 7.1. Karácsony Sándor Művelődési Társaság, Földes Imre Péter, the mayor of Karácsony’s (and his own) native village Földes played a pioneering role in keeping Karácsony’s legacy alive. He proposed in 1984 that the local cultural centre and primary school be named after Sándor Karácsony. This proposal was turned down by the one-party state at that time, but in 1989 it was finally accepted and the name-giving ceremony was held on September 15 of that year. Due to Péter’s efforts, the Karácsony Sándor Művelődési Társaság (Sándor Karácsony Educational Society) was formed in Földes, which issued its 9th bulletin in 2012, containing collections of local reminiscences, the recollections of former disciples, and studies presenting various parts of Karácsony’s oeuvre. Every year the Society holds commemorations in the local school and Karácsony Sándor Days in the local cultural centre. The society is also to be credited for the commemorative plaque on the wall of the former Zrínyi Grammar School in Budapest (today Kandó Kálmán College of Engineering). This was the school where Sándor Karácsony taught from 1919 to 1927. There is also a memorial plaque on the house at 18 Karinthy Frigyes street, where he lived in Budapest. In the Cemetery on Kerepesi út a wreath-laying ceremony is held every year on Teachers’ Day. 7.2. Csökmei Kör, Pécel Karácsony’s lasting impact is also shown by the activities of the Csökmei Circle which was formed in 1991. As is apparent from the foregoing, Karácsony’s disciples remained in contact from 1948 up to the transition in 1989/90 and the present. This contact was realised at two levels. The Exodus community from the ’60s to 1990 collected and stored the documents relating to Sándor Karácsony’s life and work, and also started to process his works, preparing the notes for eventual publication. Most of this work was done by György Kontra, Sándor Jánosi, Dénes Kövendi and Miklós Heltai Sr. Considerable work was done by Gyula Fábián, who was an organiser of youth groups for the children of Karácsony’s disciples. Being a journalist and a writer, he called attention to the importance of Karácsony’s work even before 1990 through his connections with people in various walks of life and in the literary world. EJMH 9:2, December 2014


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Another plane of contact was a Bible-reading community which has continued to use the Bible-reading guide that was proposed by Karácsony. It should be noted that the Exodus community and the membership of the Bible circle show considerable overlap. When the obstacles to civic organisations disappeared in 1990 and the ideological barriers in public and scientific life were lifted, the Exodus community – disciples of Sándor Karácsony, their descendants, and the informal circles they had formed – decided to return to public life and establish an association to reintroduce his ideas into pedagogical science. The association was registered in 1991 under the name Csökmei Kör. The present author was elected chairman since he had good connections in Pécel (where he lives), and so this town became the headquarters of the association and a venue for its conferences. The organisers (György Kontra, Miklós Heltai Jr. and Gyula Fábián) integrated their own disciple communities into the association which set the following two main objectives: a) to republish Karácsony’s works, b) to reintroduce his ideas into pedagogical science. To achieve the latter objective they made efforts to foster a dialogue between teachers and students as well as parents. For this purpose they held conferences, a form of exchange of ideas that Sándor Karácsony often took advantage of. In organising the first conferences, important help was given by the Ráday Club of the Szemere Pál Cultural Centre, which included several Karácsony disciples. In the early ’90s the conferences became annual events, with a three-day conference in August and a one-day conference in December. All the conferences focused on a selected work by Karácsony and the related area of educational science and practice. In the past two decades, in keeping with the objectives, 150 to 250 teachers and students attended the conferences annually, many of them from outside Hungary. The Circle covers its operating costs from membership fees and donations. Since in Hungary people can donate 1% of the income tax they pay to a non-governmental organisation, the members have supported the Circle in this way too, and this has provided an important source for the publication of Karácsony’s books. Publishing the full ten-volume series began in 2002 and was completed in 2012 with the assistance of Széphalom Publishers.22 It should be noted that it has rarely happened in Hungarian scholarship that fifty years after the death of a scholar his disciples and their descendants had his work republished at their own expense. One prime motivator behind the Csökmei Circle’s activities aimed at preserving and transmitting cultural value was Dénes Kövendi (1923–2011) who had studied literature but worked as a librarian. He put in an enormous amount of philological work to prepare the notes of the series representing Karácsony’s oeuvre, exploring and identifying the original places and dates of publication. Except for the book A 22

arácsony’s works are listed in the Appendix. The first date refers to the first edition by Exodus, Budapest, K the second to the reedition by Széphalom Könyvműhely, Budapest.

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magyar világnézet (The Hungarian Worldview) (1941/2007), he wrote detailed postscripts to every book, entitled ‘A kötet helye Karácsony Sándor életművében’ (ʻThe Place of This Volume in Karácsony’s Oeuvreʼ). In addition, beginning from 1990, he wrote several studies about the place of Karácsony’s work in Hungarian science. Academician Árpád Szabó was a colleague of Karácsony’s at the University of Debrecen. He was a classicist and science historian with an international reputation who achieved significant results, especially in the research of ancient mathematics and astronomy, cooperating with Karácsony’s mathematician disciples like Imre Lakatos, László Kalmár and Tamás Varga. When the Csökmei Circle was founded, he put his full authority behind it, and for a decade faithfully appeared at all the conferences with his lectures. He played an important role in getting the scientific community to recognise Karácsony’s work once again. Karácsony’s ideas played a decisive role in Domokos Varga’s literary works. His poetic representation of the world of children is very interesting from a pedagogical point of view. In his sociographic writings he recorded the social and cultural aspects of a receding world, the world of manual workers, and as a publicist he always voiced his respect for his former professor, and gave spiritual and financial support to the Csökmei Circle to the end of his life. 7.3. Sándor Kör, Budapest An organisation called Sándor Kör (Sándor Circle) was established in 1988 under the leadership of Tamás Deme, an educationist engaged in public education. This circle has carried on its activities aimed at preserving and increasing cultural value for 25 years. Deme came into contact with György Kontra at an educational conference where the latter introduced him to Karácsony’s ideas and works. This had an eye-opening effect on Deme, who for most of his subsequent career focused on investigating and disseminating Karácsony’s pedagogical ideas. It was this work that led him to establish an ecumenical pedagogical workshop with the name Sándor, which is a reference to Sándor Karácsony, a Calvinist, and Sándor Sík, a Catholic. The two men had developed a friendship and close cooperation in scouting. By fostering cooperation between denominations, the circle emphasises the universal application of Karácsony’s pedagogy. In their monthly meetings they study various parts of his oeuvre and identify the parallels between Karácsony’s ideas and those of modern pedagogy and cultural anthropology; the role of classical and folk culture in education is emphasised, and the results of natural sciences are discussed in the light of Nature’s ‘autonomy’. Tamás Deme also initiated the reedition, by Széphalom Publishers, of Ocsúdó magyarság (Waking Hungarians) (2002), the first volume of Karácsony’s comprehensive pedagogical series.

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7.4. Karácsony Sándor Közéleti Kör, Nagykőrös Since its inception, the Teacher Training College of Károli Gáspár University of the Reformed Church of Hungary (Nagykőrös) has made Karácsony’s pedagogy an integral part of teacher training for Reformed Church schools. Árpád Szenczi, the present Principal of the College has for twenty years written studies and textbooks analysing and presenting it for trainee teachers, extending this work to the pedagogical conferences and popular lectures held at the College. Szenczi has a good partner in this work: Tibor Debreczeni, honorary chairman of the Karácsony Sándor Közéleti Kör (Sándor Karácsony Public Life Circle) in Nagykőrös and the director of the Sándor Karácsony Stage, established in 1989, has for decades worked (using the opportunities of drama pedagogy too) for the purpose of bringing Karácsony’s scholarly achievements back into public awareness. 8. The heritage of Sándor Karácsony in the Reformed Church of Hungary In analysing the impact of Sándor Karácsony, we must note his significant role in revitalising the Reformed Church. As an educationist he believed that respect for the autonomy of another person comes from interpersonal interaction and dialogue, and he held that the same was true in the relationship between God and humans in an age when humanity is entering adulthood. He drew the conclusions of this view in two respects. In Bible-reading communities, he restored the Reformed Church’s original, congregation-centred order of operation: before God everyone is equal, has equal rights to speak when it is his/her turn, and according to the principle of universal priesthood, the person who is speaking is a priest! The Bible circles of the Reformed Church have observed this principle up to the present day. By recognising God’s sovereignty, the Bible circle creates a dialogic interaction between God and humans. Regular reading of the Bible provides another opportunity for dialogue. Accordingly, Karácsony worked out the order of reading the Bible for the Reformed Church of Hungary. When his Bible circle published the first Bible-reading guide, it was the second book of Moses called Exodus that was marked out for reading, and the community at that time felt that by leaving behind the fleshpots of Egypt, they could liberate themselves from slavery. From the late thirties to 1949, the Exodus Bible-reading guide was the official guide of the Reformed Church, which has defined the practice of Bible reading up to the present time: All scripture is given by inspiration of God, that is, we cannot pick and choose among the books of the Old and the New Testament as we would like according to our current wishes. If the order of reading is prescribed on a daily basis in a guide, with passages from both testaments, there is a better chance that the Word will be in the centre: instead of humans deciding what they want to hear from God, they must try to understand the message carried by the Word. When in 1950 the authorities banned Exodus Publishers, Sándor Karácsony’s EJMH 9:2, December 2014


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circle continued to circulate the Bible-reading guide in typewritten and photocopied form. At the same time the Reformed Church also continued to publish its guide which is rightly regarded as the successor of the Exodus guide (as the foreword to the 1955 guide claims), although in the fifties some discrepancy arose in dividing up the different books. Singing in the congregation was always a cause that was close to Sándor Kará­ csony’s heart. He made it clear in several places that only the most perfect, most beautiful and artistic forms are worthy for the praise of God. In his view, singing, as practiced in many congregations of the Reformed Church (where rhythm is not kept and every note is sustained for the same duration) has nothing to do with the praise of God. Karácsony had a very influential role in compiling the songbook of the ­Hungarian Reformed Church published in 1948. In this he cooperated with Béla Árokháti, Bishop Imre Révész and Kálmán Csomasz Tóth. At his initiative, another songbook was published by the Hungarian Evangelical Student Association in 1948 which contains the unabridged version of the Psalms translated by Albert Szenci Molnár, set to music by Bourgeois and Goudimel (Szent Dávid király százötven zsoltára 1948). (Szenci’s poetic translation is regarded very highly in Hungarian literature.) 9. Afterword Those who read Sándor Karácsony’s book today may stumble upon scientific terms not in current use, dialectal words or literary turns of phrase. Unfortunately, these words are not part of general education any more. However, if the reader takes pains to understand them, s/he may discover a world whose values are values even today, whose problems are still problems, and whose proposals for the solution of the problems are to a great extent in harmony with the latest findings of modern science, which suggests that more of Karácsony’s ideas may be expected to be substantiated. The idea that it is our relationship with ‘the other person’ based on autonomy and fairness that is the key to our bodily and spiritual well-being, our enjoyment of art, our efforts to understand and make ourselves understood, our satisfactory playing of social roles, our credibility and our faith, is verified in a negative way by the lack of all this in today’s globalised world. Modern science has already understood that the former self-centred outlook of humanity on the world is not only outdated but also harmful to itself, as seen from the disruption of the ecological balance. More conscious members of the human race can now understand this. For this reason we shall end this paper with the conclusion that Sándor Ka­ rácsony’s oeuvre is not only something that the history of science will record as a valuable contribution, but it is a cornerstone of the science of the future. It remains an important task for the Hungarian scientific community to reencode it in other languages to make it accessible for international audiences. Translated by Pál Heltai EJMH 9:2, December 2014


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APPENDIX The titles of Karácsony’s works Hungarian title, date of publishing

English translation of titles

‘A neveléstudomány társaslogikai alapjai’ sorozat • A magyar észjárás és közoktatásügyünk reformja (1939/2009)

‘The Interpersonal-Logical Foundations of Pedagogy’ series • The Hungarian Way of Thinking and the Reform of our Public Education System

‘A neveléstudomány társaslélektani alapjai’ sorozat I. rész: A nyelvi (irodalmi) nevelés és a társaslélek értelmi működése

‘Interpersonal-Psychological Foundations of Pedagogy’ series Part I. Linguistic (Literary) Education and the Intellectual Functioning of the Interpersonal Psyche • Hungarian Grammar on InterpersonalPsychological Bases • The Soul of Books (System of Signs and Symbols: Literary Education)

• Magyar nyelvtan társaslélektani alapon (1938/2010) • A könyvek lelke (Irodalmi nevelés) (1941/2006) II. rész: A társaslélek felső határa és a transzcendensre nevelés • A magyar világnézet (Világnézeti nevelés) (1941/2007) • A magyarok Istene (Vallásos nevelés) (1943/2004) III. rész: A társadalmi nevelés és a társaslélek akarati működése • A magyarok kincse (Értékrendszer és axiológia) (1944/2008) • Magyar ifjúság (Tettrendszer és etika) (1946/2005) • Ocsúdó magyarság (Szokásrendszer és pedagógia) (1942/2002) IV. rész: A társaslélek alsó határa és a jogi nevelés • A magyar demokrácia (Függetlenségre – autonómiára nevelés) (1945/2011) • A magyar béke (Háborúból békére – reformra nevelés) (1947/2011)

Part II. The Upper Limit of the Interpersonal Psyche and Education for the Transcendent • The Hungarian Worldview (Education for Worldview) • The God of Hungarians (Religious Education) Part III. Social Education and the Volitional Functioning of the Social Psyche • The Treasure of Hungarians (System of Values and Axiology) • Hungarian Youth (System of Acts and Ethics) • Waking Hungarians (System of Customs and Pedagogy) Part IV. The Lower Limit of the Interpersonal Psyche and Legal Education • Hungarian democracy (Education for Independence and Autonomy) • Hungarian Peace (From War to Education for Peace and Reform)

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European Journal of Mental Health 9 (2014) 220–230 DOI: 10.5708/EJMH.9.2014.2.5

György Csepeli* & Richárd Nagyfi

FACEBOOK DIAGNOSTICS Detection of Mental Health Problems Based on Online Traces** (Received: 6 May 2013; accepted: 19 February 2014)

Users of the social media network communicate with each other 24 hours a day. Their presence on Facebook leaves traces. Based on the analysis of the distribution patterns of the traces users had left, this paper aims to explore how mental states can be detected among Facebook users. Results of the analysis raise the possibility of the development of innovative methods for screening persons with mental problems among consumers and producers of online social media. Keywords: social media, Facebook, scale-free distribution, mental health problems, HCSM (health­care social media), depression, Big Data Facebook-Diagnostik: Erschließung von mentalhygienischen Problemen mithilfe von Spuren im Internet: Die Benutzer der Plattformen sozialer Netzwerke können rund um die Uhr miteinander in Kontakt bleiben. Bei der Nutzung von Facebook hinterlässt man allerdings auch unwillkürlich Spuren. Die Studie berichtet über ein Experiment, bei dem aufgrund von Abweichungen dieser Aktivitätsspuren von der Potenzverteilung ein Einblick in den psychischen Zustand der Facebook-Benutzer gewonnen werden konnte. Diese Forschungsergebnisse könnten es ermöglichen, die mentalhygienischen Probleme der aktiven Benutzer sozialer Netzwerke automatisiert, online zu diagnostizieren. Schlüsselbegriffe: soziale Netzwerke, Facebook, Potenzverteilung, mentalhygienische Störungen, HCSM (healthcare social media), Depression, Big Data

*

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C orresponding author: György Csepeli, Interdiscplinary Doctoral Program at the Faculty of Social Sciences of Eötvös Loránd University, Pázmány Péter sétány 1/a, H-1117 Budapest, Hungary; csepeli.gyorgy@gmail.com. This article has been prepared in the the framework of the grant titled ‘PIAC_13-1-2013-0205 (Prediktív e-kereskedelmi megoldások kutatása online és offline tartalmak forgalmazása során keletkező nagy tömegű adattartalmak feldolgozását segítő fúziós módszertan fejlesztésére)’.

ISSN 1788-4934 © 2014 Semmelweis University Institute of Mental Health, Budapest


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1. Introduction Humans have always been communicating with each other but the process of direct, mainly oral communication has remained traceless in everyday life up until the latest ages (Buda 1988). The development of information technology in the 20th century has made the recording of direct human communication possible, but the recording of the acts of communication has generally been bound by the constraints of the situation, and the analysis of the data of the recorded video and audio materials has been limited by the objectives of recording. The emergence of broadband internet has resulted in a radical change in all aspects of the process of human communication. People have been able to widen their circles of communication, the number of partners has increased considerably, the line between ‘private’ and ‘public’ has become blurred and the traditional communication roles that had formerly divided participants of public social communication into ‘producers’ and ‘consumers’ has disappeared in the communication space created by broadband internet (Castells 2013). The forms of social media have become the platform where people can express freely what they think, feel and wish to do. As a result of the current changes in information technology mass communication goes beyond the traditional division between producers and consumers of media content. The internet has made public communication possible for anybody, at any time and about anything. People logged into Facebook and other social media websites can communicate with each other 24 hours a day. Their topics are varied. Most of them are personal while others reflect public interest. Anyone can take a topic selected from the ones discussed by traditional mass media or can pick up something that has been stored on the internet. Facebook is not just a platform of online communication, it is simultan­ eously a social network service. Users of Facebook must register before communicating on the site. The users create a profile of their own, label other users as friends. The number of Facebook users is well above one billion. Facebook as a social service provider allows the formation of networks of users who mark their relationships as friendships. Friendships between Facebook users can be characterised typically as weak ties showing low values on measures of the amount of time, the emotional intensity, the intimacy and the reciprocal services which are generally seen as major dimensions of any type of interpersonal relationship (Granovetter 1973). The nature of online friendships, however, differs from the nature of offline friendships. One can argue that online friendships by defin­ ition are weak because of the lack of physical contact. Nevertheless, online friendships might involve commitments of time and emotion and reciprocal services just as offline friendships do. According to the results of Newcomb’s classical research, friends tend to be more similar to each other than mere acquaintances (1961). Newcomb found that the beliefs and attitudes of initial strangers tend to converge as a function of the progression of the acquaintance process. Consequently we might ­argue that the users who bond by online relationship will be more similar to each other than the users who are not connected. Thus, if online ties connect P to O1 and EJMH 9:2, December 2014


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P to O2, both O1 and O2 will likely be similar to P and probably will be similar to each other. Similarity of the network members can be predicted by Fritz Heider’s theory of cognitive balance too (1958). Moreover, if online ties between P and O1 and P and O2 exist, then the emergence of dissimilarity between them would introduce strain into the network since O1 will want his own attitudes and beliefs to be congruent with the attitudes and beliefs of his friend P, and naturally with his attitude of his friend O2. On the basis of the congruency principle we can expect not only the similarity of attitudes and beliefs among the members of the network, but the similarity of their moods and mental states as well. The relationship between social capital and computer-mediated communication has been investigated recently by a study of Ellison and her colleagues (2007). The researchers asked college students about the ways they use social media and measured their social support stemming from strong ties and weak ties. The results of the study showed a positive correlation between Facebook participation and both varieties of social ties. According to these results Facebook usage can be considered as a predictor of bonding social capital which comes equally from offline and online relationships. Consequently, we can safely assume that there is an overlap between the two sorts of relationships (Ellison et al. 2007). Many people visit Facebook just to see what is going on. Other people use Facebook to promote social networking. Most of the friends are people with whom the user has never had an actual relationship. Social media, including Facebook, leads to less genuine empathy (McClintock Greenberg 2013). Most of the psychological studies on Facebook users focus on the negative psychological effects of exposure to Facebook demonstrating that the more people have used Facebook during a period of time, the more they have become depressed (Kross et al. 2013). The concern of this paper, however, is not to investigate the link between depression and Facebook usage. Our concern is to explore mental disorders including depression by analysing the behaviour of Facebook users. The research on the nature of the relationship between social media usage and depression usually focuses on the comparison of users who classify themselves as ‘depressed’ or ‘non-depressed’. In the course of investigating the level of social activity, the presence or frequency of negative emotional outbursts, the level of self-attentional focus, and the share of weak and strong ties in their network is measured. Researchers claim that by leverage of the multiple types of measures obtained they can build a Major Depression Disorder (MDD) classifier that can predict whether an individual is vulnerable or not to depression. There is extensive literature on the problem of predicting MDD on the basis of psychological, social psychological and sociolinguistic data emerging as a consequence of presence on the Internet. All these data, however, come from depression screening tests, self-reported information. There have been data collected from social media sites such as Twitter or Facebook. The total number of posts, the mean number of posts per user in a given period of time, and the variance of the number of posts per user were measured (Choudhury et al. 2013). EJMH 9:2, December 2014


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The research that we are reporting on focused also on the prediction of mental disorders including MDD. Online communication however – just like offline communication – cannot be conceived without taking into account the social network within which the communication takes place. Consequently, we have had to deal with the behavioural patterns of the members in the individual user’s social network as well. 2. Our research questions Can we make inferences about the mental state of persons on the basis of the traces they leave on Facebook? This question can obviously be asked only about those who are regularly present on Facebook, react to the content they are exposed to by clicking the ‘Like’ button, share content with others, produce content themselves and share it with others, send messages, receive messages and participate in the life of communities organised on Facebook. However, we were not concerned about the total number of activities of the individual user, we have not calculated the mean number of likes per user over a period of time, and we were not interested in the variance of number of Facebook activities per day per user. It was not the quantity of Facebook activities but the pattern of the intermittence of active and inactive periods over time that we were interested in. A Facebook user can choose from many activities. In our research, only the activities that are visible on the user’s feed were taken into account. The tracking of activities in everyday life, as we have already mentioned in the introduction, is an unsolved issue. Our words and acts tend to disappear without a trace. However, all activity produced on Facebook (and on any ICT-mediated communication platform) will be recorded. Consequently, presence on Facebook does not remain traceless. The users who log in to Facebook leave traces and create data as long as they are there. The question is: what can we do with the huge amount of data generated by the users? Is there any thread that can help us get out of the labyrinth created by Big Data? Based on the ideas of Albert-László Barabási (2010) and Péter Csermely (2008) we found that the ‘scale-free’ phenomenon will be the Ariadne’s thread that will help us escape the labyrinth created by the mass of data preserving the ‘behavioural fingerprints’ of users. We have learned from Barabási and Csermely that complex networks of any sort are characteristically scale-free. Such networks have a relatively large number of high-degree nodes and the degree distribution follows a power law function (Yule–Simon distribution). The degree distribution ratio of nodes is independent from size, and high-degree nodes are also typically connected to each other. Barabási’s tests on a variety of networks have shown that the majority of self-organising networks are characteristically scale-free. Society is typically full of self-organising networks, and the human nervous system is no different. Péter Csermely quotes the catchy definition of Benoît Mandelbrot, the founder of fractal EJMH 9:2, December 2014


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theory who named scale-freeness the ‘Matthew effect’ – even though Matthew only quoted Christ who stated that ‘whoever has will be given more’ (Mt 25:29). In self-organising networks those who have will always be given more. This is the law of the scale-free distribution of goods. The law works reversely as well: everyone who has not, will not be given. According to Csermely, the scale-freeness occurs not only in space but also in time. Benoît Mandelbrot refers to the Bible again when he calls the temporal effect of scale-freeness the ‘Joseph effect’. The story of Joseph refers to the seven lean and seven fat years in Egypt (Gen 41). Against this background, we thought that by analysing the mass of data stemming from the ‘behavioural fingerprints’ of Facebook users, we could begin solving this task using the phenomenon of scale-free distribution. We assumed that the distribution of the data produced by the activity of Facebook users can be described by a scale-free distribution curve. However, a question arises: what to do with those who are active on Facebook but the pattern of their activities cannot be described by the curve of scale-free distribution? Looking for the answer to this question, we found important hints in Albert-László Barabási’s work titled Bursts (2010), where he describes the results of a Japanese research team and argues that based on the scale-free nature of human motion, depression is detectable purely by monitoring the individuals’ wrist movements. The Japanese researchers analysed locomotor activity data, capturing even slight bodily acceleration counts in a continuous fashion. Motion sensors were affixed to the wrists of twenty-six people. The sensors recorded the smallest movements. As Barabási states, the researchers have shown that the length of resting periods, when the subject’s hand does not move, generally tends to take a power law distribution (Nakamura et al. 2008). The majority of the resting periods lasted from seconds up to a few minutes. Between these, intervals of several hours without any movement occurred as well, which corresponded to periods of sleeping, relaxation or meditation. Among the 26 subjects, however, there were some whose movements were characterised as intermittent. These individ­ uals were depressed in the clinical sense. Barabási states that the resting p­ eriods of healthy individuals lasted approximately seven minutes on the average, while those of depressed patients were over fifteen minutes. Moreover, the scaling exponents unique to all power distributions were higher in the case of healthy individuals than in the case of the depressed ones (2010). Alteration in locomotor activity was found as one of the major signs of psychiatric disorders including depression. One of the better known symptoms of depression is psychomotor retardation, involving a slowing down of movements. The results of the study showed that the locomotion activity of persons with depression in contrast with that of healthy control subjects exhibited bursts in the counts and the cumulative distribution of resting period durations deviated from the universal power law observed on healthy control persons. The visually clear disorders of the sequence of movements indicated mental problems, shock or stress. In our experiment no motion sensor was installed on the subjects’ hands. The individuals’ hand movements were analysed from the data collected when they seEJMH 9:2, December 2014


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lected the ‘like’ option while logged into Facebook. Beginning with our acquaint­ ances, using the snowball method, we reached a total of 195 persons for whom we developed a questionnaire application on Facebook. This application, before start-up, requested access to the sociologically relevant personal data available on Facebook as well. The data were collected in aggregated form, using one-way and two-way encryption algorithms. In the questionnaire application we asked questions accepted by the profession, also found in the Depression Inventory developed by Beck (Beck et al. 1996). This questionnaire measured depression, anxiety and stress level based on self-reporting. In addition, other questions were asked that served a better understanding of Facebook presence. When completing the questionnaire, an automatic data-mining algorithm was running on the user’s computer in the background. This script collected aggregated information about the user’s past activity on Facebook. The analysis aimed to compare the results of the Depression Inventory and the curve representing the activity on Facebook in the previous three months. By comparing the results of the Depression Inventory and the pattern of the curve representing the activity of the user, we were able to see the correspondence between the mental state and the curve of activity in each user’s case. The curve representing the activity of the mentally healthy user followed the pattern of scale-free distribution. In contrast, if the curve deviated from the scale-free distribution pattern, it was considered as a clear evidence of mental disorder (depression, anxiety or stress). Our questionnaire was completed by a total of 195 people. In addition to gender and age, we asked for data on the place of residence, the language used on Facebook and the number of the user’s Facebook friends. Nearly half of the completed questionnaires were useless for different reasons. Many people just clicked over it, there were people who knew the questions and the ‘right’ answers and in some cases, Facebook refused to release data due to various reasons. Fortunately enough, in some cases after collecting some additional information, it was possible to find certain correlations from these questionnaires as well. Finally, in the case of usable, successfully completed questionnaires we succeeded to carry out investigation into the relationship between the activity curve of presence on Facebook and mental state. In Figure 2 below we can see the curve of a 24-year-old, ‘healthy’ male. His curve roughly matches the ideal curve. Figure 3 shows a 50-year-old, moderately depressed and stressed, slightly anxious female’s curve. The curve is sunken.

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Participants Man

18–24

25–34

35–44

8.4%

7.6% 3.8%

4.6% 1.3%

0.8%

13–17

8.4%

11.0%

11.0%

13.0%

10.0%

20.0%

Woman

45–54

55+

Figure 1 Breakdown of the experimental subjects’ gender and age

24-year-old male Depression

0

(moderate 6, severe 15) Anxiety

2

(anxiety disorder above 8) Stress (moderate 7, severe 16)

Figure 2 Facebook diagnostics: detection of mental health problems based on changes in individual Facebook usage frequency: 24-year-old male

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5


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50-year-old female Depression

7

(moderate 6, severe 15) Anxiety

8

(anxiety disorder above 8) Stress

10

(moderate 7, severe 16)

Figure 3 Facebook diagnostics: detection of mental health problems based on changes in individual Facebook usage frequency: 50-year-old female

Figure 4 shows a 17-year-old, severely depressed, anxious and stressed male’s curve. The theoretical, light blue area is not presented. His curve is nearly perpendicular to the axis. This means that after long periods of rest, every once in a while, very active periods occur in the person’s life. (The results, naturally, were not always so spectacular and easily discernible, and in order to understand the problems of the subject better, it was necessary to analyse other features of the graph as well). As we have seen, the analysis of curves mostly made the detection of depression, anxiety or stress possible. The activity curve of the presence on Facebook, similarly to the curves obtained in the Japanese experiment mentioned by Barabási, has clearly shown the alternating carefree and ‘low-flying’ periods in the case of those struggling with mental problems. Our method enabled us to eliminate the effects of individually varying lengths of periods between activity and passivity. In all cases of deviation from the scale-free curve we managed to find a correlation between the shape of the ‘like-curve’ and mental problems.

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17-year-old male Depression

14

(moderate 6, severe 15) Anxiety

9

(anxiety disorder above 8) Stress

12

(moderate 7, severe 16)

Figure 4 Facebook diagnostics: detection of mental health problems based on changes in individual Facebook usage frequency: 17-year-old male

Naturally, we were not able to give accurate diagnosis without knowing other background variables. It seems to be particularly important that no curve indicating mental disorders was found isolated. The user’s mental disorder was found not to be independent of the user’s network. The friends of Facebook users showing mental problems struggled with disorders as well, while the friends of healthy individuals were found typically healthy. ‘Offline’ friends and ‘online’ friends, naturally, are different by nature. As we have already mentioned, ‘online’ friends do not necessarily know each other personally. In online social life we get in contact with people who are far from us in terms of physical distance but they are close to us in terms of values, attitudes and mentality. People with similar mental problems find each other on the internet without even being aware of the underlying reason that brings them close. The principle of congruence, proven by Heider (1958) and Newcomb (1961) in offline social life, prevails in online social life as well. The investigation of Facebook activity (assuming voluntary participation) combined with answers to accompanying questions could make it cheaper and more effective to establish an early warning system of mental disorders. Provided that the mental disease has already been developed, the system could orient the patient in finding professional help and support.

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3. Future perspectives Based on the results of this research we find it worthwhile to carry out a comprehensive study aimed at collecting data created by the regular usage of social media. Our method envisages the development of a self-monitoring early warning system of mental disorders based on the recording of real-time real behavioural data stemming from the use of social media. In contrast with similar efforts, our method does not need measurement of symptoms of MDD. The method is focusing simply on recording and evaluating the ‘behavioural fingerprints’ of the individual users who can be alerted immediately if some risk of MDD has been detected. As a result of a series of experiments carried out in a representative panel of volunteers, we would be able to identify patterns of mental health and mental illness on a mass scale that would revolutionise the approach of public healthcare organisations dealing with mental problems. Enormous progress could be achieved through a comprehensive research of the communication activity of the members of social media networks. Not only mental health problems but any other illnesses could be detected by a network-based medicine. Moreover, we believe that analysis of the ICT-mediated communication behaviour can result in the development of methods of automated mental health tracking. We are seeking to exploit the potentials of social media in identifying the stable and the unstable causes of mental disorders. As a result of the development of these new methods for public healthcare, the risks of self-aggression will likely be diminished. References Barabási, A.-L. (2010) Bursts: The Hidden Patterns Behind Everything We Do, from Your Email to Bloody Crusades (New York: Penguin). Beck, A.T., R.A. Steer & G.K. Brown (1996) Manual for the Beck Depression Inventory-II (San Antonio: Psychological Corporation). Buda, B. (1988) A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei (Budapest: Tömegkommunikációs Kutatóközpont). Castells, M. (2013) Communication Power (Oxford: UP). Choudhory, M. de, M. Gamon, S. Counts & E. Horvitz (2013) Predicting Depression via Social Media (Redmond: Association for the Advancement of Artificial Intelligence) retrieved 5 May 2013 from http://research.microsoft.com/pubs/192721/icwsm_13.pdf. Csermely, P. (2008) A rejtett hálózatok ereje (Budapest: Vince). Ellison, N.B., C. Steinfeld & C. Lampe (2007) ‘The Benefits of Facebook “Friends”: Social Capital and College Students’ Use of Online Social Network Sites’, Journal of Computer Mediated Communication 12, 1143–68. Heider, F. (1958) The Psychology of Interpersonal Relations (Hillsdale: Erlbaum). Granovetter, M.S. (1973) ‘The Strenght of Weak Ties’, Americal Journal of Sociology 78, 1360–80. Kross, E., Ph. Verduyn, E. Demiralp, J. Park, D.S. Lee, N. Lin, H. Shablack, J. Jonides

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GY. CSEPELI & R. NAGYFI

& O. Ybarra (2013) ‘Facebook Use Predicts Declines in Subjective Well-Being in Young Adults’, PLoS ONE 8, No. 8 (DOI: 10.1371/journal.pone.0069841). McClintock Greenberg, T. (2013) ‘Facebook Depression: Real Friends and Social Media Friends’, Psychology Today, published 26 Aug 2013, retrieved 28 Jan 2014 from http:// www.psychologytoday.com/blog/21st-century-aging/201308/facebook-depression. Nakamura, T., T. Takumi, A. Takano, N. Aoyagi, K. Yoshiuchi, Z.R. Struzik & Y. Yamomoto (2008) ‘Of Mice and Men: Universality and Breakdown of Behavioral Organization’, PLoS ONE 3, No. 4 (DOI: 10.1371/journal.pone.0002050). Newcomb, Th.M. (1961) The Acquaintance Process (New York: Holt, Rinehart & Winston).

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BOOK REVIEWS / REZENSIONEN



European Journal of Mental Health 9 (2014) 233–241 DOI: 10.5708/EJMH.9.2014.2.Rev.1

Helene Guschakowski & Andreas Wittrahm

DIE FOLGEN DES DEMOGRAFISCHEN WANDELS BEWÄLTIGEN Problemstellungen und Lösungsideen in den Visegrad-Staaten Széman, Zs., Hrsg. (2013) Challenges of Ageing Societies in the Visegrad Countries: Hungary, Czech Republic, Poland, Slovakia (Budapest: Hungarian Charity Service of the Order of Malta) 162 S., ISBN 978-963-89445-4-2, http://ageing. maltai.hu. 1. Einleitung Europas Gesellschaften altern, das ist nicht zu übersehen. Zugleich verändern sich die Wertmuster und die Lebensformen. Die Mobilität der Menschen steigt, teils freiwillig und teils erzwungen durch die Notwendigkeiten des Arbeitsmarktes. Damit haben sich die individuellen und sozialen Bedingungen für ein Altern in Freiheit und Würde verändert: Menschen leben länger, bei verbesserter subjektiver Gesundheit, aber mit objektiv mehr (chronischen) Krankheiten. Sie benötigen Unterstützung und Pflege zu einem späteren Zeitpunkt, dann aber unter Umständen länger und umfassender. Die Leistungsfähigkeit des „größten Pflegedienstes“, nämlich der eigenen Familienangehörigen, nimmt zugleich rapide ab. Neue Modelle der Versorgung und der Pflege alter Menschen werden in ganz Europa gesucht, sei es als Ergänzung, sei es sogar als Substitution für die Leistungen pflegender Angehöriger (Wittrahm 2012). In den mittelosteuropäischen Gesellschaften stellt sich das Problem aufgrund der gesellschaftlichen Transformationsprozesse nach den Umbrüchen in den späten 80erund frühen 90er-Jahren des vergangenen Jahrhunderts mit besonderer Heftigkeit. Weil alle europäischen Länder mit der Frage nach der Gestaltung der Lebensbedingungen im Alter in der spätmodernen Gesellschaft konfrontiert sind, beginnen europäische Netzwerke mit dem Austausch von Forschungsergebnissen und vor allem von Erfahrungen mit guter Praxis zu reagieren. Denn bei aller Verschiedenheit der Sozialsysteme sind die globalen gesellschaftlichen Trends ebenso vergleichbar wie die grundlegenden Bedarfe und Bedürfnisse der alt werdenden Frauen und Männer. Im Kontext der „Visegrad Four“ haben sich Wissenschaftler zusammengefunden, um miteinander Problemdefinitionen, Projekte und Lösungsideen aus ihren Ländern zusammenzutragen, zu diskutieren und zu Strategien aus anderen europäischen Regionen in Beziehung zu setzen. Die Ergebnisse einer Konferenz in Budapest 2011 über die Herausforderungen für alternde Gesellschaften liegen nun in einem elektronisch publizierten Sammelband vor, der bewusst in englischer Sprache ISSN 1788-4934 © 2014 Semmelweis University Institute of Mental Health, Budapest


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BOOK REVIEWS / REZENSIONEN

veröffentlicht wurde, „to serve as a link between the English and non-English speak­ ing world by disseminating the newest results that can give a better understanding of the ageing process oft he four Central Eastern European countries, the Visegrad countries“ (8). Als Ziel formuliert die Herausgeberin Zsuzsa Széman (9–15), dass die Publikation „not only paints a comprehensive picture of the challenges of ageing in the four countries, but also formulates answers and presents the results of action researches serving as good examples that can be applied in practice“ (9). Wir werden die Beiträge im Kontext der europäischen Auseinandersetzung mit den Folgen des demografischen Wandels referieren (1) und uns dabei bewusst an der Lage der alt werdenden Menschen (Wittrahm 2007) orientieren. Wir gliedern die Darstellung der publizierten Arbeiten darum entlang der zentralen Fragen: (2) wo alte Menschen künftig leben werden– das betrifft die soziogeografischen Fragen ebenso wie die Frage nach dem Wohnen im Alter; (3) wovon sie leben sollen – die Frage nach der materiellen Absicherung (3) mit wem sie leben werden – die Frage nach den sozialen Lebensformen (4) von wem sie im Falle der Bedürftigkeit versorgt werden und (5) welche Impulse Technik und Medien geben können, damit die künftige Lebenssituation verbessert werden kann. So wollen wir deutlich machen, dass die Folgen des demografischen Wandels nicht nur als sozialpolitisches Problem begriffen werden dürfen, sondern auch als Chance, zu einem veränderten kulturellen Verständnis von Alter zu gelangen (vgl. Kruse 2010). 2.1. Alt werden in (Mittel-Ost-)Europa – eine demografische Übersicht Die europäischen Regionen sind durch eine schrumpfende und alternde Bevölkerung sowie durch die Mobilität der Menschen geprägt. Zentrale Faktoren der demografischen Entwicklungen sind der Geburtenrückgang und die Verlängerung der Lebenserwartung. Anfang der 1970er Jahre setzte der „zweite Geburtenrückgang“ ein, woraus in vielen Ländern Europas bis heute eine Geburtenrate unterhalb des Reproduktionsniveaus folgte. Im Mittelpunkt dieser gesellschaftlichen Entwicklung steht der Wandel der Familien, denn familiäre Entscheidungen bezüglich des generativen Verhaltens sowie der individuellen und privaten Lebensführung haben wesentliche Auswirkungen auf die demografischen Alterungsprozesse in Europa (vgl. Kaufmann 2005). Folglich wird es in den kommenden zwanzig Jahren in den mittel- und osteuropäischen Ländern einen rasanten relativen Anstieg der Zahl älterer Menschen geben, verbunden mit einem Bevölkerungsrückgang insgesamt, was u.a. zu einer Reduzierung der Erwerbsbevölkerung führt. Den Erwerbstätigen werden bei konstantem Renteneintrittsalter immer mehr Rentnerinnen und Rentner gegenüberstehen, und damit steigen die Belastungen für die Sozialsysteme. Diese Verläufe werden sich in den mittel- und osteuropäischen Ländern regional unterschiedlich entfalten. Aus dem vorliegenden Sammelband wird deutlich, EJMH 9:2, December 2014


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dass auch die Visegrad Four nicht als einheitliche Gruppe hinsichtlich der demografischen Entwicklung und der sozialpolitischen Reaktionen zu betrachten sind. Dennoch geht der Westen Europas stets tendenziell von einer homogenen Gesamtheit bei der Betrachtung der osteuropäischen Länder aus. Nach Spéder und Bálint (17–32) befinden sich die Visegrad Four im Hinblick auf den allgemeinen Alterungsprozess in Europa in einer vergleichbaren Situation wie die mitteleuropäischen Länder. Jedoch gibt es Unterschiede etwa in der Fertilität und Lebenserwartung, sodass die Frage nach Gemeinsamkeiten und Unterschieden jeweils eigens zu betrachten ist. So leidet insbesondere Ungarn z. B. im Vergleich zu den anderen Visegrad-Ländern unter einem sehr starken Rückgang der Bevölkerung. Der Altersquotient1 in allen Visegrad-Ländern ist derzeit insgesamt noch niedriger als der durchschnittliche Altersquotient in der Europäischen Union. Die Lebenserwartung ist zwar angestiegen, sie liegt aber immer noch unterhalb der westmitteleuropäischen Länder. Dennoch befinden sich, wie Perek-Bialas (33–42) veranschaulicht, die osteuropäischen Länder bereits stark in dem für „älter werdende Gesellschaft“ typischen Veränderungsprozess, und der Anteil der über 65-Jährigen wird bis 2020 erheblich ansteigen. Daraus folgt zum einen, dass die Bevölkerung im Erwerbsalter abnimmt und zum anderen, dass das Durchschnittsalter der Erwerbstätigen enorm steigen wird. So führt der schnelle Alterungsprozess der Bevölkerung in naher Zukunft zu hohen sozialen und ökonomischen Belastungen für die Bevölkerung im Erwerbsalter. 2.2. Der richtige Ort zum Leben im Alter Die meisten Frauen und Männer wollen dort leben und sterben, wo sie zuhause sind. Der vor allem in West-Mitteleuropa zum Ende des 20. Jahrhunderts beschrittene Weg, das Alten(Pflege)Heim als Alternative für die letzten Lebensjahre zu etablieren, scheint an das Ende seiner Akzeptanz und Leistungsfähigkeit gekommen zu sein. Altenheim-Bewohner ziehen (vor allem aus Kostengründen) immer später in die Einrichtungen und leben dort durchschnittlich nur noch weniger als ein Jahr – zumeist mit hochgradiger Demenz und auf palliative Versorgung angewiesen. Für alle anderen werden ambulante oder teilstationäre, quartiersnahe Lebensmöglichkeiten gesucht (Dörner 2012). Dies gilt, so stellt Vidovicova (112–18) fest, auch in der Tschechischen Republik: „Czech seniors over 60 had lived in their apartments an average of 30 years (mode 40 years), and 79% of surveyed seniors are not considering moving in the near future“ (112). Diese gewohnten Lebensorte finden sich überwiegend in städtischen Quartieren. Wie müssen also diese Quartiere gestaltet werden, damit alte Menschen dort gut weiter leben können? Neben der Infrastruktur ist vor allem der erlebte Wandel der Bevölkerungsstruktur von Bedeutung: Wo durch 1

ur Ermittlung des Altersquotienten teilt man die Anzahl über 65 Jahre alter Bürger durch die Gesamtzahl Z der 15- bis 64-Jährigen.

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Veränderungen in der Umgebung die subjektive Sicherheit beeinträchtigt scheint, fühlen sich die Menschen unwohl. Dies gilt vor allem dann, wenn sie einen hohen Grad der Vulnerabilität erreichen. Umgekehrt können aber auch alte Menschen für eine Stärkung der Urbanität sorgen: „they (re)populate the city-centres, participate in the cultural and art life of the city and take part in intellectual and educational activities“ (116). Wohnbedarfe verändern sich mit der Biografie. Obwohl es seit etwa zwei Jahrzehnten insbesondere bei öffentlichen Wohnungsbauträgern Modelle von sog. „atmenden“ Wohneinheiten gibt, die sich durch einfache Umbauten an die wechselnden Bedarfslagen von Familien mit Kindern, nachelterliche Paare oder alleinstehende Frauen anpassen lassen, bleibt die Realisierung solcher Ideen aus. Privaten Hausoder Wohnungseigentümern fehlt das Geld, und Vermieter haben oft kein Interesse an Wohnungsanpassungen. Entsprechend konstatiert Garniss (120–27) in ihrer Studie über Wohnbedürfnisse selbstständiger Senioren in Polen einen enormen unerfüllten Bedarf an angemessenem Wohnraum. Viele der alten Frauen und Männer haben ein (relativ!) zu hohes Einkommen, um öffentlich geförderte Wohnungen in Anspruch zu nehmen. Wohnungen auf dem freien Wohnungsmarkt werden aber eher im Luxus-Segment gebaut und sind daher unbezahlbar, sodass am Ende viel zu viele Menschen allein aufgrund des fehlenden Wohnraums in Pflegeheimen landen. Dass es auch anders geht, zeigt Széman (130–37) anhand einer Feldstudie zu Wohnbedürfnissen alter Menschen mit geringfügigen bis mittelgradigen Einschränkungen: Gemeinsam mit den alten Menschen werden die zentralen Hindernisse in den Wohnungen mithilfe erfahrener Handwerker zu geringen Kosten beseitigt. Als entscheidend stellte sich heraus, die Einschätzung der Betroffenen darüber zu berücksichtigen, welche Maßnahmen ihnen das Leben am ehesten erleichtern könnten. Das positive Fazit lautet: „the elderly persons were able to continue living safely in their own homes for a longer time or until the end of their lives and need less help from others“ (136). Zielgenaue Bedürfnisermittlung vorausgesetzt, lassen sich also auch mit begrenzten Ressourcen große Wirkungen erzielen. 2.3. Die materielle Absicherung im Alter Angesichts der steigenden finanziellen Belastungen für die erwerbstätige Bevölkerung und der drohenden Altersarmut vieler Menschen wird es immer wichtiger, ältere Erwerbstätige so lange wie möglich im Arbeitsleben zu halten, um die Sozialsysteme für die Zukunft aufrechtzuerhalten. Die Europäische Union verfolgt daher das Ziel, die Zahl der erwerbstätigen älteren Menschen zu steigern. Perek-Bialas (33–42) gibt zu verstehen: ithout a change in attitudes and behaviours of older generations towards staying or leaving w the labour market, and without a change in attitude and concrete actions from employers and different stakeholders, it will be difficult to convince people in CEE countries to work longer and postpone retirement as long as possible. (35)

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Auch wenn die Beschäftigungsquoten für Menschen im Alter von 55 bis 64 Jahren in den mittel- und osteuropäischen Ländern variieren, wird aus der Analyse von Perek-Bialas erkennbar, dass ältere Generationen mit demselben Bildungsgrad eine niedrigere Beschäftigungsrate haben als jüngere Generationen. Ältere Menschen mit einem geringen Bildungsgrad haben es besonders schwer auf dem Arbeitsmarkt. Die Gründe, warum ältere Menschen nicht arbeiten, sind vielfältig: Einige der älteren Menschen finden keine angemessene Arbeit. Weitere Ursachen sind gesundheitliche Probleme, die Betreuung von Kindern oder andere familiäre Verpflichtungen wie die Betreuung und Pflege von Hochbetagten. Diese müssen insbesondere die „jungen alten“ Frauen übernehmen, weshalb die relative Beschäftigung der Frauen im Alter von 55–65 Jahren insgesamt niedriger ist als die der Männer. Der gesetzlich vorgesehene Zeitpunkt des Renteneintritts liegt in den osteuropäischen Ländern im Schnitt noch relativ früh und variiert deutlich zwischen Frauen und Männern. Aus einer Befragung wird deutlich, dass das ideale Renteneintrittsalter in fast allen osteuropäischen Ländern für Frauen bei 55 Jahren und für Männer bei 60 Jahren gesehen wird und damit das gesetzliche Eintrittsalter noch unterschreitet. Schnelle und nicht akzeptierte Veränderungen in den Pensionssystemen können folglich Ängste und Abwehr in der Bevölkerung entfachen. Bodnárová (44–53) veranschaulicht diese Entwicklung am Beispiel der Slowakei. Das Rentensystem in der Slowakei wurde 2004 und 2005 reformiert und basiert nun auf drei Säulen: Rentenversicherung (Umlageverfahren), Rentensparen (private „Sparsäule“) und steuerlich absetzbare freiwillige Zusatzrente. Außerdem wurde das Rentenalter auf 62 Jahre erhöht. Das neue System war nicht willkommen in der slowakischen Bevölkerung und somit nahm der Ausstieg aus dem Arbeitsmarkt zunächst sogar zu. Mit der Zeit stieg jedoch das Renteneintrittsalter. Bodnárová betont in ihren Ausführungen, dass die Verlängerung des Arbeitslebens nicht nur von der Verschiebung des Renteneintrittsalters abhängt. Sehr wichtige Einflussfaktoren in diesem Prozess sind der gesundheitliche Zustand der Bevölkerung und ausreichende Beschäftigungsmöglichkeiten für ältere Menschen. Wie in vielen westmitteleuropäischen Ländern sind auch in Ungarn in den Jahren nach den politischen Umbrüchen und der Wirtschaftskrise viele leistungsgeminderte Menschen und vor allem „junge Alte“ aus dem Arbeitsmarkt ausgeschieden. Dies führt dazu, dass die Armut unter den alten Menschen stark ansteigt. Scharle (55–62) beschreibt sowohl Strategien der Verrentung als auch Versuche, Menschen im höheren Alter wieder in das Berufsleben einzugliedern. Aktuell stellt sie nach Analyse der Beschäftigungsdaten fest, dass allgemeine (staatliche) Programme nur begrenzte Wirkung bei der Wiedereingliederung erzielen. Am effizientesten sind Trainings- und Vermittlungsagenturen verschiedener NGOs, die abhängig von ihren Vermittlungserfolgen durch Prämien gefördert werden. Allerdings, so die kritische Anmerkung der Rezensenten, neigen Agenturen unter diesen Bedingungen dazu, sich auf besonders erfolgversprechende Kandidaten zu konzentrieren, während Menschen mit multiplen Vermittlungshemmnissen außen vorgelassen werden.

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2.4. Soziale Beziehungen Die primären sozialen Veränderungen im Alter lauten: Auszug der Kinder, Scheidung oder Tod des Ehepartners, später möglicherweise Einzug zu den eigenen Kindern, schließlich auch eine neue Partnerschaft im Alter. Spéder und Bálint (17–31) zeigen, dass in Ungarn die Mehrzahl älterer Menschen ab 75 Jahren (verwitwet) alleine im Haushalt leben. Ein weiterer großer Teil der über 75-Jährigen lebt bei den Kindern. Insgesamt leben alte Menschen in den postkommunistischen Ländern viel häufiger mit ihren Kindern zusammenleben als in Westeuropa. Doch auch die Häufigkeit der persönlichen Kontakte zwischen den Eltern und Kindern, die in separaten Haushalten leben, spielt für die Lebensqualität eine Rolle. Nur ein Zehntel der über 60-jährigen Eltern in Ungarn sehen ihre Kinder sehr selten (weniger als einmal im Monat). Einsamkeit alter Menschen lässt sich deshalb weniger aus dem kalendarischen Alter als vor allem aus der (fehlenden) Qualität der familiären Beziehungen – und deren lebenslanger Entwicklung – erklären. In vielen mitteleuropäischen Gesellschaften haben sich wohlhabende Senioren bzw. deren Angehörige die (illegale) Anstellung von osteuropäischen Arbeitsmigrantinnen als neue Möglichkeit der Lösung von Versorgungs-, Pflege- und Vereinsamungsproblemen erschlossen. Den deutschen Rezensenten überrascht, dass, wie Turai (83–89) berichtet, auch ungarische Familien nicht selten diese Lösung wählen. Sie greifen auf ungarisch-stämmige Frauen aus Rumänien und der Ukraine zurück, die dann in einer unklaren Status-Mixtur aus Dienstbotin, Familienmitglied und Pflegerin tätig werden. Turai fragt in einer qualitativen ethnografischen Studie nach den Bedingungen, unter denen eine solche Hauspflege für die Familien, vor allem aber für die „Pflege-Migrantinnen“ gelingt, und identifiziert drei verantwortliche Faktoren: „the quality of relationship among the actors“ (88), wobei hier ethnische Homogenität als wichtiger Faktor zu einer guten Beziehung beiträgt, weiterhin „the place of the care stage in the personal career and life expectations“ (88) und nicht zuletzt die materiellen Bedingungen, zu denen neben der Entlohnung vor allem auch eine korrekte Sozialversicherung zu zählen ist. Nicht selten kommt es tatsächlich dazu, dass die migrant care workers bei alten Menschen den Platz von Familienangehörigen einnehmen und Einsamkeit im hohen Alter vermeiden. Nicht immer bedeutet Zweisamkeit im Alter auch Wohlergehen, gute Betreuung und Zufriedenheit. Das macht Tóth deutlich, die sich einer tabuisierten Frage im sowieso problematischen Themenbereich der Gewalt gegen alte Menschen zuwendet: Sie beteiligt sich an einer internationalen Studie über „Intimate partner violence against older women“ (63– 69). Per Fragebogen und Experteninterviews versuchen die Autoren dieser europaweiten Studie festzustellen, wer welche Kenntnis von solcher Gewalt erlangt und wie diese aussieht. Das Ergebnis für Ungarn hinterlässt eine gewisse Ratlosigkeit: Der Rücklauf der Fragebögen aus vielen öffentlichen Institutionen wie Polizei/Justiz, Gesundheitswesen und Sozialfürsorge ist niedrig – auch bei hartnäckigem Nachfragen. Wenn Gewalt-Situationen bei alten Paaren geschildert werden, geht es um umfassende körperliche, verbale und finanzielle MisshandlunEJMH 9:2, December 2014


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gen, denen Frauen regelmäßig und langfristig ausgeliefert sind und die eine lange Geschichte in der Biografie des Paares haben. Bei aller Vorsicht wegen der schwachen Datenbasis gilt die Hypothese, dass das Phänomen der in Partnerbeziehungen gegen alte Frauen gerichteten Gewalt weniger aufgrund der Überlastung durch Demenz oder Pflegebedürftigkeit im Alter entsteht. Vielmehr setzt sich im Alter eine lebenslange Gewalt-Geschichte fort. Prävention besteht dann darin, solche zerstörerischen Beziehungen rechtzeitig aufzudecken und den Frauen alternative Lebensmöglichkeiten zu eröffnen. 2.5. Versorgung und Pflege Mit dem Eintritt der Baby-Boomer in die Hochaltrigkeit werden überdurchschnittlich vielen pflegebedürftigen Menschen wenige Töchter und Söhne, aber auch insgesamt weniger junge Menschen gegenüberstehen, die die Versorgung und Langzeitpflege übernehmen könnten. Also werden intelligente und differenzierte Lösungen benötigt, um einen guten Mix aus Selbstsorge, Unterstützung durch Angehörige und Nachbarn oder Freunde sowie durch beruflich Tätige zu organisieren. Die EU hat erkannt, dass diese Aufgabe alle europäischen Gesellschaften betrifft, und fördert die Zusammenarbeit in der Entwicklung zukunftsträchtiger Modelle und den Austausch über gelungene Beispiele innovativer Praxis. Die Übertragbarkeit solcher Modelle in die unterschiedlichen kulturellen und sozialpolitischen Kontexte muss allerdings sorgfältig diskutiert werden. Leichsenring (71–81) referiert den Stand der Erkenntnisse im Langzeitpflege-Projekt „Interlink“, das vor allem die Möglichkeiten zur Verbesserung der Schnittstellen zwischen Prävention und Rehabilitation sowie zwischen professioneller und informeller Pflege und Versorgung erklären und veranschaulichen soll. Er stellt einen theoretischen (Verständigungs) Rahmen hinsichtlich der Erfordernisse, der Bedingungen und angezielten Ergebnisse der Langzeit-Pflege im europäischen Kontext vor und berichtet von drei Beispielen guter Praxis aus den Niederlanden, Schweden und Italien. Sein ermutigendes Ergebnis lautet: „LTC (Long Time Care) is under construction in all parts of Europe, but we can learn from each other at different levels by reflecting upon alternatives from other countries“ (80). Einen breiten Überblick über die Möglichkeiten der Verhütung bzw. Prävention von Gewalt und die Sicherung der Langzeitpflege im europäischen Vergleich geben aus tschechischer Perspektive Holmerová, Vanková und Wija (91–104). Sie stellen fest, dass dem Gewinn an Lebenserwartung vielerorts kein entsprechender Zuwachs an gesunden Lebensjahren („Healthy life years“) folgt. Um hier entgegenzuwirken, fordern die Autoren eine bessere Abstimmung zwischen Gesundheitsversorgung und Pflege im Alter einerseits und Sozialfürsorge andererseits. Dabei, so das Resumé der Verfasserinnen, „municipalities should play a crucial role in development of longtime care services“ (101). Mithilfe einer interessanten Interventionsstudie weist Rácz (105–11) die Bedeutung und Wirksamkeit sportlicher Trainingsprogramme nach, die auf die BedürfEJMH 9:2, December 2014


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nisse, die Motivation und die Möglichkeiten alter Menschen zugeschnitten sind. Im Vergleich zu einer Kontrollgruppe zeigten die Mitglieder ihrer Interventionsgruppe schon nach wenigen Wochen, in denen sie wöchentlich zweimal 45 Minuten Sport trieben und an einer Gruppendiskussion teilnahmen, Verbesserungen sowohl bei körperlichen Belastungstests als auch im mentalen Status und hinsichtlich ihrer Stimmung. Neben dem rein körperlichen Training waren dafür auch die Effekte der Begegnung mit anderen älteren Frauen und Männern, aber auch generationsübergreifend mit den jüngeren Trainerinnen und Trainern verantwortlich. Zusammengefasst: Es wird nicht die Lösung insbesondere für die pflegepolitischen Folgen des demografischen Wandels geben. Aber die Stellschrauben sind mehr oder weniger bekannt: Es kommt darauf an, lokal – bzw. kommunal – gesteuert die Infrastruktur zu verbessern, niederschwellige Formen der Prävention zu etablieren und die sozialen und pflegerischen Dienste besser miteinander zu integrieren. 2.6. Ein Silberstreif: Neue Techniken und Medien zur Verbesserung der Lebensqualität Aufgrund des Wandels in den Familienstrukturen leben zunehmend mehr Menschen im Alter alleine und haben nur wenige Bezugspersonen in ihrer direkten Wohnumgebung. Zudem wird häufig die Autonomie im Alter durch eine abnehmende kognitive und physische Leistungsfähigkeit eingeschränkt. Insbesondere Abhängigkeit und ein mangelndes Vermögen, den Alltag zu managen, beeinträchtigen die Lebensqualität. Kucsera (139–47) präsentiert im Rahmen eines internationalen Projektes eine mögliche Lösung durch die Nutzung von Informations- und Kommunikationstechnologien (ICT) im alltäglichen Leben. Zentrales elektronisches Monitoring unterstützt die Menschen z.B. bei der Medikamenten-Einnahme oder bei der Sturzprophylaxe und steigert die Sicherheit und die Selbstständigkeit, was die Menschen als wesentliche Verbesserung ihrer Lebensqualität empfinden. Auch Széman (149–60) beschäftigt sich mit der Nutzung von neuen Techniken. Sie argumentiert damit, dass Einsamkeit, Abhängigkeit und Isolation im Alter zu schweren Depressionen und sogar zu Selbstmord führen können. Die Nutzung von Skype, welches unter jungen Menschen sehr verbreitet ist, könne, so die leitende Hypothese, der Einsamkeit von älteren Menschen entgegenwirken. Ehrenamtlich engagierte Jugendliche vermitteln Menschen im Alter Internetkenntnisse. So wird zusätzlich ein Austausch zwischen den Generationen geschaffen: Die Jugendlichen entwickeln ein besseres Verständnis für die Probleme älterer Menschen und helfen gleichzeitig dabei, dass sich alte Menschen durch den Erwerb von Computerkenntnissen weniger einsam fühlen und besser in die Gesellschaft integriert werden.

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3. Zusammenfassend Die Herausgeberin und das Autoren-Team legen ein hoch informatives Werk vor, das sowohl einen Überblick über die jeweilige demografische Situation in Ost-Mitteleuropa als auch Ansätze zur Lösung der damit verbunden politischen und sozialen Aufgaben ermöglicht. Finanz-, Renten- und Sozialpolitiker finden hier Grundlagen für die notwendigen politischen Prozesse und Entscheidungen. Stadtplaner erhalten Anregungen zur Gestaltung altersfreundlicher Kommunen, und Pflegefachleute werden unterstützt im Aufbau eines neuen Kooperationsverhältnisses zwischen pflegenden Angehörigen und professionellen Pflegerinnen. Das Buch gehört in die Handbibliothek politisch verantwortlicher Wirtschafts- und Sozialplaner. Aber auch Studierende aller ökonomischen und sozialen Studiengänge können sich einen ersten Überblick über Aufgaben und Lösungsansätze in der Gestaltung der Gesellschaften des langen Lebens verschaffen. Gemäß ihrer Absicht hat die Herausgeberin einen wichtigen Schritt realisiert, die Fragen des demografischen Wandels in internationaler Weise zu thematisieren. Es gelingt ihr nicht nur, Vertreter der interdisziplinären Bevölkerungswissenschaft und Gerontologie der vier Visegrad-Staaten zusammenzuführen – die Arbeiten der beteiligten Autoren können auch für Praktiker und Wissenschaftler in den übrigen europäischen Gesellschaften viele Anregungen geben. Sie vermitteln, an welchen Fragen und mit welchen Methoden die mittel-osteuropäischen Kollegen arbeiten und wo sie erreichbar sind, und sie schaffen ein Forum, um verschiedene grenzüberschreitende Projekte etwa zur Qualifizierung der Langzeitpflege oder zur Prävention häuslicher Gewalt im Alter bekannt zu machen. Referenzen Dörner, K. (2012) Leben und sterben, wo ich hingehöre: Dritter Sozialraum und neues Hilfesystem (7. Aufl.; Neumünster: Paranus). Kaufmann, F.-X. (2005) Schrumpfende Gesellschaft: Vom Bevölkerungsrückgang und seinen Folgen (Frankfurt a.M.: Suhrkamp). Kruse, A. (2010) ‘Alter neu denken: Kategorien eines veränderten kulturellen Verständnisses von Altern’ in A. Kruse, Hrsg., Leben im Alter (Heidelberg: AKA) 63–82. Wittrahm, A. (2007) ‘Altern als Entwicklungsaufgabe’ in M. Blasberg-Kuhnke & A. Wittrahm, Hrsg., Altern in Freiheit und Würde: Handbuch Christliche Altenarbeit (München: Kösel) 85–92. Wittrahm, A. (2012) ‘Gut behütet, funktional versorgt oder einfach vernachlässigt? Altenpflege zwischen personalem Anspruch und kollektiver Überforderung’, Stimmen der Zeit 230, 671–84.

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ABSTRACTS / ZUSAMMENFASSUNGEN (Croatian, Czech, English, German, Hungarian, Polish, Rumanian, Russian, and Slovakian Abstracts / Kroatische, Tschechische, Englische, Deutsche, Ungarische, Polnische, Rum채nische, Russische und Slowakische Zusammenfassungen)



European Journal of Mental Health 9 (2014) 245–247 DOI: 10.5708/EJMH 9.2014.2.Abs.HRO

CROATIAN ABSTRACTS KROATISCHE ZUSAMMENFASSUNGEN APSTRAKTI Judith Könemann (str. 143) Odgoj za solidarnost: Što pridodaje kršćanska vjera?: Pojam „solidarnost” danas je vrlo pomodan; možemo ga sresti na gotovo svim područjima društvenog suživota; najčešće da se zahtjeva (više) solidarnosti, ali se pojavljuje i u aktualnim raspravama o zajedništvu modernog društva. Uz inflaciju značenja riječi u pozadini nalazimo dva glavna pitanja: 1. Što se točno skriva iza pojma solidarnosti? 2. Koliko su sami ljudi sposobni biti solidarni, i da li se solidarnost može usvojiti pomoću učenja i obrazovnih procesa? U studiji ćemo se osvrnuti na oba pitanja. Uglavnom ćemo se usredotočiti na solidarno djelovanje, na odnose vjerskog vladanja i uvjerenja, nadalje prikazat ćemo na koji način kršćanska vjeva pridonosi učenju solidarnosti. U tome suodnosu glavna teza studije glasi ovako: vjera nije preduvjet sposobnosti za solidarnošću, ali u pogledu solidarnog ponašanja i djelovanja, zbog uske povezanosti kršćanske vjere i solidarnosti, može biti važnom motivacijom. Nakon obuhvatnog objašnjenja pojma, razglabanja se usredotočuju na poseban oblik solidarnosti, u takozvanu pro-solidarnost, koja je usmjerena na interese drugih. Poslije toga uzet ćemo detaljno pod povećalo povezanost solidarnosti i vjere oslanjajući se na biblijske primjere, te ćemo solidarnost identificirati s vjersko-moralnim preuzimanjem obveze temeljene na milosrđu. Nakon teološkog uvoda prikazat ćemo praktične perspektive učenja solidarnosti, te ćemo obrazložiti kako kršćanska vjera, iako nije neophodna za poučavanje solidaranog ponašanja i uvježbavanja, ipak zbog čega raspolaže neusporedivo velikim, ovjerenim potencijalom, zahvaljujući kojemu može pridonijeti procesu poučavanja i učenja solidarnosti. Ključne riječi: pro-socijalno ponašanje, altruistička motivacija, uzajamnost, milosrđe, procesi poučavnja i učenja, preuzimanje gledišta, običaji priznanja Anna Maria Penkalla & Stefan Kohler (str. 163) Urbanizacija i duševno zdravlje u Europi: Sistematski pregled: Urbanizacija se opisuje kao jedan od čimbenika psihičkih poremećaja. Rezultati zanstvenih istraživanja razlikuju se od države do države i prema psihijatrijskim posljedicama. Cilj nam je bio da sistematski prikažemo kvantitativne studije o povezanosti europske urbanizacije i čestih psihičkih poremećaja. U bazi podataka EBSCOhost i PubMed pregledali smo ona epidemološka ispitivanja koja su obavljena u krugu europskog stnovništva, koja su između siječnja 2002. i listopada 2012. objelodanjena na engleskom jeziku. Obavili smo sljedeća pretraživanja: (urban­­­* OR environment*) AND (mental health OR mental disorder OR psych*). Studije su na različiti način mjerile urbanizaciju. Vrste najčešće ispitivanih psihičkih poremećaja, na koje smo tijekom pregleda koncentrirali, bili su poremećaji raspoloženja i uznemirenosti, psihoze, te bolestima raznih ovisnosti. Urbanizacija je povezana s duševnim zdravljem. Od devet studija sedam je izvjestilo o većoj mjeri afektivnih i psihoznih poremećaja u urbanim sredinama u odnosu na područja u provinciji. Od tri studije dvije su pokazale veći omjer psihoze u nekoliko jače urbazniziranih područja. Prema četiri studije od šest, ako je mjera urbanizacije veća, češća je zloporaba s drogama. Iste studije nisu našle točku

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oslonca u pogledu da postoji povezanost između urbanizacije i psihičkih poremećaja. Dakle, ako živimo u jednoj gradskoj sredini Europe, to može biti čimbenikom rizika u pogledu afektivnih i poremećaja uznemirenosti, psihotičnih poremećaja i uporabe droga. Potrebna su daljnja istraživanja za razumijevanje koje osobine gradske sredine uzrokuju psihičke poremećaje. Ključne riječi: poremećaj uznemirenosti, Europa, psihički poremećaj, duševno zdravlje, afektivni poremećaj, psihoza, uporaba sredstava, sistematski pregled, urbanizacija Judit Lakó Herpai (str. 178) Pitanja veze unuk-stari roditelji u zrcalu fizičke aktivnosti: U žarištu naše studije stoji povezanost koja štiti pojedine duševno-tjelesne čimbenike, naime obitelji-unutar toga starih roditelja (bake i djeda) i tjelovježbe. U naše vrijeme od posebnog je značaja za obitelji uključivanje bake i djeda u odgoj unuka. Tijekom našeg istraživanja se dokazalo da danas, kada su zaposleni roditelji u složenom i teškom položaju, u životu obitelji veliku ulogu ima pomoć bake i djeda. Naše ispitivanje jednosmisleno dokazuje da je prema odgovorima upitanih u odnosu bake, djeda i unuka naglasak na kvaliteti zajedno provedenog vremenea, to jest na sadržajnim, emocionalnim vrijednostima. Ključne riječi: obitelj, prevencija, duševno-tjelesno zdavlje, posredovanje vrijednosti, naraštaji, zaštitni čimbenik Miklós Heltai (str. 195) Utjecaj Sándora Karácsonya na opću znanstvenu i pedagošku misao u drugoj polovici 20. stoljeća: Sándor Karácsony (1891–1952) izvorni i utjecajni stvaratelj mađarske pedagoške, jezikoslovne i filozofske misli, koji je kao srednjoškolski i sveučilišni profesor obavio takav obuhvatan školski rad čiji se utjecaj osjeća do danas. Kao profesor sročio je temeljnu misao: važeći rezultati u odgoju, znastvenom radu i zapravo na svim područjima života mogu se postići uzimanjem u obzir „drugoga čovjeka”, partnera. Njegovi bivši učenici i suradnici postigli su značajne rezultate 1970.-ih, 1980.-ih godina razvijajući njegove misli na području biologije, jezikoslovlja, psihologije, etnologije, mnogi od njih i sami su ustanovili znastvene škole koje djeluju do danas. Posebno su i dalje žive njegove pedagoške misli. Danas već veliki broj predstavnika trećeg-četvrtog naraštaja pedagoga drži da se odgoj kao zajedničko postignuće učenika i profesora ostvaruje onda, ako partneri poštuju autonomiju jedni drugih, te se na temelju toga odnose prema misaonim vrijednostima koje zastupa škola. Njegovi su učenici i suradnici poslije 1990. utemeljili više društvenih udruga, da njegov rad upoznaju sa zainteresiranima, tijekom svoga djelovanja ponovo su izdali njegove temeljne postavke odgojne znanosti u deset svezaka zasnovane na društvenoj logici i psihologiji, te dvadeset i treću godinu s velikim brojem sudionika priređuju znanstvene konferencije za pedagoge, učenike, roditelje, predstavljajući njegov i danas moderan i živ pedagoški sustav. Ključne riječi: pedagogija, Mađarska, komunizam, diktatura, povijest, osvrt, zanimanje za pružanje pomoći, odgoj, autonomija, utjecaj

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György Csepeli & Richárd Nagyfi (str. 220) Facebook-dijagnostika: Otkrivanje mentalno-higijenskih problema putem online tragova: Korisnici platforma društvenih medija mogu biti u vezi 24 sata dnevno. Nazočnost na Facebooku i nehotično ostavlja tragove. Članak izvješćuje o jednom pokusu, tijekom kojega se prema odstupanju raspodjele potencije ovih tragova aktiviteta otvara mogućnost dobivanja uvida u duševno stanje Facebook-korisnika. U posjedovanju ovih znanstvenih rezultata može postati moguća automatika, online dijagnostika mentalno-higijenskih problema korisnika koji se služe društvenim stranicama. Ključne riječi: društveni mediji, Facebook, raspodjela potencije, mentalno-higijenski poremećaji, HCSM (healthcare social media), depresija, Big Data

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European Journal of Mental Health 9 (2014) 248–250 DOI: 10.5708/EJMH.9.2014.2.Abs.CZ

CZECH ABSTRACTS TSCHECHISCHE ZUSAMMENFASSUNGEN ABSTRAKTY Judith Könemann (s. 143) Výchova k solidaritě a jak k ní může přispět křesťanské náboženství?: Pojem „solidarita“ je v dnešní době velmi populární; můžeme se s ním setkat téměř v každé oblasti sociálního soužití; většinou tak, že se požaduje více solidarity, ale vyskytne se i v aktuálních debatách o soudržnosti moderního společenství. Kromě inflace významu tohoto slova najdeme v pozadí dvě hlavní otázky: 1. Co se přesně skrývá za pojmem solidarita? 2. Do jaké míry jsou lidé schopni být sami od sebe solidární, a zdali je možné osvojit si solidaritu pomocí vzdělávacích a učebních procesů? V naší studii se věnujeme oběma otázkám. Zaměřujeme se zejména na spojitosti solidárního konání, náboženského postoje a víry, poukážeme také na to, jak křesťanské náboženství přispívá k osvojení si solidarity. V této souvislosti hlavní teze studie zní: náboženství není podmínkou schopnosti být solidárním, ale z důvodu úzkého vztahu mezi křesťanskou vírou a solidaritou může být důležité z hlediska motivace k solidárnímu chování a jednání. Po rozsáhlém vysvětlení pojmu se zaměříme na objasnění konkrétní formy solidarity, na tzv. pro-solidaritu, která se zaměřuje na zájmy jiných. Poté se zaměříme na vztah solidarity a křesťanského náboženství opírajíc se o biblické příklady a solidaritu ztotožníme s nábožensko-morální povinností opírající se o princip milosrdenství. Po úvodu objasníme perspektivy učení solidaritě, a odůvodníme, že leč v křesťanském náboženství není učení a procvičování solidárního chování podstatné, přesto má v tomto směru velký, neopakovatelný, sobě vlastní potenciál, díky kterému výraznou měrou dokáže přispět k procesům edukace a učení se solidaritě. Klíčová výrazy: prosociální chování, altruistická motivace, vzájemnost, milosrdnost, výukové a učební procesy, přebírání úhlu pohledu, formy a zvyky uznání Anna Maria Penkalla & Stefan Kohler (s. 163) Urbanizace a duševní zdraví v Evropě: Systematický přehled: Urbanizace je často popisována jako rizikový faktor mentálních poruch. Výsledky výzkumů se liší v každé zemi a také podle psychiatrických důsledků. Naším cílem bylo vytvořit systematický přehled kvantitativních studií o vztahu psychických poruch a evropské urbanizace. V databázích EBSCOhost a PubMed jsme prozkoumali epidemiologické průzkumy uskutečněné na evropské populaci, které byly zveřejněny mezi lednem 2002 a říjnem 2012 v angličtině. Vyhledávání bylo provedeno s následujícími komplexními klíčovými slovy: (urban* OR environment*) AND (mental health OR mental disorder OR psych*). Studie označovali stupeň urbanizace různými způsoby. Nejčastěji zkoumané typy mentálních poruch, na které jsme se v průběhu výzkumu zaměřili, jsou náladové a úzkostné poruchy, psychózy a závislosti. Urbanizace prokazuje spojitost s duševním zdravím. Sedm z devíti studií informuje o zvýšeném počtu afektivních a úzkostných poruch v některých urbanizovaných oblastech ve srovnání s venkovskými oblastmi. Dvě ze tří studií ukázaly vyšší míru psychózy v některých více urbanizovaných oblastech. Čtyři ze šesti studií říkají, že v případě vyššího stupně urbanizace se častěji vyskytuje užívání drog. Tyto studie nenalezly žádné vodítka ohledně vztahu

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mezi urbanizací a psychickými poruchami. Život v některém z urbanizovaných prostředí Evropy může tedy znamenat rizikový faktor ve výskytu afektivních a úzkostných poruch, psychotických poruch a užívání drog. K pochopení toho, které vlastnosti městského prostředí způsobují psychické problémy, je ale nutný další výzkum. Klíčová výrazy: úzkostné poruchy, Evropa, mentální porucha, duševní zdraví, afektivní porucha, psychóza, užívání návykových látek, systematický přehled, urbanizace Judit Herpainé Lakó (s. 178) Otázky vztahu prarodič-vnouče ve světle fyzické aktivity: Studie je zaměřena na vztah ochranných faktorů fyzického a duševního zdraví jednotlivce, jmenovitě rodiny – a to starých rodičů – a sportu. V současné době je pro rodiny velmi důležité zapojit prarodiče do výchovy vnoučat. Náš výzkum prokázal, že dnes, když jsou pracující rodiče ve složité a těžké situaci, v životě rodiny hraje významnou roli pomoc prarodičů. Náš výzkum jednoznačně prokázal, že respondenti kladou důraz na kvalitu společně stráveného času prarodičů a vnoučat, čili na obsahové a emocionální hodnoty. Klíčová výrazy: rodina, prevence, tělesné a duševní zdraví, předávání hodnot, generace, ochranný faktor Miklós Heltai (s. 195) Vliv Sándora Karácsonyi na pedagogické a obecné vědecké myšlení druhé poloviny 20. století: Sándor Karácsony (1891–1952) je jedinečným a vlivným tvůrcem maďarského pedagogického, jazykovědného a filozofického myšlení, který jako pedagog na střední a vysoké škole založil doposud přetrvávající školu myšlení. Její základním principem je, že ve výchově, vědecké práci a vlastně v každé oblasti života lze dosáhnout platné výsledky jedině, pokud vezmeme do úvahy také partnera, toho „druhého člověka“. Jeho někdejší studenti a kolegové dosáhli aplikací a rozvinutím jeho myšlenek v 70. a 80. letech významných výsledků v oblasti matematiky, biologie, jazykovědy, psychologie a etnografie. Mnozí z nich také vytvořili dodnes fungující vědecké školy. Obzvláště živé jsou dodnes jeho pedagogické myšlenky. Mnozí představitelé již třetí a čtvrté generace pedagogů se domnívají, že výchova jako společný produkt snažení žáka a učitele je úspěšná, pokud obě strany respektují navzájem svou autonomii, a podle toho přistupují k ideovým hodnotám reprezentujícím danou školu. Po roce 1990 jeho bývalí žáci a spolupracovníci vytvořili několik společenských sdružení, aby se jeho dílo znovu stalo známým mezi odbornou veřejností. V rámci jejich činnosti znovu vydali jeho 10 svazkové dílo pojednávající o edukační vědě z pohledu sociální logiky a sociální psychologie. Již 23 let také organizují konference pro pedagogy, žáky a rodiče o jeho i dnes aktuálním a moderním pedagogickém systému. Klíčová výrazy: pedagogika, Maďarsko, komunismus, diktatura, dějiny, zpětný pohled, pomáhající profese, výchova, autonomie, vliv

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György Csepeli & Richárd Nagyfi (s. 220) Facebooková diagnostika: Odhalení problémů duševního zdraví na základě on-line stop: Uživatelé sociálních médií mohou být navzájem propojeni 24 hodin denně. Člověk svou přítomností na Facebooku i nevědomky zanechává stopy. Článek podává zprávu o experimentu, ve kterém je díky odchylkám distribučních vzorů těchto stop možné nahlídnout do duševního stavu uživatelů Facebooku. Tyto výsledky výzkumu nám mohou umožnit vyvinutí inovativní, automatizované, on-line diagnostiky s psychických problémů mezi uživateli sociálních sítí. Klíčová výrazy: sociální média, Facebook, mocninné rozdělení, poruchy duševního zdraví, HCSM (healthcare social media), deprese, Big Data

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European Journal of Mental Health 9 (2014) 251–253 DOI: 10.5708/EJMH.9.2014.2.Abs.GB

ENGLISH ABSTRACTS ENGLISCHE ZUSAMMENFASSUNGEN ABSTRACTS Judith Könemann (p. 143) Solidarity Education: How the Christian Religion Can Contribute to It?: Solidarity is a fashionable term nowadays. It can be encountered in almost all areas of social coexistence; mostly in contexts where (more) solidarity is being called for or in discussions about cohesion in modern society. While this has led to some devaluation in the meaning of the word, there are two under­ lying questions to be answered: 1. What is exactly behind the term ‘solidarity’? 2. To what extent are individuals able to display solidarity by themselves and can solidarity be taught with the help of training and educational processes? The present paper discusses both questions. The main focus will be placed on the connections between acts of solidarity and religious attitude or conviction and on pointing out how religion contributes to the learning process of solidarity. In this respect the thesis statement of the present study is as follows: religion is not a prerequisite for the ability of solidarity; nevertheless, due to the strong relationship between Christianity and solidarity, it can provide an important source of motivation. Following an extensive review of terminology, the study goes on to discuss pro-solidarity, which is a special form of solidarity aimed at the interest of others. In the next section a number of biblical examples are analysed in order to examine the relationship between solidarity and the Christian religion in detail and to identify solidarity as a religious and moral duty based on the principle of mercy. After these introductory theological considerations we will turn to presenting some practical perspectives in learning solidarity and argue for the unparalleled credibility and potential that Christianity has in teaching and consolidating solidarity. Although the Christian religion is not an indispensable medium of teaching such patterns of behaviour, it can make a significant contribution to the training and educational processes involved. Keywords: pro-social behaviour, altruistic motivation, mutuality, mercy, training and educational processes, perspective taking, practices of recognition Anna Maria Penkalla & Stefan Kohler (p. 163) Urbanicity and Mental Health in Europe: A Systematic Review: Urbanicity has been described as a risk factor for mental disorders. Findings differ across countries and psychiatric outcomes. Our aim was to systematically review quantitative studies of the relationship between urbanicity and prevalent mental disorders in Europe. EBSCOhost and PubMed databases were searched for epidemiological studies of European populations, published in English between January 2002 and October 2012, using the combination of keywords (urban* OR environment*) AND (mental health OR mental disorder OR psych*). The eleven studies included in the review used studies used different measures of urbanicity. The types of mental disorders most often examined, on which we focus in the review, were mood and anxiety disorders, psychosis, and substance use disorders. Urbanicity was associated with mental health. Seven out of nine studies reported more mood and anxiety disorders in some of the urban areas compared to rural areas. Two out of three

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studies indicated higher rates of psychosis in some more urbanised areas. Four out of six studies found more substance abuse with increased urbanicity. The same studies neither found any evidence for a relationship between urbanicity and mental disorders in several instances. Living in an urban environment in Europe can be a risk factor for mood and anxiety disorders, psychotic disorders, and substance abuse. More research is needed to understand which urban environment characteristics cause mental disorders. Keywords: anxiety disorder, Europe, mental disorder, mental health, mood disorder, psychosis, substance abuse, systematic review, urbanicity, urbanisation Judit Herpainé Lakó (p. 178) The Issues of the Relationship of Grandparents and Grandchildren in the Light of Physical Activity: This study focuses on the role of certain factors responsible for physical and mental health, paying particular attention to the relationship between the family – particularly the grandparents – and physical education. Nowadays, the involvement of grandparents into the education of grandchildren is of high importance for the families. Our research shows that today, when parents’ work leads to a difficult and tough situation, the role of grandparents is very important in the life of the family. Our study clearly shows that the relationship of grandparents and grandchildren depends primarily on the quality of time spent together, i.e. on its content and emotional values. Keywords: family, prevention, physical and mental health, value mediation, generations, protect­ ive factor Miklós Heltai (p. 195) Sándor Karácsony’s Impact on General Scientific and Pedagogical Thinking in the Second Half of the 20th Century: Sándor Karácsony (1891–1952) was an original, creative and influential representative of Hungarian pedagogical, linguistic and philosophical thinking. As a secondary school teacher and a university professor he established a new school of thought with a lasting impact. The principle underlying his philosophy was that in education, in scientific research, and in all areas of life ‘the other person’ must be taken into account if we are to achieve valid results. In the 1970s and 1980s his former disciples and co-workers achieved significant results in various fields of science and education, such as mathematics, biology, linguistics, psychology and ethnography by applying and further developing his ideas, and many of them have also been responsible for new schools of scientific thought. Karácsony’s pedagogical thinking is very much alive even today. Representatives of the third and fourth generations of teachers who are familiar with Kará­ csony’s ideas believe that education takes place as a joint achievement of teacher and student if the two partners have respect for each other’s autonomy, and on this basis they relate to the ideals and values of the school. After 1990 his disciples and their co-workers created several social organisations dedicated to the task of making his work known again to those concerned. A part of this work was re-editing his ten-volume educational theory based on interpersonal logic and interpersonal psychology, and in the past 23 years holding conferences to present his pedagogical principles, which continue to be valid even today, to teachers, students and parents. Keywords: pedagogy, Hungary, communism, dictatorship, history, retrospect, helping profession, education, autonomy, impact

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Gyรถrgy Csepeli & Richรกrd Nagyfi (p. 220) Facebook-Diagnostics: Detection of Mental Health Problems Based on Online Traces: Users of the social media network communicate with each other 24 hours a day. Their presence on Facebook leaves traces. Based on the analysis of the distribution patterns of the traces users had left, this paper aims to explore how mental states can be detected among Facebook users. Results of the analysis raise the possibility of the development of innovative methods for screening persons with mental problems among consumers and producers of online social media. Keywords: social media, Facebook, scale-free distribution, mental health problems, HCSM (healthcare social media), depression, Big Data

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European Journal of Mental Health 9 (2014) 254–256 DOI: 10.5708/EJMH.9.2014.2.Abs.D

GERMAN ABSTRACTS DEUTSCHE ZUSAMMENFASSUNGEN ZUSAMMENFASSUNGEN Judith Könemann (S. 143) Bildung zur Solidarität: Welchen Beitrag leistet die christliche Religion?: Der Begriff „Solidarität“ hat Hochkonjunktur, er findet sich heute in nahezu allen Bereichen gesellschaftlichen Miteinanders; vielfach als Forderung nach (mehr) Solidarität, aber er spiegelt sich auch in den aktuellen Debatten um den Zusammenhalt in der modernen Gesellschaft. Neben der inflationären Benutzung dieses Wortes geraten jedoch zwei zentrale Fragen in den Hintergrund. 1. Was verbirgt sich genau hinter dem Begriff der Solidarität? 2. Inwieweit können Menschen von sich aus solidarisch sein, und lässt sich Solidarität durch Bildungs- und Lernprozesse aneignen und weiterentwickeln? Beide Fragen werden in diesem Aufsatz erörtert. Insbesondere wird dabei auf den Zusammenhang von solidarischem Handeln und religiösen Haltungen und Überzeugungen fokussiert und der Beitrag der christlichen Religion zu einem Solidaritätslernen ausgelotet. Die Hauptthese des Aufsatzes in diesem Zusammenhang lautet: Religion ist keine Voraussetzung für die Fähigkeit zu Solidarität, aber sie kann aufgrund des engen Konnexes von christlicher Religion und Solidarität ein wesentliches Movens für solidarisches Verhalten und Handeln sein. Nach einer umfassenden Begriffsklärung konzentrieren sich die Überlegungen im Besonderen auf die Form der Solidarität, die sich auf die Interessen anderer richtet, auf die so genannte Pro-Solidarität. Anschließend wird das Verhältnis von Solidarität und christlicher Religion im Rückgriff auf biblische Befunde ausführlich beleuchtet und Solidarität als religiös-moralische Verpflichtung aus dem vorausgehenden Barmherzigkeitsprinzip identifiziert. Nach dieser theologischen Herleitung werden abschließend praktische Perspektiven des Solidaritätslernens aufgezeigt und begründet, warum die christliche Religion, wenngleich sie kein notwendiges Existential für die Ausbildung und Einübung einer solidarischen Haltung ist, dennoch über ein erhebliches verbürgtes Potential verfügt, mit dem sie zentrale Beiträge für Bildungs- und Lernprozesse zur Solidarität leisten kann. Schlüsselbegriffe: prosoziales Verhalten, altruistische Motivation, Reziprozitätsnorm, Barmherzigkeit, Bildungs- und Lernprozesse, Perspektivübernahme, Anerkennungspraxen Anna Maria Penkalla & Stefan Kohler (S. 163) Urbanisierung und psychische Gesundheit in Europa: Eine systematische Übersichtsarbeit: Urbanisierung ist als Risikofaktor für psychische Störungen beschrieben worden. Die Forschungsergebnisse sind je nach Land und psychiatrischen Folgen unterschiedlich. Unsere Zielsetzung war, einen systematischen Überblick über quantitative Studien zum Zusammenhang zwischen Verstädterung und häufigen psychischen Störungen in Europa zu geben. Die Datenbanken ­EBSCOhost und PubMed wurden nach epidemiologischen Studien in der europäischen Bevölkerung durchsucht, welche zwischen Januar 2002 und Oktober 2012 in englischer Sprache veröffentlicht worden sind. Es wurde die Verknüpfung der Schlüsselwörter (urban* OR environment*) AND (mental health OR mental disorder OR psych*) benutzt. Die elf in die Übersichtsarbeit einbezogenen Studien wandten unterschiedliche Messgrößen für Urbanisierung an. Die am

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häufigsten untersuchten Arten von psychischen Störungen, auf die wir uns in der Übersichtsarbeit konzentrieren, waren affektive Störungen und Angststörungen, Psychosen und Suchterkrankungen. Urbanisierung wurde mit psychischer Gesundheit in Zusammenhang gebracht. Sieben von neun Studien berichteten ein höheres Ausmaß an affektiven Störungen und Angststörungen in einigen stärker verstädterten Gebieten, welche mit ländlichen Gebieten verglichen wurden. Zwei von drei Studien zeigten höhere Raten von Psychosen in manchen städtischen Gebieten. Vier von sechs Studien fanden mit zunehmender Verstädterung mehr Substanzmissbrauch. Dieselben Studien fanden auch mehrfach keine Anhaltspunkte für eine Beziehung zwischen Urbanisierung und psychischen Störungen. In einem städtischen Umfeld in Europa zu leben kann ein Risikofaktor für affektive Störungen und Angststörungen, psychotische Störungen und Substanzmissbrauch sein. Weitere Forschung ist notwendig, um zu verstehen, welche Eigenschaften eines städtischen Umfeldes psychische Störungen verursachen. Schlüsselbegriffe: Angststörung, Europa, psychische Störung, psychische Gesundheit, affektive Störung, Psychose, Substanzmissbrauch, systematische Übersichtsarbeit, Urbanisierung, Verstädterung Judit Herpainé Lakó (S. 178) Aspekte der Großeltern-Enkel-Beziehung im Spiegel körperlicher Aktivität: Im Mittelpunkt unserer Studie stehen Schutzfaktoren für die körperlich-seelische Gesundheit, insbesondere der Zusammenhang zwischen der Familie – v.a. den Großeltern – und dem Sport. Die Einbeziehung der Großeltern in die Erziehung der Enkel ist heute für Familien von besonderer Bedeutung. Im Rahmen unserer Untersuchung konnte nachgewiesen werden, dass die Unterstützung durch die Großeltern im Leben der Familien eine wichtige Rolle spielt, da sich berufstätige Eltern heute in einer komplizierten und schwierigen Situation befinden. Unsere Ergebnisse belegen eindeutig, dass aus Sicht der Befragten der Schwerpunkt der Großeltern-Enkel-Beziehung auf der Qualität der gemeinsam verbrachten Zeit, d.h. auf inhaltlichen, emotionalen Werten liegt. Schlüsselbegriffe: Familie, Vorbeugung, körperlich-seelische Gesundheit, Wertevermittlung, Generationen, Schutzfaktor Miklós Heltai (S. 195) Der Einfluss von Sándor Karácsony auf das allgemeinwissenschaftliche und pädagogische Denken in der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts: Sándor Karácsony (1891–1952) war ein außerordentlicher, schöpferischer und einflussreicher Repräsentant ungarischen pädagogischen, linguistischen und philosophischen Denkens. Als Lehrer und als Universitätsdozent etablierte er eine neue Denkrichtung, deren Einflüsse bis heute spürbar sind. Seinen Grundgedanken formulierte er während seiner Zeit als Lehrer: In der Erziehung, in der wissenschaftlichen Arbeit und eigentlich in allen Lebensbereichen können wirkliche Erfolge immer nur durch die Berücksichtigung “des Anderen” erreicht werden. Seine ehemaligen Schüler und Mitarbeiter entwickelten seine Ideen weiter und erzielten in den 1970er und 1980er Jahren in den Bereichen Mathematik, Biologie, Linguistik, Psychologie und Volkskunde bedeutende Ergebnisse; einige von ihnen begründeten noch heute bestehende wissenschaftliche Schulen. Besonders lebendig sind heute noch seine pädagogischen Gedanken. Zahlreiche Pädagogen der mittlerweile bereits dritten oder vierten Generation sind der Ansicht, dass Erziehung dann als gemeinsame Leistung von Schüler

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und Lehrer zustande kommt, wenn die Partner die Autonomie des jeweils Anderen respektieren und sich auf dieser Basis mit den ideellen Werten der Schule identifizieren. Nach 1990 gründeten die Schüler Karácsonys und deren Mitarbeiter mehrere gesellschaftliche Organisationen, um sein Werk wieder der Öffentlichkeit bekannt zu machen. In diesem Rahmen wurde sein zehnbändiges erziehungswissenschaftliches Grundlagenwerk zu Soziallogik und Sozialpsychologie neu aufgelegt, außerdem werden seit 23 Jahren gut besuchte Konferenzen für Pädagogen, Schüler und Eltern veranstaltet, auf denen man sich über die noch heute aktuellen und gültigen Prinzipien Karácsonys informieren kann. Schlüsselbegriffe: Pädagogik, Ungarn, Kommunismus, Diktatur, Geschichte, Rückblick, helfende Berufe, Erziehung, Autonomie, Einfluss György Csepeli & Richárd Nagyfi (S. 220) Facebook-Diagnostik: Erschließung von mentalhygienischen Problemen mithilfe von Spuren im Internet: Die Benutzer der Plattformen sozialer Netzwerke können rund um die Uhr miteinander in Kontakt bleiben. Bei der Nutzung von Facebook hinterlässt man allerdings auch unwillkürlich Spuren. Die Studie berichtet über ein Experiment, bei dem aufgrund von Abweichungen dieser Aktivitätsspuren von der Potenzverteilung ein Einblick in den psychischen Zustand der Facebook-Benutzer gewonnen werden konnte. Diese Forschungsergebnisse könnten es ermöglichen, die mentalhygienischen Probleme der aktiven Benutzer sozialer Netzwerke automatisiert, online zu diagnostizieren. Schlüsselbegriffe: soziale Netzwerke, Facebook, Potenzverteilung, mentalhygienische Störungen, HCSM (healthcare social media), Depression, Big Data

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European Journal of Mental Health 9 (2014) 257–259 DOI: 10.5708/EJMH.9.2014.2.Abs.H

HUNGARIAN ABSTRACTS UNGARISCHE ZUSAMMENFASSUNGEN ÖSSZEFOGLALÓK Judith Könemann (143. o.) Szolidaritásra nevelés: Mit tesz hozzá a keresztény vallás?: A „szolidaritás” fogalma manapság nagyon divatos; a társadalmi együttélés szinte minden területén találkozhatunk vele; legtöbbször úgy, hogy (több) szolidaritást követelnek, de a modern társadalom összetartásáról szóló aktuális vitákban is felbukkan. A szó jelentésének inflálódása mellett két központi kérdést találunk a háttérben: 1. Mi is rejtőzik pontosan a szolidaritás fogalma mögött? 2. Mennyire képesek az emberek maguktól arra, hogy szolidárisak legyenek, és vajon a szolidaritás elsajátítható-e képzési és tanulási folyamatok segítségével? Tanulmányunkban mindkét kérdésre kitérünk. Főleg a szolidáris cselekvés, a vallásos magatartás és meggyőződés összefüggéseire fókuszálunk, továbbá bemutatjuk, hogy a keresztény vallás hogyan járul hozzá a szolidaritás tanulásához. Ebben az összefüggésben a tanulmány fő tézise így hangzik: a vallás a szolidaritás képességének nem előfeltétele, de a keresztény vallás és a szolidaritás szoros összefüggése miatt a szolidáris viselkedés és cselekvés szempontjából fontos motiváció lehet. Az átfogó fogalommagyarázat után a fejtegetések a szolidaritás különleges formájára, az ún. pro-szolidaritásra összpontosulnak, mely mások érdekeire irányul. Ezután a szolidaritás és a keresztény vallás kapcsolatát vesszük részletesen górcső alá bibliai példákra támaszkodva, és a szolidaritást az irgalmasság alapelvén nyugvó, vallásos-erkölcsi kötelezettséggel azonosítjuk. A teológiai felvezetés után a szolidaritás tanulásának gyakorlati perspektíváit mutatjuk be, és megindokoljuk, hogy a keresztény vallás, habár a szolidáris viselkedés megtanításának és begyakorlásának nem szükséges lételeme, mégis miért rendelkezik összehasonlíthatatlanul nagy, hiteles potenciállal, amelynek köszönhetően jelentősen hozzá tud járulni a szolidaritás tanítási- és tanulási folyamataihoz. Kulcsszavak: proszociális viselkedés, altruista motiváció, kölcsönösség, irgalmasság, tanítási és tanulási folyamatok, nézőpontátvétel, elismerési szokások Anna Maria Penkalla & Stefan Kohler (163. o.) Urbanizáció és lelki egészség Európában: Szisztematikus áttekintés: Az urbanizációt a pszichés zavarok egyik rizikótényezőjeként szokták leírni. A kutatási eredmények országonként és pszichiátriai következményenként különbözőek. Célunk az volt, hogy szisztematikusan bemutassuk az európai városiasodás és a gyakori pszichés zavarok közötti összefüggésről szóló kvantitatív tanulmányokat. Az EBSCOhost és a PubMed adatbankjában azokat az európai lakosság körében végzett epidemiológiai vizsgálatokat néztük át, melyek 2002. január és 2012. október között angol nyelven jelentek meg. Az alábbi összetett kulcsszavas keresést végeztük el: (urban* OR environment*) AND (mental health OR mental disorder OR psych*). A tanulmányok eltérő módon mérték az urbanizációt. A pszichés zavarok leggyakrabban vizsgált fajtái, amelyekre az áttekintés során koncentráltunk, a hangulati és szorongásos zavarok, a pszichózisok és a szenvedélybetegségek voltak. Az urbanizációt összefüggésbe hozták a lelki egészséggel. Kilenc tanulmány közül hét számolt be vidéki területekhez képest nagyobb mértékű affektív és szorongásos

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zavarokról néhány városiasodott területen. Három tanulmány közül kettő a pszichózis magasabb arányát mutatta ki néhány erősebben városias területen. Hat tanulmány közül négy szerint ha nagyobb mértékű a városiasodás, gyakoribb a kábítószerrel való visszaélés. Ugyanezek a tanulmányok nem találtak támpontot arra nézve, hogy az urbanizáció és a pszichés zavarok között kapcsolat állna fenn. Tehát ha Európa egyik városias környezetében élünk, az kockázati tényezőt jelenthet az affektív és szorongásos zavarok, a pszichotikus zavarok és a kábítószer-használat tekintetében. További kutatások szükségesek annak megértéséhez, hogy a városi környezet mely tulajdonságai okoznak pszichés zavarokat. Kulcsszavak: szorongásos zavar, Európa, pszichés zavar, lelki egészség, affektív zavar, pszichózis, szerhasználat, szisztematikus áttekintés, urbanizáció, városiasodás Herpainé Lakó Judit (178. o.) A nagyszülő-unoka kapcsolat kérdései a fizikai aktivitás tükrében: Tanulmányunk fókuszában az egyes testi-lelki egészséget védő faktorok, nevezetesen a család – azon belül is a nagyszülők – és a testedzés kapcsolata áll. Napjainkban kiemelt fontosságú a családok számára a nagyszülők bevonása az unoka nevelésébe. Kutatásunk során bebizonyosodott, hogy ma, amikor a dolgozó szülők bonyolult és nehéz helyzetben vannak, a családok életében nagy szerepe van a nagyszülői segítségnek. Vizsgálatunk egyértelműen bizonyítja, hogy a válaszadók szerint a nagyszülő-unoka viszonyban a közösen eltöltött idő minőségén, azaz tartalmi, emocionális értékein van a hangsúly. Kulcsszavak: család, megelőzés, testi-lelki egészség, értékközvetítés, generációk, védőfaktor Heltai Miklós (195. o.) Karácsony Sándor hatása az általános tudományos és a pedagógiai gondolkodásra a 20. század második felében: Karácsony Sándor (1891–1952) a magyar pedagógiai, nyelvészeti és filozófiai gondolkodás eredeti és nagyhatású alkotója, aki középiskolai és egyetemi tanárként egyaránt olyan átfogó iskolateremtő munkát végzett, melynek hatása a mai napig érezhető. Alapgondolatát tanárként fogalmazta meg: a nevelésben, a tudományos munkában és voltaképpen az élet minden területén a partner, a „másik ember” figyelembevételével érhetők el érvényes eredmények. Egykori tanítványai és munkatársai a 1970-es, 1980-as években a matematika, biológia, nyelvészet, pszichológia, néprajz területén eszméit továbbfejlesztve értek el jelentős eredményeket, többen közülük maguk is máig működő tudományos iskolákat teremtve. Különösen elevenen élnek tovább pedagógiai gondolatai. Ma már a harmadik-negyedik pedagógus nemzedék számos képviselője tartja úgy, hogy a nevelés diák és tanár közös teljesítményeként akkor valósul meg, ha a partnerek tisztelik egymás autonómiáját, és ennek alapján viszonyulnak az iskola által vallott eszmei értékekhez. 1990 után tanítványai és munkatársaik több társadalmi egyesületet hoztak létre, hogy munkásságát újra ismertté tegyék az érdekeltek előtt, tevékenységük során újra kiadták tízkötetes társaslogikai és társaslélektani alapú neveléstudományi alapvetését, s huszonharmadik éve rendeznek népes konferenciákat pedagógusok, diákok, szülők számára, ismertetve ma is modern és eleven pedagógiai rendszerét. Kulcsszavak: pedagógia, Magyarország, kommunizmus, diktatúra, történelem, visszatekintés, segítő foglalkozás, nevelés, autonómia, hatás

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Csepeli György & Nagyfi Richárd (220. o.) Facebook-diagnosztika: Mentálhigiénés problémák feltárása online nyomok alapján: A közösségi média platformjainak felhasználói a nap 24 órájában kapcsolatban lehetnek egymással. A Facebookon való jelenlét pedig akaratlanul is nyomokat hagy. A cikk egy kísérletről számol be, melynek során ezen aktivitási nyomok hatványeloszlástól való eltérései alapján lehetőség nyílik arra, hogy betekintsünk a Facebook-felhasználók lelki állapotába. Ezen kutatási eredmények birtokában lehetővé válhat a közösségi oldalakon fenn lévő felhasználók mentálhigiénés problémáinak automatizált, online diagnosztikája. Kulcsszavak: közösségi média, Facebook, hatványeloszlás, mentálhigiénés zavarok, HCSM (healthcare social media), depresszió, Big Data

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European Journal of Mental Health 9 (2014) 260–262 DOI: 10.5708/EJMH.9.2014.2.Abs.PL

POLISH ABSTRACTS POLNISCHE ZUSAMMENFASSUNGEN ABSTRAKTY Judith Könemann (s. 143) Wychowanie w duchu solidarności: W jaki sposób wspomaga je wiara chrześcijańska?: W dzisiejszym świecie pojęcie “solidarności” jest bardzo modne; spotykamy je niemal we wszystkich dziedzinach współżycia społecznego; najczęściej w formie żądania (większej) solidarności, ale pojawia się ono również w aktualnych dyskusjach dotyczących wewnętrznych więzi funkcjonujących w nowoczesnym społeczeństwie. W tle tych dyskusji, niezależnie od dewaluacji pojęcia solidarność, znajdujemy dwa zagadnienia: 1. Właściwie co kryje się pod tym pojęciem? 2. W jakim stopniu ludzie skłonni są do samoczynnego przejawiania postawy solidarności i czy solidarność można ukształtować w procesie nauczania i wychowania? W naszej pracy zajmujemy się obydwoma zagadnieniami. Koncentrujemy się głównie na związkach pomiędzy solidarnym działaniem, a przekonaniami i postawą religijną oraz wykazujemy w jaki sposób wiara chrześcijańska wspomaga zrozumienie potrzeby solidarności. W tym kontekście główna teza pracy brzmi: religijność nie jest warunkiem niezbędnym do uzyskania postawy solidarności, ale z powodu ścisłej więzi pomiędzy solidarnością a wiarą chrześcijańską, religijność stanowi ważną motywację dla postawy i działań solidarnościowych. Po kompleksowym wyjaśnieniu pojęcia dalsza część pracy poświęcona jest szczególnej formie solidarności, tzw. pro-solidarności, która skierowana jest na interesy innych. W tej części poddajemy szczegółowej analizie związek pomiędzy solidarnością a religią chrześcijańską, powołując się na przykłady biblijne i utożsamiamy solidarność z religijnym i moralnym obowiązkiem wierzących, cechującym postawę miłosierdzia. Po wstępie teologicznym przedstawiamy praktyczne perspektywy przyswajania postawy solidarności i uzasadniamy, że choć wiara chrześcijańska nie jest elementem niezbędnym do kształtowania i praktykowania zachowań solidarnościowych, posiada jednak nieporównanie większy i bardziej wiarygodny potencjał, dzięki któremu można znacznie ułatwić procesy wyuczenia i przyswajania postawy solidarności. Słowa kluczowe: zachowanie prosocjalne, motywacja altruistyczna, wzajemność, miłosierdzie, procesy nauczania i przyswajania, przejęcie punktu widzenia, zwyczaje wyrażania uznania Anna Maria Penkalla & Stefan Kohler (s. 163) Urbanizacja, a zdrowie psychiczne w Europie: Przegląd systematyczny: Urbanizację uznaje się za jeden z czynników ryzyka zaburzeń psychicznych. Wyniki badań zmieniają się w zależności od badanego kraju i typu skutków psychiatrycznych. Naszym celem była systematyczna prezentacja wykonanej przez nas pracy kwantytatywnej, dotyczącej związków pomiędzy urbanizacją europejską a zaburzeniami psychicznymi. Z banku danych EBSCOhost oraz PubMed przeglądaliśmy dostępne w języku angielskim wyniki badań epidemiologicznych przeprowadzonych wśród mieszkańców Europy w okresie między styczniem 2002 a październikiem 2012 roku. Poszukiwania prowadziliśmy w oparciu o kompleksowe słowa kluczowe: (urban* OR environment*) AND (mental health OR mental disorder OR psych*). Dostępne studia w różny sposób opisywały

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urbanizację. Najczęściej badanymi przez nas rodzajami zaburzeń psychicznych były zaburzenia nastroju i stany lękowe oraz psychozy i uzależnienia. Wykazano związek pomiędzy urbanizacją a zdrowiem psychicznym. Spośród dziewięciu prac sześć wykazała związek pomiędzy większą ilością zaburzeń afektywnych i nerwicowych na terenach podległych procesowi urbanizacji w porównaniu z terenami prowincji. Spośród trzech prac dwie wykazały większą proporcję psychoz na kilku bardziej zurbanizowanych obszarach. Według autorów czterech prac spośród sześciu można wykazać współzależność pomiędzy większą urbanizacją, a częstszym używaniem narkotyków. Te same prace nie znalazły danych potwierdzających tezę, że istnieje powiązanie pomiedzy stopniem urbanizacji a zaburzeniami psychicznymi. A więc jeśli mieszkamy w stosunkowo silnie zurbanizowanym zakątku Europy, ten fakt stanowi czynnik ryzyka w odniesieniu do zaburzeń afektywnych i nerwicowych, zaburzeń psychotycznych i używania narkotyków. Potrzebne są dalsze badania w celu zrozumienia, które czynniki środowiska miejskiego wywołują zaburzenia psychiczne. Słowa kluczowe: zaburzenie nerwicowe, Europa, zaburzenia psychiczne, zdrowie psychiczne, zaburzenia afektywne, psychoza, używanie narkotyków, systematyczny przegląd, urbanizacja, powstawanie środowiska miejskiego Judit Lakó-Herpainé (s. 178) Zagadnienia więzi pomiędzy dziadkami a wnukami w aspekcie aktywności fizycznej: tematyka naszej pracy koncentruje się na niektórych czynnikach zdrowia fizycznego i psychicznego – dotyczących rodziny, a szczególnie pokolenia dziadków – i ich związku z aktywnością fizyczną. W dzisiejszych czasach niezwykle ważne dla rodzin jest włączenie się pokolenia dziadków w proces wychowania wnuków. Nasze badania potwierdzają, że pracujący rodzice obecnie często znajdują się w trudnej sytuacji, dlatego też w życiu rodzin znacznie wzrosła pomocnicza rola dziadków. Na podstawie wypowiedzi ankietowanych badania dowodzą niepodważalnie, że najważniejszym elementem więzi pomiędzy dziadkami a wnukami jest jakość wspólnie spędzonego czasu i wartości emocjonalne. Słowa kluczowe: rodzina, prewencja, zdrowie fizyczne i psychiczne, przekaz wartości, generacje, czynnik ochronny Miklós Heltai (s. 195) Wpływ Sándora Karácsonya na sposób myślenia w naukach ogólnych i w pedagogice w drugiej połowie XX wieku: Sándor Karácsony (1891–1952) był wybitnym węgierskim myślicielem o wielkim wpływie, zajmował się pedagogiką, językami i filozofią; jako nauczyciel gimnazjalny i uniwersytecki podejmował wszechstronne działania zmierzające do stworzenia własnej koncepcji szkoły; wypływ tej koncepcji oddziaływuje po dzień dzisiejszy. Zasadniczą jej ideę sformułował jako nauczyciel: w pracy wychowawczej, naukowej i właściwie we wszystkich dziedzinach życia istotne wyniki można osiągnąć jedynie we współpracy partnerskiej z “drugim człowiekiem”. Dawni współpracownicy i wychowankowie Karácsonya w latach 70-tych i 80-tych rozwijali jego idee w dziedzinie matematyki, biologii, językoznawstwa, psychologii i etnografii, dzięki czemu osiągnęli poważne wyniki; niektórzy z nich również stworzyli szkoły akademickie. Szczególnie żywe pozostają do dziś idee Karácsonya w dziedzinie pedagogiki. Wielu przedstawicieli trzeciego i czwartego pokolenia jego wychowanków jest przekonanych, że również obecnie wspólne osiągnięcia w procesie wychowawczym w relacji z uczniem są możliwe tylko wtedy, gdy istnieje

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obustronne poszanowanie autonomii, stanowiącej podstawę stosunku do wartości i idei wyznawanych przez szkołę. Po 1990 roku wychowankowie Karácsonya i ich współpracownicy stworzyli kilka stowarzyszeń społecznych, by osobom zainteresowanym umożliwić zapoznanie się z dorobkiem profesora; w minionych latach ponownie opublikowali jego piętnastotomowe dzieło dotyczące nauki o wychowaniu opartej o logikę i psychologię grupy, ponadto dwudziesty trzeci rok z rzędu organizują popularne konferencje dla pedagogów, uczniów i rodziców, przedstawiając ten nowoczesny i wciąż żywy model pedagogiczny. Słowa kluczowe: pedagogika, Węgry, komunizm, dyktatura, historia, przegląd minionych wydarzeń, zajęcia wspomagajace, wychowanie, autonomia, oddziaływanie György Csepeli & Richárd Nagyfi (s. 220) Diagnostyka Facebooka: Ujawnianie problemów zdrowia psychicznego na podstawie analizy śladów aktywności online: Użytkownicy portali społecznościowych mogą utrzymywać ze sobą kontakt przez 24 godziny na dobę. Ich obecność na Facebooku łączy się z bezwiednym pozostawianiem śladów aktywności. Artykuł jest sprawozdaniem z eksperymentu, w którym na podstawie rozbieżności w rozkładzie potęgowym śladów aktywności można było uzyskać wgląd do stanu psychicznemego użytkowników Facebooka. Na bazie wyników tych badań może zaistnieć możliwość przeprowadzania automatycznej, online diagnostyki problemów zdrowia psychicznego użytkowników portali społecznościowych. Słowa kluczowe: media społecznościowe, Facebook, rozbieżności w rozkładzie potęgowym, zaburzenia zdrowia psychicznego, HCSM (healthcare social media), depresja, Big Data

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European Journal of Mental Health 8 (2014) 263–265 DOI: 10.5708/EJMH.9.2014.2.Abs.R

RUMANIAN ABSTRACTS RUMÄNISCHE ZUSAMMENFASSUNGEN ABSTRACTE Judith Könemann (pag. 143) Educaţie în spiritul solidarităţii: Cu ce contribuie religia creștină?: Conceptul de „solidaritate” este foarte la modă în zilele noastre; îl întâlnim în aproape toate domeniile conviețuirii sociale; de cele mai multe ori, se pretinde (mai multă) solidaritate, dar apare și în dezbaterile actuale ale societății moderne. Alături de inflația sensului cuvântului, găsim două aspecte centrale în fundal: 1. Ce anume se ascunde în spatele noțiunii de solidaritate? 2. În ce măsură sunt oamenii capabili să fie solidari de la sine, şi oare solidaritatea poate fi însuşită cu ajutorul proceselor de formare și de învățare? În studiul nostru abordăm ambele probleme. Ne focusăm mai ales asupra corelaţiilor acțiunii solidare, conduitei şi convingerii religioase, respectiv prezentăm modul în care religia creștină contribuie la învățarea solidarităţii. În acest context, ipoteza principală a studiului sună astfel: religia nu este condiţia preliminară a capacităţii de solidaritate, dar din cauza relației strânse dintre religia creştină și solidaritate, din punct de vedere al comportamentului şi acţiunii solidare poate fi o motivaţie importantă. După explicarea cuprinzătoare a noţiunii, explicările amănunţite se axează pe formele speciale ale solidarităţii, pe așa-numita pro-solidaritate, o formă specifică care vizează interesele altora. În continuare examinăm în detaliu relația dintre solidaritate şi religia creştină, bazându-ne pe exemple biblice, şi identificăm solidaritatea cu datoriile religioase-morale bazate pe principiul milostivităţii. După o prefață teologică prezentăm perspectivele practice de învățare a solidarității, şi motivăm faptul că deși creștinismul nu este un element vital necesar al învăţării şi exersării comportamentului solidar, totuși de ce are un potenţial incomparabil de mare, demn de crezare, datorită căruia poate contribui în mod însemnat la procesele de formare și învățare a solidarității. Cuvinte cheie: comportament pro-social, motivație altruistă, reciprocitate, milostivitate, procese de formare și învățare, preluarea punctelor de vedere, obiceiuri de recunoaștere Anna Maria Penkalla & Stefan Kohler (pag. 163) Urbanizarea și sănătatea mintală în Europa: Revizuire sistematica: Urbanizarea este adesea descrisă ca fiind unul dintre factorii de risc pentru tulburări mintale. Rezultatele cercetării diferă de la ţară la ţară, şi în privinţa consecințelor psihiatrice. Scopul nostru a fost prezentarea sistematică a unor studii calitative privind corelaţiile dintre urbanizare europeană și tulburările psihice frecvente. În baza de date EBSCOhost și PubMed am revizuit studiile epidemiologice efectuate în cadrul populației europene, care au fost publicate în limba engleză în perioada ianuarie 2002 - octombrie 2012. Am folosit următoarea metodă de căutare complexă prin cuvinte-cheie: (urban* OR environment*) AND (mental health OR mental disorder OR psych*). Studiile au evaluat urbanizarea în mod diferit. Felurile tulburărilor psihice cel mai frecvent examinate, asupra cărora ne-am concentrat pe parcursul revizuirii, au fost schimbările stării de spirit și tulburările anxioase, psihozele și dependențele. Urbanizarea a fost asociată cu sănătatea mintală. Șapte din cele nouă studii prezintă un grad mai înalt de tulburări afective şi anxioase în unele zone urbanizate comparativ

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cu mediul rural. Două din trei studii au arătat o rată mai mare de psihoză în unele zone urbanizate mai puternic. Patru din șase studii arată că, un grad mai ridicat de urbanizare poate duce la abuz de droguri mai frecvent. Tot aceste studii nu au găsit nici un indiciu cu privire la existența unei legături între urbanizare și tulburări psihice. Deci, dacă trăim într-unul dintre zonele urbane europene, aceasta poate fi un factor de risc în privinţa tulburărilor afective şi anxioase, tulburărilor psihice și consumului de droguri. Sunt necesare cercetări suplimentare pentru a înțelege caracteristicile mediului urban care provoacă tulburări psihice. Cuvinte cheie: tulburări de anxietate, Europa, tulburări psihice, sănătate mintală, tulburări afective, psihoză, consum de substanțe, revizuire sistematică, urbanizare Herpainé Lakó Judit (pag. 178) Problemele relației bunic-nepot în lumina activităților fizice: Acest studiu se focusează asupra legăturii dintre factorii de protecţie a echilibrului fizic și mintal, și anume a familiei – în special a bunicilor – și exercițiile fizice. În zilele noastre are o importanţă deosebită pentru familii antrenarea bunicilor în creșterea nepoților. Cercetările noastre au demonstrat că astăzi, când părinții care lucrează sunt într-o situație complexă și dificilă, în viaţa familiilor are un rol important ajutorul din partea bunicilor. Cercetarea făcută de noi demonstrează în mod univoc că, conform opiniei persoanelor întrebate, în relația bunic-nepot accentul cade pe calitatea, adică pe conținutul, valorile emoționale ale timpului petrecut împreună. Cuvinte cheie: familie, prevenirea, sănătatea fizică și mintală, transmitere de valori, generații, factor de protecție Heltai Miklós (pag. 195) Influenţa lui Karácsony Sándor asupra gândirii ştiinţifice generale şi pedagogice în a doua jumătate a secolului 20: Karácsony Sándor (1891–1952) este creatorul original şi de mare impact al gândirii pedagogice, lingvistice şi filosofice maghiare, care atât ca profesor de liceu cât şi ca profesor universitar a desfăşurat o activitate vastă de creare a şcolii, a cărei influenţă se simte şi astăzi. Ideea de bază a formulat-o ca profesor: în munca educativă, ştiinţifică şi de fapt în toate domeniile vieţii, putem obţine rezultate valabile luând în considerare partenerul, „celălalt om”. Foştii lui elevi şi colegi de muncă în anii 1970, 1980 au obţinut rezultate însemnate în domeniul matematicii, biologiei, lingvisticii, psihologiei, etnografiei, promovând concepţiile lui, mulţi dintre ei înşişi creând şcoli ştinţifice care funcţionează şi astăzi. Gândurile sale pedagocice s-au transmis cu o putere deosebită. Astăzi deja numeroşi reprezentanţi ai generaţiei a treia - a patra de pedagogi consideră că, educaţia se realizează ca o performanţă comună a elevilor şi profesorilor atunci când partenerii respectă reciproc autonomia fiecăruia, şi au atitudine faţă de valorile ideologice susţinute de şcoală, în baza acesteia. După 1990, elevii şi colegii lor de muncă au înfiinţat mai multe cluburi sociale, să facă din nou cunoscută activitatea lui în faţa celor interesaţi, pe parcursul activităţii lor au publicat din nou ipoteza de ştiinţa educaţiei de zece volume bazată pe logica socială şi psihologia socială, şi organizează de douăzecişitrei de ani conferinţe numeroase pentru pedagogi, elevi, părinţi, făcând cunoscut sistemul lui pedagogic modern şi viguros şi azi. Cuvinte cheie: pedagogie, Ungaria, comunism, dictatură, istorie, retrospectivă, ocupaţii auxiliare, educaţie, autonomie, impact

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Csepeli György & Nagyfi Richárd (pag. 220) Diagnosticul-Facebook: Explorarea problemelor de sănătate mintală pe baza urmelor on-line: Utilizatorii platformelor mass mediei sociale pot fi conectaţi între ei în cele 24 de ore ale zilei. Iar prezența pe Facebook, fără să se vrea, lasă urme. Articolul prezintă o cercetare, pe parcursul căreia poate fi identificată starea de spirit a utilizatorilor Facebook, în baza devierilor de la distribuţia puterii acestor urme de activitate. Cunoașterea acestor rezultate poate duce la diagnostizarea automatizată, on-line a problemelor de sănătate mintală a utilizatorilor conectaţi la reţelele sociale. Cuvinte cheie: mass-media socială, Facebook, distribuția puterii, tulburări de sănătate mintală, HCSM (healthcare social media), depresie, Big Data

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European Journal of Mental Health 9 (2014) 266–268 DOI: 10.5708/EJMH.9.2014.2.Abs.RU

RUSSIAN ABSTRACTS RUSSISCHE ZUSAMMENFASSUNGEN РЕЗЮМЕ Judith Könemann (стр. 143) Воспитание солидарности: Какую лепту внесет христианская религия?: Понятие «солидарности» в наши дни является очень модным, мы можем встретиться с ним почти во всех областях сосуществования общества; чаще всего таким образом, что требуется (больше) солидарности, но понятие встречается также в злободневных дебатах о сплоченности современного общества. Помимо деградации значения слова, на заднем плане можно обнаружить два центральных вопроса: 1. Что же точно скрывается за понятием солидарности? 2. В какой степени люди сами способны быть солидарными, и можно ли научиться солидарности в процессах обучения и учёбы? В нашей статье мы затронем оба вопроса. Мы сосредоточимся, главным образом, на взаимоотношениях солидарного поступка и религиозного поведения и убеждения, а также покажем, как христианская религия способствует освоению солидарности. В этом отношении, главный тезис статьи можно изложить следующим образом: религия не является предпосылкой способности к солидарности, однако, в силу тесной взаимосвязи христианской религии с солидарностью, с точки зрения солидарного поведения и поступков она может послужить важной мотивацией. После всёохватывающего объяснения понятий размышления фокусируются на уникальной форме солидарности, на так называемой про-солидарности, направленной на интересы другого человека. После этого, опираясь на библейские примеры, мы подробно рассмотрим связь солидарности с христианской религией и установим тождественность солидарности с религиозно-нравственным долгом, основанным на милосердии. После богословского введения мы раскроем практические перспективы обучения солидарности, и подтвердим то, что христианская религия, не будучи необходимой предпосылкой обучения и укрепления солидарного поведения, всё же обладает несравнительно большим и аутентичным потенциалом, благодаря чему она может способствовать процессам обучения и освоения солидарности. Ключевые слова: про-социальное поведение, альтруистическая мотивация, взаимность, милосердие, процессы обучения и учёбы, освоение чужой точки зрения, обычаи признания Anna Maria Penkalla & Stefan Kohler (стр. 163) Урбанизация и психическое здоровье в Европе: систематический обзор: Урбанизацию принято описывать в качестве одного из факторов риска психологических расстройств. Результаты исследований расходятся в зависимости от страны и психиатрических последствий. Нашей целью было составить систематический обзор квантитативных статей о взаимосвязи европейской урбанизации и часто встречающихся психологических расстройств. В базах данных EBSCOhost и PubMed нами были пересмотрены исследования эпидемологического характера, проведённые в кругу европейского населения и опубликованные на английском языке с января 2002 г. по октябрь 2012 г. Нами был осуществлён нижеследующий запрос с составными ключевыми словами: (urban* OR environment*) AND (mental

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health OR mental disorder OR psych*). Статьи оценивали урбанизацию по-разному. Чаще всего изучаемыми видами психологических расстройств, на которых мы сосредоточились в ходе просмотра, были расстройства настроения, тревожные расстройства, психозы и наркомания. Урбанизация была связана со психическим здоровьем. Из девяти статей семь сообщали об увеличенном проявлении аффективных и тревожных расстройств в некоторых урбанизированных областях по сравнению с провинциальными регионами. Из трёх статей две установили более высокую долю психоза в нескольких сильно урбанизированных областях. Из шести статей четыре утверждают, что, чем выше уровень урбанизации, тем чаще население злоупотребляет наркотиками. В тех же статьях, однако, не втречается доводов к тому, что между урбанизацией и психологическими расстройствами обнаруживается взаимосвязь. Следовательно, если мы проживаем в одном из урбанизованных регионов Европы, это может оказаться фактором риска в отношении аффективных и тревожных расстройств, психотических расстройств и употребления наркотиков. Нужны дальнейшие исследования для понимания того, собственно какие факторы городской среды вызывают психологические расстройства. Ключевые слова: тревожное расстройство, Европа, психологическое расстройство, психическое здоровье, аффективное расстройство, психоз, употребление наркотиков, систематический обзор, урбанизация Judit Lakó-Herpainé (стр. 178) Вопросы взаимоотношения бабушек и дедушек с внуками в контексте физической активности: В фокусе нашей статьи стоят некоторые факторы, защищающие физическое и психологическое здоровье, а именно отношения семьи – в частности бабушек и дедушек – к занятию спортом. В наши дни для семей имеет подчёркнуто важное значение вовлечение бабушек и дедушек в воспитание внука. В ходе наших исследований было доказано, что сегодня, когда работающие родители находятся в трудном и сложном положении, в жизни семей помощь со стороны бабушек и дедушек играет большую роль. В нашей статье однозначно доказывается, что, согласно опросам, в связи бабушек и дедушек с внуками особое значение придаётся качеству проведённого вместе времени, то есть его содержанию и эмоциональным ценностям. Ключевые слова: семья, профилактика, физическое и психическое здоровье, передача ценностей, поколения, фактор защиты Miklós Heltai (стр. 195) Влияние Яноша Карачоня на общее и педагогическое мышление во второй половине 20 века: Янош Карачонь (1891–1952) является оригинальным творцом венгерского педагогического, лингвистического и философского мышления, обладающим большим влиянием. Своей широкомасштабной преподавательской деятельностью как в средней школе, так и в университете, он создал свою школу, имеющую влияние и в наши дни. Свою основную идею он изложил как преподаватель: в воспитании, в научной работе и фактически во всех областях жизни действительных результатов можно достичь лишь тогда, если примем во внимание партнёра, «другого человека». Его бывшие ученики и коллеги, развивая дальше его идеи, в 1970-е и 1980-е годы достигли значительных результатов в области математи-

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ки, биологии, языкознания, психологии или фольклора, многие из них сами основали свои школы, которые продолжают работать и сегодня. Особенно актуальны его педагогические воззрения. Сегодня уже значительное число представителей третьего-четвертого поколения считает, что воспитание как общее достижение ученика и учителя может реализоваться при условии, если партнёры взаимно уважают автономию другого, и на основе этого они формируют своё отношение к духовным ценностям, разделяемым школой. После 1990 г. его ученики и коллеги создали несколько общественных организаций для того, чтобы заново познакомить интересующихся с его трудами, в результате их деятельности снова были изданы его десятитомные основополагающие педагогические работы в области коллективной логики и коллективной психологии, и на протяжении 23 лет организуются конференции с многочисленными участниками для педагогов, учеников и их родителей, популяризируя таким образом его педагогическую систему, до сих пор современную и живую. Ключевые слова: педагогия, Венгрия, коммунизм, диктатура, история, ретроспекция, вспомогательная деятельность, воспитание, автономия, влияние György Csepeli & Richárd Nagyfi (стр. 220) Фейсбук-диагностика: Обнаружение проблем психического здоровья по он-лайн следам: Пользователи площадок социальных сетей могут быть в контакте друг с другом 24 часа в сутки. А присутствие в Фейсбуке оставляет следы даже нежеланно. В статье сообщается об эксперименте, в ходе которого открывается возможность взглянуть в душевное состояние пользователей Фейсбука на основе отклонения названных выше следов деятельности от степенного распределения. В свете результатов данного исследования может стать возможным автоматизированная, он-лайн диагностика проблем психического здоровья находящихся на страницах социальных сетей пользователей. Ключевые слова: социальные сети, Фейсбук, степенное распределение, расстройства психического здоровья, HCSM (healthcare social media), депрессия, Big Data

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European Journal of Mental Health 9 (2014) 269–271 DOI: 10.5708/EJMH.9.2014.2.Abs.SK

SLOVAKIAN ABSTRACTS SLOWAKISCHE ZUSAMMENFASSUNGEN ABSTRAKTY Judith Könemann (str. 143) Výchova k solidarite a ako k nej môže prispieť kresťanské náboženstvo: Pojem „solidarita” je v dnešnej dobe veľmi populárny; môžeme sa s ním stretnúť takmer v každej oblasti sociálneho spolužitia; väčšinou tak, že sa požaduje viac solidarity, ale vyskytne sa aj v aktuálnych debatách o súdržnosti moderného spoločenstva. Okrem inflácie významu tohto slova nájdeme v pozadí dve hlavné otázky: 1. Čo sa presne skrýva za pojmom solidarita? 2. Do akej miery sú ľudia schopní byť sami od seba solidárni, a či je možné osvojiť si solidaritu pomocou vzdelávacích a učebných procesov? V našej štúdii sa venujeme obidvom otázkam. Zameriavame sa najmä na vzťahy solidárneho konania, náboženského postoja a viery, poukážeme tiež na to, ako kresťanské náboženstvo prispieva k osvojeniu si solidarity. Hlavnou tézou štúdie je: náboženstvo nie je podmienkou schopnosti byť solidárnym, ale z dôvodu úzkeho vzťahu medzi kresťanskou vierou a solidaritou môže byť dôležité z hľadiska motivácie k solidárnemu správaniu a konaniu. Po obšírnom vysvetlení pojmu sa zameriame na objasnenie špecifickej formy solidarity, tzv. pro-solidaritu, ktorá sa zameriava na záujmy iných. Ďalej sa zameriame na vzťah solidarity a kresťanského náboženstva opierajúc sa o biblické príklady. Solidaritu stotožníme s nábožensko-morálnou povinnosťou opierajúcou sa o princíp milosrdenstva. Po úvode objasníme perspektívy učenia sa solidarite. Odôvodníme, že hoci v kresťanskom náboženstve nie je učenie a precvičovanie solidárneho správania sa podstatné, napriek tomu má veľký, neopakovateľný, sebe vlastný potenciál, vďaka ktorému výraznou mierou dokáže prispieť k procesom edukácie i učenia sa solidarite. Kľúčové pojmy: prosociálne správanie, altruistická motivácia, vzájomnosť, milosrdnosť, vyučovacie a učebné procesy, preberanie uhla pohľadu, formy a zvyky uznania Anna Maria Penkalla & Stefan Kohler (str. 163) Urbanizácia a duševné zdravie v Európe: Systematický prehľad: Urbanizácia je často popisovaná ako rizikový faktor mentálnych porúch. Výsledky výskumov sa líšia v každej krajine aj podľa psychiatrických dôsledkov. Naším cieľom bolo vytvoriť systematický prehľad kvantitatívnych štúdií vzťahu psychických porúch a európskej urbanizácie. V databázach EBSCOhost a PubMed sme preskúmali epidemiologické prieskumy uskutočnené na európskej populácii, ktoré boli zverejnené v angličtine medzi januárom 2002 a októbrom 2012. Vyhľadávanie bolo prevedené s nasledujúcimi komplexnými kľúčovými slovami: (urban* OR environment*) AND (mental health OR mental disorder OR psych*). Štúdie označovali stupeň urbanizácie rôznymi spôsobmi. Najčastejšie skúmané typy mentálnych porúch, na ktoré sme sa v priebehu výskumu zamerali, sú náladové a úzkostné poruchy, psychózy a závislosti. Urbanizácia ukazuje spojitosti s duševným zdravím. Sedem z deviatich štúdií informuje o zvýšenom počte afektívnych a úzkostných porúch v niektorých urbanizovaných oblastiach v porovnaní s vidieckymi oblasťami. Dve z troch štúdií ukázali vyššiu mieru psychózy v niektorých silnejšie urbanizovaných oblastiach. Štyri zo šiestich štúdií hovoria, že v prípade vyššieho stupňa urbanizácie sa častejšie vyskytuje užívanie drog.

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Tieto štúdie neprinášajú vysvetlenia ohľadne vzťahu medzi urbanizáciou a psychickými poruchami. Život v niektorom urbanizovanom prostredí Európy môže teda znamenať rizikový faktor vo výskyte afektívnych a úzkostných porúch, psychotických porúch a užívaní drog. K pochopeniu toho, ktoré vlastnosti mestského prostredia spôsobujú psychické problémy, je však potrebný ďalší výskum. Kľúčové pojmy: úzkostné poruchy, Európa, mentálna porucha, duševné zdravie, afektívna porucha, psychóza, užívanie návykových látok, systematický prehľad, urbanizácia Judit Herpainé Lakó (str. 178) Otázky vzťahu prarodič-vnúča vo svetle fyzickej aktivity: Štúdia je zameraná na vzťah ochranných faktorov fyzického a duševného zdravia jednotlivca, menovite rodiny – a to starých rodičov – a športu. V súčasnej dobe je pre rodiny veľmi dôležité zapojiť starých rodičov do výchovy vnúčat. Náš výskum ukázal, že dnes, keď sú pracujúci rodičia v zložitej a ťažkej situácii, v živote rodiny zohráva významnú úlohu pomoc starých rodičov. Náš výskum jednoznačne preukázal, že respondenti kladú dôraz na kvalitu spoločne stráveného času starých rodičov a vnúčat, čiže na obsahové a emocionálne hodnoty. Kľúčové pojmy: rodina, prevencia, telesné a duševné zdravie, odovzdávanie hodnôt, generácie, ochranný faktor Miklós Heltai (str. 195) Vplyv Sándora Karácsonya na pedagogické a všeobecné vedecké myslenie druhej polovice 20. storočia: Sándor Karácsony (1891–1952) je originálnym a vplyvným tvorcom maďarského pedagogického, jazykovedného a filozofického myslenia. Ako pedagóg na strednej a vysokej škole založil novú školu myslenia s doteraz pretrvávajúcim vplyvom. Základným princípom tejto školy je, že vo výchove, vedeckej práci i v každej oblasti života je možné dosiahnuť platné výsledky iba ak vezmeme do úvahy partnera, „druhého človeka”. Jeho niekdajší študenti a kolegovia aplikovaním a rozvinutím jeho myšlienok dosiahli v 70. a 80. rokoch významné výsledky v oblasti matematiky, biológie, jazykovedy, psychológie, etnografie. Viacerí z nich založili vedecké školy, ktoré fungujú i v súčasnosti. Obzvlášť živé sú jeho pedagogické myšlienky. Mnohí predstavitelia už tretej a štvrtej generácie pedagógov sa domnievajú, že výchova ako spoločný produkt snaženia žiaka a učiteľa je úspešná, ak obe strany rešpektujú navzájom svoju autonómiu, a podľa toho pristupujú k ideovým hodnotám reprezentujúcim danú školu. Po roku 1990 jeho bývalí žiaci a spolupracovníci vytvorili viacero spoločenských združení, aby sa jeho dielo znova stalo známym v odbornej verejnosti. Znova vydali jeho 10-zväzkové dielo pojednávajúce o edukačnej vede z pohľadu sociálnej logiky a sociálnej psychológie a okrem toho už 23 rokov organizujú konferencie pre pedagógov, žiakov, rodičov o jeho stále aktuálnom a modernom pedagogickom prístupe. Kľúčové pojmy: pedagogika, Maďarsko, komunizmus, diktatúra, dejiny, spätný pohľad, pomáhajúce profesie, výchova, autonómia, vplyv

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György Csepeli & Richárd Nagyfi (str. 220) Facebooková diagnostika: Odhalenie problémov duševného zdravia na základe on-line stôp: Užívatelia sociálnych médií môžu byť navzájom prepojení 24 hodín denne. Človek svojou prítomnosťou na Facebooku i nevedomky zanechává stopy. Článok podáva správu o experimente, v ktorom je na základe odchýlok distribučných vzorov týchto stôp možné nahliadnuť do duševného stavu užívateľov Facebooku. Tieto výsledky výskumu umožňujú vyvinutie inovatívnej automatizovanej on-line diagnostiky psychických problémov užívateľov sociálnych sietí. Kľúčové pojmy: sociálne médiá, Facebook, mocninové rozdelenie, poruchy duševného zdravia, HCSM (healthcare social media), depresia, Big Data

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CONTRIBUTORS TO THIS ISSUE / AUTOREN DIESES HEFTES Prof. Csepeli György Eötvös Loránd Tudományegyetem Társadalomtudományi Kar Szociológiai Doktori Iskola Interdiszciplináris Társadalomkutatások Doktori Program H-1117 Budapest Pázmány Péter sétány 1/a. Hungary/Ungarn csepeli.gyorgy@gmail.com

Prof. Judith Könemann Westfälische Wilhelms-Universität Katholisch-Theologische Fakultät Institut für Katholische Theologie und ihre Didaktik, Religionspädagogik und Bildungsforschung Hüfferstraße 27 D-48149, Münster Germany/Deutschland j.koenemann@uni-muenster.de

Helene Guschakowski Caritasverband für das Bistum Aachen Kapitelstr. 3 D-52066 Aachen Germany/Deutschland hguschakowski@caritas-ac.de

Nagyfi Richárd Eötvös Loránd Tudományegyetem Társadalomtudományi Kar Szociológiai Doktori Iskola Interdiszciplináris Társadalomkutatások Doktori Program H-1117 Budapest Pázmány Péter sétány 1/a. Hungary/Ungarn sedthh@gmail.com

Heltai Miklós Csökmei Kör H-2119 Pécel Korányi u. 14. Hungary/Ungarn heltai.miklos@digikabel.hu Herpainé Lakó Judit Eszterházy Károly Főiskola Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar Andragógiai és Közművelődési Tanszék Eszterházy tér 1. H-3300 Eger Hungary/Ungarn lako@ektf.hu Dr. Stefan Kohler Charité Universitätsmedizin Institut für Sozialmedizin, Epidemiologie und Gesundheitsökonomie Luisenstraße 57 D-10117 Berlin Germany/Deutschland stefan.kohler@charite.de

Anne Maria Penkalla Charité Universitätsmedizin Institut für Sozialmedizin, Epidemiologie und Gesundheitsökonomie Luisenstraße 57 D-10117 Berlin Germany/Deutschland anna-maria.penkalla@charite.de Prof. Andreas Wittrahm Caritasverband für das Bistum Aachen Kapitelstr. 3 D-52066 Aachen Germany/Deutschland Wittrahm@t-online.de

ISSN 1788-4934 © 2014 Semmelweis University Institute of Mental Health, Budapest


European Journal of Mental Health 9 (2014) 273–276 DOI: 10.5708/EJMH.9.2014.2.Cont.7-9.

CONTENTS OF VOLS. 7-9 / GESAMTINHALT, BDE. 7-9. BY AUTHOR / NACH VERFASSER * CO-AUTHOR / MITVERFASSER Betlehem, József*: Is ‘Meaningfulness’ a General Mediating Factor? The Salutogenic Revolution of Question-Setting in Health Science and Occupational Psychology. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:72 Biel, Robert J.: Die Atheisierung der Kultur im kommunistischen Polen . . . . . . . . . . 2013:212 Biel, Robert J.: Die Seelsorge in Polen vor und nach der Wende. . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:184 Biel, Robert J.: Zwischen Woher und Wohin der heutigen Pastoral (Först, J. & H-G. Schöttler, Hrsg. (2012) Einführung in die Theologie der Pastoral) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:99 Brassai, László*: Social Inequalities in Self-Perceived Health: Comparing Hungarian and Ethnic Minority Adolescents from Transylvania, Rumania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2013:29 Burcar, Željko: The Role of the Principal in Croatian Education: Manager, Leader or Administrator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:87 Csepeli, György & Nagyfi, Richárd: Facebook-Diagnostics: Detection of Mental Health Problems Based on Online Traces. . . . . . . . . . . . . . . 2014:221 Dávid, Beáta: Social Network Analysis: Applied Tool to Enhance Effective Collaboration between Child Protection Organisations by Revealing and Strengthening Work Relationships. . . . . . . . . . . . . . . . 2013:3 Deghani, Haydar*: Mental Health and Coping Styles of Rural Residents Affected by Drinking Water Shortage in Fars Province: An Ecopsychological Perspective. . 2014:68 Fitzpatrick, Kevin M.*: Social Inequalities in Self-Perceived Health: Comparing Hungarian and Ethnic Minority Adolescents from Transylvania, Rumania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2013:29 Guglielmi, Dina et al.: The Determinants of Teachers’ Well-Being: The Mediating Role of Mental Fatigue. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:204 Guschakowski, Helene & Wittrahm, Andreas: Die Folgen des demografischen Wandels bewältigen: Problemstellungen und Lösungsideen in den Visegrad-Staaten (Széman, Zs. ed. (2013) Challenges of Ageing Societies in the Visegrad Countries: Hungary, Czech Republic, Poland, Slovakia). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:235 Hašto, Jozef & Vojtová, Hana: Posttraumatic Stress Disorder: Bio-Psycho-Social Aspects, Eye Movement Desensitisation and Reprocessing and Autogenic Training in Persistent Stress: Case Study, Part 1. . . . . . . . . . . . . . . . 2013:81 Hašto, Jozef & Vojtová, Hana: Posttraumatic Stress Disorder: Bio-Psycho-Social Aspects, Eye Movement Desensitisation and Reprocessing and Autogenic Training in Persistent Stress: Case Study, Part 2. . . . . . . . . . . . . . . 2013:232 Hámori, Eszter: A CBT Model of Parenting the Anxious Child (Cartwright-Hatton, S., B. Lakey, S. Rust & D. McNally (2010) From Timid to Tiger) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:111 Heltai, Miklós: Sándor Karácsony’s Impact on General Scientific and Pedagogical Thinking in the Second Half of the 20th Century. . . . . . . . . . . . . 2014:195

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Herpainé Lakó, Judit: The Issues of the Relationship of Grandparents-Grandchildren in the Light of Physical Activity. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:178 Hubai-Muzsnai, Márta: Anstöße zu anspruchsvoller Seelsorge (Weiss, H. (2011) Seelsorge, Supervision, Pastoralpsychologie). . . . . . . . . . . . . . . 2013:115 Ittzés, András*: Ein ökumenisches Modell der Weiterbildung in Seelsorge: Geschichte und Ergebnisse der Evaluationsforschung der Weiterbildung. . . . . . . . 2012:24 Jeges, Sára*: Is ‘Meaningfulness’ a General Mediating Factor? The Salutogenic Revolution of Question-Setting in Health Science and Occupational Psychology. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:72 Joób, Máté: Ringen mit der Vergangenheit: Ein Versuch zur individuellen und kollektiven Aufarbeitung der Vergangenheit und insbesondere der Beziehung zwischen den als inoffizielle Mitarbeiter angeworbenen kirchlichen Amtsträgern und der kommunistisch-sozialistischen Staatssicherheit. . . . . . . . . . . 2013:60 Joób, Máté & Kettunen, Paavo: Confession from the Point of View of the Experience of the People Seeking Help: An Empirical Study about Confessional Practices in Finland and Hungary. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2013:163 Kettunen, Paavo*: Confession from the Point of View of the Experience of the People Seeking Help: An Empirical Study about Confessional Practices in Finland and Hungary. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2013:163 Kettunen, Paavo*: The Church’s Work with the Deaf as an Interface between the Church and Society. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:3 Kézdy, Anikó*: Learning Projects and Their Background Motivations: Relationships with Mental Health in Midlife and Later Life . . . . . . . . . . . . . . . . . 2013:187 Khodarahimi, Siamak: Psychopathy Deviate Tendency and Personality Characteristics in an Iranian Adolescents and Youth Sample: Gender Differences and Predictors. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:90 Khodarahimi, Siamak et al.: Mental Health and Coping Styles of Rural Residents Affected by Drinking Water Shortage in Fars Province: An Ecopsychological Perspective. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:68 Kiss, Enikő: Imagery in Psychotherapy in Theory and Practice (Ronen, T. (2011) The Positive Power of Imagery). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:115 Kmetty, Zoltán*: Sport as a ‘Tool’ of Socialisation: Correlations between Civil Organisation Activity and Sporting Activity in the 15–18 Age Cohort. . . . . . 2014:34 Kocsis, Fruzsina*: Learning Projects and Their Background Motivations: Relationships with Mental Health in Midlife and Later Life . . . . . . . . . . . . . . . . . 2013:187 Kohler, Stefan*: Urbanicity and Mental Health in Europe: A Systematic Review. . . . 2014:163 Könemann, Judith: Bildung zur Solidarität: Welchen Beitrag leistet die christliche Religion?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:143 Köteles, Ferenc & Simor, Péter: Modern Health Worries, Somatosensory Amplification, Health Anxiety and Well-Being: A Cross-Sectional Study. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:20 Marlok, Zsuzsa: Salutogenese in der Schule: Ein effektives Trainigsprogramm für pädagogische Fachkräfte (Krause, C. & C.-H. Mayer (2012) Gesundheitsressourcen erkennen und fördern). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:249 Martos, Tamás*: Ein ökumenisches Modell der Weiterbildung in Seelsorge: Geschichte und Ergebnisse der Evaluationsforschung der Weiterbildung. . . . . . . . 2012:24

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Mesterházy, Andrea: Up and Down: Finding Balance with Cognitive Behavioural Therapy (Lam, D.H., S.H. Jones & P. Hayward (2010) Cognitive Therapy for Bipolar Disorder) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:239 Meulink-Korf, Hanneke & Noorlander, Wim: Resourcing Trust in a Fragmenting World: The Social-Economic Dimension and Relational Ethics in the Track of Boszormenyi-Nagy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:157 Nagyfi, Richárd*: Facebook-Diagnostics: Detection of Mental Health Problems Based on Online Traces. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:221 Nikpourian, Mohammadhadi*: Mental Health and Coping Styles of Rural Residents Affected by Drinking Water Shortage in Fars Province: An Ecopsychological Perspective. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:68 Noorlander, Wim*: Resourcing Trust in a Fragmenting World: The Social-Economic Dimension and Relational Ethics in the Track of Boszormenyi-Nagy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:157 Oláh, András*: Is ‘Meaningfulness’ a General Mediating Factor? The Salutogenic Revolution of Question-Setting in Health Science and Occupational Psychology. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:72 Panari, Chiara*: The Determinants of Teachers’ Well-Being: The Mediating Role of Mental Fatigue. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:204 Penkalla, Anne Maria & Kohler, Stefan: Urbanicity and Mental Health in Europe: A Systematic Review. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:163 Pieper, Joseph Z.T.*: Mature Religiosity Scale: Validity of a New Questionnaire. . . . . . 2012:57 Pikó, Bettina et al.: Social Inequalities in Self-Perceived Health: Comparing Hungarian and Ethnic Minority Adolescents from Transylvania, Rumania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2013:29 Przygoda, Wieslaw: Wer befreit mich von meiner Schuld? (Müller, K.E. (2012) Schuld und Sühne). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:103 Rantala, Liisa & Kettunen, Paavo: The Church’s Work with the Deaf as an Interface between the Church and Society . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:3 Rosta, Gergely: Säkularisierung: Ein Begriff der Vergangenheit? (Tomka, M. (2011) A vallás a modern világban: A szekularizáció értelmezése a szociológiában). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:245 Roznár, József*: Is ‘Meaningfulness’ a General Mediating Factor? The Salutogenic Revolution of Question-Setting in Health Science and Occupational Psychology. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:72 S. Petik, Krisztina et al.: Learning Projects and Their Background Motivations: Relationships with Mental Health in Midlife and Later Life . . . . . . . . . . . . . . . . . 2013:187 Semsey, Gábor*: Ein ökumenisches Modell der Weiterbildung in Seelsorge: Geschichte und Ergebnisse der Evaluationsforschung der Weiterbildung. . . . . . . . 2012:24 Simbula, Silvia*: The Determinants of Teachers’ Well-Being: The Mediating Role of Mental Fatigue. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:204 Simor, Péter*: Modern Health Worries, Somatosensory Amplification, Health Anxiety and Well-Being: A Cross-Sectional Study. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:20 Solovejs, Mikus: Canonisation of New-Martyrs and Confessors of the 20th Century in the Russian Orthodox Church . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2013:46 Szabó, Tünde*: Ein ökumenisches Modell der Weiterbildung in Seelsorge: Geschichte und Ergebnisse der Evaluationsforschung der Weiterbildung. . . . . . . . 2012:24

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CONTENTS OF VOLS. 7-9 / GESAMTINHALT, BDE. 7-9.

Sztankovics, Ágnes: The Preventive Possibilities of Midnight Table Tennis. . . . . . . . 2013:102 Takács, Bence & Kmetty, Zoltán: Sport as a ‘Tool’ of Socialisation: Correlations between Civil Organisation Activity and Sporting Activity in the 15–18 Age Cohort . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:34 Tésenyi, Timea*: Ein ökumenisches Modell der Weiterbildung in Seelsorge: Geschichte und Ergebnisse der Evaluationsforschung der Weiterbildung. . . . . . . . 2012:24 Tomcsányi, Teodóra*: Ein ökumenisches Modell der Weiterbildung in Seelsorge: Geschichte und Ergebnisse der Evaluationsforschung der Weiterbildung. . . . . . . . 2012:24 Tóth, Ákos*: Is ‘Meaningfulness’ a General Mediating Factor? The Salutogenic Revolution of Question-Setting in Health Science and Occupational Psychology. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:72 Tóth, Ákos: Salutogenesis in Transcultural Management: Theory and Hypotesis Building (Mayer, C.-H. (2011) The Maeaning of Sense of Coherence in Transcultural Management . . . . . . . . . . . . 2013:267 Török, Gábor et al.: Ein ökumenisches Modell der Weiterbildung in Seelsorge: Geschichte und Ergebnisse der Evaluationsforschung der Weiterbildung. . . . . . . . 2012:24 Tudose, Cătălina & Tudose, Florin: The History of Psychotherapy in Rumania during the Socialist Dictatorship of Nicolae Ceauşescu. . . . . . . . . . . 2012:221 Tudose, Florin*: The History of Psychotherapy in Rumania during the Socialist Dictatorship of Nicolae Ceauşescu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:221 Uden, Marinus H.F. van*: Mature Religiosity Scale: Validity of a New Questionnaire. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:57 Uden, Marinus H.F. van*: ‘My Special Prayer’: On Self, God, and Prayer. . . . . . . . . . . 2014:3 Varga, Károly et al.: Is ‘Meaningfulness’ a General Mediating Factor? The Salutogenic Revolution of Question-Setting in Health Science and Occupational Psychology. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:72 Vojtová, Hana*: Posttraumatic Stress Disorder: Bio-Psycho-Social Aspects, Eye Movement Desensitisation and Reprocessing and Autogenic Training in Persistent Stress: Case Study, Part 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2013:81 Vojtová, Hana*: Posttraumatic Stress Disorder: Bio-Psycho-Social Aspects, Eye Movement Desensitisation and Reprocessing and Autogenic Training in Persistent Stress: Case Study, Part 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2013:232 Vries-Schot, Margreet de et al.: Mature Religiosity Scale: Validity of a New Questionnaire. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:57 Wittrahm, Andreas: Des Lebens Ruf wird niemals enden… (Willi, J. (2007) Wendepunkte im Lebenslauf). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:105 Wittrahm, Andreas*: Die Folgen des demografischen Wandels bewältigen: Problemstellungen und Lösungsideen in den Visegrad-Staaten (Széman, Zs. ed. (2013) Challenges of Ageing Societies in the Visegrad Countries) . . . . . . . . . . . . 2014:235 Ybrandt, Helene: Ten-Year Trends in Self-Reported Family and Psychological Problems among Swedish Adolescents. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:54 Zondag, Hessel J. & Uden, Marinus H.F. van: ‘My Special Prayer’: On Self, God, and Prayer. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:3

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European Journal of Mental Health 9 (2014) 277–280 DOI: 10.5708/EJMH.9.2014.2.Cont.7-9.

CONTENTS OF VOLS. 7-9 / GESAMTINHALT, BDE. 7-9. BY SECTION / NACH RUBRIK STUDIES / STUDIEN Research Papers / Wissenschaftliche Arbeiten Biel, R.J.: Die Seelsorge in Polen vor und nach der Wende . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:184 Dávid, B.: Social Network Analysis: Applied Tool to Enhance Effective Collaboration between Child Protection Organisations by Revealing and Strengthening Work Relationships. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2013:3 Guglielmi, D., Ch. Panari & S. Simbula: The Determinants of Teachers’ Well-Being: The Mediating Role of Mental Fatigue. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:204 Herpainé Lakó, J.: The Issues of the Relationship of Grandparents-Grandchildren in the Light of Physical Activity. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:178 Joób, M. & P. Kettunen: Confession from the Point of View of the Experience of the People Seeking Help: An Empirical Study about Confessional Practices in Finland and Hungary. . . . . . 2013:163 Khodarahimi, S., H. Deghani & M. Nikpourian: Mental Health and Coping Styles of Rural Residents Affected by Drinking Water Shortage in Fars Province: An Ecopsychological Perspective. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:68 Könemann, J.: Bildung zur Solidarität: Welchen Beitrag leistet die christliche Religion?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:143 Köteles, F. & P. Simor: Modern Health Worries, Somatosensory Amplification, Health Anxiety and Well-Being: A Cross-Sectional Study. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:20 Meulink-Korf, H. & W. Noorlander: Resourcing Trust in a Fragmenting World: The Social-Economic Dimension and Relational Ethics in the Track of Boszormenyi-Nagy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:157 Penkalla, A.M. & S. Kohler: Urbanicity and Mental Health in Europe: A Systematic Review . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:163 Pikó, B., L. Brassai & K.M. Fitzpatrick: Social Inequalities in Self-Perceived Health: Comparing Hungarian and Ethnic Minority Adolescents from Transylvania, Rumania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2013:29 Rantala, L. & P. Kettunen: The Church’s Work with the Deaf as an Interface between the Church and Society . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:3 S. Petik, K., A. Kézdy & F. Kocsis: Learning Projects and Their Background Motivations: Relationships with Mental Health in Midlife and Later Life. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2013:187 Takács, B. & Z. Kmetty: Sport as a ‘Tool’ of Socialisation: Correlations between Civil Organisation Activity and Sporting Activity in the 15–18 Age Cohort. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:34 Török, G., T. Tomcsányi, A. Ittzés, T. Martos, G. Semsey, T. Szabó & T. Tésenyi: Ein ökumenisches Modell der Weiterbildung in Seelsorge: Geschichte und Ergebnisse der Evaluationsforschung der Weiterbildung. . . . . . . . 2012:24

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Varga, K., Á. Tóth, J. Roznár, A. Oláh, J. Betlehem & S. Jeges: Is ‘Meaningfulness’ a General Mediating Factor? The Salutogenic Revolution of Question-Setting in Health Science and Occupational Psychology. . . . . . . . . . . 2012:72 Vries-Schot, M. de, J.Z.T. Pieper & M.H.F. van Uden: Mature Religiosity Scale: Validity of a New Questionnaire. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:57 Ybrandt, H.: Ten-Year Trends in Self-Reported Family and Psychological Problems among Swedish Adolescents. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:54 Zondag, H.J. & M.H.F. van Uden: ‘My Special Prayer’: On Self, God, and Prayer. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:3 Common Past / Gemeinsame Vergangenheit Biel, R.J.: Die Atheisierung der Kultur im kommunistischen Polen . . . . . . . . . . . . . . . 2013:212 Heltai, M.: Sándor Karácsony’s Impact on General Scientific and Pedagogical Thinking in the Second Half of the 20th Century. . . . . . . . . . . . . 2014:195 Joób, M.: Ringen mit der Vergangenheit: Ein Versuch zur individuellen und kollektiven Aufarbeitung der Vergangenheit und insbesondere der Beziehung zwischen den als inoffizielle Mitarbeiter angeworbenen kirchlichen Amtsträgern und der kommunistisch-sozialistischen Staatssicherheit. . . . . . . . . . . 2013:60 Solovejs, M.: Canonisation of New-Martyrs and Confessors of the 20th Century in the Russian Orthodox Church . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2013:46 Tudose, C. & F. Tudose: The History of Psychotherapy in Rumania during the Socialist Dictatorship of Nicolae Ceauşescu. . . . . . . . . . . 2012:221 Case Studies / Fallstudien Hašto, J. & H. Vojtová: Posttraumatic Stress Disorder: Bio-Psycho-Social Aspects, Eye Movement Desensitisation and Reprocessing and Autogenic Training in Persistent Stress: Case Study, Part 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2013:81 Hašto, J. & H. Vojtová: Posttraumatic Stress Disorder: Bio-Psycho-Social Aspects, Eye Movement Desensitisation and Reprocessing and Autogenic Training in Persistent Stress: Case Study, Part 2. . . . . . . . . . . . . . . 2013:232 Short Communications / Kurzmitteilungen Burcar, Ž.: The Role of the Principal in Croatian Education: Manager, Leader or Administrator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:87 Csepeli, Gy. & R. Nagyfi: Facebook-Diagnostics: Detection of Mental Health Problems Based on Online Traces . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:221 Khodarahimi, S.: Psychopathy Deviate Tendency and Personality Characteristics in an Iranian Adolescents and Youth Sample: Gender Differences and Predictors. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:90 Sztankovics, Á.: The Preventive Possibilities of Midnight Table Tennis . . . . . . . . . . . 2013:102

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BOOK REVIEWS / REZENSIONEN Biel, R.J.: Zwischen Woher und Wohin der heutigen Pastoral (Först, J. & H-G. Schöttler, Hrsg. (2012) Einführung in die Theologie der Pastoral) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:99 Guschakowski, H. & A. Wittrahm: Die Folgen des demografischen Wandels bewältigen: Problemstellungen und Lösungsideen in den Visegrad-Staaten (Széman, Zs., ed. (2013) Challenges of Ageing Societies in the Visegrad Countries). . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:235 Hámori, E.: A CBT Model of Parenting the Anxious Child (Cartwright-Hatton, S., B. Laskey, S. Rust & D. McNally (2010) From Timid to Tiger). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:111 Hubai-Muzsnai, M.: Anstöße zu anspruchsvoller Seelsorge (Weiss, H. (2011) Seelsorge, Supervision, Pastoralpsychologie). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2013:115 Kiss, E.: Imagery in Psychotherapy in Theory and Practice (Ronen, T. (2011) The Positive Power of Imagery). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:115 Marlok, Zs.: Salutogenese in der Schule: Ein effektives Trainigsprogramm für pädagogische Fachkräfte (Krause, C. & C.-H. Mayer (2012) Gesundheitsressourcen erkennen und fördern: Training für pädagogische Fachkräfte). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:249 Mesterházy, A.: Up and Down: Finding Balance with Cognitive Behavioural Therapy (Lam, D.H., S.H. Jones & P. Hayward (2010) Cognitive Therapy for Bipolar Disorder) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:239 Przygoda, W.: Wer befreit mich von meiner Schuld? (Müller, K.E. (2012) Schuld und Sühne). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:103 Rosta, G.: Säkularisierung: Ein Begriff der Vergangenheit? (Tomka, M. (2011) A vallás a modern világban: A szekularizáció értelmezése a szociológiában). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:245 Tóth, Á.: Salutogenesis in Transcultural Management: Theory and Hypotesis Building (Mayer C.-H. (2011) The Meaning of Sense of Coherence in Transcultural Management). . . . . . . . . . . 2013:267 Wittrahm, A.: Des Lebens Ruf wird niemals enden… (Willi, J. (2007) Wendepunkte im Lebenslauf). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:105 BOOKS REVIEWED / REZENSIERTE BÜCHER Cartwright-Hatton, S., B. Lakey, S. Rust & D. McNally (2010) From Timid to Tiger: A Treatment Manual for Parenting the Anxious Child (Oxford: Wiley-Blackwell) – Reviewed by / Rezensiert von Hámori, E.. . . . . . . 2012:111 Först, J. & H-G. Schöttler, Hrsg. (2012) Einführung in die Theologie der Pastoral: Ein Lehrbuch für Studierende, Lehrer und kirchliche Mitarbeiter (Münster: LIT) – Reviewed by / Rezensiert von Biel, R.J.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:99

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Krause, C. & C.-H. Mayer (2012) Gesundheitsressourcen erkennen und fördern: Training für pädagogische Fachkräfte (Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht) – Reviewed by / Rezensiert von Marlok, Zs.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:249 Lam, D.H., S.H. Jones & P. Hayward (2010) Cognitive Therapy for Bipolar Disorder (Oxford: Wiley-Blackwell) – Reviewed by / Rezensiert von Mesterházy, A.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:239 Mayer, C.-H. (2011) The Maeaning of Sense of Coherence in Transcultural Management: A Salutogenic Perspective on Interactions in a Selected South African Business Organisation (Münster: Waxmann) – Reviewed by / Rezensiert von Tóth, Á. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2013:267 Müller, K.E. (2012) Schuld und Sühne: Die Vorgeschichte des Erlösungsglaubens (Münster: LIT) – Reviewed by / Rezensiert von Przygoda, W.. . . . . . . . . . . . . . 2014:103 Ronen, T. (2011) The Positive Power of Imagery (Oxford: Wiley-Blackwell) – Reviewed by / Rezensiert von Kiss, E. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:115 Széman, Zs. ed. (2013) Challenges of Ageing Societies in the Visegrad Countries: Hungary, Czech Republic, Poland, Slovakia (Budapest: Hungarian Charity Service of the Order of Malta) Reviewed by / Rezensiert von Guschakowski, H. & A. Wittrahm. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2014:235 Tomka, M. (2011) A vallás a modern világban: A szekularizáció értelmezése a szociológiában (Budapest: SE EKK Mentálhigiéné Intézet & Párbeszéd (Dialógus) Alapítvány) – Reviewed by / Rezensiert von Rosta, G. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2012:245 Weiss, H. (2011) Seelsorge, Supervision, Pastoralpsychologie (Neunkirchen-Vluyn: Neunkirchener) – Reviewed by / Rezensiert von Hubai-Muzsnai, M. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2013:115 Willi, J. (2007) Wendepunkte im Lebenslauf: Persönliche Entwicklung unter veränderten Umständen: Die ökologische Sicht der Psychoterapie (Stuttgart: Klett-Cotta) – Reviewed by / Rezensiert von Wittrahm, A.. . . . . . . . 2012:105

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ARCHIVES OF PSYCHIATRY AND PSYCHOTHERAPY

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16 Issue 4 December 2014 ARCHIVES OFVolume PSYCHIATRY AND PSYCHOTHERAPY Polish Psychiatric Association quarterly international journal in English Reflexive and automatic violence: A function of aberrant perceptual inhibition offers broad spectrum of research reports – from biological psychiatry to social Jan A. Golembiewski psychiatry and psychotherapy

A comparison of a single genetic factor, two stress factors, and one psychosocial coping factors as predictors of depression in an Australian community sample Sharpley, K. A. Palanisamy, InChristopher the currentF.issue you Suresh will find among others:Kate Metcalf, Kim A. Jones, Brian Kelly, James R. McFarlane – A quantitative/qualitative study on metaphors used by Persian depressed patients CHossein ognitive functioning in depression period of bipolar disorder Kaviani, Robabeh Hamedi Świtalska, Borkowska – Julita The impact ofAlina anxiety disorders on the quality of compliance among patients Awith ssessment of dietary habits of patients with conditions: recurrent depressive disorders co-morbid psychiatric or medical there are many questions but Ewa Stefańska, Wendołowicz, Urszula Cwalina, Urszula Kowzan, where can weAgnieszka find the answers? Beata Agata Szulc, Ostrowska RafałKonarzewska, Jaeschke, Marcin Siwek,Lucyna Dominika Dudek hy is it important to monitor the diet Dynamic of overveight patients with depresive disorders? – W Davanloo’s Intensive Short-term Psychotherapy. Application and unEwa Stefańska,the Agnieszka Wendołowicz, Urszulaprinciples Cwalina, Urszula derstanding theroretical and technical of this Kowzan, method in treatment Beata Konarzewska, Agata Szulc, Lucyna Ostrowska of resistant patients. Bilski-Piotrowski CMirosław ost-effectiveness analysis of psychotherapy in treatment of essential hypertension on the care level – primary Neuropsychological characteristic of post-traumatic Klüver-Bucy Syndrome Zhanna Kalmatayeva, AinurAnna Zholamanova Stanisław Kwiatkowski, Starowicz, Olga Milczarek Religiousness and perceived social support as predictive factors for mental health outcomes Dariusz Krok E-mailofaddress: Psychometric properties the Polisharchives@psychiatriapolska.pl adaptation of the Adult Sibling Relationship Annual subscription for the year 2012 (Vol. 14) - 4 issues, postage included: Questionnaire (ASRQ) Individuals: 30€, Institutions: 45€ Katarzyna Wałęcka-Matyja

For Authors: the new system of admission and revision of the manuscripts has been see also ourplease websites: implemented www.editorialsystem/app.com; see the updated regulations of paper archivespp.pl – free access to full-texts of “Archives of Psychiatry and Psychotherapy” admissions at www.archivespp.pl psychiatriapolska.pl – free access to English, French, German and Russian abstracts and fulltexts inE-mail Polishaddress: and English of bimonthly “Psychiatria Polska” archives@psychiatriapolska.pl psychoterapiaptp.pl – free access of English abstracts and full -texts in Polish of quarterly See “Psychoterapia” also our websites: psychiatriapsychoterapia.pl quarterly Psychotherapy” psychiatriapolska.pl – free access–to English,e-journal French, “Psychiatry German andand Russian abstracts and full-texts in Polish and English of bimonthly “PsychiatriaPolska”; psychoterapiaptp.pl – free access of English abstracts and full -texts in Polish of quarterly “Psychoterapia”; psychiatriapsychoterapia.pl – quarterly e-journal “Psychiatry and Psychotherapy”





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